Mulla oli pitkään käytössä toi tammikuussa -99 ostamani P2 400mhz kone, joka on nyt siis jo kahdeksan ja puoli vuotta vanha. Ja jos miettii mitä mä koneella teen, surffaan netissä, kuuntelen musaa, katselen dvd.itä, aina välillä tyhjennän digikameran kuvat, joskus poltan cd.itä, ja joskus käytän wordia tai muuta vastaavaa ohjelmaa jne, niin kyllähän noi kaikki tollaiset perusjutut pystyy hoitamaan täysin tuollaisella koneella. Nyt noin kymmenkunta päivää sitten tuon koneen käyttis meni sen verran jumiin, että poistin siitä koko windowssin. Uudelleen en ole jaksanut alkaa sitä asentelemaan, joten otin "tilapäisesti" nettikäyttöön tämän vieläkin vanhemman koneen, P1 200mhz. Tälläkin pääsee ihan hyvin surffailemaan. Olis tossa lattialla myös noin 1000mhz kone, jonka ostin käytettynä joskus reilu puoli vuotta sitten, mutta sitä en ole vielä ottanut käyttöön kun pitäis vähän räpläillä noiden osien kanssa ja aloittaa vastenmielinen käyttiksen ja ohjelmien asennusrumba.
Mutta siis, silloin kahdeksan ja puoli vuotta sitten kun ostin tuon yhden koneen, niin mulla oli ihan samat jutut mihin konetta tarvitsin. Ehkä nyt on vähän enemmän mp3.sia ja niin edelleen, mutta ihan samat tarpeet ja tekemiset mulla on ton koneen kanssa. Jos silloin -99 toi kone oli uusi ja tehokas, ja siis täysin riittävä mun tarpeisiin, niin eihän nyt voi olla ettei toi kone riittäisi, siis niihin samoihin juttuihin mihin se riitti aiemmin. Ärsyttää kun jotkut nörtit vaan irkkaa ja galleriarunkkaa ja höpisee että pari vuotta vanha kone on ihan sikavanha eikä sillä tee mitään.
Nykyään nörteillä on vaan muodissa asennella kaikista ohjelmista uusimmat ja raskaammat versiot, vaikka vanhat olisivat täysin riittäviä eikä uusista ole mitään käytännön hyötyä, paitsi korvien väliin. Itseasiassa vaan haittaa, kun kone menee hitaammaksi ja pitää päivitellä parempaan jne.