Laajakaistasta...

  • 96 982
  • 505

Iceman

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin Jokerit
Remppu kirjoitti:
WPA-PSK + verkon nimi piiloon taitaa olla lähtötaso tällä hetkellä. QUOTE]

Lisäisin vielä tuohon sen verran että ehdottamasti tulee vaihtaa purkin oletuskäyttäjätunnus&salasana ja varmistaa että purkkia pääsee konffaamaan vain LAN -verkon kautta (taitaa olla oletuksena melkein kaikilla valmistajilla). Lisäksi MAC -filtteröinnin voi asettaa - olkoonkin että MAC on suhteellisen helppo spoofata - jarruttaa jonkun verran hakkerointiyrityksiä jos ei ole tarpeeksi tietoa takana. Uusimmat purkit ja WLAN -kortit tukevat jo WPA-PSK2 salausta, kannattaa ottaa käyttöön, ei juurikaan ole vaikutusta suorituskykyyn mutta aika reilusti hankalampi murtaa.
 

Footless

Jäsen
Suosikkijoukkue
Toronto Maple Leafs
Eilen soitti Elisalta heppuli ja tarjosi loppuvuodeksi 8/1 kaistaa 26,9e/kk. Minulla on tällä hetkellä 1/512 joten eihän tuollaista tarjousta voinut ohittaa. Hintaakin tulee huimat 2e/kk lisää. Lupasi palata asiaan ensi viikolla.
Sama tarjous tuli meille viikolla, ja nyt on tilauksessa. Pari viikkoa kuulemma kestää ennenkuin nopeus nousee. Onhan tuo sitten ensi vuonna jo melkein tuplat, mutta eipä se nyt silti paljoa vielä ole. Mielenkiinnolla odotan.

Joko sait omasi?
 

Dolgor

Jäsen
Suosikkijoukkue
Blues, Rags
Jes. Soneran pojat sitten nostivat 2/1:stä 10/1:een. Uppi saisi olla vähän korkeampi, mutta entiseen tämä on loistava nosto.

Muuten, tuo 24/1 tuntuu vaan järjettömältä. Noh, kai se joitain liiskaajia ilahduttaa.
 

puhis

Jäsen
Suosikkijoukkue
hpk/cocks
Eilen soitti Elisalta heppuli ja tarjosi loppuvuodeksi 8/1 kaistaa 26,9e/kk. Minulla on tällä hetkellä 1/512 joten eihän tuollaista tarjousta voinut ohittaa. Hintaakin tulee huimat 2e/kk lisää. Lupasi palata asiaan ensi viikolla.

Mä ymmärsin ton Elisan tarjouksen niin asiasta keskusteltuani myyjän kanssa, että toi hinta on voimassa muutaman kuukauden ja sitten nousee "takaisin" normaali 8/1 hintaan ilman eri ilmoitusta....

Toisaalta se oli myös hinnannousun jälkeen mahdollista pudottaa takaisin hitaampaan yhteyteen ilman eri korvausta...
 

Footless

Jäsen
Suosikkijoukkue
Toronto Maple Leafs
Mä ymmärsin ton Elisan tarjouksen niin asiasta keskusteltuani myyjän kanssa, että toi hinta on voimassa muutaman kuukauden ja sitten nousee "takaisin" normaali 8/1 hintaan ilman eri ilmoitusta....

Toisaalta se oli myös hinnannousun jälkeen mahdollista pudottaa takaisin hitaampaan yhteyteen ilman eri korvausta...

Ainakin meille sanottiin että tää vuosi on ton pari euroa kalliimpi ja sitten ensi vuonna nousee normaaliksi. Kaipa ne laskee ettei kukaan enää halua siirtyä takaisin hitaaseen yhteyteen. En mä ainakaan aio.
 

Tinke

Jäsen
Welhon 10 meganen tuli hankittua ja kaupan päälle viasat gold vuodeks ilmatteeks, samana päivänä tuli modeemi ja viasat taloon kun Soneralla olisi kestänyt kuukauden eli varsin kelpo kauppa. Kiitos Welho!
Koskas Welholla muka tuollainen tarjous ollut? viasat kulta kanavapaketin saa kolme kuukautta + ohjelmakortin ensimmäinenvuosimaksu on ilmainen. Tuo tarjous on ollut jo pitkään ja on edelleen, mutta en ole nähnyt että vuodeksi saisi tuota viasattia
 

Repolainen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Joku soneran äijä soitteli toissa viikolla kun olen ollut aurian asiakas ja auria sulautui soneraan. Kyseli liirumit ja laarumit ja lopulta tuli tarjous nopeuden nostosta 8/1 liittymään, jonka hinta olisi 43€/kk. Edellinen oli todellisuudessa 1,8/0,6 ja maksoi 39,98. Nyt näyttää nopeus olevan 6,4/0,8 joten ovat vaihtaneet yhteyden. Landella asun, joten tuo pudotus luvatusta on ihan hyväksyttävissä, mutta silti ihmettelen mistä kiikastaa ettei esim. 2/2 liittymää saada aikaiseksi. Vaihtaisin heti jos samalla rahalla saisi.
 

Tommy

Jäsen
Suosikkijoukkue
#17
Landella asun, joten tuo pudotus luvatusta on ihan hyväksyttävissä, mutta silti ihmettelen mistä kiikastaa ettei esim. 2/2 liittymää saada aikaiseksi. Vaihtaisin heti jos samalla rahalla saisi.

Onhan tuo ihan mahdollista jo ADSL-tekniikallakin, pitää vaan operaattorin tietää mikä on Annex M ja laittaa laitteensa tukemaan sellaista. Tosin sinulla on varmaan etäisyyttä laitetilaan sellanen 2,5+ km joten et tuollaista 2/2 -nopeutta tule koskaan kokemaan :)

PK-seudulla ainakin Nebula tarjoaa näitä, esimerkiksi 8M/3M yhteys suolaiseen 64,90 euron hintaan. Saas nähdä koska Elisa ja Sonera päivittävät laitteistoaan. Eikä varmaankaan ole pieni päivitys edessä.
 

pernaveikko

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Crusaders, Lechia
Elisan 8/1 on alkanut jotenkin ihmeellisesti pätkimään. Tarkat katkeamisajat näen irkkiklientistä ja sitä tapahtuu jatkuvasti, muutaman tunnin välein. Yhteys myös palautuu kyllä lähes samantien.

Vielä en ole ollut yhteydessä operaattoriin päin, koska senhän nyt tietää mitä kansiovastauksia sieltä saa. Ja totta kai heidän mukaansa pitää buutata konekin siinä välissä.

Siksi kysynkin täältä, että mitähän tuolta operaattorilta sitten lähtisi kyselemään, koska se pitäisi sitten hoitaa niin, että saisi myös kunnon vastauksia kerralla.

Ongelma on alkanut vastikään, joten tuskin se omassa koneessa on. Jouduin tosin installoimaan Windows XP:n uudelleen pari kuukautta sitten, mutta aluksi toimi ihan normaalisti.

Ja ongelma ei ole pelkästään irkissä, koska esimerkiksi Messenger putoaa kyydistä myös.
 

Pantse67

Jäsen
Suosikkijoukkue
Espoon Blues, Detroit Red Wings, ManU, UFC
Itse olen viime aikoina alkanut yhä enemmän kiinnostua tästä mobiililaajakaistavaihtoehdosta, eli tietokoneeseen lyödään sim-kortti ja yhteys tulee matkapuhelinverkkoa pitkin. Onko jollakin kokemuksia tästä vaihtoehdosta eli lähinnä sen toimivuudesta? Ainakin Sonera ja Saunalahti näkyvät tarjoavan kyseistä palvelua.
 

Tuke

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Elisan 8/1 on alkanut jotenkin ihmeellisesti pätkimään. Tarkat katkeamisajat näen irkkiklientistä ja sitä tapahtuu jatkuvasti, muutaman tunnin välein. Yhteys myös palautuu kyllä lähes samantien.

Sama vika myös täällä (helsinki, kallio). Parina päivänä on ollut Elisan 8/1 yhteyden kanssa ongelmia - eli Elisalla on ollut ilmeisesti joku palvelinvika?

Olen saanut yhteyden toimimaan kun olen buutannut adsl-modeemin. Voi tosin olla, että olisi pelkkä odottelukin auttanut.
 

Cloaca Maxima

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Philadelphia Flyers
Itse olen viime aikoina alkanut yhä enemmän kiinnostua tästä mobiililaajakaistavaihtoehdosta, eli tietokoneeseen lyödään sim-kortti ja yhteys tulee matkapuhelinverkkoa pitkin. Onko jollakin kokemuksia tästä vaihtoehdosta eli lähinnä sen toimivuudesta? Ainakin Sonera ja Saunalahti näkyvät tarjoavan kyseistä palvelua.

Kyllähän noita mobiililaajakaista-tuotteita löytyy tällä hetkellä melkein kaikilta operaattoreilta. Tässä yksi linkkin Elisan tarjoomaan: http://matkaviestinta.elisa.fi/publ...ruspalvelut,liittyman_peruspalvelu_h_0032.htm

Tuollaista valitessa tulee sitten ottaa huomioon se, että minkä verkon alueella yhteyttä käytät. Eli ts. 3G-verkossa saatat päästä hyvinkin siedettäviin nopeuksiin, mutta normaalissa GSM-verkossa tiedonsiirto on tuskaisen hidasta. Lisäksi tarvitset koneeseen esimerkiksi tietoliikennekortin (läppäriin) johon SIM-kortti isketään kiinni ja surffailu voi alkaa. Voithan toki myös käyttää puhelintasi modeemina, mutta tällöin tulee huomioida että millaisia nopeusluokkia puhelimesi tukee, eli ts. onko sillä mahdollisuutta yltää 3G-verkon tasoiseen tiedonsiirtoon. Ainakin Elisalta ja Saunalahdelta saa sitten näitä tietoliikennekortteja yms. kytkykauppana 24 kk:n sopimuksella.

Verkoista laajin 3G- ja EDGE -verkko on lienee tällä hetkellä Elisalla, joten joko Elisan tai Saunalahden tuotteet tulisivat kysymykseen. Kannattaa lähteä siitä, että tarkistaa osoitteesta http://map3.centroid.fi/elisapeitto/mapa.php millainen verkko käyttöalueellasi sijaitsee.
 

Pantse67

Jäsen
Suosikkijoukkue
Espoon Blues, Detroit Red Wings, ManU, UFC
Kiitän Kipa84:ää vastauksesta. Minulla on sellainen Nokian N91-puhelin ja asun ns. ihmisten ilmoilla, joten 3G-verkko toimii asiallisesti. Minulla on määräaikainen sopimus vuoden loppuun asti nykyisestä laajakaistastani (Elisan kaapeli 1.2 megaa), mutta sen sopimuksen päättymisen jälkeen täytynee miettiä kuviot uudelleen.
 

pernaveikko

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Crusaders, Lechia
Olen saanut yhteyden toimimaan kun olen buutannut adsl-modeemin. Voi tosin olla, että olisi pelkkä odottelukin auttanut.

Minulla siis yhteys palautuu samantien itsestään, ilman buuttausta. Vika on kuitenkin jatkunut, semmoista 5-6 pätkäisyä päivässä.

Soitin Elisan tukeen ja semmoista kaveri ehdotti, että josko olisi kuitenkin johdossa vikaa? Niiden puolelta näyttää kaikki olevan kunnossa, mutta niinhän se varmasti aina. Ei tuo toisaalta kai mahdottomalta kuulosta, kun kyseessä on 10 metrin johto, mikä on sykkyrällä sohvan takana ja talossa on kissoja.

Ainakin tuo kuulostaa paremmalta kuin "buuttaa kone."

Täytyy nyt tuo sitten kokeilla, mutta muitakin ideoita otetaan edelleen vastaan.
 

EspenJokerit

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
mutta muitakin ideoita otetaan edelleen vastaan.

Pidempi RJ-11 kaapeli eli puhelinkaapeli on nounou. Se saattaa aiheuttaa linjan virheilyä ja sitä kautta taas linja rupeaa pätkimään.

Suosittelen käyttämään max 2 m:n puhelinkaapelia. Ja ennemmin vetää pidemmät yhteydet ethernet - kaapelilla taikka Wlanilla.
 
Suosikkijoukkue
Susanna Pöykiö
Pidempi RJ-11 kaapeli eli puhelinkaapeli on nounou. Se saattaa aiheuttaa linjan virheilyä ja sitä kautta taas linja rupeaa pätkimään.
Nimenomaan näin. Mitä nopeammat yhteydet, sitä tarkempi tuon puhelinjohdon kanssa saa olla, eli ei mitään lähikaupan elexiä kannata ostaa.

Suosittelen käyttämään max 2 m:n puhelinkaapelia. Ja ennemmin vetää pidemmät yhteydet ethernet - kaapelilla taikka Wlanilla.
<3m on puhelinjohdon kanssa ok. Mutta tuosta tulikin mieleeni, että jos kyseessä on jokin sisäinen ADSL-"modeemi", hankit ongelmia jo sillä.

5-6 pätkäisyä päivässä, ja jos linja nousee saman tien ylös (alle 15 sekunnissa), ei vaikuta niinkään itse ADSL-linjan pätkimiseltä.
 

JZZ

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Piraattiryhmä, Caps, ManU
Saas nähdä koska Elisa ja Sonera päivittävät laitteistoaan. Eikä varmaankaan ole pieni päivitys edessä.
Elisa on viimeisen vuoden päivittänyt tekniikkaansa, kohta alkaa olemaan 99% tehtynä.

Annex M:ää ei käytetä sen takia, että 95% liittymistä siitä ei ole mitään hyötyä, koska piuhat ei kestä edes megan nopeuksia (keskimäärin taitaa nousta 0,8 MB pystyyn).
 

Tommy

Jäsen
Suosikkijoukkue
#17
Annex M:ää ei käytetä sen takia, että 95% liittymistä siitä ei ole mitään hyötyä, koska piuhat ei kestä edes megan nopeuksia (keskimäärin taitaa nousta 0,8 MB pystyyn).

Kyllähän tuolle oikeasti olisi kysyntää.
Elisalla on hyvä tarjonta kaupungeissa (kun taas Sonera panostaa maakuntiin) ja täällä etäisyydet eivät ole niin kamalan pitkät.

Mutta silti, vain ääriryhmä tietäisi edes tiedustella tälläisistä yhteyksistä. Pekka Perusjätkä on ihan tyytyväinen siihen 1M uppikaistaan.
 

pernaveikko

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Crusaders, Lechia
Mutta tuosta tulikin mieleeni, että jos kyseessä on jokin sisäinen ADSL-"modeemi", hankit ongelmia jo sillä.

5-6 pätkäisyä päivässä, ja jos linja nousee saman tien ylös (alle 15 sekunnissa), ei vaikuta niinkään itse ADSL-linjan pätkimiseltä.

Mikäs tuommoinen sisäinen systeemi on? Kyseessä on ihan tavallinen, halvin mahdollinen ADSL-modeemi, mikä on jostain, mistä ikinä hankittu joskus kolme vuotta sitten. Mitään virityksiä ei ole, seinästä modeemiin ja siitä koneeseen.

Ja tosiaan, ongelmat ovat vasta alkaneet joku aika sitten, siihen asti kaikki on toiminut loistavasti, nopeuden nostot 2M --> 8M ja muut.
 
Suosikkijoukkue
Susanna Pöykiö
Ja tosiaan, ongelmat ovat vasta alkaneet joku aika sitten, siihen asti kaikki on toiminut loistavasti, nopeuden nostot 2M --> 8M ja muut.
Ota tuttavalta lainaksi ADSL-motu ja testaa päivä pari, miten pätkii. Itsellä kävi niin surullinen perhetapahtuma viime kuussa, että pitkään palvellut Cisco 585 LRE heitti veivinsä (RIP), jota en aluksi osannut kolmen palvelusvuoden jälkeen edes olettaa. Hyväkin rauta taipuu aikanaan, eli testaa piruuttasi toisella motukalla.

Mikäli silläkin pätkii, ei muuta kuin vikailmoitusta tekemään Lissulle. Toki reklamoiden jälkeenpäin (lopun vuotta ilmaiseksi, tietenkin), jos Elisan piikkiin menee.
 

EspenJokerit

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Itseäni ärsyttää suunnattomasti, että asun jossain prkl:n katvealueella, mihin ei pystytä tuomaan minkään operaattorin IPtv palveluita.

Toivo heräsi, kun welho ja elisa rupesivat palveluita toimittamaan, mutta hekään ei pysty ko. alueelle toimittamaan liittymiä tv-palveluilla.

Kuparia lähimpään poppiin on n 1800m. Mutta mikään operaattori ei ole ainakaan vielä ollut halukas laajentua sinne. Muut lähialueet ovat kyllä kaikkien operaattorien peitossa :(

Onko kellään kokemuksia IPtv palveluista pk-seudulla. Miten on toiminut ja kuka ollut operaattorina?
 

JZZ

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Piraattiryhmä, Caps, ManU
Mikäs tuommoinen sisäinen systeemi on? Kyseessä on ihan tavallinen, halvin mahdollinen ADSL-modeemi, mikä on jostain, mistä ikinä hankittu joskus kolme vuotta sitten. Mitään virityksiä ei ole, seinästä modeemiin ja siitä koneeseen.

Ja tosiaan, ongelmat ovat vasta alkaneet joku aika sitten, siihen asti kaikki on toiminut loistavasti, nopeuden nostot 2M --> 8M ja muut.
Modeemi yleensä vanhetessaan alkaa ylikuumentua, joka johtaa siihen että modeemi sammuttelee itseään. Tämän huomaa yleensä modeemin valoista. Mikäli pelkästään ADSL-valo sammuu, on vika yleensä DSLAMissa, eli verkon puolella. Mikäli ADSL-valokin palaa koko ajan on yleensä DHCP:ssa jotain häikkää, jolloin modeemi / kone hukkaa IP:n. Mutta tosiaan, helpoin tapa testata tää on lainata jostain kaverilta modeemia ja koittaa sillä. Jos vika jatkuu, kannattaa tehdä vikailmoitus.
 

Rocco

Jäsen
Kuparia lähimpään poppiin on n 1800m. Mutta mikään operaattori ei ole ainakaan vielä ollut halukas laajentua sinne. Muut lähialueet ovat kyllä kaikkien operaattorien peitossa :(
Kannattaa ottaa selville kenen operaattorin alueella asustat, ja painosta heitä. Jos keskuksessa ei ole laitteistoa, sen voi sinne toimittaa vain ja ainoastaan verkon omistava operaattori. Vasta sen jälkeen sinne voi ylipäätään kukaan laajakaistaa myydä. Ja tämän tekniikan päivityksen jälkeenkin muut kuin omistava operaattori voivat vuokrata sieltä tekniikkaa omille asiakkailleen.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös