Laajakaistasta...

  • 96 922
  • 505

EspenJokerit

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Kannattaa ottaa selville kenen operaattorin alueella asustat, ja painosta heitä. Jos keskuksessa ei ole laitteistoa, sen voi sinne toimittaa vain ja ainoastaan verkon omistava operaattori. Vasta sen jälkeen sinne voi ylipäätään kukaan laajakaistaa myydä. Ja tämän tekniikan päivityksen jälkeenkin muut kuin omistava operaattori voivat vuokrata sieltä tekniikkaa omille asiakkailleen.

Elisahan sen omistaa, näin ainakin muistaisin.
Elisan viihdekaista vain on niin suolaisen hintainen ettei mitään rajaa.

Maxinetti tai Welho nyt eniten kiinnostaisivat.
 

Tommy

Jäsen
Suosikkijoukkue
#17
Elisahan sen omistaa, näin ainakin muistaisin.
Elisan viihdekaista vain on niin suolaisen hintainen ettei mitään rajaa.

Maxinetti tai Welho nyt eniten kiinnostaisivat.

Maxinettihän vuokraa kuparit Elisalta alueellasi ja mahtaakohan Welhon kaista koskaan riittää tuollaiseen?
 

EspenJokerit

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Maxinettihän vuokraa kuparit Elisalta alueellasi ja mahtaakohan Welhon kaista koskaan riittää tuollaiseen?

Maxinetin yhteydet tarjoaa TDC Song joka taas vuokraa kuparit Elisalta. Welholla riittää kyllä potku, tv-palvelu vaatii noin 5-6 M yhteydestä. En nyt tarkkaan muista minkälaisia yhteyksiä heillä oli tarjolla, olisiko ollut 1, 2, 4 ja 10M?

Eli periaatteessa 1M ja 2M yhteydet pystyy toimittamaan 8M yhteydellä? Näin olisin asian ymmärtänyt?! Korjatkaa toki jos olen väärässä? Muissa vaihtoehdoissa on sitten ADSL2/2+ vaihtoehdot kyseessä?
 

pettter

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Oonhan mä tän ketjun nimen huomannut montakin kertaa tossa listassa, ja pitkään oon miettinyt että mistähän täällä keskustellaan. Nyt tiedän. Täähän olis hyvä norttitesti, siis että tuleeko sanasta laajakaista ensimmäisenä mieleen tietokoneet ja netti. Ei mulla laajakaistasta ole oikein mitään sanottavaa. Mä vähän kummastelen niitä ihmisiä, joilla pitää olla ilman syytä tai siis varsinkin ilman tarvetta "liian" hyvä tietokone ja nopea nettiyhteys. Ykskin mun kaveri jopa melkein vaati vuokran alennusta kun se ei pariin päivään päässyt nettiin.
 

JZZ

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Piraattiryhmä, Caps, ManU
Täähän olis hyvä norttitesti, siis että tuleeko sanasta laajakaista ensimmäisenä mieleen tietokoneet ja netti.
Hmm, mikä muu siitä pitäis tulla mieleen?

Mä vähän kummastelen niitä ihmisiä, joilla pitää olla ilman syytä tai siis varsinkin ilman tarvetta "liian" hyvä tietokone ja nopea nettiyhteys. Ykskin mun kaveri jopa melkein vaati vuokran alennusta kun se ei pariin päivään päässyt nettiin.
Mikä on liian hyvä tietokone ja nopea nettiyhteys, ja miten sen tarve määritellään? Ja miten netti liittyy vuokraan? Jos tarkoitit, että kaverisi vaati alennusta netin kuukausimaksusta, on se mielestäni ihan ymmärrettävää, toimivasta palvelustahan siinä maksetaan.
 

steepler

Jäsen
Suosikkijoukkue
chelsea, The Ohio State Buckeyes
Ja miten netti liittyy vuokraan? Jos tarkoitit, että kaverisi vaati alennusta netin kuukausimaksusta, on se mielestäni ihan ymmärrettävää, toimivasta palvelustahan siinä maksetaan.

No ilmeisesti tässä on kyseessä sellainen järjestely jossa netti liitty vuokraan eli talonyhtiö tajoaan neti, tai ovat tehneet jonkun tarjoajan kanssa siitä sopimuksen, ja sen maksu on osa vuokraa.
 

JZZ

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Piraattiryhmä, Caps, ManU
No ilmeisesti tässä on kyseessä sellainen järjestely jossa netti liitty vuokraan eli talonyhtiö tajoaan neti, tai ovat tehneet jonkun tarjoajan kanssa siitä sopimuksen, ja sen maksu on osa vuokraa.
Siinäkin tapauksessa netin tarjoaja (Sonera, Elisa jne) on vastuussa tuosta. Pidemmistä pätkimisistä tarjotaan hyvitystä osakkeenomistajille, eli periaatteessa asunnon omistajalle. Vuokralaiselle tämä ei tule näkymään kuin aniharvoissa tapauksissa.

HomePNA-laitteissa myös palveluvasteet ovat huomattavasti pidempiä, muistaakseni koko taloyhtiön nettiyhteys saa olla pimeänä 10 työpäivää, ennenkui vastuukorvaus astuu kuvaan. Normaalissa kuluttajaliittymässä vasteaika on 5 päivää ja yritysliittymät korjataan välittömästi.
 

Rocco

Jäsen
Osataan sitä viivytellä puhelinlinjojen kytkennöissä muuallakin, kuten Saksassa
 

Sininen Lanka

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Mä vähän kummastelen niitä ihmisiä, joilla pitää olla ilman syytä tai siis varsinkin ilman tarvetta "liian" hyvä tietokone ja nopea nettiyhteys. Ykskin mun kaveri jopa melkein vaati vuokran alennusta kun se ei pariin päivään päässyt nettiin.

Oletko ajatellut, että jotkut tarvitsevat ihan työssään nopeaa nettiyhteyttä?
 

Seppis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Äsät
Oletko ajatellut, että jotkut tarvitsevat ihan työssään nopeaa nettiyhteyttä?

Eikös Pete2004 juuri kirjoittanut että mitä tekee nopealla yhteydellä ILMAN SYYTÄ/TARVETTA? Työ on hyvä syy/tarve olla nopea kone.


Itselläni on 4kk vanha kone ja vaihdoin juuri liittymän 512kB:stä yhteen megaan, mutta en kyllä ole huomannut muussa eroa kuin laskussa. Käytänkin konetta vain surffailuun ja musiikin hakuun.
 

Sininen Lanka

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Eikös Pete2004 juuri kirjoittanut että mitä tekee nopealla yhteydellä ILMAN SYYTÄ/TARVETTA? Työ on hyvä syy/tarve olla nopea kone.


Itselläni on 4kk vanha kone ja vaihdoin juuri liittymän 512kB:stä yhteen megaan, mutta en kyllä ole huomannut muussa eroa kuin laskussa. Käytänkin konetta vain surffailuun ja musiikin hakuun.

No jokainen voi laskea omalta kohdaltaan vaihtoehtoiskustannuksen odotukselle. Minulla se on ainakin korkeampi vapaa-ajalla kuin töissä.
 

pettter

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Mulla oli pitkään käytössä toi tammikuussa -99 ostamani P2 400mhz kone, joka on nyt siis jo kahdeksan ja puoli vuotta vanha. Ja jos miettii mitä mä koneella teen, surffaan netissä, kuuntelen musaa, katselen dvd.itä, aina välillä tyhjennän digikameran kuvat, joskus poltan cd.itä, ja joskus käytän wordia tai muuta vastaavaa ohjelmaa jne, niin kyllähän noi kaikki tollaiset perusjutut pystyy hoitamaan täysin tuollaisella koneella. Nyt noin kymmenkunta päivää sitten tuon koneen käyttis meni sen verran jumiin, että poistin siitä koko windowssin. Uudelleen en ole jaksanut alkaa sitä asentelemaan, joten otin "tilapäisesti" nettikäyttöön tämän vieläkin vanhemman koneen, P1 200mhz. Tälläkin pääsee ihan hyvin surffailemaan. Olis tossa lattialla myös noin 1000mhz kone, jonka ostin käytettynä joskus reilu puoli vuotta sitten, mutta sitä en ole vielä ottanut käyttöön kun pitäis vähän räpläillä noiden osien kanssa ja aloittaa vastenmielinen käyttiksen ja ohjelmien asennusrumba.

Mutta siis, silloin kahdeksan ja puoli vuotta sitten kun ostin tuon yhden koneen, niin mulla oli ihan samat jutut mihin konetta tarvitsin. Ehkä nyt on vähän enemmän mp3.sia ja niin edelleen, mutta ihan samat tarpeet ja tekemiset mulla on ton koneen kanssa. Jos silloin -99 toi kone oli uusi ja tehokas, ja siis täysin riittävä mun tarpeisiin, niin eihän nyt voi olla ettei toi kone riittäisi, siis niihin samoihin juttuihin mihin se riitti aiemmin. Ärsyttää kun jotkut nörtit vaan irkkaa ja galleriarunkkaa ja höpisee että pari vuotta vanha kone on ihan sikavanha eikä sillä tee mitään.

Nykyään nörteillä on vaan muodissa asennella kaikista ohjelmista uusimmat ja raskaammat versiot, vaikka vanhat olisivat täysin riittäviä eikä uusista ole mitään käytännön hyötyä, paitsi korvien väliin. Itseasiassa vaan haittaa, kun kone menee hitaammaksi ja pitää päivitellä parempaan jne.
 

mikse

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, Manchester United, Edmonton Oilers
Laitetaas nyt tämä, kun kohtalotovereita todenäköisesti on ainakin pari. Eli mulla on Welhon 1M-liittymä ollut tässä kämpässä reilut puolitoista vuotta. Viimeisten parin kuukauden aikana yhteys on alkanut pätkimään useita kertoja päivässä. Soitin Welholle ja sanoivat, että sulla on modeemissa (se musta Motorola) vanha firmis ja soittivat johonkin, josta sitten verkon kautta motukka päivitettiin.

Nyt ei ole tuon jälkeen netti pätkinyt kertaakaan. Uskomatonta toimintaa yleensä hyvin asiansa hoitavalta Welholta. Eikö tuota päivitystä nyt voisi ajaa jotenkin automaattisesti saatana?
 

dal

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ne parit
Uskomatonta toimintaa yleensä hyvin asiansa hoitavalta Welholta. Eikö tuota päivitystä nyt voisi ajaa jotenkin automaattisesti saatana?

Perustunee tuo juttu "jos se toimii, älä korjaa sitä - tai edes koske siihen"-seikkaan. Eli jos boksi toimii normaalisti, niin päivittäminen ei ole järin tarpeellista. Ainakin niin nuo väittää. Noiden boksisoftien päivittäminenhän on ainakin yleensä vastaavan vakavuusluokan juttu, kuin biosin päivitys. Eli, jos päivitys keskeytyy tai epäonnistuu, niin toimintakuntoon ei enää ihan helpolla saa. Ja ainakin oman boksini valmistajan sivuilla sanottiin, ettei takuu näin aikaansaatuja ongelmia korvaa.

Itelläni on Telewellin boksi ja Phnetin (eli nyk. dna:n) ADSL-yhteys ja boksin ohjelmiston päivittelin itse yhtenä päivänä, ku en tahtonu keksiä mistä yhteyden pätkiminen johtuu (vikaa toimittajan päässä ei ollut). Ongelmat väheni ja jonkun verran tuntuu näkyvän nopeudessakin.
 

pernaveikko

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Crusaders, Lechia
Miten laajakaistan vaihto toimii nykyisin? Tämä Elisan toiminta alkaa olemaan sillä tasolla, että vaihto voisi olla hyvinkin ajankohtaista, jos joku pystyisi enemmän tai vähemmän takaamaan, että mitään monen viikon katkosta ei tule.

Muistelen jotain, että näissä alkoi joskus vuosi sitten tms. vastaavanlainen homma kuin kännykkäliittymissä. Kokemuksia katkon pituudesta ja muusta säädöstä? Luurit taitavat mennä ihan tuosta vain vaihtoon.
 

pernaveikko

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Crusaders, Lechia
Auttakaa nyt, kun joku kuitenkin tietää, tämä Elisa ei vain toimi.

Miten saa vaihdettua liittymän sillä tavalla, että ei joudu itse taistelemaan irtisanomis- ja asennuspäivän kanssa?

Niinhän se menee, että alihankkija käy hakemassa vanhat rojut pois ja sama alihankkija (jopa sama asentaja) tulee sitten uudemman kerran tuomaan uudet. Samalla kertaa tuota ei tietenkään pysty hoitamaan, koska ollaanhan eri firman hommissa, vaikka samat haalarit onkin.

On tämä huikeaa kuinka voidaan asiakasta pitää panttivankina ja pois pääsyä ei ole.
 
Auttakaa nyt, kun joku kuitenkin tietää, tämä Elisa ei vain toimi.

Miten saa vaihdettua liittymän sillä tavalla, että ei joudu itse taistelemaan irtisanomis- ja asennuspäivän kanssa?
Ainakin Saunalahti tarjoaa tuollaista vaihtoehtoa, johon olen jo useasti meinannut tarttua. Tosin Saunalahtihan on Elisan tytäryhtiö, joten...
 

Juicey

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, G
Tosin Saunalahtihan on Elisan tytäryhtiö, joten...
...Joten ei välttämättä mitään, sillä kun laajakaistapalveluita on alettu rakentaa, on saunis rakentanut käsittääkseni myös omia keskuksiaan ja verkkoa jonka kautta niitä bittejä ohjailla; niissä maassa olevissa kupareissa, jotka omistaa paikallinen verkko-operaattori aika harvoin sitä vikaa on, ellei sitten ole kokonaan poikki jonkun kaivinkoneen jäljiltä, mutta silloin vika ilmenee täsmälleen samalla tavalla millä tahansa operaattorilla.

Pyri selvittämään, toimittaako joku toinen operaattori osoitteeseesi laajakaistaa omien keskusten kautta vai vuokraako paikalliselta operaattorilta myös keskuksesta porttipaikan; jälkimmäisessä tapauksessa operaattorin vaihto ei välttämättä tuo minkäänlaista muutosta tilanteeseen, olettaen että paikallinen operaattorisi on tuo valitsemasi Elisa.

Tuo operaattorinvaihto pitäisi sujua monen muunkin ISP:n kesken kuin vain Sauniksen ja Ellun.
 

pernaveikko

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Crusaders, Lechia
Tosin Saunalahtihan on Elisan tytäryhtiö, joten...

Niinhän se on, mutta ei tämä ainakaan heikommaksikaan voi mennä. Ja näköjään kertovat tämän ihan itsekin:

Vaihtotilausta käytetään silloin, kun vaihdat ADSL-laajakaistayhteyden liittymäoperaattoria asennusosoitteen pysyessä samana. Esimerkiksi nykyinen palveluntarjoaja (Sonera, Finnet, Elisa) vaihtuu Saunalahdeksi.

Kiitos tästä. Tutkin tilanteen ja jos mitään epäilyttävää ei näytä olevan, niin kokeilen onneani.
 

KingNothing

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
Elisaan tässä hieman kyllästyneenä kyselisin onko tästä Nebulasta yksityishenkilön laajakaistatarjoajana kokemuksia? Kukaan tutuistani(kumpikaan, heh) ei ole Nebulan laajakaistaa koskaan käyttänyt niin olisi kiva tietää toimiiko se hyvin. Vaihto ainakin Nebulan asiakaspalvelun mukaan menee juurikin niin että kun vaan valtuutan Nebulan hoitamaan niin samalla kun asentaja repii elisan irti niin se asentaa Nebulan. Kuulostaa hyvältä, onko se sitä?
 

Ruutiveijari

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
...Joten ei välttämättä mitään, sillä kun laajakaistapalveluita on alettu rakentaa, on saunis rakentanut käsittääkseni myös omia keskuksiaan ja verkkoa jonka kautta niitä bittejä ohjailla;
Saunaverkko myytiin suurelta osin (mm. pk-seudulla) Saunalahden siirtyessä osaksi Elisaa. Joten jos Pernaveikon sijainti on pk-seutu, muutos Elisasta Saunalahteen on aika tyhjän kanssa - lähinnä laskuissa oleva logo-vaihtuu. Jopa asiakaspalvelut taidettiin yhdistää jokin aika sitten saman katon alle.
 

.jarska

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pata
...Vaihto ainakin Nebulan asiakaspalvelun mukaan menee juurikin niin että kun vaan valtuutan Nebulan hoitamaan niin samalla kun asentaja repii elisan irti niin se asentaa Nebulan. Kuulostaa hyvältä, onko se sitä?

Kyllä. Vaihto käy juurikin noin. Itselläni on ollut yli vuoden Nebulan letku ja toimii mielestäni erittäin hyvin. Pidempiä katkoksia ei ole ollut kertaakaan, joskus harvoin tuollaisia 30 sekunnin pikkupätkäisyjä tulee, mutta tämä nyt on sama kaikilla operaattoreilla.

Nebulan asiakaspalvelu on erinomainen. Sieltä saa heti ihmisen puhelimen päähän eikä odotusaikoja ole oikeastaan ollenkaan. Eri täysin eri kuvio kun Sonera/Elisa/Saunalahti.

Suosittelen lämpimästi.
 

pernaveikko

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Crusaders, Lechia
Saunaverkko myytiin suurelta osin (mm. pk-seudulla) Saunalahden siirtyessä osaksi Elisaa. Joten jos Pernaveikon sijainti on pk-seutu, muutos Elisasta Saunalahteen on aika tyhjän kanssa - lähinnä laskuissa oleva logo-vaihtuu. Jopa asiakaspalvelut taidettiin yhdistää jokin aika sitten saman katon alle.

Jaa jaa, mutta ei siis ainakaan vaihdu huonompaan?

Ehdin jo tilata Sauniksen. Jos ei toimi, niin sitten vaihdetaan sellaiseen mikä toimii. Eihän se sen kummempaa ole, mutta tosiaan siihen perusvaihtorumbaan en lähde. Ihan siitä syystä, että mielummin heikko netti kuin ei nettiä ollenkaan.

Voikohan tuon vielä peruuttaa ja hypätä lennosta Nebulan kelkkaan?
 

Tommy

Jäsen
Suosikkijoukkue
#17
Elisaan tässä hieman kyllästyneenä kyselisin onko tästä Nebulasta yksityishenkilön laajakaistatarjoajana kokemuksia?

Suosittelen ehdottomasti Nebulaa. Ottaisin itsekin Nebulan yhteyden, ellei olosuhteet pakota pitämään Soneran 10M/10M -kuitua.

Vaihtotilaus toimii teoriassa juurikin niin, että sama asentaja irtikytkee vanhan ja samalla kytkee uuden tilalle. PK-seudulla tämä taitaa jopa toimia myös käytännössä näin.

Eri asia kun mennään maakunnille, Soneran ja DNA:n alueille. Siellä asentaja (Jorma 63 vuotta) ei osaa tulostaa järjestelmästään kuin yhden työn (irtikytkentä) ja Vaihtotilaus kusahtaa välittömästi.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös