Laadukasta asiakaspalvelua

  • 1 937 818
  • 6 860

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Nyt oli yksi tilaus jaettu kahteen osaan (ei mitään tietoa miksi) ja lähetetty samaan aikaan, lisäksi suurinpiirtein samoihin aikoihin on matkalla "kuljetuksessa, lähetyksessä, käsittelyssä" yms leimat. Toinen paketti oli eri pakettiautomaatissa kuin mihin oli tilattu ja toinen paketti pääpostissa. On vain 3kpl pakettiautomaatteja niin kätevissä paikoissa, että mielellään niitä käyttäisi, mutta alkaa oikeasti Postin toiminta ottamaan pattiin, kun paketit menevät milloin minnekkin. Joku siellä nyt mättää pahasti
Meillä myös vähemmistössä ne kerrat kun paketin saa haettua lähikaupasta. Nyt huomasin, että olivat uusineet kaupassa olevan pakettiautomaatin. Luulisi, että tämän uusimisen yhteydessä olisivat saaneet isomman automaatin, josta ei lopu heti tila kesken, mutta se taisi olla liikaa pyydetty...

Lahden ainoa postihan suljettiin ja tilalle tuli R-kioski, jossa asiamiesposti. Taitaa valtaosa R-kioskin asiakkaista olla Postin asiakkaita. Heh.
 

moby

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP(#42)
Asiakaspalvelussa on kiva olla duunissa, koska suurin osa asiakkaista on loppujen lopuksi ihan mahtavia ihmisiä - enemmän ne on kumppaneita ja kavereita. Tulen juttuun monenlaisten ihmisten kanssa ja viihdyn ammatissa. Olen vaan viime aikoina törmännyt yhä enemmän ilmiöön, että asiakaspalvelusta onkin tullut myyntipalvelu. Olen miettinyt, että onko oikeastaan kysymys samasta kolikosta, jonka kaksi eri puolta ovat asiakaspalvelu - toisella puolella lukee myyntipalvelu.

Moni asiakaspalvelu meinaan viime vuosina on muuttunut siihen suuntaan, että halutaan yhä enemmän kovempia arvoja taustalle. Pelkästään hyvä asiakaspalvelu ei riitä vaan hyvä asiakaspalvelija on myös myyjä, joka puhuu asiakkaan tainnoksiin ja auttaa ratkaisemaan kaikki ongelmat myymällä. En tiedä, olenko vanhanaikainen vai mitä, mutta minulle edelleen on kyseessä kaksi eri asiaa. Jos minulle soitetaan sillä kärjellä, että hei olet meidän asiakas ja meillä on nyt juuri sopiva uusi palvelu sinulle niin minä en enää koe tuota asiakaspalveluksi. Minusta se on myyntiä - jossa sinänsä ei ole mitään väärää - mutta voin olla hyvinkin tyytyväinen asiakas myös ilman sitä uutta tuotetta.

Onko muilla samanlaisia kokemuksia, että asiakaspalvelu alkaa muuttua hiljalleen vain ja ainoastaan myyntikokemukseksi?
No minulla on viimeisen neljän vuoden ajalta kokemusta sekä myynnistä, että asiakaspalvelusta puhelimen välityksellä. Nykyisessä yrityksessä myynti ja asiakaspalvelu on selkeästi erotettu toisistaan. Voin yhdistää ostavan asiakkaan myyntilinjaan, tai ottaa soittopyynnön chatin kautta.

Meillä myynnin kanssa yhtä tärkeätä on pitää jo olemassa olevat asiakkaat. Moni yritys unohtaa olemassa olevat asiakkaat ja perälauta vuotaa sitä mukaan ulos, kun uutta lastia heitetään etupuolelta sisään. Tällöin poljetaan paikallaan, tai mennään jopa alamäkeen, koska usein olemassa oleva asiakas saattaa maksaa samasta palvelusta enemmän kuin uusi asiakas.

Olemassa olevien asiakkaiden pitämisessä asiakaspalvelu on etulinjassa ja toki meillä on account management, joka soittaa vanhojen asiakkaiden perään ihan päätyönään ja yrittää myös kääntää irtisanomisa uusiksi soppareiksi.

Pidän nykyistä järjestelyä hyvänä, eli saan keskittyä omiin hommiin ja myynti tekee omat hommansa.
 

444

Jäsen
On kyl "fiksua" alkaa firman säätämään muutaman euron tuotteen takia ja pilata oma maineensa. Vai oisko niin, että kun on kyse vain muutaman euron tuotteesta, niin olet Ö-luokan asiakas, jolla ei ole niin väliä.
Kun kyseessä on n. 1M€ liikevaihtoa pyörittävä firma, niin ei luulisi olevan ihan liikaa asiakkaita.
Mutta nostetaan nyt sitten lisää, koska äsken keskustelin itse yrittäjän kanssa puhelimessa, hänen soitostaan. Ihmetteli kovasti, että mitähän siellä on säädetty. Tilaus oli merkattu klousatuksi eikä mistään lähetyksestä ollut minkäänlaista merkintää missään. Pahoitteli myös kehnoa palvelua. Juuri näiden keissien takia pyrin aina hoitamaan viestinnän sähköpostitse puhelimen sijaan, koska tällöin jokainen keskustelu jää talteen. Nytkin toisen henkilön oli mahdollista nähdä, mistä on puhuttu ja mitä on sovittu. Asiaa ei toki vielä saatu maaliin, vaan hän aikoo nyt laittaa alkuperäisen henkilön selvittämään tilannetta, koska tämä tietää parhaiten missä mennään. Tämä siis liittyen lähinnä heidän omiin järjestelmiinsä. Mutta ehkä tässä jo ennen lokakuun loppua saan antennin paikalleen, tavoite ei ainakaan ole liian utopistinen.

Mutta siis, arvostan sitä, että yrittäjä itse ottaa ohjat käsiinsä, kun asiakaspalvelu tjsp. vuotaa noin pahasti. Jättää ainakin vähän paremman kuvan firman toiminnasta, ja voin näillä näkymin perua puheeni kusetuksesta.
 

Warthog

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tampereen Ilves
Lienee kanssa tämän ketjun kamaa, en ainakaan parempaa ketjua keksi.

Millähän logiikalla Matkahuolto määrittelee lähimmät noutopisteet? Nyt jo kolmas kerta, kun on tulossa sitä kautta jotain niin paketti on kiikutettu 2km päähän paikallisen k-marketin pisteeseen. Asun ihan Tampereen keskustassa, jossa esimerkiksi lähin matkahuollon piste on tuossa 300m päässä Sokoksella ja Puutarhakadun ärräkin on tuossa kivenheiton päässä, mutta jostain syystä vaikkapa tilatessa jotain jostain verkkokaupasta, niin sitä ei edes pysty valitsemaan, vaan ainoat vaihtoehdot on tuolla jossain kaukana eikä ikinä keskustassa.

Huomenna pitäisi hakea keittiöremontin jäljiltä pari kaapinovea ja runkoa, eikä ne oo mitenkään kevyitä raahata 2km. Tässä en edes voinut valita toimituspaikkaa eikä lähettäjä voinut edes vaikuttaa asiaan. Voisko niiden systeemeihin saada jotain muutosta ettei aina tarttis vaeltaa toiselle puolen kaupunkia, etenkin nyt kun toimitus painaa sen 20kg...
 

ipaz

Jäsen
Mutta siis, arvostan sitä, että yrittäjä itse ottaa ohjat käsiinsä, kun asiakaspalvelu tjsp. vuotaa noin pahasti. Jättää ainakin vähän paremman kuvan firman toiminnasta, ja voin näillä näkymin perua puheeni kusetuksesta.

Tuo oli hyvin tehty yrittäjältä. Yleisesti kuitenkin asiakaspalvelut ja jälkimarkkinointiosastot toimivat juuri niin hyvin kuin sen henkilökunnan heikoin lenkki. Usein huonoon palveluun on syynä hlö-kunnan vähyys tai ammattitaidon puute. Jos kaikki työt pyörivät yhden tai kahden henkilön kautta ja näiden jostain syystä epäonnistuessa, niin on järki firman kannalta ikävää. Ja asiakkaalle huonoa palvelua.
 

obi-wan

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hammarby IF, HC Andersen, HC Jatkoaika
Lienee kanssa tämän ketjun kamaa, en ainakaan parempaa ketjua keksi.

Millähän logiikalla Matkahuolto määrittelee lähimmät noutopisteet? Nyt jo kolmas kerta, kun on tulossa sitä kautta jotain niin paketti on kiikutettu 2km päähän paikallisen k-marketin pisteeseen. Asun ihan Tampereen keskustassa, jossa esimerkiksi lähin matkahuollon piste on tuossa 300m päässä Sokoksella ja Puutarhakadun ärräkin on tuossa kivenheiton päässä, mutta jostain syystä vaikkapa tilatessa jotain jostain verkkokaupasta, niin sitä ei edes pysty valitsemaan, vaan ainoat vaihtoehdot on tuolla jossain kaukana eikä ikinä keskustassa.

Huomenna pitäisi hakea keittiöremontin jäljiltä pari kaapinovea ja runkoa, eikä ne oo mitenkään kevyitä raahata 2km. Tässä en edes voinut valita toimituspaikkaa eikä lähettäjä voinut edes vaikuttaa asiaan. Voisko niiden systeemeihin saada jotain muutosta ettei aina tarttis vaeltaa toiselle puolen kaupunkia, etenkin nyt kun toimitus painaa sen 20kg...

Matkahuollon logiikka löytyy ihan suoraan niiden sivuilta. Siellä on noutopistehaun rajapinta. Jos siihen antaa katuosoitteen, postinumeron ja toimipaikan se käyttää Googlea ja laskee etäisyyden sekä palauttaa pisteet etäisyyden mukaisesti pienimmästä suurimpaan. Default tuloksissa 5, voi hakea vaikka 100.

Sitten on asiakkaita jotka eivät halua integraatioita ostoskoriin ja hakevat pisteet esim csv:ssa ja geokoodaavat itse. Silloin yleensä jotain menee pieleen. On myös tullut ratkaisuja joissa onnistuttiin näyttämään väärässä järjestyksessä webservicella haettu lista ja lähimmät jätetty pois. Ja niin edelleen.

Lisäksi voi näyttää pisteet niin, että jättää esim automaatit pois. Osa haluaa tehdä näin koska automaattien täyttöaste on jatkuvasti maksimilla. Ja tietävät että siirrot heijastuvat omaan aspaan.

Eli, verkkokauppa tai sen alustan tekniikka määrittää mitä näytetään. Matkahuollon rajapinta on oikein käytettynä erinomainen.

Niin ja osa tuotteista on niin isoja että Tre haku vain Hatanpäältä.
 

444

Jäsen
Tuo oli hyvin tehty yrittäjältä. Yleisesti kuitenkin asiakaspalvelut ja jälkimarkkinointiosastot toimivat juuri niin hyvin kuin sen henkilökunnan heikoin lenkki. Usein huonoon palveluun on syynä hlö-kunnan vähyys tai ammattitaidon puute. Jos kaikki työt pyörivät yhden tai kahden henkilön kautta ja näiden jostain syystä epäonnistuessa, niin on järki firman kannalta ikävää. Ja asiakkaalle huonoa palvelua.
Kyllä, erittäin hyvin toimittu yrittäjältä. Hän totesikin puhelimessa, että mm. järjestelmien kanssa on haasteita, koska ne palvelevat toistaiseksi alkuperäistä liikeideaa, joka oli mallia ”toimitus omasta autotallista”. Tässä tapauksessa ongelman juurisyy lienee siinä työntekijässä, joka tilauksen on ensimmäisellä kerralla käsitellyt ja joka ei sitten osannutkaan muokata sitä oikein, eli ”perutaan alkuperäinen ja tehdään uusi”, vaan oli muokannut sisältöä ja onnistunut jättämään toimitusmuodon päivittämättä. Tai sitten sitä ei vain voinut päivittää. Mene ja tiedä. Se maksava asiakas on kuitenkin kohta odottanut kuukauden sitä tilaustaan, ja asiat olisi voitu hoitaa maaliin jo ensimmäisen palautteen myötä. Mutta ei, kun osaaminen tai mielenkiinto eivät taipuneet niin pitkälle. Siinäkin vaiheessa, kun asiakas ensimmäisen kerran pyytää muuttamaan toimitustavan noudosta lähetykseksi, tilanne olisi ollut pelastettavissa. Koska sitä tilausta ei ollut vielä siinäkään vaiheessa käsitelty edes noudettavaksi.

Olen ollut itse useammassakin pienemmässä firmassa duunissa asiakasrajapinnassa, ja tuolloin ainakin minulle on ollut itsestään selvää, mikä sen asiakaspalvelun / jälkimarkkinoinnin / myynnin rooli on yrityksen kannalta. Tyytyväinen asiakas on itseisarvo, ja jos homma ei mene kerralla maaliin, niin sitten selvitetään, mikä meni pieleen ja miten asia voidaan korjata. Oma lukunsa ovat tietenkin ne persereikäasiakkaat, jotka tekevät parhaansa suolatakseen toimintaa ja etsivät porsaanreikiä. Näitä onneksi on häviävän pieni määrä kokonaismassasta, mutta he toisaalta kuormittavat systeemiä sitten senkin edestä. Kokonaisuutena pitää kuitenkin ymmärtää se lähtökohta, että miksi asiat ovat menneet vikaan ja miten asia voidaan korjata, jotta enempää vahinkoa ei pääse syntymään. Minun tapauksessani kyse on vain reilusta 12 eurosta (toki yli 10% tilauksen arvosta), mutta lähes kuukauden odotuksesta vain ja ainoastaan siksi, että viesteihin vastaillaan viikon viiveellä ja silloinkin asiat jätetään roikkumaan. Mutta joo, eiköhän tämäkin saaga saada päätökseen.


Sitten toinen asiakaspalvelun kukkanen. Caruna. Kyllä, tämä ihana Lohja sijaitsee tuon megaliitin alueella. Asennutin katolle syyskuun alussa aurinkopaneelit. Rasol toimitti ja hoiti oman tonttinsa varsin mallikkaasti; asentajat olivat pilkulleen aikataulussa ja homma toimi aivan moitteetta. Yksi ekstrapäivä tuli koko päivän mittaisen kaatosateen myötä, mutta se on ymmärrettävää, ettei tuolla katolla viitsitä silloin hillua. Firmasta ilmoitettiin, että hoitavat sen ilmoituksen sähkön myynnistä Carunalle. Itse tein puolestani ohjeistettuna myynti-ilmoituksen Fortumille, omalle sähköyhtiölleni. Kaksi viikkoa myöhemmin Fortumilta tuli viestiä, että eivät ole saaneet Carunalta ilmoitusta. Kyselin Rasolilta, että vaatiko tämä sittenkin myös minulta jotain ja vajaata tuntia myöhemmin tuli vastaus, että olivat Carunaan yhteydessä ja siellä luvattiin laittaa asia samantien vireille. No, jälleen kului viikko ja Fortumilta soitettiin, että mikä on kun ei mitään kuulu. Kyselin taas Rasolilta, että menihän se lomake nyt varmasti eteenpäin ja että onko normaalia, että monta viikkoa pyöritellään yhtä paperia. Yleensä on kuulemma mennyt viikossa eteenpäin, mutta eivät tietenkään osaa ottaa asiaan enempää kantaa, kun se ei ole heidän käsissään. Jälleen kerran hyvin ymmärrettävää. Ja jälleen kerran vastaus tuli lähes välittömästi. No, kohta on taas kulunut viikko eikä mitään tunnu tapahtuvan Carunan päässä. Eli siellä ei ainakaan oteta liikaa paineita siitä, että asiat vietäisiin loppuun asti, koska eihän se oikeastaan heitä hyödytä millään tavalla, vaan päin vastoin.
 

palle

Jäsen
Suosikkijoukkue
Minnesota Wild, HIFK
Laadukasta asiakaspalvelua n. 70-vuotiaalle äidilleni tarjosi Hankinta 365. Myyvät siis sähköä.

Soittivät Heinäkuussa ja todella aggressiivisesti tyrkyttivät sähkösopimusta. Äitini kun ei tapojensa mukaan kehtaa luuria lyödä korvaan, hyväksyi sen, että he lähettävät "tarjouspaperit" postitse. Myyjä alleviivasi oikein sitä, että näissähän on aina kahden viikon perumisoikeus, joten riskiä ei ole. Noh, äitini ei kyseisen firman nimeä muistanut, eikä mitään tilausvahvistusta lähetetty sähköpostitse, joten ainoana vaihtoehtona hän jäi odottamaan tätä paperia. Paperit tulivat 15 päivän päästä kotiin ja yllätys oli melkoinen, kun firma ilmoitti, etteivät voi perua tilausta koska 14 päivää on jo kulunut tilauksesta.

Pian tulikin jo ensimmäinen perintäkirje ja pompottelu alkoi. Perintäfirma sanoi, että pitää ottaa yhteyttä toimeksiantajaan ja toimeksiantaja taas että perintäfirmaan. Tässä vaiheessa vasta sain itse tietooni tämän tapauksen.

Mutsi oli myös ottanut yhteyttä nykyiseen sähköyhtiöönsä, minkä kanssa hänellä on määräaikainen sopimus. Sieltä sanottiin, että tämä Hankinta 365 oli tosiaan yrittänyt siirtää sopimusta, mutta se ei ollut mennyt läpi. Silti "laskutus" jatkuu.

Neuvoin mutsia vielä mahdollisimman lyhytsanaisesti ilmoittamaan sekä perintäfirmalle että tälle kusetusfirmalle, että mitään sopimusta ei ole syntynyt, eikä laskutusperusteita ole. Perintä on katkaistava välittömästi.

Neuvoin vielä, että Aviin vain ilmoitusta jos perintäfirma vielä yrittää kirjeitä lähettää ja sähköposteihin ei kannata enää vastata. Kuluttajaneuvojaankin voi ottaa yhteyttä ja saattaa tämä heille tiedoksi.

Samaa lafkaa tämä käytännössä tämä Hankinta 365 kuin nämä muutkin kusetusfirmat, eli Fi-nergy ja 220 Energia. Toivottavasti liian moni ei hädissään tilitä rahaa näiden rosvojen tileille.
 

Creed Bratton

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
@palle en ymmärrä miksei lainsäädännöllä estetä tällaisten kusetusfirmojen olemassa olo. Jos kerran pikavippeihin pystyttiin puuttumaan niin miksei näihin.
 
(1)
  • Tykkää
Reactions: Tadu

Konsta Kepuli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, Athletic Bilbao, Tahko, Pool, Saints
@Ishmael

Hieman ihmettelin tuota sinun Satshop-keissiä. Itselläni on moottoroitu fati ja kaksi edellistä boksia (uusimman tilasin Englannista kun haluamaani mallia ei ollut SatShopin katalogissa) ym. sälää olen tuolta tilannut eikä mitään ongelmia.

Kaverille hankittiin tuolta uusi moottori fatiin ja se oli joku maanantaikappale. Ei inahtanutkaan vaikka kokeiltiin kahdella boksilla. Eikä liikahtanut edes manuaaliohjauksella. Kaveri hoiti asian itse SatShopin kanssa ja ilman kitinöitä mosa vaihdettiin toiseen.

Jotain säätöä siellä on tosiaan ollut kun en ole aiemmin noilta satelliittiharrastepalstoiltakaan mitään negatiivista lukenut.

Samasta kaupasta tilasin joku aika sitten suurinpiirtein kalleimmat antennikaapelit telkkariin ja tuohon hybridiboksiin (DVB-S/C). En käsitä mikä helvetin häirintälähetin naapurustossa laitettiin käyntiin kun osa kaapelikanavista meni pikselimössöksi ja muutama kokonaan mustaksi. Boksin diagnostiikka näytti aivan karmeita S/N-lukemia (Signal/Noise ratio). Uusilla kaapeleilla putosi nollaan kaikilla kanavilla. Laatutavaraa ja ainoa suomalainen kauppa josta löytyi noin hyvin häiriösuojattuja piuhoja.
 

444

Jäsen
@Ishmael

Hieman ihmettelin tuota sinun Satshop-keissiä. Itselläni on moottoroitu fati ja kaksi edellistä boksia (uusimman tilasin Englannista kun haluamaani mallia ei ollut SatShopin katalogissa) ym. sälää olen tuolta tilannut eikä mitään ongelmia.

Kaverille hankittiin tuolta uusi moottori fatiin ja se oli joku maanantaikappale. Ei inahtanutkaan vaikka kokeiltiin kahdella boksilla. Eikä liikahtanut edes manuaaliohjauksella. Kaveri hoiti asian itse SatShopin kanssa ja ilman kitinöitä mosa vaihdettiin toiseen.

Jotain säätöä siellä on tosiaan ollut kun en ole aiemmin noilta satelliittiharrastepalstoiltakaan mitään negatiivista lukenut.

Samasta kaupasta tilasin joku aika sitten suurinpiirtein kalleimmat antennikaapelit telkkariin ja tuohon hybridiboksiin (DVB-S/C). En käsitä mikä helvetin häirintälähetin naapurustossa laitettiin käyntiin kun osa kaapelikanavista meni pikselimössöksi ja muutama kokonaan mustaksi. Boksin diagnostiikka näytti aivan karmeita S/N-lukemia (Signal/Noise ratio). Uusilla kaapeleilla putosi nollaan kaikilla kanavilla. Laatutavaraa ja ainoa suomalainen kauppa josta löytyi noin hyvin häiriösuojattuja piuhoja.
Enpä ollut itsekään saanut koskaan aiemmin huonoa kuvaa firmasta. Mutta tosiaan, 8 päivää sitten tämä gonahtanut kesähessu kirjoitti, että ”laitetaan siis heti tulemaan matkahuollon kautta teille”. Kahdeksan päivää. Heti. Vielä ei ole kuitenkaan ehtinyt paketti liikahtaakaan mihinkään. Ei vaikka yrittäjä itse ilmoitti laittavansa asiat tapahtumaan, 4 päivää sitten. Neljä. Eikä tosiaan yhtään mitään. No joo, sen verran tuli hessulta vastausta, että liikasuoritus palautetaan. En tiedä miten enkä koska, mutta ehkä joskus jotain. Mahdollisesti. Siis vittu että tekisi mieli mennä paikan päälle ja ravistella kaveria vähän hereille. Aivan käsittämätön vätys.

Tulee tästä hemmosta mieleen yksi Panimonurkan työntekijä. Varmasti on osaava kaveri ja tietää alasta paljon, mutta ai jumalauta sitä vetelyyttä. Ei saatana mihinkään asiaan ota proaktiivisesti kantaa, vaan kaikki pitää repiä ja nyhtää erikseen irti. Ja kun pitää lähteä hakemaan varastosta joku kampe, niin näyttää juuri siltä kuin koko maailma romahtaisi siihen paikkaan, kun oli pakko nousta ylös. Jotenkin vähentää mielenkiintoa mennä paikalle, kun kaikki tuntuu niin vaikealta.
 

palle

Jäsen
Suosikkijoukkue
Minnesota Wild, HIFK
@palle en ymmärrä miksei lainsäädännöllä estetä tällaisten kusetusfirmojen olemassa olo. Jos kerran pikavippeihin pystyttiin puuttumaan niin miksei näihin.

Erittäin hyvä kysymys. Voin vain kuvitella, kuinka moni ei uskalla / tiedä, miten toimia näissä tapauksissa, vaan kiltisti päättä "niellä tappionsa" ja maksaa.

Ja järjestelmän jäykkyys vain mahdollistaa tälläisten vedätysten jatkamisen hamaan tappiin saakka.
 

Hubacek

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, Vegas Golden Knights, altavastaajat
SatShopiin (samat tuotteet) liittyen, minä tilasin aikanaan 4g-antennit.fi:stä nuo suunta-antennit ja muut tarvittavat välineet. Lähettivät ensin pienemmän tehon antennin ja sai kokeilla paikalleen. No ei riittänyt tehot, niin palautus ja tehokkaamman tilaus. Alle viikossa oli testattuna yhdet ja toiset paikallaan.

Ja pari vuotta sitten tilaus uudestaan ja homma toimi silloinkin hyvin.
 

nummenkallio

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo
Tilasin huhtikuussa Levykauppa Äxästä Brett Andersonin elämäkerran. Eka painos oli loppu, joten tiesin, että joudun vähän aikaa odottelemaan. Kesän alussa tuli sitten viesti, että ilmoitamme jos toimitusaika venyy kohtuuttomasti. Kesän aikana kerkesin jo unohtaa koko asian, mutta nyt syyskuussa sitten tiedustelin, missä vaiheessa tilaus mahtaa olla. Viestiin ei vastattu mitään, mutta kirja kolahti parin päivän päästä postiluukusta.

Onneksi olin lukenut kirjan jo aikoinaan, joten kiire ei ollut. Kyse oli vain kirjaston kasvattamisesta, hyvä kirja pitää aina hankkia omaksi. Mutta aika vituiksi meni noin muuten. Ja aikaisemmin Äxässä on ollut mielestäni hyvää asiakaspalvelua.

Ihmetyttää muutenkin, miten vituiksi suomalaisissa nettikaupoissa osataan aina vetää. Jos tilaan vaikka Briteistä vaatteita, ne tulevat alle viikossa, ja poikkeustilanteissa tieto kulkee nopeasti. Seurannat sun muut ovat itsestään selviä.

Itse kirja on toki edelleen helvetin hyvä. Ihan heittämällä parhaita muusikon elämäkertoja ikinä.
 

peterra

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Tarinamme teleoperaattorit jatkukoon. Vapautan ainoan suomalaisen operaattorin vastuusta enkä lähde nimeämään kummasta ulkomaalaisesta on kyse, kun ei nyt kuitenkaan huvita omaa tyhmyyttä liian laajalle kailottaa.

Varoituksena muille: lukekaa sopimusehdot oikeasti ja lukekaa pirun tarkkaan, mitä tilaatte.

Sain tänään opetuksen ja kyllä nyt on koko päivän suoraan sanoen *ituttanut. Muutin tuossa pari viikkoa sitten uuteen asuntoon ja tämä ex-operaattori ei tänne pystynyt tarjoamaan kuin kämäisen ADSL-yhteyden. Näin katsoin parhaaksi, että tilaan tänne asuntoon laajakaistan sitten siltä operaattorilta, joka tänne tarjoaa VDSL2:sta. Irtisanoin sopimuksen ex-operaattorilta ja tilasin uuden.

Minulla on ollut puhelinliittymässä määräaika ja päätin jo ajat sitten, kun oma työnantajani tarjoaa puhelin+liittymä-edun, että otan sen heti käyttöön, kun määris vaan päättyy ex-operaattorille. Ja puhelinliittymä siirtyikin tässä samassa yhteydessä toiselle operaattorille ja toimii hyvin! On myös edullisempi, nätimpi, kotimaisempi, kauniimpi ja mitä vielä.

Toissapäivänä sähköpostiini kuitenkin kilahti ex-operaattorilta kiva viesti "kiitos tilauksestasi, voit tarkastella tilaustasi tästä." Olin ihmeissäni, että enkös mä oo vaan lopettanut heiltä palveluita, en oo tilannut mitään uutta. Ei muuta kuin netti auki ja sopimuslistaus esiin. Aah totta - olen huhtikuussa 2020 tilannut hetken mielijohteesta hyvällä tarjouksella tabletin + siihen sopivan mobiililaajakaistan. Luulin tilanneeni kombona eli kytkynä eli niin kauan kuin tuo tabletin sopimus on voimassa niin kauan myös siihen kytketty mobiililaajakaista on sen hintainen kuin se on tilaushetkellä. Tämä 20 € / kk olen hyvin sitoutunut tuosta yhdistelmästä maksamaan.

Todellisuus on tarua kauheampaa. Olen saanut uuden tilausvahvistuksen, että sopimusehtojen mukaisesti keskittäjän etuhinta poistuu sinulta, koska olet siirtänyt liittymän muualle. Vaistomaisesti chatti auki ja aika rehellinen kysymys, että eikö se riitä, että tämä kytky on minulla voimassa 24 kuukautta - ei minulle missään vaiheessa kukaan sanonut tilausputkella, että jos siirrän muita palveluja pois niin hinta nousee peräti 35 € / kk.

Määräaikainen sopimus - oma virhe. Kaivoin vielä ne aspan kanssa käydyt keskustelut ja kyllä - oma käsitykseni asiasta oli oikea. Tilaushetkellä sanottiin hyvin selkeästi, että niin kauan kuin nämä kaksi (tabletti + siihen kuuluva mobiililaajakaista) ovat voimassa niin hinta on se 20 € / kk. No ei ole. Ja määristä jatkuu nyt vuoteen 2022. Ja arvatkaapa luopuuko ex-operaattori määräajasta? No ei tietenkään. Hinta tuplaantuu kesken sopimuskauden ja voin vain taivastella, että jes jes.

Virheet on kalliita. Älkää tehkö näitä niin kuin minä.
 

DTremens

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, Red Wings, PattU, Wolves, Patriots
Tarinamme teleoperaattorit jatkukoon. Vapautan ainoan suomalaisen operaattorin vastuusta enkä lähde nimeämään kummasta ulkomaalaisesta on kyse, kun ei nyt kuitenkaan huvita omaa tyhmyyttä liian laajalle kailottaa.

Varoituksena muille: lukekaa sopimusehdot oikeasti ja lukekaa pirun tarkkaan, mitä tilaatte.

Sain tänään opetuksen ja kyllä nyt on koko päivän suoraan sanoen *ituttanut. Muutin tuossa pari viikkoa sitten uuteen asuntoon ja tämä ex-operaattori ei tänne pystynyt tarjoamaan kuin kämäisen ADSL-yhteyden. Näin katsoin parhaaksi, että tilaan tänne asuntoon laajakaistan sitten siltä operaattorilta, joka tänne tarjoaa VDSL2:sta. Irtisanoin sopimuksen ex-operaattorilta ja tilasin uuden.

Minulla on ollut puhelinliittymässä määräaika ja päätin jo ajat sitten, kun oma työnantajani tarjoaa puhelin+liittymä-edun, että otan sen heti käyttöön, kun määris vaan päättyy ex-operaattorille. Ja puhelinliittymä siirtyikin tässä samassa yhteydessä toiselle operaattorille ja toimii hyvin! On myös edullisempi, nätimpi, kotimaisempi, kauniimpi ja mitä vielä.

Toissapäivänä sähköpostiini kuitenkin kilahti ex-operaattorilta kiva viesti "kiitos tilauksestasi, voit tarkastella tilaustasi tästä." Olin ihmeissäni, että enkös mä oo vaan lopettanut heiltä palveluita, en oo tilannut mitään uutta. Ei muuta kuin netti auki ja sopimuslistaus esiin. Aah totta - olen huhtikuussa 2020 tilannut hetken mielijohteesta hyvällä tarjouksella tabletin + siihen sopivan mobiililaajakaistan. Luulin tilanneeni kombona eli kytkynä eli niin kauan kuin tuo tabletin sopimus on voimassa niin kauan myös siihen kytketty mobiililaajakaista on sen hintainen kuin se on tilaushetkellä. Tämä 20 € / kk olen hyvin sitoutunut tuosta yhdistelmästä maksamaan.

Todellisuus on tarua kauheampaa. Olen saanut uuden tilausvahvistuksen, että sopimusehtojen mukaisesti keskittäjän etuhinta poistuu sinulta, koska olet siirtänyt liittymän muualle. Vaistomaisesti chatti auki ja aika rehellinen kysymys, että eikö se riitä, että tämä kytky on minulla voimassa 24 kuukautta - ei minulle missään vaiheessa kukaan sanonut tilausputkella, että jos siirrän muita palveluja pois niin hinta nousee peräti 35 € / kk.

Määräaikainen sopimus - oma virhe. Kaivoin vielä ne aspan kanssa käydyt keskustelut ja kyllä - oma käsitykseni asiasta oli oikea. Tilaushetkellä sanottiin hyvin selkeästi, että niin kauan kuin nämä kaksi (tabletti + siihen kuuluva mobiililaajakaista) ovat voimassa niin hinta on se 20 € / kk. No ei ole. Ja määristä jatkuu nyt vuoteen 2022. Ja arvatkaapa luopuuko ex-operaattori määräajasta? No ei tietenkään. Hinta tuplaantuu kesken sopimuskauden ja voin vain taivastella, että jes jes.

Virheet on kalliita. Älkää tehkö näitä niin kuin minä.

Jos sulla on ne keskustelut tallessa niin ei muuta kuin kuluttajaneuvontaan yhteyttä että mikä heidän mielipide asiaan. Yleisesti ottaen kyllä myyjä on vastuussa myyntipuheistaan...
 

peterra

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Jos sulla on ne keskustelut tallessa niin ei muuta kuin kuluttajaneuvontaan yhteyttä että mikä heidän mielipide asiaan. Yleisesti ottaen kyllä myyjä on vastuussa myyntipuheistaan...

On tallella, koska kaikki keskustelut käyty Chatissa. Olen toimittanut kaikki keskustelut jo kuluttajaneuvontaan ja laittanut tältä osin asian vireille, että haluan myös heidän kantansa tähän. Sinänsä sopimusehdot eivät ole tuossa missään ristiriidassa - enemmän se, mitä myyjä sanoo. On muuten aika kova "rahasampo" operaattorille, että määräajan sisällä voit tuplata asiakkaan laskutuksen ja asiakas ei voi tehdä asialle mitään. Määräajan pitäisi kuitenkin suojella kumpaakin osapuolta.
 

palle

Jäsen
Suosikkijoukkue
Minnesota Wild, HIFK
On tallella, koska kaikki keskustelut käyty Chatissa. Olen toimittanut kaikki keskustelut jo kuluttajaneuvontaan ja laittanut tältä osin asian vireille, että haluan myös heidän kantansa tähän. Sinänsä sopimusehdot eivät ole tuossa missään ristiriidassa - enemmän se, mitä myyjä sanoo. On muuten aika kova "rahasampo" operaattorille, että määräajan sisällä voit tuplata asiakkaan laskutuksen ja asiakas ei voi tehdä asialle mitään. Määräajan pitäisi kuitenkin suojella kumpaakin osapuolta.

Kyllähän tuossa herää sellanen fiilis, että koska myyjä on mokan tehnyt, niin heidän olisi tässä tilanteessa taivuttava, oli sopimusehdoissa mitä tahansa. Kysymys ei kuitenkaan ole mistään kohtuuttomasta edusta virheestä johtuen.
 

444

Jäsen
Enpä ollut itsekään saanut koskaan aiemmin huonoa kuvaa firmasta. Mutta tosiaan, 8 päivää sitten tämä gonahtanut kesähessu kirjoitti, että ”laitetaan siis heti tulemaan matkahuollon kautta teille”. Kahdeksan päivää. Heti. Vielä ei ole kuitenkaan ehtinyt paketti liikahtaakaan mihinkään. Ei vaikka yrittäjä itse ilmoitti laittavansa asiat tapahtumaan, 4 päivää sitten. Neljä. Eikä tosiaan yhtään mitään. No joo, sen verran tuli hessulta vastausta, että liikasuoritus palautetaan. En tiedä miten enkä koska, mutta ehkä joskus jotain. Mahdollisesti. Siis vittu että tekisi mieli mennä paikan päälle ja ravistella kaveria vähän hereille. Aivan käsittämätön vätys.
Tän keissin hoitaminen alkaa lähennellä jo huonoa sketsiä. Otetaan nyt vähän päivämääriä mukaan, niin aukeaa paremmin.
17.9. ilmoitin heille, että tilaamani sovitteet voi vaihtaa edullisempiin ja koko paskan voi lähettää minulle lähimpään asiamiespisteeseen. Laskin myös valmiiksi palautettavan määrän, kun se tuntui olevan heille liian vaikea laskutoimitus.
23.9. kyselin, että missä mennään tämän suhteen. Tuli vastaus, että lähetti sen juuri Klaukkalaan, eli sinne minne sitä EI pitänyt lähettää. Tässä muutaman viestin vaihdot, jossa kerroin tarkalleen mihin tuo tulee lähettää. Vastaus oli, että ”laitan heti tulemaan Matkahuollolla teille”.
29.9. kyselin - jälleen - että missä mennään kun pakettia eikä rahoja kuulu. Seuraavana päivänä vastasi palauttaneensa maksun nyt. Olisi pitänyt silloin katsoa asia saman tien, koska palautettu summa oli luonnollisesti väärä. Ja tämä siis 12 päivää sen jälkeen, kun esitin vaatimuksen ensimmäisen kerran.
1.10. kyselin jälleen paketin perään - ei vastausta, tietenkään.
2.10. ilmoitin peruuttavani koko tilauksen, koska heillä ei näemmä ole aikomustakaan lähettää tilausta.
7.10. tuli kysely, että minkähän tilauksen olen peruuttamassa ja että meinaanko myös palauttaa tuotteet. Otin ”hieman” kierroksia ja vastasin, että vaikea on palauttaa mitään, mitä ei ole koskaan edes lähetetty.
9.10. liikkeestä soitettiin ja haluttiin selvitellä asiaa. Tässä vaiheessa, siis 22 päivää sen jälkeen, kun olen ilmoittanut, mihin tuotteet tulee lähettää, selviää että ne romut tosiaan on lähetetty silloin 23.9. sinne Klaukkalaan. No soittaja ei tietenkään tiedä mistään mitään, koska ei ole ollut tilauksen kanssa missään tekemisissä. Jälleen vähän kierroksia, koska sehän olisi liikaa vaadittu, että sählääjä itse hoitaisi asian loppuun. En jaksanut kuunnella herran selityksiä ja ”otapa nyt ihan rauhassa” -lässytystä, vaan katkaisin puhelun. Jälkeenpäin tuli sähköpostia, että ”muutettu tilaus toimitetaan aina alkuperäisen mukaan, ellei asiakas ole erikseen pyytänyt toimitustavan muutosta. Kertoisitko meille, millä perusteella toimitus on mennyt mielestäsi väärin?” Eli vielä tässäkin vaiheessa yritetään spinnata se syy tilaajan niskaan, vaikka heille on erikseen kahdesti ilmoitettu toimitusosoite ja että minä en aio lähteä Klaukkalaan hakemaan neljättä kertaa pakettia, jota siellä ei välttämättä ole.
”Se paketti nyt on siellä Klaukkalassa vielä maanantaihin asti, jos vaikka haluat hakea sen.” No en aio, ostin tuotteet jo muualta, koska en jaksa tehdä yhteistyötä vastuuta välttelevien vässyköiden kanssa.

Tämä kaikki olisi ollut vältettävissä, mikäli heillä olisi mielenkiintoa vastata viesteihin nopeammin ja mielellään vielä lukea ne läpi ennen vastausta. Nyt vasteajat ovat järjestäen lähes viikon luokkaa ja silloinkin jaksetaan lukea lähinnä otsikko tai allekirjoitus, ei sisältöä. Olisi varmaan pitänyt faxata tai sähköttää heille, että kun pyydän toimitusta eri paikkaan (eli 0€ pikanoudon sijaan maksullinen toimitus muualle) niin se tarkoittaa myös toimitustavan muutosta. Sanomattakin lienee selvää, että rahojen palautuksessa tulee menemään jälleen viikkoja. Koska kivahan niitä on pantata.

Miettikää kahdesti ennen kuin ostatte tuolta mitään. Hinnat ovat alhaisemmat kuin muualla, mutta toimitus ja palvelu ovat sitten toisinaan tätä tasoa.
 

Sistis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Taas jonkinlainen Bon Voyage -fiilis Postin toiminnasta. Mutta pohjimmiltaan syy on kuitenkin minussa itsessäni, kun en ymmärrä asiaa Postin näkökulmasta. Enkä näin ollen sisäistä sitä, että palvelu onkin oikeasti ihan laadukasta.

Viesti olisi toisintoa useammasta tänne kirjoittamastani, joten en mainitse aiheesta enempää. Totean vaan loppuun, että kohta poljetaan neljä kilometriä suuntaansa vesisateessa noutamaan parin kilon pakettia vinyylilevyjä... Eikä mahdu reppuun...
 

Sistis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Taas jonkinlainen Bon Voyage -fiilis Postin toiminnasta. Mutta pohjimmiltaan syy on kuitenkin minussa itsessäni, kun en ymmärrä asiaa Postin näkökulmasta. Enkä näin ollen sisäistä sitä, että palvelu onkin oikeasti ihan laadukasta.

Viesti olisi toisintoa useammasta tänne kirjoittamastani, joten en mainitse aiheesta enempää. Totean vaan loppuun, että kohta poljetaan neljä kilometriä suuntaansa vesisateessa noutamaan parin kilon pakettia vinyylilevyjä... Eikä mahdu reppuun...

Ei vittu. Avaudun sittenkin. Tänään tuli paketit sekä minulle että avovaimolle. Molemmissa noutopaikaksi valittu tuo lähellä sijaitsevan R-kioskin automaatti. No, se on täynnä. Miten toimii Posti?

1. Minun paketti roudataan pääpostille. Eli neljän kilometrin päähän.

2. Avovaimon paketti jätetään tuonne R-kioskille ja hän saa hakea sen sieltä tiskiltä.

Molemmat olemme saaneet saapumisilmoitukset suunnilleen samaan aikaan. Oletan, että ne ovat olleet samassa rahtikuormassa.

Osaako joku avata, että mitä tässä on taustalla? Jotain logiikkaan tai logistiikkaan liittyvää, mitä minä en ymmärrä?

@obi-wan: Sinä olet ansiokkaasti sivistynyt tyhmää näissä asioissa. Osaatko tähän sanoa jotain?

P.S. Kahdeksan kilometriä tihkusateessa oli loppupeleissä ihan piristävää. Mitäpä mies ei tekisi hyvän progen eteen.
 

obi-wan

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hammarby IF, HC Andersen, HC Jatkoaika
Ei vittu. Avaudun sittenkin. Tänään tuli paketit sekä minulle että avovaimolle. Molemmissa noutopaikaksi valittu tuo lähellä sijaitsevan R-kioskin automaatti. No, se on täynnä. Miten toimii Posti?

1. Minun paketti roudataan pääpostille. Eli neljän kilometrin päähän.

2. Avovaimon paketti jätetään tuonne R-kioskille ja hän saa hakea sen sieltä tiskiltä.

Molemmat olemme saaneet saapumisilmoitukset suunnilleen samaan aikaan. Oletan, että ne ovat olleet samassa rahtikuormassa.

Osaako joku avata, että mitä tässä on taustalla? Jotain logiikkaan tai logistiikkaan liittyvää, mitä minä en ymmärrä?

@obi-wan: Sinä olet ansiokkaasti sivistynyt tyhmää näissä asioissa. Osaatko tähän sanoa jotain?

P.S. Kahdeksan kilometriä tihkusateessa oli loppupeleissä ihan piristävää. Mitäpä mies ei tekisi hyvän progen eteen.

Voin koittaa. Jos haluat kunnon tutkimusta niin laita Postin sivuilta lähetysseurannan kuvakaappaukset niin, että peität lähetysnumerot meikälle yv:na. Kun koneella niin koitan löytää erottavan tekijän.
 

Sistis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Voin koittaa. Jos haluat kunnon tutkimusta niin laita Postin sivuilta lähetysseurannan kuvakaappaukset niin, että peität lähetysnumerot meikälle yv:na. Kun koneella niin koitan löytää erottavan tekijän.

OK. Thanks jo etukäteen. Menee ainakin huomiseen, ennen kuin avaan läppärin, eli ennen sitä en ehdi tehdä tuota kuvankäsittelyä. Ja täytyy samalla katsoa, jos sieltä erottuisi jotain meikäläisen maallikon silmäänkin.

Se tuli tietenkin mieleen, että ovat kyenneet ottamaan tuonne R-kioskille esimerkiksi vain yhden kuljetustornin, tai millä nimellä noita kutsutaan. Meikäläisen paketti on sitten sellainen, joka ei ole siihen kuulunut. Sitä on yritetty sitten viedä noihin seuraaviin automaatteihin, ja kun se ei niihinkään ole sopinut, on seuraava etappi ollut pääposti.
 

obi-wan

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hammarby IF, HC Andersen, HC Jatkoaika
OK. Thanks jo etukäteen. Menee ainakin huomiseen, ennen kuin avaan läppärin, eli ennen sitä en ehdi tehdä tuota kuvankäsittelyä. Ja täytyy samalla katsoa, jos sieltä erottuisi jotain meikäläisen maallikon silmäänkin.

Se tuli tietenkin mieleen, että ovat kyenneet ottamaan tuonne R-kioskille esimerkiksi vain yhden kuljetustornin, tai millä nimellä noita kutsutaan. Meikäläisen paketti on sitten sellainen, joka ei ole siihen kuulunut. Sitä on yritetty sitten viedä noihin seuraaviin automaatteihin, ja kun se ei niihinkään ole sopinut, on seuraava etappi ollut pääposti.

Pikainen tarkastus voisi olla osoitelapuista. Onko lähetykset osoitettu kotiosoitteella automaattiin vai suoraan nimi + automaatin osoite. Eli löytyykö jommasta kummasta kotipostinumero ja taas toisesta XXXX4-postinumero?
 

Sistis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Pikainen tarkastus voisi olla osoitelapuista. Onko lähetykset osoitettu kotiosoitteella automaattiin vai suoraan nimi + automaatin osoite. Eli löytyykö jommasta kummasta kotipostinumero ja taas toisesta XXXX4-postinumero?

Tuo avovaimon paketti oli ainakin tilattu sinne automaattiin suoraan verkkokaupasta. Oma pakettini oli kotiosoitteella, koska tuo verkkokauppa ei antanut valita noutopistettä erikseen. OmaPostista olen toki valinnut tuon omaksi noutopisteekseni.

Olen varsin varma, että paketti oli seurannan mukaan alkuun menossa tuonne automaattiin, ja viimeinen numero olisi ollut tuo nelonen. Mutta nyt kun katsoin lähetysseurantaa, niin siellä komeili tuo kaupungin keskustan postinumero, joka on siis eri kuin meidän kotiosoitteen.

Olisiko tuossa sitten selitys? Minulla on kyllä noita automaattiin tilattuja roudailtu varmaan joka toinen kerta sinne pääpostiin. Ja vain kerran olen sieltä R-kioskin tiskiltä saanut noutaa paketin.

Edit: Osoitelapussa oli tuo kotiosoitteen postinumero. Tämä siis lienee selvä tapaus?
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös