No minulla on viimeisen neljän vuoden ajalta kokemusta sekä myynnistä, että asiakaspalvelusta puhelimen välityksellä. Nykyisessä yrityksessä myynti ja asiakaspalvelu on selkeästi erotettu toisistaan. Voin yhdistää ostavan asiakkaan myyntilinjaan, tai ottaa soittopyynnön chatin kautta.Asiakaspalvelussa on kiva olla duunissa, koska suurin osa asiakkaista on loppujen lopuksi ihan mahtavia ihmisiä - enemmän ne on kumppaneita ja kavereita. Tulen juttuun monenlaisten ihmisten kanssa ja viihdyn ammatissa. Olen vaan viime aikoina törmännyt yhä enemmän ilmiöön, että asiakaspalvelusta onkin tullut myyntipalvelu. Olen miettinyt, että onko oikeastaan kysymys samasta kolikosta, jonka kaksi eri puolta ovat asiakaspalvelu - toisella puolella lukee myyntipalvelu.
Moni asiakaspalvelu meinaan viime vuosina on muuttunut siihen suuntaan, että halutaan yhä enemmän kovempia arvoja taustalle. Pelkästään hyvä asiakaspalvelu ei riitä vaan hyvä asiakaspalvelija on myös myyjä, joka puhuu asiakkaan tainnoksiin ja auttaa ratkaisemaan kaikki ongelmat myymällä. En tiedä, olenko vanhanaikainen vai mitä, mutta minulle edelleen on kyseessä kaksi eri asiaa. Jos minulle soitetaan sillä kärjellä, että hei olet meidän asiakas ja meillä on nyt juuri sopiva uusi palvelu sinulle niin minä en enää koe tuota asiakaspalveluksi. Minusta se on myyntiä - jossa sinänsä ei ole mitään väärää - mutta voin olla hyvinkin tyytyväinen asiakas myös ilman sitä uutta tuotetta.
Onko muilla samanlaisia kokemuksia, että asiakaspalvelu alkaa muuttua hiljalleen vain ja ainoastaan myyntikokemukseksi?
Meillä myynnin kanssa yhtä tärkeätä on pitää jo olemassa olevat asiakkaat. Moni yritys unohtaa olemassa olevat asiakkaat ja perälauta vuotaa sitä mukaan ulos, kun uutta lastia heitetään etupuolelta sisään. Tällöin poljetaan paikallaan, tai mennään jopa alamäkeen, koska usein olemassa oleva asiakas saattaa maksaa samasta palvelusta enemmän kuin uusi asiakas.
Olemassa olevien asiakkaiden pitämisessä asiakaspalvelu on etulinjassa ja toki meillä on account management, joka soittaa vanhojen asiakkaiden perään ihan päätyönään ja yrittää myös kääntää irtisanomisa uusiksi soppareiksi.
Pidän nykyistä järjestelyä hyvänä, eli saan keskittyä omiin hommiin ja myynti tekee omat hommansa.