M-Room ja Groom on ehkä jopa mainettaan parempia partureita. Molemmissa tuotannon perusidea on melko sama, eli helpolla, halvalla ja nopeasti. M-Roomiin saat ostettua jäsenyyksiä ja mentyä jonon ohi, Groomissa saat varattua ajan. Siinä ehkä se suurin ero. Niinkuin täälläkin jo mainittu niin molemmat on työntekijän puolesta helppoja mennä. Käytännössä puhelinsoitolla pääset palkalliseksi johonkin liikkeeseen. Tämä tapa tietysti korostaa vasta valmistuneita, mutta on joukossa myös kovempia alan ammattilaisia. Nämä liikkeet ovat tietyllä tapaa sellainen ammatillinen Kiekko-Vantaa. Aina pääsee ja palkkaa saa jos sitä tarvitsee tai vaikkapa äitiysloman tukiehdot täyttääkseen. Eli löytyy sieltä kovempaakin tekijää jos vaan kohdalle osuu.
Itse tosin suosin myös yrittäjää, toisaalta käyn niinsanotussa vuokratuoli paikassa. Eli kampaamossa jossa kampaajat ovat omia yrittäjiään, mutta vuokranneet tuolin kampaamosta joka hoitaa yleistä liiketoimintaa. Tämä kuitenkin takaa itselleni jonkin asteisen laadun auditoinnin kampaamon osalta, eivät he sieltä kenelle vain tuolia vuokraa vaan pitävät omasta brändistään huolen.
Kovemmalla tekijällä käynti on yksikköhintaan kalliimpi. Eli maksan 50 euroa tukan leikkaamisesta siinä missä näissä ketjupaikoissa maksaisi 35 euroa. Kuitenkin tuntihinta on eri, koska laadukkaammassa paikassa tukka viimeistellään ja leikkuu kestää tunnin kun halvemmassa paikassa 30 minuuttia. Tämä näkyy siinä, että toki kampaus on parempi, mutta iso hyöty tulee siinä että se kestää kasvua kauemmin ja pysyy silti ihan hyvänä. Eli parturissa tulee käytyä hieman harvemmin ja samalla tukka vaatii vähemmän tuotteita pysyäkseen muodossa. Mutuna sanoisin, että paremmalla laiturilla käynti säästää vuositasolla rahaa ja toki tukka on parempi ja pillua saa enemmän.
Omalla kohdalla vielä tukka on varsin paksu ja omapäinen. Kun olen löytänyt oman tukkani ymmärtävän hyvän parturin, käyn parturissa 5 viikon välein. Hyvässä paikassa oleva hyvä parturi joka ei ihan hiffaa tämän tukan vaatimuksia leikkaa tämän 4 viikon välein ja "halpapaikoissa" joudun ravaamaan noin 3 viikon välein jos haluan pitää kampaukseni hallinnassa.
Jossain välissä pyrin myös löytämään jonkun täysin yksityisyrittäjän, mutta heillä laatu ja osaaminen oli erittäin vaihtelevaa. Näin ollen olen löytänyt itselleni sopivan konseptin vuokratuoli yrittäjästä.