Laadukasta asiakaspalvelua

  • 1 938 424
  • 6 860

SamSpade

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ikurin Vire
Monesti kannattaa mennä Gigantista hinnan saatuaan mennä poikkeamaan vaikka Expertille tai Teknisille, jolloin varmasti tinkaus auttaa. Jos tuotteessa on katevaraa, kilpailijat myyvät sen varmasti kuluttajalle vielä vähän halvemmalla kuin Gigantti. Lisäksi kun Markantalo-verkkokauppa on Gigantin konsernin omistama, niin kannattaa katsoa myös hinta sieltä ja verrata Gigantin myymälähintaan. Monesti näistä löytyy yllättäviä eroja.

Ehkä tavan tallaajalle näin. Olen itse työskennellyt joskus aikaisemmin kymmenkunta vuotta kodintekniikka-alan yrityksen päällikkönä ja suhteellisen hyvin perillä vieläkin tuotteista, eli seuraan alaa jatkuvasti.
Koskaan en ole saanut paikallisesta Expertistä tai Tekniset tai Mustapörssi, tuotetta samaan hintaan kuin Gigantista - kun kyseessä on ollut Gigantin tarjous kalliista tuotteesta. Esim Panan huippuplasma oli hetki sitten satoja euroja halvempi kuin kukaan kilpailija olisi myynyt.
Tosin tilanne saattaa hyvinkin olla mainitsemasi erilainen kuin kuvasin eri merkkien osalta ja kun siirrytään ns bulkkitelkkareihin.
 

Shardik

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Avs, Mestis
Denverin lentokentällä muutama päivä sitten tapahtui seuraavaa. Tulin kentälle yhden ylimääräisen matkalaukun kanssa odottaen joutuvani maksamaan siitä sen $100. Baggage dropin virkailija kuitenkin mutisi jotain "I'll take care of that one", merkkasi laukut ja saman tien käveli takahuoneeseen. Seisoin siinä tiskillä kortti kädessä valmiina maksamaan ja ihmettelin, että mitä tapahtui. No, menin seuraavalla tiskillä olevan virkailijan luokse kysymään maksusta. Ihmettely nousi toiseen potenssiin, kun virkailija #2 liput tarkistettuaan kysyi: "Puhutteks te suomee?". Siinä sitten selvitettiin suomeksi, että virkailija #1 oli laittanut ylimääräisenkin laukun menemään ilmatteeksi.

Jäi hyvä mieli.
 

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Denverin lentokentällä muutama päivä sitten tapahtui seuraavaa. Tulin kentälle yhden ylimääräisen matkalaukun kanssa odottaen joutuvani maksamaan siitä sen $100. Baggage dropin virkailija kuitenkin mutisi jotain "I'll take care of that one", merkkasi laukut ja saman tien käveli takahuoneeseen. Seisoin siinä tiskillä kortti kädessä valmiina maksamaan ja ihmettelin, että mitä tapahtui. No, menin seuraavalla tiskillä olevan virkailijan luokse kysymään maksusta. Ihmettely nousi toiseen potenssiin, kun virkailija #2 liput tarkistettuaan kysyi: "Puhutteks te suomee?". Siinä sitten selvitettiin suomeksi, että virkailija #1 oli laittanut ylimääräisenkin laukun menemään ilmatteeksi.

Jäi hyvä mieli.
Voisin kuvitella, että tällaista palvelua et varmasti saisi Euroopassa missään.
 

Skeletor

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, urheilullisesti avoin sarja
Ehkä tavan tallaajalle näin. Olen itse työskennellyt joskus aikaisemmin kymmenkunta vuotta kodintekniikka-alan yrityksen päällikkönä ja suhteellisen hyvin perillä vieläkin tuotteista, eli seuraan alaa jatkuvasti.
Koskaan en ole saanut paikallisesta Expertistä tai Tekniset tai Mustapörssi, tuotetta samaan hintaan kuin Gigantista - kun kyseessä on ollut Gigantin tarjous kalliista tuotteesta. Esim Panan huippuplasma oli hetki sitten satoja euroja halvempi kuin kukaan kilpailija olisi myynyt.
Tosin tilanne saattaa hyvinkin olla mainitsemasi erilainen kuin kuvasin eri merkkien osalta ja kun siirrytään ns bulkkitelkkareihin.

Parhaiten mainitsemani asia toteutuu valkoisissa kodinkoneissa. Panasonicin huippuplasma on hieman marginaalituote, jota läheskään jokainen ketju ei edes pidä valikoimissaan. Vertailu kannattaa tehdä tuotteissa, jota myy mahdollisimman moni ketju.

En tiedä muista, mutta Verkkokauppa.com on välillä harrastanut hieman ikävää asiakkaiden kusetusta. Mainoksessa on merkin A malli B myynnissä käsittämättömän halpaan hintaan. Kun kuluttaja ostaa koneen ja ei katso koneen kyljestä mallinumeroa, kaikki menee niin kuin myyjä haluaa. Ihan aina mallityyppi ei ole sama mitä mainostetaan, vaan "hieman" tuotantokustannukseltaan halvempi vaihtoehto....
 

Rixa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Parhaiten mainitsemani asia toteutuu valkoisissa kodinkoneissa.

Viime marraskuun lopulla vaihdettiin liesi (vanha 50cm peruspaska UPO) uuteen. Speksit uudessa piti olla seuraavat:

- Painonapit
- Keraaminen
- Kiertoilma
- 60cm
- Siemens / Bosch (aika liki samaa tavaraa)

Käytiin kiertelemässä muutamat myymälä (muiden asioiden ohessa) eri ketjuista. Sekä nettisurffailtiin aika monet paikat.

Boschin lieteen päädyttiin, Markantalolla sattui olemaan joku tarjous netissä sopivasti. Samainen liesi Gigantissa 799e ja Markantalon hinta täysin sama paitsi syystä X kyseisenä viikonloppuna kun liesi tilattiin.

Markantalosta kuljetuksineen, asennuksineen ja vanhan pois vienteineen tuli maksamaan 650e. (Lieden osuus 599e) Tuli suhteellisen tyytyväinen olo kun hivenen tuli kierreltyä ja tutkittua & hintavertailtua.

Suosittelenkin kaikille lämpimästi seuraavaa:

Mitä tahansa kalliimpaa elektroniikkaa ostatte, tehkää hintavertailuja sekä miettikää voisiko kyseinen tuote olla lähiaikoina alennuksessa (kesäale, joulun jälkeinen ale, poistomyyni). Hintavertailu kannattaa.
 

Hiker

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jalkapallo, jääkiekko, yleisurheilu
Lähdin tänään reilua tuntia aiemmin töistä, koska olin sopinut puhelimitse käytävästä ASP-tilineuvottelusta Danskebankin edustajan kanssa. Tämän piti soittaa minulle 15:45, mutta eipä ole kuulunut. Pitää varmaan mennä jonkin toisen pankin asiakkaaksi.

Pidän oikeuden todeta jälkeenpäin, ettei se sovittu päivämäärä ollutkaan tänään vaan joskus muulloin. Ei ole sitä lappua nyt tässä, että voisi tarkistaa, mutta 95 % varmuudella olen oikeassa.
 

sekolust

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна, Lostedt, Ben-Amor
Pitää varmaan mennä jonkin toisen pankin asiakkaaksi.

ASP:n saa lainaa nostettaessa siirrettyä toiseen rahalaitokseen, joten tuossahan voisi jo periaatteellisista syistä avata tilin muualle. Kerryttää sen muutaman vuoden rahaa vaikka Handelsissa, Pohjolassa tai Nordeassa ja lopulta pienen kilpailutuksen jälkeen sitten ottaa lainan parhaasta kohteesta.

Periaatteessahan tuo on aika sama missä tilin avaa. Eroa esimerkiksi toimivuuden tai palvelumaksujen kanssa ei käytännössä ole, vrt. käyttötilit, kortit, verkkopankit sun muut pankkien tuotteet. Samoin käyttöehdot taitavat vieläkin olla käytännöllisesti katsoen identtisiä ja lisäkorko määrittyy lainannostohetkellä.
 
Nämä on näitä minä vaihdan pankkia, puhelinoperaattoria, yms "itkuja".
Aika pian loppuu suomessa vaihtoehdot jos vaihdetaan jokaisen ei mene käsikirjoituksen mukaan asian takia.
Toki jos jotain on sovittu se pitää tehdä. Ei taida muutenkaan olla asiat kohdallaan jos yhteistyökumppania vaihdetaan tuollaisen syyn takia.
 

chauron

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIMARS
Jep, eiköhän se pankin vaihto ton takia oo "pikkasen" yliampuvaa. Eri asia jos haistattelis tai sais oikeasti paskaa niskaan. Ties vaikka se oli sairastunut.
 

Raid76

Jäsen
Suosikkijoukkue
GKS Tychy #92, Savinainen ja Ässien sylkykupit
Aika hyvin täällä ollaan perillä Gigantin toimintatavoista. Itse olen ollut tarpeeksi monta vuotta alalla Gigantin kilpailijoissa ja tunnen monia firman työntekijöitä, joten tuttuahan tämä on. Nyt kun on ura hiljattain vaihtunut, voi kai avautua.

Gigantissa nykyään painotukset myyjän osalta menevät:

1. Erilaiset rahoituspalvelut
2. Vakuutukset
3. Liittymät yms.
4. Itse tuote ja lisätarvikkeet

Myyjien "hyvyys" katsotaan sikariportaassa pääasiassa kahden ensimmäisen kohdan perusteella. Puhelinmyyntipuolella liittymät ovat tärkein juttu. Pelkkä tuote ilman lisämyyntiä on käytännössä negatiivisen palautteen tuova juttu. Myyjien tehtävä on esimiesten "painostamana" tarjota lisäpalveluita, jolloin se tuntuu monesti kuluttajalle todella raskaalta. Mutta sen lauluja laulat, kenen leipää syöt.

Toinen, mitä henkilökohtaisesti eniten olen Gigantissa aina vihannut, on valehtelu. Esimiehet osittain kannustavat myyjiä valehtelemaan asiakkaille tuotteista ja varsinkin kilpailijoiden toiminnasta. Kilpailijoiden hintoja vääristellään ja muiden kuin Gigantin myymien tuotteiden laatu haukutaan aika usein paskaksi. Vaikka monesti kyseessä on sama tuote, tai samasta turkintuontitehtaasta tuleva korvike. Esimerkiksi Experillä, Mustalla Pörssillä ja muualla myyjät keskittyvät omaan myyntiin. Monesti Gigantin innoittamana myyjiä kehotetaan välttämään kilpailijoiden haukkumista. Asiakkaat eivät ole aina tyhmiä, vaan moni tekee ratkaisujaan ihan kielenkäytön ja yleisen arvomaailman pohjalta. Esimerkkejä löytyy vaikka kuinka. Yksi koomisimmista jutuista oli aikanaan Raisiossa, kun Gigantin kanssa samaan kauppakeskukseen avattiin kilpaileva myymälä. Avajaispäivänä valtavat massat olivat menossa uuteen liikkeeseen. Gigantin työntekijöitä ohjeistettiin parkkipaikalle käännyttämään asiakkaita heille arvostelemalla uutta kilpailijaa. Kielenkäyttö oli välillä melkoista.

Aikaisemmin mainittiin, että esimerkiksi Gigantin esittelytelevisiot säädetään sen mukaan, mitä halutaan myydä. Näinhän se menee. Varsinkin kovakatteiset "omat merkit" tyyliin Grundig säädetään parhaiten, joka saa vierellä olevan Sonyn tai LG:n näyttämään paskalta. Ei siitä ole kauaa, kun firma myi 699,- Grundig-ledtelkkaria aivan valtavalla katteella massoittain. Kyseessä oli ehkä noin 500 euron arvoinen tuote kuluttajalle, jonka paneeli ja virkistystaajuus eivät olleet lähellekään saman hintaisten kilpailijoiden tasoa. Teknisissä tiedoissakin voidaan ilmoittaa virkistystaajuudeksi mitä tahansa, koska omista turkintuontitelkkareista kukaan ei taida tietää todellisuutta.

Monesti kannattaa mennä Gigantista hinnan saatuaan mennä poikkeamaan vaikka Expertille tai Teknisille, jolloin varmasti tinkaus auttaa. Jos tuotteessa on katevaraa, kilpailijat myyvät sen varmasti kuluttajalle vielä vähän halvemmalla kuin Gigantti. Lisäksi kun Markantalo-verkkokauppa on Gigantin konsernin omistama, niin kannattaa katsoa myös hinta sieltä ja verrata Gigantin myymälähintaan. Monesti näistä löytyy yllättäviä eroja.

Verkkokauppa.com on joutunut nostamaan hintatasoaan jätti-investointiensa takia. Se ei todellakaan ole enää halvin, vaan monessa tuotteessa kuluttaja maksaa investoinnit. Vanha halpa brändi pitää yritystä vielä kohtuullisella tiellä, mutta luulisi kuluttajien huomaavan vähitellen hintojen nousun...

Tartutaan tähän hiukan. En ole ollut töissä minkäänlaisessa alan puljussa, mutta asiakkaana sitten sitäkin enemmän. Normaalien kodinkoneiden hankintojen lisäksi harrastuksen vuoksi tulee erilaisia TV/kotiteatteri laitteistoja testattua ja ostettua suhteellisen tiuhaan. Kokemusta minulla ei ole Gigantin suhteen muualta kuin Porista, jossa palvelu on mennyt kokoajan parempaan suuntaan ja voisin väittää että on vähintäänkin hyvällä tasolla. Mitään lisäpalveluja minulle ei ole tuputettu, eikä tuota vakuutustakaan ole edes aina kysytty. Yhtään kertaa ei ole rahoitusmahdollisuutta tarjottu.

Kyllä ne kaikki esittelytelevisiot on säädetty esittely/myymälä tilaan. Ei siellä mikään televisio ole säädetty näyttämään paskemmalta kuin toinen vaan kaikkea koitetaan myydä. Ei minulla ole pahaa sanottavaa muistakaan ketjuista, tällä hetkellä tilanne on se, että palvelua saa varmasti jokaisesta ketjusta sekä hyvää sellaista. Se on pakko.
 

Beergenheim20

Jäsen
Suosikkijoukkue
NHL, Jokerit, OJ
Lähdin tänään reilua tuntia aiemmin töistä, koska olin sopinut puhelimitse käytävästä ASP-tilineuvottelusta Danskebankin edustajan kanssa. Tämän piti soittaa minulle 15:45, mutta eipä ole kuulunut. Pitää varmaan mennä jonkin toisen pankin asiakkaaksi.

Pidän oikeuden todeta jälkeenpäin, ettei se sovittu päivämäärä ollutkaan tänään vaan joskus muulloin. Ei ole sitä lappua nyt tässä, että voisi tarkistaa, mutta 95 % varmuudella olen oikeassa.

Muistutti hiukan erästä tapausta tuossa syssyllä. Nordeasta soiteltiin mulle ja asia oli ilmeisesti suhteellisen tärkeä ja koski osakkeitani. No, olin siinä maalauspuuhissa, joten vähän huonoon aikaan tuli puhelu.
Mieshenkilö sitä pahoitteli ja sanoi soittelevansa seuraavana päivänä.
Eipä ole vielä tänäkään päivänä kuulunut sitä soittoa, tosin pari kuukautta tuon tapahtuman jälkeen siirsin koko salkun nordeasta pois. Mutta ei kai se sitten niin tärkeätä ollutkaan, kun ei vaivautunut uudestaan soittamaan.
 

Hiker

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jalkapallo, jääkiekko, yleisurheilu
No, Danskesta sitä suunnittelin kun sen pankin asiakas nyt satun olemaan. Danskessa on tällä hetkellä käyttötili ja rahastosalkku, joten helpointahan se on sieltä hommata, noita ASP-tilejä kun olen tutkinut, niin eipä niissä pankkikohtaisia eroja ole.

Tuo kommentti pankin vaihdosta nyt oli lähinnä sitä, että enhän minä voi niitä rahojani heille syytää, jos he eivät niitä halua ottaa vastaan, mikä liikelaitokselta on toimintana vähän erikoista. Katsellaan, josko olisivat ensi viikolla yhteyksissä.

Pitää nyt sitä Danskea vähän kehuakin: ovat saaneet sen nettipankin käytön vihdoin toimimaan vuosien Java-sekoilujen jälkeen.
 

Tähtipakki

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Tänään tuli itsellä hieman hämmentävä puhelu Matkahuollon tyypiltä. Olin menossa työhaastatteluun ja siinä hissiä odotellessa soittaa henkilö. Keskustelu meni suurin piirtein näin:

Matkahuolto: Moro, ootko kotona?
Tähtipakki: En tällä hetkellä ole, kuinka niin?
MH: Tääl ois sulle Topfieldilta tai joltai paketti joka pitäs saada perille.
TP: Jaa. Tyttöystävä on kyllä paikalla, että voi ottaa sen vastaan.
MH: No soittaisitko sille sun tyttöystävälles että tulis avaamaan tän alaoven. Täällä on aivan perkeleen kylmä!
*piip, piip*

Hetki meni mieteskellessä, että mitä helvettiä tapahtui. Tyttöystävä ei vielä tuttuun tapaan vastaa puhelimeen ja samaan aikaan olen jo hissistä päässyt pois ja pitäisi haastatteluun mennä. Yritin Matkahuollon tyypille vielä soittaa, muttei vastannut. Kotona sitten selvisi, että oli saanut itsensä siitä alaovesta joillain konstein läpi, koska paketti oli tullut perille.

E: Itseasiassa en mene aivan takuuseen, että kyseessä oli Matkahuollon tyyppi. Saattoi olla ihan postistakin, mutta niillä normaalisti kyllä on yleisavaimet noihin pääoviin. Outo keskustelu joka tapauksessa.
 

sekolust

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна, Lostedt, Ben-Amor
Jep, eiköhän se pankin vaihto ton takia oo "pikkasen" yliampuvaa.

Eihän tuossa tarvitse mitään vaihtaa. Sen kun vain hommaa tietyn palvelun sieltä, mistä sen sattuu saamaan. Helppohan se on pitää esimerkiksi päivittäisasiointi Danskessa ja ASP muualla. Käytännön vaikeudet ovat nollaluokkaa, lainan pystyy ottamaan halvimmasta/sopivammista/fiiliksen pohjalta parhaasta pankista ja tiliehdot ovat käytännössä samat kaikissa. Miksi ihmeessä täytyy puskemalla puskea samaan pankkiin jos homma ei toimi tai siihen ei ole tyytyväinen?

Ei tuon tarvitse olla sen kummempaa kuin makkaran hakeminen Lidlistä Citymarketin sijaan plussakortista huolimatta. Pankki tarjoaa palveluita siinä missä ruokakaupat tai Gigantti nyt esimerkiksi. Jos palvelua ei saa tai siihen ei ole tyytyväinen, miksi pankkien kohdalla ollaan jotenkin erityisen joustavia tai suvaitsevaisia? Elektroniikkaa haettaessa ollaan valmiita hyppäämään naapuriliikkeeseen jos palvelua ei kuulu, mutta pankin ollessa kyseessä jatketaan kiltisti samassa mestassa. Yleensä vielä siinä paikassa, jonne vanhemmat ovat joskus markka-aikaan avanneet tilin. Jonkun ASP:n kanssa se "helppous" on käytännössä olematonta, samoista asioista jauhetaan jokaisessa pankissa, samalla tavalla siirrot tehdään ja niin päin pois.
 

Leon

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Stars, Panthers
E: Itseasiassa en mene aivan takuuseen, että kyseessä oli Matkahuollon tyyppi. Saattoi olla ihan postistakin, mutta niillä normaalisti kyllä on yleisavaimet noihin pääoviin. Outo keskustelu joka tapauksessa.
Tapojeni mukaan mulla ei ole oikeasti hajuakaan asiasta, mutta mulla kävi mielessä, että eihän postinjakajilla ole paketteja mukana. Niillä on kyllä avaimet ulko-oviin kaupunkialueilla. Paketit jakaa taas ihan eri jäppiset ja jäpittäret. Tuskin koko Itellan henkilökunnalla kuitenkaan avaimia joka paikkaan on?
 

Trenchtown

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
mulla kävi mielessä, että eihän postinjakajilla ole paketteja mukana. Niillä on kyllä avaimet ulko-oviin kaupunkialueilla. Paketit jakaa taas ihan eri jäppiset ja jäpittäret.

Kai se on paketista kiinni. Täällä on parikin kertaa käynyt niin, että vaimon tilaamaa pakettia on yritetty sovittaa postiluukusta muun postin mukana ja kun ei ole mahtunut, niin on laitettu lappu, että "tuu hakemaan pakettis sieltäjasieltä postista". Kerran satuin olemaan kotona postinkannon aikaan ja soittipa Kusti jopa ovikelloa ennen kuin raapusti "tuu hakemaan pakettis" -lappunsa.

Että sen puolesta hyvää asiakaspalvelua joo. Vähän se häiritsee kyllä, kun makuuhuone on rappukäytävän puolella ja Turun Sanomien jakaja kolisuttelee ikävästi postiluukkuja lehteä jakaessaan (n. klo 2.30-3.30) Tässä rapussa on 15 asuntoa, joista kahdeksaan tilataan kolahduslaskelmieni mukaan Turkkaria. Kyllä ei heippalapun kirjoittaminen ole kaukana. "Hei, kovaääninen postinkantosi häiritsee NHL-jääkiekon katsomistani."
 

Leon

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Stars, Panthers
Kai se on paketista kiinni. Täällä on parikin kertaa käynyt niin, että vaimon tilaamaa pakettia on yritetty sovittaa postiluukusta muun postin mukana ja kun ei ole mahtunut, niin on laitettu lappu, että "tuu hakemaan pakettis sieltäjasieltä postista".[/I]
Jos mulle tulee paketti, jossa lukee päällä Topfield, toivon totisesti, ettei sitä yritetä työntää postiluukusta sisään.
 

Juteeni

Jäsen
Suosikkijoukkue
Avalanche ja Tappara
Kai se on paketista kiinni. Täällä on parikin kertaa käynyt niin, että vaimon tilaamaa pakettia on yritetty sovittaa postiluukusta muun postin mukana ja kun ei ole mahtunut, niin on laitettu lappu, että "tuu hakemaan pakettis sieltäjasieltä postista". Kerran satuin olemaan kotona postinkannon aikaan ja soittipa Kusti jopa ovikelloa ennen kuin raapusti "tuu hakemaan pakettis" -lappunsa.

Niin siis paketti, joka tulee päiväpostin mukana pitää ottaa mukaan ja yrittää ujuttaa luukusta, jos vain mahdollista.

Tähtipakin paketti ei kuitenkaan suurella todennäköisyydellä ole tullut päiväpostin mukana vaan Itellan kuljetusautolla suoraan kotiovelle. Eli vähän niin kuin Leon tuossa aikaisemmin jo selitti.
 

Trenchtown

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Nämä taitaa olla maksikirjeitä, ei paketteja.

Näin muuten taisi ollakin. Ei sitä tämmönen ei-niin-paljon postin kanssa tekemisissä oleva osaa erottaa pakettia ja paketin oloista kirjettä toisistaan. Tulikin muuten mieleen kiittää vaimon puolesta Tullia hyvästä asiakaspalvelusta. Asiallisesti osasivat ottaa lähetyksen sivuun ja lähettää tiedon, että soitapa Tulliin ja maksa ALV:t, niin saatat joskus saada pakettisi. Tuossa on ilmeisesti lähiaikoina muuttunut jokin, koska aiemmin nuo vaimon jostain Hong Kongista tilaamat paketit ovat olleet hinnaltaan molemmin puolin sitä hintaa joka laskussa nyt oli, eikä koskaan ennen ole Tulli puuttunut noihin.

Hyvähän se on, että puuttuu, joten kai se on hyvää asiakaspalvelua.
 

motamoro

Jäsen
Viimeisen viikon aikana kokenut kolme hieman epämukavaa asiakaspalvelutapahtumaa.

1) Gigantista kävin hakemassa videopeliä, jonka hintana luki netissä (ei mainintaa internethinnasta) 10e vähemmän mitä myymälän puolella osoittautui olevan. No, halusin pelin heti joten ostamaan sitä sitten kivijalkamyymälästä kun näytti olevan saatavillakin. Aikani kalliimpaa hintaa ihmeteltyäni kävin kysymässä myyjälaumalta, että voisitteko tarkistaa hinnan. Järjestelmä näytti yhä kalliimpaa hintaa ja kerrottuani netissä olevasta halvemmasta hinnasta sitten pienen maanittelun jälkeen suostuivat sen tarkastettuaan laskemaan samalle tasolle kun olin ehdottanut ensin, että pitääkö minun tosiaan tehdä tilaus tässä puhelimella teidän sivuilta ja käyttää collect@store-toimintoa saadakseni sen halvemmalla. Ok, sain pelin oikella hinnalla, mutta jotenkin tuli vähän kusetusolo, jos et itse osaa vaatia tuotetta oikealla hinnalla niin asiakkaalta voidaan pyytää ylimääräistä pokerinaamalla.

2) Kotipizzasta ostin kaksi pizzaa jotka osoittautuivat palaneiksi kotiin päästyäni. No eipä siinä, laatutakuuhan siellä on niin kuvat pizzoista -> palaute netin kautta ja odottamaan hyvitystä. Ensimmäinen "käsittelemme palautteesi mahdollisimman nopeasti" -viesti sieltä tuli ja sen jälkeen onkin ollut viikon radiohiljaisuutta. Yleensä kun Kotipizzaan on palautetta antanut johon ei ole varsinaisesti mitään hyvitysvaatimusta ole liittynyt niin vastaus on tullut seuraavana päivänä. Nyt sitä ilmeisesti annetaan odotuttaa niin kauan, että asiakas melkein jo unohtaa antaneensa palautetta.

3) Ehkä kuuluisi osioon pitäiskö itkeä vai nauraa, mutta laitetaan tänne muiden jatkoksi. Kassamyyjän pelisilmän puuttuminen part41204. Samassa liikekeskuksessa on Alko ja ruokakauppa, ensin Alkosta kasseihin juomia ja sitten päätimme käydä kaupasta vielä kukin 4 hengen porukasta hakemassa yhdet(!) juomat. Kolme muuta kaveriani meni ensiksi kassalle kun kävin hakemassa vielä sipsiä ja lopulta menin eri kassalle missä oli lyhyempi jono ja suoriuduin ostoksistani nopeiten. Tämän jälkeen menin kaupan ulkopuolelle käytävälle odottelemaan muita ja kun tämä kavereiden kassalla oleva työntekijä näki kahden hänen asiakkaansa tulevan luokseni päätti kolmannen kohdalla sitten huutaa minut näyttämään myös papereita.

a) Kaikilla oli selkeästi esillä myös Alkosta ostettuja juotavia. (ok, ei todista mitään)
b) Kaikki ostivat ko. liikkeestä vain 1 juoman. (voihan sitä yksi kerrallankin välittää tietysti)
c) En ollut myyjän nähden edes puhunut tälle ostajalle (välitysepäily selkeä?)
d) Kaikilla ikää n. 25 vuotta (ok, kauppojen oma raja 30)
e) Olin juuri ostanut kaupan toiselta kassalta alkoholia.

Tunsin oloni jokseenkin nöyryytetyksi joutuessani yli 10 metrin päästä näyttämään mahdollisesti minulle tuntemattoman henkilön alkoholiostoksen takia papereita. Olisi voinut olla teoriassa mahdollista myös että minun luokseni tulleet olisivat olleet ainoat tuttuni ja nähneet minut sattumalta kaupan ulkopuolella emmekä olisi kuuluneet edes samaan seurueeseen.

Hauskin osuus tulee vielä siinä, että omaa alkoholijuomaa ostaessani minulta ei kysytty papereita ko. ruokakaupassa (tätä kysyjämyyjä ei voinut tietää). Eli olisi voinut olla mahdollista että saan itse kaupasta alkoholin ostettua samalla kertaa ilman papereita ja tuntematon ihminen jää ilman omaa juomaansa minun paperittomuuteni takia.

Kaiken kaikkiaan siis "loistavaa" pelisilmää myyjältä vaikka jotain ohjeistuspykäliä pyörittelemällä tämäkin kai meni jonkun mukaan oikein ja oli välttämätöntä.
 

Leon

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Stars, Panthers
Kaiken kaikkiaan siis "loistavaa" pelisilmää myyjältä vaikka jotain ohjeistuspykäliä pyörittelemällä tämäkin kai meni jonkun mukaan oikein ja oli välttämätöntä.
Onkohan tuo maailman vanhin temppu "mulla on edelliset ALKON OSTOKSET TÄÄLLÄ KASSISSA!"? Kyllä mun sympatiat ovat tässä tapauksessa sen myyjän puolella.

Asiakaspalvelun ihmemaassa (US of A) eräs baarimikko pyysi papereita vielä toisella kierroksella ja kertoi syyksi sen, että siellä tuo "samanlainen" on alaikäisten suosikkitemppu, kun halutaan juotavaa. Etsitään siis vajaa drinksu ja yritetään tilata edes jotain alkoholipitoista. Sanktiot alaikäisille myynnistä ovat sen verran kovat, että riskejä ei oteta.
 

mikse

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, Manchester United, Edmonton Oilers
1) Gigantista kävin hakemassa videopeliä, jonka hintana luki netissä (ei mainintaa internethinnasta) 10e vähemmän mitä myymälän puolella osoittautui olevan. No, halusin pelin heti joten ostamaan sitä sitten kivijalkamyymälästä kun näytti olevan saatavillakin. Aikani kalliimpaa hintaa ihmeteltyäni kävin kysymässä myyjälaumalta, että voisitteko tarkistaa hinnan. Järjestelmä näytti yhä kalliimpaa hintaa ja kerrottuani netissä olevasta halvemmasta hinnasta sitten pienen maanittelun jälkeen suostuivat sen tarkastettuaan laskemaan samalle tasolle kun olin ehdottanut ensin, että pitääkö minun tosiaan tehdä tilaus tässä puhelimella teidän sivuilta ja käyttää collect@store-toimintoa saadakseni sen halvemmalla. Ok, sain pelin oikella hinnalla, mutta jotenkin tuli vähän kusetusolo, jos et itse osaa vaatia tuotetta oikealla hinnalla niin asiakkaalta voidaan pyytää ylimääräistä pokerinaamalla.

Tähän on mielestäni täällä kommentoitu, että osa Giganteista on franchising-periaatteella toimivia myymälöitä, kun taas emofirma pyörittää osaa myymälöistä ja verkkokauppaa.
 

pettter

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
a) Kaikilla oli selkeästi esillä myös Alkosta ostettuja juotavia. (ok, ei todista mitään)
b) Kaikki ostivat ko. liikkeestä vain 1 juoman. (voihan sitä yksi kerrallankin välittää tietysti)
c) En ollut myyjän nähden edes puhunut tälle ostajalle (välitysepäily selkeä?)
d) Kaikilla ikää n. 25 vuotta (ok, kauppojen oma raja 30)
e) Olin juuri ostanut kaupan toiselta kassalta alkoholia.
Nuo kaikki on niin mitättömiä syltä, etten mä noita tuollaisia kehtaisi edes mainita. Siis ei kait sillä nyt oikeasti ole väliä ostaako yhden vai kymmenen kaljaa. Ja itsehän tunnustit tuossa että olette noin 25-vuotiaita. Mitä sitten vaikka olisitte olleet 30? Ja toi Alkon ostokset on ehkä naurettavin juttu noista. Mun kaveri oli joskus kaupan kassalla ja se sanoi että jotkut ihan oikeasti kehtaavat heilutella auton avaimia siinä kun ei ole papereita mukana. Mun mielestä toi viinapullo on ihan sama asia. Kuitenkin varmasti tiesit että esim. Koskenkorva ei kuulu virallisiin tai kaupan kassalla hyväksyttäviin henkilöllisyystodistuksiin. Ja hyvä haku myyjältä toi kun epäili teidän olevan samaa porukkaa. Oikeassahan se oli.

Olisihan se joo voinut jättää kysymättäkin henkkareita, mutta tuollainen asiaton valitus on turhaa.
 

motamoro

Jäsen
Tähän on mielestäni täällä kommentoitu, että osa Giganteista on franchising-periaatteella toimivia myymälöitä, kun taas emofirma pyörittää osaa myymälöistä ja verkkokauppaa.

Kyselin asiasta kaveriltani joka on ollut osa-aikasena ko. liikkeessä töissä aikoinaan. Kertoi ettei olisi franchising-pohjainen ja joskus kaikkiin tuotteisiin ei heti ehditä/jakseta vaihtaa hintoja erinäisten tarjousten/hinnan laskujen mukaan jolloin tällaisia tilanteita sattuu.

Onkohan tuo maailman vanhin temppu "mulla on edelliset ALKON OSTOKSET TÄÄLLÄ KASSISSA!"? Kyllä mun sympatiat ovat tässä tapauksessa sen myyjän puolella.

Mä en tiedä mistään tempuista. Siellä joko on Alkon ostoksia tai ei ole. Ja jos on niin tuskin se alaikäinen niitä näkyvillä kuljettaa ja käy yhtä juomaa hakemassa kaupasta. Parhaassa tapauksessa vartijat ottavat kiinni ja soittavat poliisit paikalle viemään nekin jo hankitut juomat.

Nuo kaikki on niin mitättömiä syltä, etten mä noita tuollaisia kehtaisi edes mainita. Siis ei kait sillä nyt oikeasti ole väliä ostaako yhden vai kymmenen kaljaa. Ja itsehän tunnustit tuossa että olette noin 25-vuotiaita. Mitä sitten vaikka olisitte olleet 30? Ja toi Alkon ostokset on ehkä naurettavin juttu noista. Mun kaveri oli joskus kaupan kassalla ja se sanoi että jotkut ihan oikeasti kehtaavat heilutella auton avaimia siinä kun ei ole papereita mukana. Mun mielestä toi viinapullo on ihan sama asia. Kuitenkin varmasti tiesit että esim. Koskenkorva ei kuulu virallisiin tai kaupan kassalla hyväksyttäviin henkilöllisyystodistuksiin. Ja hyvä haku myyjältä toi kun epäili teidän olevan samaa porukkaa. Oikeassahan se oli.

Olisihan se joo voinut jättää kysymättäkin henkkareita, mutta tuollainen asiaton valitus on turhaa.


Kuten varmasti lainaamassasi listassa huomasit jokaisessa kohdassa suluissa argumenttini kumoavan pykälän valmiiksi jolla koitin juuri välttää näitä viestejä "mitä sä valitat sähän olit alle 30". En todellakaan heilutellut kassiani. Ihan samalla tavalla kannoin sitä kuin vaikka Bauhausin muovipussia. Ja olet myös siinä oikeassa, että auton avaimilla ostamaan alkoholia on typerä idea.

Myyjän haku osui oikeaan, mutta olisi myös ollut mahdollista ettei olisi osunut. Ja ainoa mikä mua tossa eniten ärsyttikin oli se viimeinen kohta, eli olin jo ostokseni tehnyt ko. liikkeestä toisella kassalla ja sitten periaatteessa otettiin toiseen tullitarkastukseen kun yhden olin jo suorittanut.

Ehkä mulla on sitten vähän pienet ongelmat kun tällaisista jaksan valitella. Kuitenkin tältäkin oltaisiin vältytty jos olisi selkeät säännöt vailla tällaisia typeriä "musta tuntuu"-pykäliä joiden noudattaminen vaihtelee päivän ja henkilön mukaan satunnaismittarilla. Ja varsinkin noissa välitysepäilyissä pitäisi olla mielestäni vahvat näytöt. Kai mä sitten tästä lähin rupean antamaan vastakkaista palautetta kun paperit jätetään kysymättä vaikka aihetta olisi vallitsevan ohjeistuksen mukaan.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös