Turussa Optinäkö-optikkoliike kauppiaskadulla on erinomainen. Minä kävin vanhojen lasieni kanssa siellä 14 vuotta fiksauttamassa sankoja ynnä muuta, täysin veloituksetta. Uusista nenäkappaleista sentään maksoin vähäsen.
Lisäksi olen käynyt samassa paikassa parin vuoden välein näöntarkastuksessa. Koskaan ei näöntarkastuksessakaan tyrkytetty väkisin uutta, ja kerrankin kun toista linssiä olisi voinut tarkistuttaa -0.25 pykälää, niin optikko sanoi, että ei kannata väkisin vaihtaa, koska silmä sopeutuu hyvin vielä tuohon.
Nyt sitten vanhoista laseista tuli historiaa, kun ajan myötä liiaksi löystyneet metallikehykset pettivät sen verran, että toinen lasilinssi tippui irti ja murskaantui sirpaleiksi.
Sain saman tien varattua Optinäköön ajan samalle päivälle työpäivän jälkeen. Ensin näöntarkastus, ja sitä odotellessa tuli valittua optikon asiantuntemuksella uudet kehykset. Niistä herui vielä -40% alennusta tammikuun alekampanjan mukaisesti. Sitten vain uudet linssit tilaukseen ja niihin aurinkolasiklipsit mukaan. Kaupan päälle sain vielä 20 euron arvoiset silikoniset nenätyynyt. Lasilinssien sijasta otin tällä kertaa muovilinssit, joihin sitten ympättiin jos jonkinlaista ohennusta, pinnoitetta ja suojaa.
Lasit menivät rikki viime viikon tiistaina, uudet luvattiin toimittaa aikaisintaan maanantaiksi. Maanantaina tulikin tekstari aamulla, että nyt ovat lasit noudettavissa ja sain ne haettua ennen työvuoron alkua. Ripeä palvelu oli hienoa, koska jouduin olemaan viime viikolla töistä poissa pari päivää - en yksinkertaisesti näe tehdä töitäni ilman lasejani.
Laseissa on 3kk tyytyväisyystakuu (eli jos lasit eivät vain nappaa, ne saa vaihtoon) ja vuoden normaali takuu, eli menevät rikki, niin ne korjataan ilmaiseksi.
Hintaahan noille kieltämättä tuli sen takia, että minulla on sen verran vahvat miinukset silmissä ja perushionta ei riitä, mutta niin hyvä ja pitkäkestoisen laadukas asiakaspalvelu Turun Optinäössä on, että enpä muualta silmälasejani hanki. Yli 40 vuotta samassa paikassa ollut ja laadukkaaseen asiakaspalveluun tosissaan panostava perheyritys on muutenkin parempi kohde rahoille kuin moni bulkkifirma.