Aika hyvin täällä ollaan perillä Gigantin toimintatavoista. Itse olen ollut tarpeeksi monta vuotta alalla Gigantin kilpailijoissa ja tunnen monia firman työntekijöitä, joten tuttuahan tämä on. Nyt kun on ura hiljattain vaihtunut, voi kai avautua.
Gigantissa nykyään painotukset myyjän osalta menevät:
1. Erilaiset rahoituspalvelut
2. Vakuutukset
3. Liittymät yms.
4. Itse tuote ja lisätarvikkeet
Myyjien "hyvyys" katsotaan sikariportaassa pääasiassa kahden ensimmäisen kohdan perusteella. Puhelinmyyntipuolella liittymät ovat tärkein juttu. Pelkkä tuote ilman lisämyyntiä on käytännössä negatiivisen palautteen tuova juttu. Myyjien tehtävä on esimiesten "painostamana" tarjota lisäpalveluita, jolloin se tuntuu monesti kuluttajalle todella raskaalta. Mutta sen lauluja laulat, kenen leipää syöt.
Toinen, mitä henkilökohtaisesti eniten olen Gigantissa aina vihannut, on valehtelu. Esimiehet osittain kannustavat myyjiä valehtelemaan asiakkaille tuotteista ja varsinkin kilpailijoiden toiminnasta. Kilpailijoiden hintoja vääristellään ja muiden kuin Gigantin myymien tuotteiden laatu haukutaan aika usein paskaksi. Vaikka monesti kyseessä on sama tuote, tai samasta turkintuontitehtaasta tuleva korvike. Esimerkiksi Experillä, Mustalla Pörssillä ja muualla myyjät keskittyvät omaan myyntiin. Monesti Gigantin innoittamana myyjiä kehotetaan välttämään kilpailijoiden haukkumista. Asiakkaat eivät ole aina tyhmiä, vaan moni tekee ratkaisujaan ihan kielenkäytön ja yleisen arvomaailman pohjalta. Esimerkkejä löytyy vaikka kuinka. Yksi koomisimmista jutuista oli aikanaan Raisiossa, kun Gigantin kanssa samaan kauppakeskukseen avattiin kilpaileva myymälä. Avajaispäivänä valtavat massat olivat menossa uuteen liikkeeseen. Gigantin työntekijöitä ohjeistettiin parkkipaikalle käännyttämään asiakkaita heille arvostelemalla uutta kilpailijaa. Kielenkäyttö oli välillä melkoista.
Aikaisemmin mainittiin, että esimerkiksi Gigantin esittelytelevisiot säädetään sen mukaan, mitä halutaan myydä. Näinhän se menee. Varsinkin kovakatteiset "omat merkit" tyyliin Grundig säädetään parhaiten, joka saa vierellä olevan Sonyn tai LG:n näyttämään paskalta. Ei siitä ole kauaa, kun firma myi 699,- Grundig-ledtelkkaria aivan valtavalla katteella massoittain. Kyseessä oli ehkä noin 500 euron arvoinen tuote kuluttajalle, jonka paneeli ja virkistystaajuus eivät olleet lähellekään saman hintaisten kilpailijoiden tasoa. Teknisissä tiedoissakin voidaan ilmoittaa virkistystaajuudeksi mitä tahansa, koska omista turkintuontitelkkareista kukaan ei taida tietää todellisuutta.
Monesti kannattaa mennä Gigantista hinnan saatuaan mennä poikkeamaan vaikka Expertille tai Teknisille, jolloin varmasti tinkaus auttaa. Jos tuotteessa on katevaraa, kilpailijat myyvät sen varmasti kuluttajalle vielä vähän halvemmalla kuin Gigantti. Lisäksi kun Markantalo-verkkokauppa on Gigantin konsernin omistama, niin kannattaa katsoa myös hinta sieltä ja verrata Gigantin myymälähintaan. Monesti näistä löytyy yllättäviä eroja.
Verkkokauppa.com on joutunut nostamaan hintatasoaan jätti-investointiensa takia. Se ei todellakaan ole enää halvin, vaan monessa tuotteessa kuluttaja maksaa investoinnit. Vanha halpa brändi pitää yritystä vielä kohtuullisella tiellä, mutta luulisi kuluttajien huomaavan vähitellen hintojen nousun...