Laadukasta asiakaspalvelua

  • 1 937 718
  • 6 860
Suosikkijoukkue
HIFK
Jos joutuu onnettomuuteen, niin Suomen kaltaisessa maassa ihan vaikka kirjastokortti riittää selvittämään kuka siellä on kuollut. Siinä ei tyhmemmälläkään konstaapelilla montaa hetkeä mene, kun asia lähtee selviämään.

Niin, no kai samalla vaivalla voi kantaa henkkareitaan tai ajokorttia?

Kuten itsekin sanoin, hinta ja lyhyt voimassaoloaika ovat ainoat huonot puolet henkkareissa. Ja jokseenkin järkevää kansalaistaitoa osoittaa, että lompakossa on henkkarit, koska niitä voi tarvita päivittäin.
 

Mr.Fox

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS respektit: HIFK ja Ässät
Ongelma poistuisi sillä, että myytäisiin normaalisti ja rajatapaukset katsottaisiin sitten erikseen. Eikun joo, noinhan jo tehtiin, mutta sitten pitikin perustaa sirkus.
Hyvä idea! Ei kun siitähän tää koko farssi just lähtikin liikkeelle, kun entisen käytännön aikoina alaikäiset pystyivät ostamaan näissä järjestetyissä koeostoissa. Eli toisin sanoen entinen käytäntö ei ollut toimiva. Noh, toisaalta nykyinen käytäntöhän on mennyt vielä enemmän perseelleen.

Tai itse asiassa enpä tiedä! Onko nyt ollut uuden käytännön aikana jotain suuria koeostotapahtumia? Ovatko alaikäisten olut-/siideriostot vaikeutuneet? Pers'tuntumalta väittäisin, että ovat, joten siinä mielessä tämä nykyinen sirkus-farssi puolustaa paikkaansa. Ajatus taustalla on ollut varmasti hyvä. Tavoite on saavutettu (alaikäisten alkoholiostot ovat vähentyneet), mutta osa täysi-ikäisistä kokee uuden ohjeistuksen naurettavaksi.

Jälleen kerran: selkeällä säännöllä tai jopa lailla koko farssi voitaisiin välttää. Jokaisen K-18 tai K-20 -tuotteen ostajan on pystyttävä todistamaan henkilöllisyytensä. Mä en ymmärrä miksi tämä olisi niin hankalaa toteuttaa! Henkilöllisyystodistus kysyttäisiin jokaiselta - ikään, sukupuoleen, rotuun, uskontoon, taustaan jne. katsomatta - JOS he haluavat ostaa K-18 tai K-20 -tuotteita. Helppoa ja yksinkertaista kuin mikä - ja ennen kaikkea tasapuolista!
 
Suosikkijoukkue
HIFK
Nämä kaikki kuuluu mielestäni ryhmään "syytä itseäsi". Jos et saa ikääsi todistettua kaljaa ostaessa niin ei se mielestäni sen myyjätytön syy ole. Henkkarit saa kuitenkin ihan pelkästään noutamalla ne poliisilaitokselta...

Tällä helvetillä!

Väliaikainen henkilökortti

"Poliisi voi erityisestä syystä myöntää henkilökortin myös väliaikaisena. Väliaikaisen henkilökortin myöntämisen edellytykset harkitaan aina tarkkaan ja tapauskohtaisesti.
No shit Sherlock & Watson!

Jep, minäkin hankin kyllä sitten ajallaan väliaikaisen henkilökortin, mutta en pitänyt sitä kuvallisen henkilöllisyystodistuksen olemassaoloa ihan niin välttämättömänä asiana, että olisin käynyt sen hommaamassa heti paikalla. Joillekin sen henkkarin mukana kantaminen kun ei ole niin tärkeä juttu.

J.Petke: mielestäni en missään vaiheessa ole syyllistänyt mitään myyjätyttöjä mistään? Totesin, että tekevät vain työtään, vaikka tilannetaju ja "pelisilmä" vähän vaillinaisia voivat ollakin.

Pipoa löysemmälle siellä nyt hiukan.
 

maniakos

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Olen 26-vuotias ja luultavasti myös näytän aika ikävuosieni mukaiselta. En siltikään joudu kauhean usein kaivamaan papereita esille, vaikka ohjeistus muuta sanoisikin. Ei ikärajatuotteita tule muutenkaan ostettua niin usein, että kokisin papereiden kysymisen jotenkin häiritsevänä. Siinähän se ajokortti aina kulkee mukana lompakossa.

Häiritsevin tilanne oli joskus keväällä, kun melkein jokaisessa ravintolassa oli töissä paikallisen ammatti-instituutin ravintolalinjan harjoittelijoita. Nuo olivat kyllä henkilöllisyystodistusten suhteen sellaisia pirulaisia, että touhu oli aivan järjetöntä. Vanhempi henkilökunta tietenkin näki kokeneemmalla silmällä ikätilanteen oikein hyvin, mutta nuorempi kaarti jalkautui vielä pöytiinkin henkilöllisyystodistusten perässä. Tämäkin tietysti ihan ymmärrettävää siinä mielessä, että onhan nuoremman väen saatava harjoitusta ja noudatettava (alkuun) pykäliä pikkutarkasti.

Ymmärtäähän sen kuitenkin, että kyllä se nyppii, jos yli 30 vuotiaita tai myyjän tuttuja pyydetään todistamaan henkilöllisyys. Siinä on ulkoistettu koko maalaisjärjenkäyttö järjestelmälle. Onneksi monet myyjät kuitenkin sisäistävät, että ei niitä papereita tarvitse kysyä yhtä hanakasti, jos ostan hyvän viinipullon tai oluen, kuin että ostaisin jallupullon.
 

J.Petke

Jäsen
J.Petke: mielestäni en missään vaiheessa ole syyllistänyt mitään myyjätyttöjä mistään? Totesin, että tekevät vain työtään, vaikka tilannetaju ja "pelisilmä" vähän vaillinaisia voivat ollakin.

Tulkitsin ilmeisesti siis tämän tekstin väärin:

Kassaneiti muistutti siinä vaiheessa, että "kaikilta alle kolmekymppisen näköisiltä pitää tarkistaa ikä". Ihmettelin kovasti, että missä neidin hoksottimet luuraavat, mutta eihän se tietenkään mitään auttanut.

Sain kuvan, että ihmettelit myyjälle, että missä hänen hoksottimisensa luuraa mutta siitä ei lopulta ollut mitään apua.
 
Suosikkijoukkue
HIFK
Sain kuvan, että ihmettelit myyjälle, että missä hänen hoksottimisensa luuraa mutta siitä ei lopulta ollut mitään apua.
Ihan vaan omassa päässäni manasin muijan alimpaan helvettiin. Turhahan siinä tilanteessa on yrittää mitään selittelyjä, kun myyjällä ei ole mitään mahdollisuuksia muuttaa kantaansa, ellei papereita löydy.
 

Mr.Fox

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS respektit: HIFK ja Ässät
Jep, minäkin hankin kyllä sitten ajallaan väliaikaisen henkilökortin, mutta en pitänyt sitä kuvallisen henkilöllisyystodistuksen olemassaoloa ihan niin välttämättömänä asiana, että olisin käynyt sen hommaamassa heti paikalla. Joillekin sen henkkarin mukana kantaminen kun ei ole niin tärkeä juttu.
Tämä nyt ei liity enää paskankaan vertaa ketjun aiheeseen, mutta kysynpä silti.

Kerrotko miksi henkilöllisyystodistuksen mukana pitäminen on niin hankalaa tai ei ainakaan niin tärkeä juttu?

Kysyn tätä täysin vilpittömästi täysin ilman sarvia ja hampaita, täysin ilman kainalossa majailevaa ketunhäntää! Sillä ihan oikeasti mä en ymmärrä tuota filosofiaa. Mä olen ensimmäisen kuvallisen henkilöllisyystodistukseni (se paperinen) hommannut 12-13-vuotiaana. Suunnilleen yläasteen alkaessa eli siinä vaiheessa, kun mä olen ruvennut liikkumaan enemmän yksikseni ja pidempiä matkoja - jopa päivittäin. Mä vain pidin jo tuolloin mahdollisuutta todistaa tarvittaessa henkilöllisyyteni virallisesti eräänä aikuistumisriittinä ja jopa kunnia-asiana.

Mä luulen, että siitä päivästä lähtien, kun mä olen ensimmäisen henkilöllisyystodistukseni saanut, mä olen pitänyt täysin luonnollisena asiana kuljettaa sitä aina mukanani. Mun mielestäni jo järkikin sanoo sen, että koska tahansa voi joutua tilanteeseen, jossa henkilöllisyyden todistaminen saattaa olla tarpeellista ja jopa välttämätöntä.

Ainoastaan lenkillä ollessani mulla ei ole henkkareita missään muodossa mukanani. Tätäkin mä olen useasti pohtinut, että mitä jos... mitä JOS mulle sattuisi lenkkini aikana jotakin. Mä esim. tiedän, että eräässä lenkin varrella olevassa talossa asuu väkivaltaisia huumehörhöjä. Ainakin yhtä heistä etsittiin tuossa kesän aikana täysin tuntemattoman vastaantulijan puukotuksesta. Vakiolenkkini kulkee aika pitkälti hiekkaisia kävelyteitä pitkin puiden ja metsän siimeksessä. Kohtuullisen usein mä lähden vasta klo 22 jälkeen.

Kyllä sitä muutaman kerran on tullut mietittyä, että jos mä nyt tuupertuisin tuohon puskaan - joko puukotuksen tai sairaskohtauksen johdosta - niin aika helvetinmoinen homma olisi selvittää ketä siinä oikeasti makaa. Päällä on vain hikiset T-paita ja shortsit, jalassa paskaiset lenkkarit. Taskusta ei löydy oikeastaan muuta kuin 90-luvulta peräisin oleva TPS:n avaimenperä, jossa roikkuu yksi ainoa asunnon avain ja ranteessa sveitsiläinen Hanowan kello. Millä helvetillä tällaisen tuupertuneen jäteläjän henkilöllisyys selvitetään?

Tämä kaikki on täysin mahdollista tapahtua kotikaupungissani 2-3 kilometriä omasta kodistani. Kyllä, olen mm. harkinnut ottavani ne ikiwanhat paperiset henkkarini taskuun jopa lenkeilleni. Mitään virallistahan niillä ei voi enää todistaa, mutta tietynlaista turvallisuudentunnetta se kuitenkin loisi. Mä olen tottunut asumaan välillä kaukanakin kotoa ja liikkumaan jopa tuhansia kilometrejä työni puolesta. Totta helvetissä mä ajattelen niin, että mun pitää olla valmis ja varautunut todistamaan henkilöllisyyteni aina ja kaikkialla.

Nyt mä haluaisinkin kuulla ihan rehellisen mielipiteen tuosta: "Joillekin sen henkkarin mukana kantaminen kun ei ole niin tärkeä juttu."!
 
Suosikkijoukkue
HIFK
Kerrotko miksi henkilöllisyystodistuksen mukana pitäminen on niin hankalaa tai ei ainakaan niin tärkeä juttu?
Eihän se hankalaa ole ensinkään. Olin hyvin ehtinyt tottua siihen, että ajokortti matkustaa lompakossa mukana aina ja kaikkialla. Sitten kun kortti katosi, tuli toki heti mieleen, että pitääpä hommata uusi. Asia kuitenkin painui unholaan hiljalleen, varsinkin kun henkkareita ei oikein koskaan tarvinnut näyttää missään. Matkustamista varten oli passi olemassa kotosalla, enkä sitä halunnut kantaa kaiken aikaa mukanani. Autollakin tuli ajeltua kuukausitolkulla ilman mitään kuvallista henkkaria. Aina kun muistin, otin passin mukaan autoon.

En ole koskaan osannut ajatella asiaa siltä kantilta, että "mitä jos jotain sattuu" tms. No, nyt on passi uusittu ja uusi ajokorttikin tilattu vihdoin. Lompakossa majailee lisäksi väliaikainen henkilökortti, jonka saa onneksi kohta heivata helvettiin.
 

polvipetteri

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Yritän tässä paraikaa kirjoittaessa olla yhteydessä Elisan asiakaspalveluun. Olin samalla asialla kaksi tuntia sitten ja tuolloin nauhoite vastasi asiakaspalvelun olevan tilapäisesti ruuhkautunut. Odottelin jonossa 13 minuuttia ja pääsin lopulta keskustelemaan puheluun vastanneen tyttösen kanssa. Tämä kertoi, että ei osaa auttaa kaapelikorttiasioissa ja sanoi ohjaavansa minut eteenpäin ko. osa-alueen asiantuntijalle. Tytön mukaan jonotusaika tuolle asiantuntijalle oli arviolta 20 minuuttia lisää. En ehtinyt jäädä roikkumaan.

Nyt on toinen soittokierros menossa ja edelleen (tai taas) palvelu on "tilapäisesti ruuhkautunut". Arvelen, että jos tästä jossain vaiheessa joku vastaa, menettelytapa on aivan sama.

Muistelisin, että joskus sai valittua puhelun alussa suoraan asiansa; puhelimeen liittyvät asiat, viihde-palveluun, kaapeli-tv... Nyt pitää jonottaa, jotta pääsee kuuntelemaan, kuinka joku autoliikkeistä tuttu ns. salityttö kertoo ohjaavansa puhelun jollekin toiselle.

Tätä soittelua edelsi yritys hoitaa asiaa Tampereen Tietoverkon nettisivuilla, mutta sehän ei sitten onnistunutkaan. Oma Elisassa tuo ei taas onnistu, kun olen aikanaan hankkinut kaapeli-tv -liittymän TTV:n kautta...

Nyt 12 minuuttia mennyt jonossa. Kohtahan niillä loppuu työpäiväkin. On tämä kätevää.

EDIT: 17 minuutin päästä tyttönen kertoi, että pitäisi jutella kaapeliasiantuntijan kanssa, mutta sinne on puolen tunnin jono. Sanoivat soittavansa huomenna takaisin.
 
Viimeksi muokattu:
Suosikkijoukkue
Seksi-Lasse
En ymmärrä miksi erinäisten tilausten lopettaminen on tehty niin vaikeaksi. Roikuin äsken 10 minuuttia Sanoma Magazinen puhelinpalvelussa lopettaakseni lapsen Aku Ankan tilauksen. Usein noita numeroita, joihin soittaa, joutuu vielä etsimään. Ymmärrän kyllä idean, että lopettamisia halutaan estää tekemällä siitä vaikeampaa kuin mitä tilaaminen on - sehän onnistuu lähes aina netissä yhdellä klikkauksella.

Minä olen kuitenkin oppinut että verkkoasiointi on nykyaikaa ja luuriin tarttuminen antiikkista. Jos tilausta ei pysty hoitamaan netissä muodostaa se kynnyksen ylipäätään tehdä tilauksia.

Pisteet muuten tässä yhteydessä Booking.comille jonka kautta tehdyt hotellivaraukset voi peruuttaa netissä yhdellä klikkauksella.
 

Jomppa

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK
En ymmärrä miksi erinäisten tilausten lopettaminen on tehty niin vaikeaksi. Roikuin äsken 10 minuuttia Sanoma Magazinen puhelinpalvelussa lopettaakseni lapsen Aku Ankan tilauksen. Usein noita numeroita, joihin soittaa, joutuu vielä etsimään. Ymmärrän kyllä idean, että lopettamisia halutaan estää tekemällä siitä vaikeampaa kuin mitä tilaaminen on - sehän onnistuu lähes aina netissä yhdellä klikkauksella.

Minä olen kuitenkin oppinut että verkkoasiointi on nykyaikaa ja luuriin tarttuminen antiikkista. Jos tilausta ei pysty hoitamaan netissä muodostaa se kynnyksen ylipäätään tehdä tilauksia.

Pisteet muuten tässä yhteydessä Booking.comille jonka kautta tehdyt hotellivaraukset voi peruuttaa netissä yhdellä klikkauksella.

Eikö onnistunut edes linkin takana olevan sivun kautta?

http://www.sanomakauppa.fi/ (linkki vie Sanomakaupan sivuille)
 

Murkula

Jäsen
Suosikkijoukkue
Maajoukkueet,Tappara,NY Rangers,Juniori- SaPKo
En ymmärrä miksi erinäisten tilausten lopettaminen on tehty niin vaikeaksi.

Olen havainnut saman, kerran kaikkien vastoinkäymisten jälkeen päätin katkaista firman Hesaritilauksen puhelimitse. Jonotusaika tasan 49 minuuttia.

Katkesi kyllä tilauskin ikuisiksi ajoiksi. Parasta, että alle viikko irtisanomisesta minuun otettiin Hesarista yhteyttä ja tarjottiin lehteä hieman huokeampaan tilaushintaan. Saatoin olla vähän töykeä sen tarjouksen tekijää kohtaan.
 

MacRef

Jäsen
Suosikkijoukkue
KuPS - elä laakase, naatittaan
Minä olen kuitenkin oppinut että verkkoasiointi on nykyaikaa ja luuriin tarttuminen antiikkista. Jos tilausta ei pysty hoitamaan netissä muodostaa se kynnyksen ylipäätään tehdä tilauksia.

Itsekin lopetin Aku Ankan tilauksen vajaa viikko sitten ja homma hoitui verkossa tosi näppärästi. Jos et siis ole saanut tilausta päätettyä verkossa, ei homma ole ollut kiinni tällä kertaa Sanoma Magazinesin verkkopalvelusta vaan siitä toimijasta, joka niitä tietokoneen näppäimiä ja hiirtä näpyttelee.
 
Suosikkijoukkue
Seksi-Lasse
Itsekin lopetin Aku Ankan tilauksen vajaa viikko sitten ja homma hoitui verkossa tosi näppärästi. Jos et siis ole saanut tilausta päätettyä verkossa, ei homma ole ollut kiinni tällä kertaa Sanoma Magazinesin verkkopalvelusta vaan siitä toimijasta, joka niitä tietokoneen näppäimiä ja hiirtä näpyttelee.

Voi hyvinkin olla. Minä löysin sieltä verkkopalvelusta vain sarakkeita, joista voisin tilata lisää lehtiä. En siis vissiin ollut tarpeeksi tarkkana.

Kanavapaketit ollut toinen hankaluus. Niidenkin tilaaminen on äärimmäisen helppoa netissä. Edellisen irtisanominen ei onnistunut edes puhelimessa (koska Elisa eikä aikaa/halua roikkua tuntia puhelimessa) joten oli pakko marssia liikkeeseen - jossa myyjä tietysti yritti kaupitella lisää kanavia ennenkuin suostui hoitamaan irtisanomisen.
 

Fox

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko, Arsenal FC
Voi hyvinkin olla. Minä löysin sieltä verkkopalvelusta vain sarakkeita, joista voisin tilata lisää lehtiä. En siis vissiin ollut tarpeeksi tarkkana.

Kirjaudu sinne palveluun, niin sen jälkeen homma hoituu parilla napin painalluksella.
 

Scissors

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Yritän tässä paraikaa kirjoittaessa olla yhteydessä Elisan asiakaspalveluun. Olin samalla asialla kaksi tuntia sitten ja tuolloin nauhoite vastasi asiakaspalvelun olevan tilapäisesti ruuhkautunut. Odottelin jonossa 13 minuuttia ja pääsin lopulta keskustelemaan puheluun vastanneen tyttösen kanssa.

Tottakai asiakaspalvelu on ruuhkautunut. Rajalliset resurssit yhdistettynä turhia puheluita (suurin osa asioista sellaisia että saisi selville jos jaksaisi itse tehdä vähän duunia) tekeviin ihmisiin on katastrofaalinen yhdistelmä. 13 minuutin jonotusaika on loppupeleissä melko pieni.

Tämä kertoi, että ei osaa auttaa kaapelikorttiasioissa ja sanoi ohjaavansa minut eteenpäin ko. osa-alueen asiantuntijalle. Tytön mukaan jonotusaika tuolle asiantuntijalle oli arviolta 20 minuuttia lisää. En ehtinyt jäädä roikkumaan.

Eikö ollut kuitenkin otsikonmukaista toimintaa että tämä tyttö informoi sinua jonon pituudesta ja että oli siitä perillä. Ei liene mikään automaatio.

Nyt on toinen soittokierros menossa ja edelleen (tai taas) palvelu on "tilapäisesti ruuhkautunut". Arvelen, että jos tästä jossain vaiheessa joku vastaa, menettelytapa on aivan sama.

Miksi et jättänyt soittopyyntöä ensimmäisellä kerralla?
 

Christian74

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pittsburgh Penguins ja Tappara
Minä olen Polvipetterin kanssa aika pitkälti samoilla linjoilla. Näin hiukan iäkkäämpänä olen tottunut parempaan mikä varmasti vaikuttaa myös mielipiteeseeni. Ennenvanhaan asiakasta tuli palvella samantasoisesti -eli hyvin- oli hänen asiansa sitten mikä tahansa muu kuin pelkkä ostaminen tai tilaaminen. Aika monessa paikassa on vallalla sama meininki, että jos haluat ostaa tai tilata jotain, on se äärimmäisen helppoa ja vaivatonta mutta kaikki muu onkin sitten tehty mahdollisimman hankalaksi ja aikavaksi. Joskus näiden Soneroiden yms. kanssa taistellessani soitin pitkien turhauttavien jonotusten jälkeen tahallisesti valikossa näppäillen "haluan liittyä matkapuhelinasiakkaaksi" -toimintoon painamalla siihen tarkoitettua näppäintä esim. ykköstä. niin johan alta minuutissa pirteä naisääni vastasi lirkuttaen "kuinka voin palvella"? Kun sitten selitin asiani, joka oli liittymän irtisanominen muistaakseni niin johan muuttui sävy ja alkoi ohjeistus kuinka olisi pitänyt valita numero 5. Noh, kun selitin muka-pahoillani erehtyneeni monien turhien jonotusten jälkeen painamaan väärää näppäintä ja uhkaamalla samalla, että jos nyt ei homma etene loppuu eräiden läheistenkin Sonera-asiakkuudet, niin sain sentään hoidettua asiani. Taisi tuon joku muukin oivaltaa kun siellä taitaa nykyisin olla joku ääniohjattu toimintavalikko. Tietysti sitä voi hätäpäissään myös muistaa sanallisesti väärin oliko ostamassa ja eroamassa. Mutta btw, on tämä nykyaika asiakkaalle melko skeidaa aikakautta, tasa-arvoista kohtelua ei saa jos pannaan vastakkain ostaja vs muiden asioiden hoitaja. Säästäkööt ittensä hengiltä mun puolestani, onneksi yleensä löytyy joku paremmin toimiva vaihtoehto asiassa kuin asiassa. Turhaa optimismia näiltä ahneilta, että edes valtaosa huonoa palvelua tai ohjeistusta saaneista jaksaa jatkaa asiakkaana saatikka menisi enää uudestaan halpaan. Harva viitsii esim. täältä jatkoajasta etsiä kokeneempien ohjeita, kuinka minkäkin firman heikkolaatuista palvelua pitäisi onnistua käyttämään. Omaan nilkkaan menee näiden säästötoimenpiteet pitkässä juoksussa.
 

Scissors

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Kyllä mä sinällään ymmärrän mitä tässä polvipetterin alkuperäisessä asiassa haetaan takaa, mutta mielestäni etenkin seuraavissa lainauksissa ei haluta nähdä sitä ns. isoa kuvaa. Kyllä itseänikin välillä tympii jonotella paikkoihin, mutta kyllähän näissä asioissa pitää ajatella myös sitä, miksi jonotusta ylipäätään joutuu kestämään kun nyky-yhteiskunnassa asioitaan hoitelee.

Ennenvanhaan asiakasta tuli palvella samantasoisesti -eli hyvin- oli hänen asiansa sitten mikä tahansa muu kuin pelkkä ostaminen tai tilaaminen. Aika monessa paikassa on vallalla sama meininki, että jos haluat ostaa tai tilata jotain, on se äärimmäisen helppoa ja vaivatonta mutta kaikki muu onkin sitten tehty mahdollisimman hankalaksi ja aikavaksi.

Ei tämä oikeastaan pidä paikkaansa. Asiakaspalveluun vaikuttaa nykypäivänä ylipäätään noin x kertaa yhtä monet muuttujat kuin mitä siihen ennen vanhaan vaikutti. Esimerkiksi vianrajausautomaatit, näppäinvalinnat ja palveluvaihtoehdot puheluiden alussa hidastavat asiakaspalvelutoimintaa radikaalisti etenkin kuluttajapuolella, koska kuluttajalla useasti on tavoitteena ratkaista oma asia omien etujensa mukaan, ajattelematta muita. Tämä yhdistettynä resurssien rajallisuuteen aiheuttaa jonoa. Luonnollista. Se, että tilaaminen puhelinlinjassa on helppoa ja nopeaa selittyy myös osittain sillä että uusasiakkuuskontaktointi hoidetaan melko tehokkaasti ulospäin soittelemalla, jonka johdosta myyntilinjoilla ei jonoa vastaavissa määrin ole kuin esimerkiksi viankorjauslinjoilla. Myös myyntipalveleminen on yksinkertaisempaa kuin varsinainen asiakaspalveleminen, puhelut ovat lyhyempiä koska ihmiset tietävät mitä tekevät, molemmissa päissä linjaa. On sen vuoksi mielestäni epärehellistä todeta että asiat on palveluntarjoajien puolelta tehty "mahdollismman hankalaksi ja aikavaksi" jos kyse ei ole tilaamisesta.

Esimerkiksi tuohon mainitsemaasi "aikavaa"-tekijään vaikuttaa hyvin useasti myös sellaiset seikat että linjoilla kikkaillaan valinnoissa jotta saadaan jonot kierrettyä, kuten esimerkiksi itse olit tehnyt. Silloin kustaan tavallaan muiden kuluttajien pakkiin ruuhkauttamalla linjaa johon ei tulisi edes päästä läpi, ja syytetäänkin sitten automaattisesti kaikkia muita kuin itseään.

Tottakai homman ytimen pitäisi olla edelleen aito, rehti asiakaspalvelukokemus ja kiva meininki, mutta siinä on oikeasti pointtia että kuluttajakin on oppinut kiertämään omia velvoitteitaan ja asiat pyritään usein hoitamaan puutteellisilla taustatiedoilla ja ennen kaikkea valmiiksi valitulla asenteella. Ei ole omasta mielestäni kovinkaan suuri ihme että asiointi nykyään koetaan hankalaksi.

Ihan perusesimerkkeinä voisi heittää että vioista, jotka eivät johdu palveluntarjoajasta soitetaan, perusteettomia hyvityksiä vaaditaan ja omista asiakkuusdetaljeista ei olla kartalla vaikka usein tuote- ja palveluselosteet hyvin tarkkaan nämä selostaa. Sitten joukkoon esimerkiksi puhelujonoissa mahtuu niitä joilla on oikeita ongelmia, ja joiden aikaa nuo mukaongelmat vievät. Mielestäni kuluttajalla on liian usein ns. aivot narikassa, koska asiakaspalvelu terminä on niin raflaavan sokaiseva että se ihmisten mielestä merkitsee sitä että joku oraakkeli toisessa päässä ratkoo kaikki asiat ilman minkäänlaista omaa effortia.

Noh, kun selitin muka-pahoillani erehtyneeni monien turhien jonotusten jälkeen painamaan väärää näppäintä ja uhkaamalla samalla, että jos nyt ei homma etene loppuu eräiden läheistenkin Sonera-asiakkuudet, niin sain sentään hoidettua asiani.

Tässä on tyyppiesimerkki hölmöilystä kun yrittää hoitaa asiaa. Tietämättä nyt esimerkiksi sopimusteknisiä asioita läheistesi Sonera-asiakkuuksia koskien, voisin lyödä vetoa etteivät ne hommat todennäköisesti sen vuoksi hoituneet että aloit uhkailemaan, vaan sen vuoksi että puhelustasi päästäisi nopeammin eroon. Silloin olet aivan itse ollut vaikuttamassa siihen millaista palvelua sait, ja mielestäni vähän kyseenalaisin keinoin.

Yleensä ihmiset valittavat esimerkiksi operaattoreille että irtisanoo kaiken jos homma ei nyt hoidu. Operaattorien kanssa sovituissa asiakkuuksissa on kohtalaisen määräävissä asemissa määräaikaisuudet. Näin ollen, vaikka et olisi aktuellia asiaasi saanut hoidettua, ei se olisi ollut mikään peruste irtisanoa kaikkia asiakkuuteesi kuuluvia diilejä tuosta noin vaan. Tuollaisesta jankuttaminen linjassa henkilölle, joka ei millään tasolla ole syyllinen ongelmiisi on mielestäni tavallaan kuluttajan aseman väärinkäyttöä. Tämä toki ääriesimerkki, mutta silti varsin tyypillinen sellainen. Jos peräänkuuluttaa laadukasta asiakaspalvelua, on tuollainen sekoilu mielestäni vähän tekopyhää.

Ylipäätään mennään mielestäni vähän perse edellä puuhun jos asioita ei itse hoideta tyylikkäästi. Itse hoidan asiani yleensä maltilla, vaikka välillä vituttaakin. Tämä helpottaa asian hoitamista ihan yleisellä tasolla.

Ja ei, en ole asiakaspalvelualalla töissä.
 
Suosikkijoukkue
Ässät ja Ärrät
Kun sitten selitin asiani, joka oli liittymän irtisanominen muistaakseni niin johan muuttui sävy ja alkoi ohjeistus kuinka olisi pitänyt valita numero 5. Noh, kun selitin muka-pahoillani erehtyneeni monien turhien jonotusten jälkeen painamaan väärää näppäintä ja uhkaamalla samalla, että jos nyt ei homma etene loppuu eräiden läheistenkin Sonera-asiakkuudet, niin sain sentään hoidettua asiani..

Tällainen tyyli kuuluu sarjaan "jos nyt ette tee niinkun minä haluan niin laitan teistä jutun facebookiin/mun kaveri on hesarin päätoimittaja, hän kirjottaa teidän yrityksestä viiden sivun haukkumakirjoituksen hesariin/otan yhteyttä pääjohtajaan joka on kaverini, saat potkut/ynnämuuta mukahauskaa". Saattaa tilanteessa kuulostaa loistavalta idealta saada tahtonsa läpi, mutta melkeimpä kuitenkin tekee asialle enemmän haittaa kuin hyötyä. Se aspahenkilö kuulee nämä samat uhkaukset useita kertoja päivässä, ei taatusti edistä asiaasi lainkaan.

Onhan tuo puhelimessa odottelu ja valintojen monimutkaisuus raivostuttavaa, mutta jos haluaa asiansa hoidettua siten, että lopputulos olisi itselle mieluinen, niin kannattaa vain niellä kiukkunsa ja olla asiallinen. Ei ole niiden aspatyyppien vika, että systeemit on mitä on. Tietysti, jos haluaa vain päästä pätemään ja purkamaan kiukkuaan, niin se on toinen juttu. Asiaansa sillä tosin ei edistä lainkaan, päinvastoin.
 

#76

Jäsen
Kohta kymmenen vuotta vanha sohva alkoi olemaan istuintyynyjen osalta aika loppuun istuttu. Ensimmäinen ratkaisu oli piipahtaa Etolassa katsomassa, mitä maksaisicuudet vaahtotyynyt tyynypussien sisään. Hinta paksuille matskuille taisi olla noin satku per neliö. Melkocsuolaista, joten vaihtoehto b oli katsella valmiita patjoja, joista olisin sitten leikannut ja askarrellut sopivat palat. Sopivaa paksuutta ei oikein tuntunut löytyvän ja useamman patjan ostaminen olisi tuonut kulut reiluun hunttiin. Silti halvempaa kuin Etolassa. Sitten huomasin Jyskin vierestä Sohvasi kaupan, mistä en ollut ikinä kuullutkaan. Mainoskyltti myymälän ulkopuolella puhui mittatilaussohvosta, joten hilppaisin myymälään kysymään tekisivätkö kaksi tyynyä minulle. Tekisivät ja myyjä tarjosi niitä huntilla. Kuullosti hyvin kohtuulliselta ottaen huomioon kokemukset muiden vaihtoehtojen raaka-ainekuluista ja ne vaihtoehdot olisivat vielä vaatineet 30-60 minuuttia työstämistä. Tyynyt tilaukseen ja nyt vanha sohva tuntuu uudelta, kun ahterin alla on jämäkät uudet tyynyt. Palvelun taso itsessään ei ollut kehun arvoista, mutta palvelun sisältö oli parasta a-ryhmää. Meilasin heille mitat ja parissa viikossa tuli uudet tyynyt.
 

MacRef

Jäsen
Suosikkijoukkue
KuPS - elä laakase, naatittaan
Pitkälti samoilla linjoilla mitä tuossa Scissors ja Alfred E jo kirjoittivatkin. Eikä ne asiat ennen vahnhaakaan niin hyvin olleet. Ei puhelinyhtiöllä tainnut ennen vanhaan olla puhelinpalvelua, jonne soittamalla sai asiansa helposti ja nopeasti hoidettua vaan mentiin paikan päälle yhtiön konttoriin, jossa istuttiin ja jonotettiin paikan päällä. Jos sieltä alle tunnissa ulos selvisi, niin silloin homma toimi nopeasti. Tänä päivänä harvoin tarvii kuitenkaan tuntia puhelinjonossakaan jonotella ja on se helppoa siihen nähden, että pitäisi itse fyysisesti jonnekin kulkeutua asiaansa selvittämään. Mulle kaikki heti ja nyt asenne ei toimi oikein missään asiassa.
 

polvipetteri

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Elisan tapauksesta vielä sen verran, että ymmärrän toki, että on tilanteita, että joutuu jonottamaan. Edellisessä viestissäni yritin kyllä kertoa, mikä nimenomaan siinä kaksoisjonottamisessa tympäisi ja esitin vielä sillekin erinomaisen vaihtoehdon, joka heillä oli aiemmin käytössä, eli valinta heti puhelun alussa milloin millekin osa-alueelle. Eli jos olisin alun perin saanut eteeni valikon, jossa esim. numeroa 4 painamalla olisin päässyt suoraan kaapeli-tv -asioista vastaavan henkilön (tai osaston) jonoon, olisi tuo 13 tai 17 minuutin jonottaminen jäänyt suorittamatta ja olisinkin päässyt suoraan siihen 20 tai 30 minuutin aihealuekohtaiseen jonoon. Nyt jonotin tuon ajan kuullakseni joutuvani jonottamaan itse asian kanssa pidempään.

Mutta itse asiakaspalveluun. Henkilö soitti Elisalta perjantaina ja hoiti kyllä hienosti hommansa. Sain järjestykseen kaikki kaapelikorttini sekä niihin liittyvät kanavapaketit. Lisäksi kyseinen rouva vielä neuvoi omatoimisesti pari asiaa, jotka vaikuttivat kuukausilaskutuksen määrään pienentävästi. Samalla tuli toki tilattua vielä uusiakin palveluita. Lopulta erinomainen palvelukokemus.
 

Zamboni

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Elisalla on käytössään tuollainen esivastaaja, jolla saadaan puheluun vastausaika näyttämään tilastoissa hyvältä ja kai siihen joku lakikin oli asetettu, kuinka pitkiä jonoja saa olla. Itse kutsun tuota ensimmäistä yhteyshenkilöä "asiakaspalvelun aulavastaavaksi" Hän osaa kysyä, että onko johdot kunnolla seinässä ja palaako se ja se valo ja onko kortti oikein päin reiässä, vai pureskeleeko perheen Musti sitä paraikaa luun korvikkeena.
 

Karhunkulta

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, Skellefteå AIK
Itse kutsun tuota ensimmäistä yhteyshenkilöä "asiakaspalvelun aulavastaavaksi" Hän osaa kysyä, että onko johdot kunnolla seinässä ja palaako se ja se valo ja onko kortti oikein päin reiässä, vai pureskeleeko perheen Musti sitä paraikaa luun korvikkeena.

Tiedän, että tuo kuuluu käytäntöön kysyä, että onko kaikki johdot kytketty ja laitteissa oikeat kortit sun muut paikalla, oikeat valot palaa MUTTA. Eikai kukaan nyt ole niin tauno, että heti kun joku laite alkaa kenkkuilemaa, niin jättää tarkastamasta nuo yksikertaiset, helpot ja normaalit asiat vaan soittaa heti asiakaspalveluun? Itseä korpeaa, kun minä ainakin ensin tarkastan kaikkia nuo simppelit asiat, ihan sen takia jo, että osaan sitten sen heti puhelimessa sanoa, ennen kuin alan soittamaan. Sitten siellä kysellää onko johdot seinässä ja tuleeko kämppään sähköä, palaako valot?

Tuo on kyllä mielestäni huonosti organisoitu asiakaspalvelu, että pitää kahden tai kolmen välikäden kautta jonottaa siihen, että pääset jonottamaan oikealle henkilölle vs. puhelun alussa olisi jokin automaatti, joka kysyy suoraan mitä asia koskee. Laskutusta, nettiongelmia, puhelinongelmia jne. Ei luulis olevan rakettitiedettä. Sitten suoraan yhdistäminen oikealle henkilölle tai ainakin pääsee sille henkilölle jonottamaan kahdeksikymmeneksi minuutiksi ja kuuntelemaan särisevää hissimusiikkia.
 
Suosikkijoukkue
Ässät ja Ärrät
Eikai kukaan nyt ole niin tauno, että heti kun joku laite alkaa kenkkuilemaa, niin jättää tarkastamasta nuo yksikertaiset, helpot ja normaalit asiat vaan soittaa heti asiakaspalveluun? Itseä korpeaa, kun minä ainakin ensin tarkastan kaikkia nuo simppelit asiat, ihan sen takia jo, että osaan sitten sen heti puhelimessa sanoa, ennen kuin alan soittamaan. Sitten siellä kysellää onko johdot seinässä ja tuleeko kämppään sähköä, palaako valot?

Et uskokaan kuinka monta ihmistä on noin "taunoja", että jättää nämä asiat katsomatta. Olen alalla ollut useamman vuoden, en tosin ole enää. Ei nyt ihan päivittäin, mutta useita kertoja viikossa sai asiakaspalvelu "täysin paskan romun" toimimaan ihan kysymällä sellaisen kysymyksen kuin että oletko virtanappia painanut siitä laitteesta/kaukosäätimestä. Usein vielä tässä kohtaa luuri kolahtaa soittajan puolelta kiinni todella nopeasti lyhyen hiljaisuuden päätteeksi,varsinkin jos soittaja on mies. Että kyllä noille typerille kysymyksille on tilausta.

Muuten olen kyllä samaa mieltä kanssasi, että asiakaspalvelujärjestelmät joissain paikoissa on aika kankeita. Ne voidaan kyllä järjestää mutkattomaksi ja toimivaksi, mutta se taasen maksaa rahaa, jota yritykset ei halua tuhlata.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös