Kyllähän nykyään asiakaspalvelu on pääosin erittäin hyvää noissa puhelinpalveluissa. Itselle tulee mieleen vain muutamia huonoja asiakaspalvelukokemuksia ja nekin ovat pääosin jo pitemmän ajan takaa.
Itse kun kohtelee asiakaspalvelijaa kunnioittavasti niin yleensä aina saa myös palvelua hyvin. Niin metsä vastaa kuin sinne huudetaan.
Tuo kanavapakettien poistaminen ärsyttää kyllä itseä myöskin. Tässä kun on joutunut monen firman kanssa erinäisiä kanavapaketteja pitämään (löytyy elisan kaapelikortti, sekä soneran kotitv). Nätisti kyllä hoituu kanavapakettien tilaaminen omaelisasta tai soneran omilta sivuilta. Näkee laskut ja tilaukset yms hienosti, mutta ei sitä nappulaa, jolla niistä pääsis eroon. Joutuu erikseen aina soittaa, kun haluaa eroon paketista. Se ois vaan niin helppoa naputtaa siinä koneella istuessa samalla. Tähän hyö taitaa pyrkiäkkin. Ei päästetä asiakasta lähtemään liian helposti.
Aikanaan kun ADSL vehkeet olivat uusinta uutta koitin käydä Jyväskylän elisan liikkeestä ottamassa liittymän ja vuokraboksin. (siihen aikaan boksit makso vielä paljon ja boksin vuokra oli kohtuullinen). Tiskillä oli vanhempi naishenkilö (50-60v). Keskustelu meni kutakuinkin näin:
"Terve. Haluaisin tuommosen elisan puolimegasen ADSL:n ja mullei oo omaa ADSL-boksia niin tarvitsisin myös vuokraboksin siihen kylkeen"
- Me myydään vaan liittymiä, muttei bokseja. Ja meillä on hinnastossa vaan 256/256 ja 512/512 nopeuksisia liittymiä.
"Eikös tuossa teiän hinnastossa ole, että liittymä 100mk/kk ja vuokralaite 10mk/kk lisäksi. Ja puolmeganen tarkottaa tuota 512kt/s liittymää"
- Joo me myydään vaan liittymiä, mutta laitteet tulee Tampereelta.
"Niin niin. No jos mie ottaisin teiltä tuon liittymän niin se laite varmaan tulee sit postissa perässä?"
- Eiku me myydään vaan liittymiä. Ja vaikka meidän kautta laitteen saatkin, niin sun pitää ensin mennä tohon *paikallinen atk liike* asennuttamaan koneeseeni verkkokortti.
"Juu ei mun tartte kun mullon jo koneessa verkkokortti"
- Eiku kyl sun pitää ekana mennä asennuttamaan tonne liikkeeseen verkkokortti
"Eiku oon ite kyseisessä liikkeessä töissä, etten mie sinne lähe mitään asennuttamaan kun oon jo ite asentanut aikasemmin itelleni verkkokortin"
- Joo kyllä sun pitää ensin käydä siellä ATK-liikkeessä
"Selevä. Jätetäämpä tilaamatta sitten koko juttu"
Kyseinen nainen oli todella pihalla koko keskustelun, eikä selkeästikkään ymmärtänyt puoliakaan mitä hälle sanoin. Keskusteltiin aiheesta varmaan 10-15min ja ainakun vastasin hälle niin hää luki jostain valmiista lapusta vastauksen. Fiilis oli kun seinälle ois puhunut ja jäi Elisalta sillon ADSL hommaamatta.
Tuosta muutamia vuosia etiäpäin ja äitimuorin nettiyhteys pätki vähän väliä. Tuota seurailin huvikseen, että netti saatto pätkästä ykskaks pariks päiväks ja sit taas toimi ihan hyvin päivän ja taas katkes pariks päiväks. Totesin, että hänen vuokraboksinsa oli saanut mitä luultavimmin salamasta itteensä ja piti vaihdattaa se uuteen. Tässä vaiheessa ADSL boksien hinnat oli tullut jo niin alas, että melkeimpä kaikilla oli omat ADSL-boksit ja vuokralaatikoita ei juurikaan kellään enää ollut.
Pistin Elisalle mailia, että ADSL-boksi on varmaankin saanut salamaniskun, kun netti pätkii satunnaisesti. Kerroin, että tuo on vuokraboksi ja se pitäis vaihtaa uuteen toimivaan. Boksi ei saa signaalia seinästä ja oon testannut jo toista puhelinpistoketta ja eri piuhoja boksin ja seinän välillä. Sain vastaukseks, että tarkista ATK-laitteesi IP-asetukset. Vastasin, että eipä noilla IP-asetuksilla ole väliä kun toi boksi ei itessään saa signaalia vaan vilkuttaa valojaan.
Aiheesta ei taas mitään kuulunut ja viikon päästä otin uudestaan yhteyttä Elisaan maililla. Liitin vanhan mailin siihen jatkoksi ja pistin uutta kyselyä. Taas tuli sama vastaus. Ohjeet miten winkkarin IP-asetukset tarkastetaan. Pistin maililla huvikseni, vaikka tiesin ettei koneen asetuksilla ole ongelmaan mitään vaikutusta "kyllä, nyt olen tarkastanut IP-asetukset ja ne on kunnossa. Boksi pätkii silti edelleen, koska on mitä luultavimmin rikki".
Taaskin homma jäi tuohon vaiheeseen ja mitään ei tapahtunut. Tästä taas viikko etiäpäin pistin lisää viestiä. Sillä kertaa sain vastaukseks "meidän päässä kaikki on ok. Teidän ADSL-boksi ei vaan oo ottanut yhteyttä meidän päähän. "Teillä taitaa olla siellä jotain ongelmia sen teidän ADSL-boksin kanssa". Vastasin, että sitähän mie oon tässä jo monta viikkoa yrittänyt selittää. Ja totesin, että kyseessä on vuokralaite, että tulevatko vaihtamaan paikan päälle uuden vai käynkö itse vaihdattamassa tuon boksin jossain liikkeessä.
Taas meni viikko ja seuraavan kerran soitin suoraan, kun kerta maileista ei mitään hyötyä ollut. Asiakaspalvelija kävi taas asiallisesti kaikki samat litaniat läpi ja hänen mielikseen kerroin sille windowssin IP-asetukset. (ei mennyt taaskaan perille, että mullei oo koko laatikossa yhtään laitetta edes kiinni ja iteasiassa ADSL-boksissa vilkkuu no signal valo). Tässä vaiheessa hää osas sanoo, ettei osaa auttaa enempää, että yhdistää huoltoon.
Huollossa oli ensimmäinen tolkun ihminen vastassa. Kerroin, että tuo ADSL-boksi ei saa signaalia. Hää tarkasti, ettei heidän päässään ollut mitään vikaa. Kerto, että varmaan boksi rikki. Suositteli ostamaan uuden. Sanoin, että joo, mie oon tuosta jo varmaan kk sit laittanut mailia, että varmaan salama hajottanut boksin, mutta asiakaspalvelijat vaan pyytää tarkastelemaan winkkarin asetuksia. Naureskeltiin siinä hetki mun tarinalle ja tässä vaiheessa vastapuoli vasta tajusi, että mulloli vuokraboksi. Sano, että ilman muuta hyö tulee sen ilmaseks vaihtamaan. Seuraavana päivänä oli asentaja käynyt vaihtamassa boksin ja netti toimi siitä lähtien loistavasti.
Sitten vähän nykyaikasempi tarina viimeviikolta. Puhelinmyyjä esitteli ittensä ja kerto myyvänsä halvempaa sähköä. Luetteli hirveet määrät alennuksia mitä saan. En ollut koskaan kuullutkaan koko firmasta ja kysyin, että voisinko saada jonkun esitteen, että voisin rauhassa tutustua aiheeseen. "joo tottakai sää saat tästä paperiversion. Sullon 14 päivää aikaa perua tilaus..." - eiku voisinko saada ihan vaan esitteen sillei, ettei mun tartte tilata mitään. Että soitan vaikka takas ku oon tutustunut vähän enemmän aiheeseen. "joo siis kyllä mää saan sulle esitteen. Pistetäänkö tulee?" Joo laita vaan se esite tulemaan niin oon sit yhteyksissä jos koen tarpeelliseks. Tässä vaiheessa hää alko luettelee jotain lakilitaniaa taas ja siin vaihees ku se pääs kohtaan, että 14 päivää aikaa perua tilaus niin kysyin uudelleen niin eikös myö puhuttu esitteestä, eikä siitä, että vielä tilaisin mitään. Että en tilaa vaan haluan ensin tutustua aiheeseen. "Joo kyllä tää varmasti halvinta on. Mää pistän sulle laput tulee niin voit sit perua, jos et oo tyytyväinen". Tässä vaiheessa kiitin, että ei kiitos tartte ottaa halvempaa sähköä tänään. Esite ois kiinnostanut, mutten mie tykkää ostaa mitään tutustumatta ite ensin aiheeseen. Asiakaspalvelija kiitti nätisti ja erottiin sovussa.