Luulisin että lailliseksi keinoksi jäisi lähinnä kutsua poliisit. Vartijoilla on myös kiinniotto-oikeus joten he voivat pidätellä pakenemasta sen ajan kun poliisit saapuvat paikalle. Ja poliisit varmaankin takavarikoisivat kaljat (omiin saunailtoihinsa käytettäväksi) ja mätkäisisivät sinulle päälle sakot.
Mikä on kiinniottoperuste? Epäilys rikoksesta, rikosnimike: alkoholin välittäminen alaikäiselle? Entäpä jos... mopoauton kuljettaja onkin 18-vuotias baby-face? Vartijallahan ei ole tuossa tapauksessa valtaa ruveta tivaamaan mopoauton kuljettajan papereita eikä kenenkään ole niitä pakko näyttää tuollaisessa tilanteessa muuta kuin viranomaisille, poliisille. Siinähän olisikin naurussa pitelemistä, kun joku vartija tekisi tällaisen epäilyksen perusteella aiheettoman kiinnioton ja kutsuisi poliisit.
Aikalailla epäilen, että yksikään perusvartija on valmis tuohon enkä usko, että se on vartijan palkanneen kauppiaankaan intresseissä. Voihan hän toki ottaa kiinni ja soittaa poliisit. Kaikki se aika, jota odotellaan poliiseita takahuoneessa (vartijahan ei voi jättää kiinniotettua yksin), muu kauppa/-keskus on ilman vartiointia. Tällaista tilannetta tuskin yksikään kauppias haluaa jonkun mitättömän rikkeen tähden.
Rikoshan (tai rike?) on joka tapauksessa jo tapahtunut. Mä en vain näe mitään syytä sille, että miksi jonkun kaupan/kauppakeskuksen henkilökunta tai vartija olisi kiinnostunut alkoholin välittämisestä alaikäiselle
ostotapahtuman jälkeen. Onhan monia paikkoja, joissa on parikin kauppaa vierekkäin. Entäpä jos...
Ostaisin kopan kaljaa S-marketista ja luovuttaisin ostamani kaljakopan mopoautoilijalle K-marketin vartijan nenän edessä. Kutsuisiko hän silloinkin paikalle poliisit ja ottaisi minut kiinni estäen näin minua pakenemasta rikospaikalta? Epäilen!
Tai voisinhan mä ostaa Alkosta pullollisen Kossua (K-20) ja pullollisen A-olutta (K-18). Kauppakeskuksen pihamaalle tultaessa mä laitan ne auton etupenkille, jonka kuljettaja on 19-vuotias. Pilkkua nussimalla vastaava rikoshan tässäkin on tapahtunut - alkoholin luovuttaminen alaikäiselle.
Alkoholin luovuttaminen ala-ikäiselle on joka tapauksessa rikos, tapahtui se sitten missä hyvänsä ja vaikka olisitkin juuri ostanut ne kassalla ja ne olisivat sinun omaisuutta.
Yleisesti ottaen: ymmärrän kaiken erittäin hyvin!
Mun mielestäni kuitenkin viranomaisen, siis poliisin, tulisi olla ainoa, joka on kiinnostunut kyseisestä rikoksesta (alkoholin välittäminen alaikäiselle)
ostotapahtuman jälkeen. Mä ymmärrän hemmetin hyvin sen, että jo pelkkä epäilys alaikäisyydestä tai epäilys välittämisestä alaikäiselle riittää ostotapahtuman eväämiseen. Siihen mun ymmärrykseni ei riitä, että
ostotapahtuman jälkeen joku muu kuin poliisi tulisi nuhtelemaan ja jopa syyttämään mua alkoholin välityksestä alaikäisille.