Matkustin Blue1:n kotimaan lennolla 26.12. Laukkuani ei otettu ruumaan, koska olin check-in:ssä vasta 30 min. ennen lennon lähtöä (jonotin n. 10 min). Tämä oli oma moka.
Check-in -virkailijan mukaan laukku piti kuljettaa joko käsimatkatavarana (jos mahdollista) tai jättää Helsinki-Vantaan kentälle vartioituun huoneeseen, josta joku ystävä, tuttava, tms. voisi noutaa laukun. Kun ottaa huomioon, että lento lähti T1:stä ja tämä laukkuhuone sijaitsee jossain päin T2:sta, niin käytännössä matkustaja joutuisi jäämään lennolta pois joka tapauksessa, mikäli hän lähtisi kuljettamaan laukkua huoneeseen.
Onko tämä oikeasti joku lentoyhtiöiden standardikäytäntö? Olen matkustanut lentokoneilla yli 20 vuotta, enkä koskaan ole törmännyt tällaiseen natsismiin.
Ihmetystä herätti myös seuraavat asiat:
*miksi virkailija ei ottanut jonon ohi niitä matkustajia, joiden kohdalla laukunjättöaika oli umpeutumassa?
*miksi Blue1 ei voi toimittaa laukkua perille jollain myöhäisemmällä lennolla? Tämä ei ole mikään turvallisuusriski tai ratkaisematon ongelma. Omistajastaan erkautuneita laukkuja kuljetetaan maailmalla jatkuvasti. Jos tämä aiheuttaa lisätoimenpiteitä, niin tästä voisi laskuttaa vaikka 20 e/laukku.
*miksi Blue1 olettaa, että jokaisella Hki-Vantaalta lähtevällä matkustajalla on jokin ystävä, tuttava, tms., joka voisi hakea jätetyn laukun lentoasemalta? Jos tällaista luottohenkilöä ei ole, niin kuka toimittaa laukun perille kohdelentoasemalle (ei siis tarvitsisi toimittaa kotiosoitteeseen saakka)? Pitäisikö matkustajan käydä omakustanteisesti hakemassa laukku Hki-Vantaalta?