Laadukasta asiakaspalvelua

  • 1 937 918
  • 6 860
Suosikkijoukkue
OJ, Kouvolan Edustuskiekko ry, The Villans
Gigantista tulikin nyt mieleen....

Itse olen kyllä joka kerta saanut liikkeestä tuotteen samaan hintaan, kuin mitä se Gigantin nettisivuilla on maksanut. Enkä kertaakaan ole "ostanut" tuotteita netistä ja sopinut noutoa lähimpään liikkeeseen.
Kerran asiasta kysyin ja kysynyt myös verkkokauppa.comin liikkestäkin ja vastaus oli sama molemmissa: "Tuotteiden hintoja vaihtuu niin paljon, ettei niitä aina keretä liikkeessä päivittämään. Mutta liikkeestä tuotteen saa aina samaan hintaan mitä sen saisi nettisivuilta ostamalla"

Eikö kaikissa Giganteissa muka ole käytössä sama systeemi?
 

Arzei

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pelicans
Eikö kaikissa Giganteissa muka ole käytössä sama systeemi?

Tuohon vaikuttaa hyvin paljon, onko kyseinen Gigantti franchise-yritys, vai onko Gigantin oma myymälä. Nettikaupassahan tavara liikkuu hyvin usein niin halvalla, että franchise-myymälälle tulisi luultavasti tappiota tuotteen myynnistä. Sen sijaan jos asiakas ostaa tuotteen nettikaupasta, niin Gigantin osakeyhtiö kärsii tappion, eikä franchise-Gigantin kauppias. Näin huolimatta siitä, käykö asiakas noutamassa tuotteen lähimmästä myymälästä, vai tilaako matkahuollolla. Tälläistä olen kuullut.
 
Viimeksi muokattu:
Oliko mikä malli? Mulla hajosi Sporta Prot kesällä. Ostopaikkana asiakaspalvelunsa laadussa Gigantin kanssa tiukasti kisaava lafka, joten otin yhteyttä suoraan takuuasiosta Suomessa huolehtivaan Tura Scandinaviaan. Seuraavana päivänä herra Iteljooni kantoi korjaussarjan (vaihtokuulokkeet vanhaan sankaan) kotiin. Vaihtoon kului noin 49 sekuntia ja kuulokkeet ovat käytännössä uudet. Ei kyselty kuitteja eikä mitään. Ei draamaa eikä rytinää. Hyvää palvelua.

Porta Prot juurikin, eli KOSS maahantuojalle kun lähettää kuitin kera niin pitäisi saada uudet tilalle riippumatta itse ostopaikan takuista. Postikulut tosin joutuu maksamaan itse. Nyt niistä on muuten tullut uusi malli nimeltä iPorta pro, eli ilmeisesti Apple lunasti itselleen, ja tottakai hain itselleni vanhojen tilalle juuri tämän mallin. Nyt siinä johdon yläpäässä on sellainen painike, millä saa biisin pysäytettyä/vaihdettua, eli samantapainen kuin kännyköiden kuulokkeissa on yleensä oletuksena. Toimii tosin vain ja ainoastaan Applen tuotteilla (yllätys), mutta itselläni on iPhone, joten no problemos :D.

Mutta joo, nuo on niin pilipalirakenteiset kuulokkeet, ettei koskaan kestä kokonaista vuotta. Ennätykseni on tosin tasan vuosi, ja takuu meni silloin umpeen viikkoa aikaisemmin. Eipä mitään, kävelin Gigantin huoltopisteeseen ja ilmoitin, että takuunne ei lopu kuin seinään, joten olisi parasta laittaa takuuseen nämäkin. Kovasti se kaveri siinä uhkaili, mutta soitto kuluttajariitalautakuntaan piristi miestä ja suostui vaihtamaan uusiin ilman lisämaksuja :D
 

depre

Jäsen
Suosikkijoukkue
Toronto Maple Leafs, FC Barcelona, Helsingin Joker
S- ja K-ketjujen yhteinen markkinaosuus on noin 80% kaikesta päivittäistavarakaupasta. Eipä tarvi vihreä "ääs-kortti" lompakossaan töykeästä palvelusta, kalliista hinnoista, tai yksitoikkoisesta valikoimasta valittavan kuluttajan syyttää ketään muuta kuin itseään. Ymmärrän kyllä että jossain Orivedellä tai Suoniemellä ei välttämättä ole muita kuin noiden kahden jätin kauppoja, mutta jokaisessa isommassa kaupungissa riittää kyllä pienempiä kilpailijoita - niin ruokakaupassa kuin ravintoloissakin.

Ainoa asia millä tämä melko järkyttävä markkinavoima saadaan heikkenemään on kunhan kansalaiset kantavat rahansa jonnekin muualle, niistä Plussista tai Bonuksista välittämättä. Vain kunnon kilpailu luo tasokasta palvelua ja laatua.

Kilpailua voidaan vaatia ja toivoa. Valintoja voidaan tehdä, niin henkilökohtaisia kuin kannustaa kavereitakin. Fakta on vain se, että Suomessa on kaksi isoa tukkua, toinen on S-ryhmän ja toinen K-ryhmän. Niin kauan kuin Minimani, Halpa-Halli ja muut pikkukaupat ostavat tavaransa näiden ketjujen tukuilta. Ruoka tulee maksamaan sen saman, mitä se maksaa näissä ketjukaupoissa. Ei yksikään pikkukauppa voi myydä ruokaa sen halvemmalla, jos se maksaa siitä saman hinnan kuin isot ketjut. Suomeen tarvittaisiin aitoa kilpailua ihan tukkutasolle, kolmas suuri toimija. Ilman sitä mikään ei tule muuttumaan.
 

Trenchtown

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Kuitenkin lähettävät ne tehtaalle takaisin, eivätkä itse menetä tässä mitään.

Vähän OT, mutta tuskin lähettävät edes tehtaalle, vaan maahantuojan takuuvaihtoon. Siellä puolestaan ketään ei kiinnosta tutkia kuulokkeitasi, uudet kehiin vaan. Kyllähän takuuvaihdossa testataan jotain kalliimpia härpäkkeitä (kaiuttimet, tietokonehardis, telkkarit jne.), jos testataan. Kuulokkeita kuitenkaan ei. Tai näin uskallan työkokemuksen perusteella väittää. Eikä tarvitse olla edes mitään elinikäistä takuuta. Rikkinäiset ja "rikkinäiset" tuotteet lähtevät tehtaalle, mutta ei niitä sielläkään kukaan tutki ja korvaukset on varmaankin jo maksettu ennen kuin korvattu tuote on valmistajan käsissä.

Kuulokkeista sen verran, että vanhat Aurvanat futaavat edelleen. "Arkikäytössä" Clas Ohlsonilta ostetut "jotkut tulppakuulokkeet". Olisiko niitä nyt kolmas pari menossa. Ihan ok ääni radiota kuunnellessa, eikä suuremmin vituta johdon katkeaminen tai elementin hyytyminen, kun hintaa on kahdeksan euroa.
 
Suosikkijoukkue
Die Nationalmannschaft, Bayern München, HIFK
Eipä tunnu olevan sitten. Itse tätä kerran kysyin niin myyjä totesi että nettihinnat on nettihintoja ja myymälähinnat myymälähintoja. Jos ei ole varausta netissä tehnyt niin sitten maksaa enemmän.
Ikävä kuulla näin 2010-luvulla. Minusta tuollainen epäjohdonmukainen hinnoittelu on ainoastaan omiaan tuottamaan huonoa asiakaskokemusta. Jos firma toimii selkeästi yhdellä brändillä ja palvelukonseptilla, yhdenmukaisella markkinoinnilla pl. maakohtainen hinnoittelu ja tuotevalikoima, niin kyllä hinnat kannattaisi mahdollisimman pitkälle yhdenmukaistaa kaikissa kanavissa. Ihan sama mikä selitys on taustalla, onko omia myymälöitä, franchising-myymälöitä vai mitä. Eri asia on, jos leivotaan yksittäisiä nettitarjouksia tai yhden myymälän spesiaalitarjouksia, mutta nämä siis selkeinä poikkeustapauksina. No, Gigantin murheita tietysti nämä.
 

Mietsuslav

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Itsekin kävin kerran Gigantissa ostamassa televisiota, joka olikin sitten myymälässä pari satkua kalliimpi kuin netissä. Myyjä ei suostunut myymään nettihinnalla ja olin jo kävellyt ulos liikkeestä parkkipaikalle, kun tilannetta kuunnellut toinen myyjä juoksi perään ja myi laitteen nettihinnalla.
 

Mr.Fox

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS respektit: HIFK ja Ässät
Itsekin kävin kerran Gigantissa ostamassa televisiota, joka olikin sitten myymälässä pari satkua kalliimpi kuin netissä. Myyjä ei suostunut myymään nettihinnalla ja olin jo kävellyt ulos liikkeestä parkkipaikalle, kun tilannetta kuunnellut toinen myyjä juoksi perään ja myi laitteen nettihinnalla.
Mitään kokemuksia tällaisista ei ole, mutta tulipa tässä mieleeni, kun olen näitä juttuja lukenut.

Miten tuo nettitilaus pitää tehdä? Riittäisikö siinä se, että siinä myyjän kanssa rupatellessa kaivaa puhelimen taskustaan, tekee nettitilauksen ja nappaa sillä tavoin sen haluamansa tuotteen edullisempaan hintaan? Vai pitääkö tuo nettitilaus olla tehtynä esim. 24h ennen tuotteen noutoa vai mikä tuossa on se ongelma?

Joka tapauksessa vaikuttaa melko älyttömältä systeemiltä tuo, että nettitilaustavaroissa on eri hinta kuin myymälöistä noudetuissa. Toisaalta Myyrä tuossa edellä ansiokkaasti selosti MIKSI se hinta on nettitilaustuotteissa eri kuin myymälätuotteissa. Kaiken kaikkiaan siis ymmärrän hyvin syyt, miksi noilla samoilla tuotteilla on eri hinnat. Se, että pidänkö tuon kaltaista toimintaa järkevänä, on taas aivan eri juttu. Toisaalta... jälleen kerran päästään lempiaiheeseeni: yksilön vastuu omista tekemisistään!

JOS yksilö on riittävän viisas löytääkseen "nettihinnan" jollekin tuotteelle, mielestäni hänen pitäisi olla myös riittävän viisas löytääkseen samasta paikasta "toimitusehdot" samaiselle tuotteelle. Näissä toimitusehdoissa tulisi olla maininta siitä, että "liikkeissä tuotteen hinta voi olla eri" tai "tarjoushinta on voimassa ainoastaan netistä tilatuille tuotteille" (tietenkään jos tietoa ei toimitusehdoista löydy, vastuu siirtyy tuotetta myyvälle yritykselle). Toisin sanoen mielestäni asiakas tekee tässä virheen, JOS hän löytää ensin netistä tietyn hinnan ja marssii sen jälkeen kauppaan OLETTAEN, että hän saa saman tuotteen sieltä samaan hintaan, jonka hän hetki sitten löysi netistä tutustumatta tuotteen toimitusehtoihin.

Asiakas marssii liikkeeseen olettaen saavansa tuotteen nettihinnalla: VÄÄRIN
Myyjä 1 kieltäytyy myymästä tuotetta nettihinnalla: OIKEIN
Myyjä 2 kuulee tilanteen ja tarjoaa tuotteen nettihinnalla: VÄÄRIN

Kyseisessä tilanteessa Myyjä 2 korjaa asiakkaan tekemän virheen tekemällä itse virheen. En missään nimessä väitä, että tuo yrityksen hinnoittelupolitiikka olisi järkevää, mutta mielestäni jokaisen myyjän/työntekijän pitäisi olla sitoutuneita noudattamaan yrityksen pelisääntöjä. Tässä tapauksessa Myyjä 2 teki asiakkaan tyytyväiseksi sooloilemalla yrityksen hinnoittelupolitiikan kanssa.

Seurauksena tästä kaikesta voi olla:
Asiakas: on tyytyväinen saadessaan tuotteen haluamallaan hinnalla, mutta lähettää myös asiakaspalautetta
Myyjä 1: kuulee palautteessa olevansa "epämukava", vaikka hän oli tilanteessa ainoa, joka toimi oikein
Myyjä 2: saa tilanteesta kehuja, vaikka tietää itsekin sooloilleensa myyntitilanteessa

Mitä sitten mielestäni olisi pitänyt tehdä? Myyjien olisi tullut ehdottomasti pitää yhtenäinen ja tiukka linja. Ei se heidän vikansa ole, että yrityksen hinnoittelupolitiikka on mitä on. Näin heillä olisi käsissään tyytymätön asiakas, jonka kanssa heidän olisi ehdottomasti pitänyt laatia asiakaspalaute yrityksen johtoportaalle älyttömästä hinnoittelupolitiikasta. Nythän tuollaista palautetta ei mennyt yhtään johtoportaalle saakka, vaan saatiin yksi "nettitilaustuote" myytyä (jolloin yrityksen hinnoittelupolitiikka näyttää johdon silmissä toimivalta ja asiakkaat tyytyväisiä). Sitä vastoin tämä Myyjä 1, joka (mahdollisesti) sai huonoa asiakaspalautetta, on johtoportaan silmissä huono työntekijä, vaikka hän oli ainoa, joka tilanteessa yritti toimia oikein ja sovittujen pelisääntöjen mukaisesti. Tuollaisesta yksittäisen "asiakkaan perseennuolennasta", jota Myyjä 2 harrasti, voi olla sittenkin enemmän negatiivisia vaikutuksia, kuin jostain yhdestä mielensä pahoittaneesta/menetetystä asiakkaasta.
 

hemppo

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Miten tuo nettitilaus pitää tehdä? Riittäisikö siinä se, että siinä myyjän kanssa rupatellessa kaivaa puhelimen taskustaan, tekee nettitilauksen ja nappaa sillä tavoin sen haluamansa tuotteen edullisempaan hintaan? Vai pitääkö tuo nettitilaus olla tehtynä esim. 24h ennen tuotteen noutoa vai mikä tuossa on se ongelma?
Voi sen tilauksen tehdä puhelimitse netissä vasta myymälässä, mutta tilatun tuotteen luvataan olevan noudettavissa kahden tunnin päästä tilauksesta, joten kannattaa varautua hieman odottamaan, että tuote tai lasku kiikutetaan myymälässä noutopisteeseen (kassalle).
 

Mietsuslav

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Mr.Fox, silloin kun tämä minun tapaukseni kävi, niin oli ihan normaalia, että Gigantin myyjiltä sai helpohkosti tingattua hintaa alas. Taisi heillä olla sellainen kampanjakin, että jos löydät muualta halvemmalta, niin he myyvät samaan hintaan. Tiesin kyllä, että ehtojen mukaan nettihinta oli voimassa vaan netissä, mutta kuvittelin myymälähinnan olevan helposti tingattavissa nettihintaan. Toisen myyjän kanssa se olisikin onnistunut, mutta ei sen, joka tuli minua palvelemaan.

Ja ainakin tuolloin netistä tilattaessa tuote tuli Ruotsin varastosta, eikä siinä ostohetkellä olisi voinut tilata tuotetta ja ottaa sen myymälästä mukaansa.

En muuten ollut missään vaiheessa tyytymätön asiakas. Mun mielestä ei ole mitenkään väärin, että netissä myydään eri hinnalla kuin myymälässä. Se, että toinen myyjä juoksi parkkipaikalle asti perään oli vähän outoa ja mietin hänen motiivejaan. Oliko mielessä pitää asiakas tyytyväisenä vai omat provikat/myyntikilpailut.
 

Mr.Fox

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS respektit: HIFK ja Ässät
Mr.Fox, silloin kun tämä minun tapaukseni kävi - - -
Pahoittelen! Vaikka lainasinkin sinua ja kerroin omia aatoksiani tapahtuneesta, tarkoitukseni ei ollut missään nimessä kohdistaa mitään henkilökohtaisesti. Halusin enemmänkin tuoda omia ajatuksiani yleisellä tasolla tuon tyyppisestä toiminnasta.
En muuten ollut missään vaiheessa tyytymätön asiakas. Mun mielestä ei ole mitenkään väärin, että netissä myydään eri hinnalla kuin myymälässä. Se, että toinen myyjä juoksi parkkipaikalle asti perään oli vähän outoa ja mietin hänen motiivejaan. Oliko mielessä pitää asiakas tyytyväisenä vai omat provikat/myyntikilpailut.
Juuri näin! Itsekin pohdin tuon Myyjä 2 motiiveja. Asiakashan siinä saatiin pidettyä tyytyväisenä, mutta halusinkin herättää keskustelua enemmänkin siitä, oliko hänen toimintansa moraalisesti (työnantajaa/työkaveria; Myyjä 1) kohtaan oikein.
 

cottonmouth

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo & Philadelphia Flyers
Asiakashan siinä saatiin pidettyä tyytyväisenä, mutta halusinkin herättää keskustelua enemmänkin siitä, oliko hänen toimintansa moraalisesti (työnantajaa/työkaveria; Myyjä 1) kohtaan oikein.

Jos olisin itse ollut ko. tilanteessa, niin tuskinpa muu kuin tuo boldattu osio olisi kiinnostanut ja miksi olisi pitänytkään? Nykyisessä nillitys-Suomessa tuollainen pelisilmä on ihan positiivista vaihtelua. Ei tietenkään ole myyjien vika, jos firman toimintatavoissa on ongelmia, mutta välillä tuntuu, että useissa firmoissa on kiellytty/peloteltu työntekijöiden oma ajattelu taka-alalle.
 

Girardi #5

Jäsen
Suosikkijoukkue
NY Rangers ja Kalapa
Itse kun en toukokuussa saanut Gigantin myyjältä alennusta puhelimesta niin sanoin sille päin naamaa että tilaan sen sitten teidän nettikaupan kautta enkä jatkossa enää turhaan täällä käykkään. Niillä oli silloin vielä ilmaiset kuljetukset. Tässä tapauksessa oli hintaerona vain 50€ ja kun ei sen vertaa voinut hintaa alentaa niin enpähän sitten enää asioi Gigantin myymälöissä. Yksi huono asiakaskokemus voi tulla liikkeille kalliiksi.
 

Cloaca Maxima

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Philadelphia Flyers
Minun mielestä on kyllä täysin turhaa kohdistaa sitä vihaa sitä myyjää kohtaan, ei se yksittäinen myyjä ole sitä linjausta tehnyt, että nettikaupasta tilaaminen/varaaminen noudettavaksi myymälästä on edullisempaa. Se taas sitten on niiden yksittäisten myyjien virhe, jotka provikoiden toivossa myy samaan hintaan kuin netissäkin ja kaatavat sitten vihat muiden myyjien niskaan. jotka eivät seuraavalla kerralla alennusta annakaan ja toimivat linjauksen mukaan. Palautetta voi toki antaa myyjille asiasta mutta senkin voi tehdä asiallisesti.
 

Mr.Fox

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS respektit: HIFK ja Ässät
Jos olisin itse ollut ko. tilanteessa, niin tuskinpa muu kuin tuo boldattu osio olisi kiinnostanut ja miksi olisi pitänytkään? Nykyisessä nillitys-Suomessa tuollainen pelisilmä on ihan positiivista vaihtelua.
Juuri näin! Mutta myönnäthän itsekin, että Myyjä 2 teki tuossa tilanteessa väärin?

Sooloilua, firman yleisistä pelisäännöistä poikkeamista ja oman työkaverinsa (Myyjä 1) saattaminen huonoon valoon asiakkaan silmissä. Tuostahan seuraa helposti vain se, että asiakas luulee/kuvittelee/kertoo eteenpäin/laittaa palautetta, joka on seuraavanlaista: Myyjä 2 oli todella mukava ja asiallinen, Myyjä 1 oli taas "epämukava". Kuitenkin mielestäni ainoastaan Myyjä 1 on se, joka tuossa tilanteessa on toiminut täysin oikein (=firman yhteisten pelisääntöjen mukaan).
Ei tietenkään ole myyjien vika, jos firman toimintatavoissa on ongelmia, mutta välillä tuntuu, että useissa firmoissa on kiellytty/peloteltu työntekijöiden oma ajattelu taka-alalle.
Kuten itsekin sen sanoit: ei se ollut Myyjä 1 vika, että firman toimintatavat ovat mitä ovat. Hän kuitenkin noudatti niitä! Myyjä 2 oli se, joka lähti sooloilemaan (kuitenkin... pitääkseen asiakkaan tyytyväisenä).

Tämänkään tapauksen jälkeen yksikään yrityksen johtoportaassa ei huomaa, että firman toimintatavoissa on ongelmia. Nimenomaan tästähän olisi asiakkaan pitänyt laittaa palautetta firman johdolle: mieluiten vielä myyjän/myyjien avustuksella. Myyjä 2 sooloilulla vain luotiin yrityksen johtoportaalle mielikuvaa siitä, että yrityksen toimintatavat ja (hinnoittelu-) politiikka toimivat erinomaisesti. Tämähän on täysin väärä mielikuva, johon täälläkin useampikin kirjoittaja on puuttunut.

Siinähän se ongelma onkin (yleisellä tasolla): tietyt työntekijät "sulkevat silmänsä" tietyiltä asioilta "asiakaspalvelun nimissä". Tällä toimintatavalla nämä työntekijät tekevät hallaa sääntöjä noudattaville työkavereilleen ja antavat asiakkaalle väärän mielikuvan siitä, mikä on sallittua ja mikä on kiellettyä.

Huono esimerkki, mutta en tähän hätään keksinyt parempaakaan: kaupoissa raha-automaattien pelaaminen on kiellettyä alle 18-vuotiailta ja infopisteen/myyjien tulee seurata, että kieltoa myös noudatetaan. Jos joukossa on kuitenkin yksi sooloilija, joka antaa "naapurin Leenan Ville-Petteri pojan" pelata ostoksista saamansa vaihtorahat pelikoneisiin, vaikka tietää hänet varmasti vain 16-vuotiaaksi, niin mitä sitten. Asiakastahan siinä vain pidetään tyytyväisenä. Entä sitten, kun paikalla onkin muita työntekijöitä, jotka haluavat tehdä työnsä kunnolla ja noudattaa yhteisiä pelisääntöjä? Siinähän tämä 16-vuotias asiakas saa mielikuvan, että nämä kaikki muut ovat huonoja työntekijöitä, koska he eivät "sulje silmiään" samalla lailla kuin tämä yksi sooloilija.

Pelisilmä vs. yhteisten sääntöjen noudattaminen - itse kallistun jälkimmäiselle kannalle
Minun mielestä on kyllä täysin turhaa kohdistaa sitä vihaa sitä myyjää kohtaan, ei se yksittäinen myyjä ole sitä linjausta tehnyt, että nettikaupasta tilaaminen/varaaminen noudettavaksi myymälästä on edullisempaa. Se taas sitten on niiden yksittäisten myyjien virhe, jotka provikoiden toivossa myy samaan hintaan kuin netissäkin ja kaatavat sitten vihat muiden myyjien niskaan. jotka eivät seuraavalla kerralla alennusta annakaan ja toimivat linjauksen mukaan. Palautetta voi toki antaa myyjille asiasta mutta senkin voi tehdä asiallisesti.
Omat ajatukseni erinomaisesti tiivistettynä!
 

cottonmouth

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo & Philadelphia Flyers
Pelisilmä vs. yhteisten sääntöjen noudattaminen - itse kallistun jälkimmäiselle kannalle

Ymmärrän toki pointtisi, mutta toisaalta tässä tilanteessa jälkimmäinen myyjä a) teki kaupat, olkoonkin sitten "nettihintaan", ja b) sai asiakkaan todennäköisesti jatkossakin käyttämään liikkeen palveluita. Eli kenen etu tästä tilanteessa olisi tuo säännöistä nillittäminen ollut? Toki katson nyt tätä tilannetta mustavalkoisesti asiakkaan näkökulmasta ja ihan hyviä pointteja noista mahdollisista ongelmista muille myyjille, ei siinä.

Pelisilmä vs. yhteisten sääntöjen noudattaminen - itse kallistun ensimmäisen kannalle, mutta arvostan myös toista mielipidettä.
 

ardou

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit vuodesta 1988
Itse kun en toukokuussa saanut Gigantin myyjältä alennusta puhelimesta niin sanoin sille päin naamaa että tilaan sen sitten teidän nettikaupan kautta enkä jatkossa enää turhaan täällä käykkään. Niillä oli silloin vielä ilmaiset kuljetukset. Tässä tapauksessa oli hintaerona vain 50€ ja kun ei sen vertaa voinut hintaa alentaa niin enpähän sitten enää asioi Gigantin myymälöissä. Yksi huono asiakaskokemus voi tulla liikkeille kalliiksi.

50€ puhelimesta on järkyttävän suuri hinta, kun miettii että oikeastaan kaikki "vapaat puhelimet" myydään lähestulkoon poikkeuksetta miinus katteella! Jos tässä tapauksessa kyseessä on vielä yksityinen Gigantti, niin eihän tuossa olisi mitään järkeä lähteä tinkimään noin suuria summia. Kerroppa vaikka tuo 50€ kahdella - kolmella asiakkaalla jotka tuota samaa päivittäin ruinaa. Viikossa tuo tekeekin sitten lähemmäs 1000€ alennuksia. Olkoonkin, että varmasti liikkeet saavat jotain vuosihyvityksiä valmistajilta, niin nämä ei riitä kattamaan moisia kustannuksia.

Muutenkin risoo kun kaikki aina olettaa, että kodinelektroniikasta pitäisi antaa alennusta. Menettekö ruokakauppaan ja rupeette sielä tinkimään maitotölkkien hinnasta kuin kilpaileva kauppa myy muutaman sentin halvemmalla? Mitä sitten jos netistä saa halvemmalla kuin kivijalkaliikkeestä? Yleensä ottaen jos haet tuotteen liikkeestä, saat liikkeestä palvelun. Jos tulee takuuongelmia, liikkeessä asian hoitaminen on helppoa (okei, pari aiempaa esimerkkiä ei tue tätä, mutta kyllähän nyt hyvänen aika kaikki sen tietää että Gigantista ei saa PALVELUA.) Onhan se nyt itsestään selvää, että tuollaisessa kivijalkaliikkeessä on kustannukset suuremmat kuin nettikaupassa.
 

TosiFani

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Astianpesukone sanoi toissa iltana sopimuksensa irti ja poikkesin tänään töiden jälkeen Giganttiin katselemaan malleja. Kaipasin myyjää, mutta puolen tunnin patsastelun aikana ei sellaista löytynyt. Pari myyjän vaatteisiin pukeutunut mies henkilöä puhuivat kännykkään ja varoivat katsomasta minua päin. Kassalla nuori nainen oli ilmeisesti ruokatunnilla, kun söi ja joi kassakoneen äärellä. Totesin hänelle, että tulen paremmalla ajalla, kun teidän myyjilläni ei ollut nyt aikaa. Tosin meitä oli myymälässä minä ja kolme poikaa, jotka katselivat pleikkapelejä.

Miksi siihen puhelimeen täytyy puhua asiakkaiden edessä? Jos on vähänkin pidempi asia, myyjän tulisi siirtyä toimistoon. Myymälässä olevia asiakkaita vittuttaa katsella myyjän puhelua, enkä haluaisi kuunnella toisen ihmisen luonneanalyysia tai ostoksia.
 

thv294

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Tottenham Hotspur
Ja samalla puljulla jatketaan...

Kävin tänään hakemassa Tammistosta navigaattorin pukinkonttiin suvun vanhemmalle edustajalle, oltiin siskon kanssa katsottu jopa malli/budjetti valmiiksi. Kun noin vartin odottelun jälkeen tuli oma vuoro (toteamus, ei kitinää, myyjät keskittyivät töihin kun asiakkaita riitti keskipäivälläkin), ja tiedustelin haluttua mallia, jota ei ollut myyntipakkauksissa esillä. Myyjä sitten lähtikin auttamaan.

Koska vanhempani käyvät silloin tällöin Kreikan isommalla lomasaarella, ja varmistin myyjältä kartan kattavuuden niiden suhteen. Kyseinen poninhäntäheppu alkoi siitä sitten selittämään karttojen päivityksistä ja käytöstä, ja yritti myydä kalliimpaa mallia päivitysten helppouteen vedoten. En kuitenkaan nähnyt järkeväksi maksaa kymmeniä euroja lisää siitä, että päivittynyt kartta mahtuisi kerralla (aika pelleilyä sekin, TomTom) navin muistiin. Kartta-alueita ei tarvita useampia kerralla, ja voin niitä vaihtaa tarpeen mukaan tietokoneen avulla (sinänsä toki ystävällistä huomauttaa tuosta, koska muuten se olisi aika "iloinen" yllätys). No, totesin sitten että kiitos, mutta tuo malli riittää tarkoitukseen nähden, joten sain lapun kassalle, josta maksun jälkeen noutovarastoon hakemaan tuote ja kotia kohti.

Pääsin perille ja aloin tutkia tuotteen pakkausta tarkemmin. Hetken kestäneen takasivun tuijotuksen jälkeen oli pakko etsiä netin syövereistä vahvistus mieleen hiipineelle epäilykselle: siinä navigaattorissa ei ole Kreikan karttoja vittu lainkaan. Hienosti vedetty, ja giganttiset kiitokset!
 

TM

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Miten tuo nettitilaus pitää tehdä? Riittäisikö siinä se, että siinä myyjän kanssa rupatellessa kaivaa puhelimen taskustaan, tekee nettitilauksen ja nappaa sillä tavoin sen haluamansa tuotteen edullisempaan hintaan? Vai pitääkö tuo nettitilaus olla tehtynä esim. 24h ennen tuotteen noutoa vai mikä tuossa on se ongelma?
En ole tehnyt Gigantista nettitilauksia mutta kysynpä silti, miksi se nettitilaus pitäisi tehdä vasta myymälässä? Minä ainakin katselen tiedot kotona ja sivuilta näkee myös sen, onko tuotetta varastossa.

Esimerkki ja linkki: Olisin kiinnostunut Sonyn telkkarista ja katson, onko sitä saatavana eli sieltä klikkaus varastotilanne. Kas kas, löytyy Kalevasta Ja Lielahdesta. Toki varmistaisin asian vielä puhelulla. Tuolla sivuilla lukeekin: Voit myös varata tuotteen nettihinnalla myymälään ja noutaa samana päivänä.

Sony 40 3D LED-TV KDL-40HX723 - Gigantti

Muuten kyllä tilailen tuotteita netistä muutamia vuodessa, vaan ihan hyvä, että myymälöitäkin on vielä minne mennä. Viimeksi eilen tuli asiaa, kun piti nopeasti saada usb-hubi käyttöön.
 
Viimeksi muokattu:

SamSpade

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ikurin Vire
En ole tehnyt Gigantista nettitilauksia mutta kysynpä silti, miksi se nettitilaus pitäisi tehdä vasta myymälässä? Minä ainakin katselen tiedot kotona ja sivuilta näkee myös sen, onko tuotetta varastossa.

Esimerkki ja linkki: Olisin kiinnostunut Sonyn telkkarista ja katson, onko sitä saatavana eli sieltä klikkaus varastotilanne. Kas kas, löytyy Kalevasta Ja Lielahdesta. Toki varmistaisin asian vielä puhelulla. Tuolla sivuilla lukeekin: Voit myös varata tuotteen nettihinnalla myymälään ja noutaa samana päivänä.

Sony 40 3D LED-TV KDL-40HX723 - Gigantti

Muuten kyllä tilailen tuotteita netistä muutamia vuodessa, vaan ihan hyvä, että myymälöitäkin on vielä minne mennä. Viimeksi eilen tuli asiaa, kun piti nopeasti saada usb-hubi käyttöön.

Ihan vinkkinä. Käy Treen Sony centerissä kysymässä mitä maksaa. Ovat saaneet Giganttia edullisimpia hintoja näihin Sonyn parempiin malleihin.
Edit. Plussana tulee centeristä hankittuihin malleihin 5 vuoden takuu.
 

TM

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Ihan vinkkinä. Käy Treen Sony centerissä kysymässä mitä maksaa. Ovat saaneet Giganttia edullisimpia hintoja näihin Sonyn parempiin malleihin.
Kiitos vinkistä, uutta telkkaria en itse ole tällä hetkellä ostamassa mutta joku tuttu saattaa kysellä ja olla ostoaikeissa. Edellinen kommenttini oli vain yleisesti jatkoa keskusteluun Gigantista.
 

Birchman

Jäsen
Parit esimerkit siitä, miten asiakaspalvelua voitaisiin hoitaa Suomessakin.

1. Abercrombie & Fitch. Olin tekemässä kuukausi takaperin yhdysvaltalaisessa verkkokaupassa tilausta. Tarjous oli -25 prosenttia sunnuntaihin mennessä tehdyistä tilauksista. Tavarat oli valittu ja pelkkä check out oli enää jäljellä. Kello oli kuitenkin venynyt ennen maksua yli puolenyön, eikä järjestelmä enää antanutkaan tilata alennuksella tuotteita. Noh soitto sitten 00:15 asiakaspalveluun, josta 10 minuutin ystävällisen neuvottelun jälkeen tyttö antoi -20 prosenttia alennusta.

2. Ralph Lauren. Sama homma eli yhdysvaltalainen nettikauppa. Toimittivat vääärää kokoa olevan tuotteen meikälle. Ilmainen vaihto onnistuu, mutta käsittelyssä saattaa mennä kolme viikkoa. Ilmoitin etten ole enää maassa siinä vaiheessa, mutta olen kuitenkin jo postittanut väärän tuotteen. Lähettivät sähköpostin ja kysyivät mikä on oikea koko? Tästä 15 minuuttia ja sähköpostiin tuli ilmoitus, että ovat käsitelleet tilaukseni ja oikea tuote postitetaan kahden päivän sisällä.

Vähän erilaista verrattuna siihen mihin kotona on tottunut. "Valitettavasti nämä prosessit toimivat näin blaa blaa"...
 

Tulppu

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Joku jo viisaasti totesikin, ettei Gigantista saa asiakaspalvelua. Tämä pitää paikkansa. Gigantista ei myöskään saa sen halvempia hintoja kuin muualtakaan. Olen saanut eräästä punaisella värillä mainostavasta kilpailevasta ketjusta parempaa palvelua, halvemman hinnan laadukkaammalle laitteelle ja vielä melko hyvät kaupanpäällisetkin. Hauskinta tässä casessa oli, että etukäteen pidin kuvitelmissani ao. ketjua kalliina ja "kilpailun jo hävinneenä" vaihtoehtona.

Gigantissa kannattaa kokemukseni mukaan käydä pyörähtämässä lähinnä todetakseen visiitin muihin liikkeisiin olevan paikallaan; palvelun laatu, tuotteiden laatu ja esim. toimitusajat ovat kaikki korkeintaan keskitasoa, liian usein alle sen. Lisäksi jotkin tarvikehinnat ovat suorastaan törkeitä.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös