Laadukasta asiakaspalvelua

  • 1 939 958
  • 6 860

Tinke-80

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Haukat
Saunalahden asiakaspalvelusta soittivat pari päivää sitten ja kertoivat kuunnelleensa puhelun nauhoituksen. Väittivät kirkkain silmin että mokkulaliittymän hinta oli ilmoitettu selkeästi puhelun yhteydessä. No jonkun aikaa vängättyä sain peruttua mokkulaliittymän mutta lupauduin maksaa viime kuun sekä tämän kuun mokkulalaskun eli yhteensä n. 40€. Tämä menee oman tyhmyyden piikkiin sillä mitäs tilasin puhelinmyyjältä mitään.

EDIT! eli liittyy tähän tapaukseen:Laadukasta asiakaspalvelua... - Sivu 128 - Jatkoajan keskustelupalsta

-Tinke-80
 

olle****

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, Liverpool, Frölunda Indians, Malmö FF
Teidän toimintamallinne tunnetaan myös lahjontana. Pienimuotoisena toki, mutta voitelua se silti on, jos lähtökohtaisesti on tarkoitus vaikuttaa palveluun. Tippi annetaan jälkikäteen hyvästä palvelusta, ei sillä osteta hyvää palvelua. Lähtökohta on se, että asiakaspalvelu on ystävällistä, osaavaa ja mahdollisimman toimivaa aina, ja jos joku siitä tahtoo kiittää, hän voi tipata halutessaan. Jos asiakaspalvelija on väärässä ammatissa eikä osaa duuninsa alkeita, ei siihen pitäisi pystyä setelinipulla vaikuttamaan, eikä tippaamiseen ainakaan ole mitään perustetta. Hyvä asiakaspalvelija on aina tippinsä ansainnut, mutta hyvä asiakaspalvelija ei tee työtään laadukkaasti vain tippien toivossa. Se ei kanna pitkälle.

En ole oikein ikinä ymmärtänyt sitä että kun puhutaan tippaamisesta niin ruvetaan puhumaan lahjonnasta, palkan koosta, jostain helvetin tippikulttuurista jne. Ei-tippaajilta tulee yleensä aika napakka vastareaktio. Ihan niinkun tämä tipillä palvelun saaminen on jotenkin heiltä pois tai jotenkin epäreilua.

Kuten sanoin: Lähtökohta on että kaikki alalla osaa asiakaspalvelun perusteet. Jos saat erityisen hyvää palvelu,a niin annat tippiä koska se on sinun ja tarjoilijan välinen kirjoittamaton sopimus, että sinä haluat että palvelu on samaa tasoa ensikerralla. Tarjoilijoilla ja baarialalla ihmisillä on yleensä norsun muisti, joten tipillä takaat sen että kun tulet samaan paikkaan uudestaan niin saat sitä erinomaista palvelua uudestaa. Ajan myötä sinun palvelusi voi jopa ulottu taksipalveluihin, erinlaisiin kutsuihin ja muihin normi asiakaspalvelun ulkopuolella olevaan serviisiin.

Kuten sanoin jo aikaisemmin, kun tulee pikkujouluaika niin sampio seisoo jonossa ja olle**** seisoo lämpimässä baarissa. Jos olle**** haluaa pöydän vakkari ravintelistaan siitä huolimatta että se on täynnä, niin se hänelle järjestetään mahdollisuuksien mukaan. Aina ei onnistu mutta jos tulee peruutuksia niin ollelle soitetaan. Sampio jatkaa soitteluaan. Olle**** saa taksin baarin eteen kun haluaa himaan. Silloin sampio seisoo taksijonossa.

Pomolta tulevat kehut on ihan jees mutta on se niin että raha puhuu paljon selvempää kieltä. Palkinto on selvä ja samantien annettava merkki itsestäsi että olet hyvä tyyppi ja arvostat palvelua. Sähköpostitse annetut palautteet ovat persoonattoima ja yleensä jäävät sinne päälikön postiin. Muutenkin epäilen kovasti että sampio kirjoittelee sähköposteja illan päätteeksi kiittääkseen palvelusta. Jos olet niin olet poikkeus. Uskon että mikäli viesti menee perille niin palautteen saaja ei tule muistamaan sinua ja ajattelee että olispa sitten jättänyt edes sen per egee mielummin kun lähettelee näitä viestejä.

Minä olen varmistanut että minä saan hyvää palvelua. Minulle on ihan sama mitä palvelua muut saavat. Jos tämä on jonkun mielestä epäreilua tai tai jos kokee että se on joltain muulta pois niin voi voi. Näin se homma pelittää ja jos ei halua mukaan niin se on jokaisen henkilökohtainen valinta.
 

expertti

Jäsen
Suosikkijoukkue
Brodeur, Hughes bros., Dawson Mercer, NJD, HPK
Saunalahden asiakaspalvelusta soittivat pari päivää sitten ja kertoivat kuunnelleensa puhelun nauhoituksen. Väittivät kirkkain silmin että mokkulaliittymän hinta oli ilmoitettu selkeästi puhelun yhteydessä.
-Tinke-80

Kai sait sen puhelun myös kuunteluusi?
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Kuvasit tuossa ylempänä juuri niin konkreettisen käytännön elämän korruptioprosessin, etten edes vaivaudu ottamaan siihen enempää kantaa kuin että turha sun on ainakaan maajoukkueen saunakavereista tai Vanhasen laudoista avautua. Asiat eivät ole yhtä isoja, mutta periaate on aivan sama.

Muutenkin epäilen kovasti että sampio kirjoittelee sähköposteja illan päätteeksi kiittääkseen palvelusta. Jos olet niin olet poikkeus. Uskon että mikäli viesti menee perille niin palautteen saaja ei tule muistamaan sinua ja ajattelee että olispa sitten jättänyt edes sen per egee mielummin kun lähettelee näitä viestejä.
Tähän voin sen verran todeta, että kiitän joko suoraan aspaa tai kerron suoraan esimiehelle, mikäli jamppa on tavoitettavissa. En minä mitään maileja rustaile, ellei nyt ole aivan tolkuton tarve. Tippiä olen Suomessa pari kertaa jättänyt, mutta en kertaakaan siksi, että seuraavalla kerralla mulle hymyiltäisiin leveämmin. Edelleen, hyvä asiakaspalvelija palvelee asiakkaan lähtökohdiltaan samanarvoisena, olipa sitten ravintola, varastomyymälä tai kenkäkauppa kyseessä.
 

mustaseiska

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Mihin ammatteihin tämä tippaus sitten pitäisi rajata?

Selkeää rajaa on tietenkin mahdoton vetää, jos sellainen nyt halutaan yleensäkin tehdä. Omasta mielestäni tipin jättäminen on järkevää silloin, kun sillä voi vauhdittaa, sekä laadultaan parantaa saamaansa palvelua. Tämä toimii nimenomaan paikoissa, jossa asioidaan säännöllisesti. Kukaan ei ainakaan vielä ole tullut antamaan tippiä, ja toteamaan, että nyt varmaan saadaan meidän alkuruoat ja drinkit ennen noita, vaan pääsääntöisesti kyseessä on tietenkin kiitos hyvästä, henkilökohtaiselta tuntuneesta palvelusta.

Eiköhän jokaisesta matalapalkkaisesta duunista voi tulla joku tänne kertomaan, miten he ovat palkkakuopassa, koska välillä on töissä kiire tms. En ole ikinä ollut Mäkkiä kummemmassa raflassa duunissa eli tietoa ei ole, mutta siis kuinka vaativaa (millä seikoilla) mainitsemasi sesonkipaikan tarjoilijan duuni on.

Varmasti voi, kyseessä oli kuitenkin keskustelu tippaamisesta, ja pikemminkin sen oikeellisuudesta, sekä nimenomaan palkan "hyvyydestä" viesteissä, joita lainasin.

Yritin löytää tapaa kuvata työtä sanoilla/tavoilla, joilla en paljastaisi sitä, kuka olen. Siis esim. työkavereille, joita tiedän täälläkin useita pyörivän. Jatkan yrittämistä. Sen kuitenkin voin kertoa, että työ on myös henkisesti vähintään yhtä rankkaa, kuin fyysisesti, fyysisellä rankkuudella tarkoitan työpäivien pituutta, sekä vapaapäivättömien työputkien mittaa. Siihen kun lisätään se, ettei ko. paikassa ole tyyliä jolloin mennään vaikka klo 12 töihin ja päästään klo 23, vaan työpäivä loppuu, kun päivän työt tehty. Työpäivät sijoittuvat aina aamuseitsemän ja aamuviiden välille, säännöllisyyttä ei ole, vaan jokainen päivä ja työvuoro on omansa.

Edelleen, hyvä asiakaspalvelija palvelee asiakkaan lähtökohdiltaan samanarvoisena, olipa sitten ravintola, varastomyymälä tai kenkäkauppa kyseessä.

Muistat asiakkaan, joka edellisellä kerralla päätti upottaa paskaiset sormensa hedelmäastiaasi, pyydystääkseen suuhunsa maukkaan sitruunaviipaleen. Tämä työllistää sinut heittämään hedelmäsi roskiin, pesemään hedelmäkippasi, ja pahimmassa tapauksessa vielä leikkaamaan kiireessä lisää hedelmiä, ellet ole misannut niitä tarpeeksi työvuorosi alussa, tai mikäli ilta on jo niin pitkällä, että käytössäsi on viimeiset leikkaamasi hedelmät. Kaveri sitten tilaa kaljansa, laskee kolikoitaan minuutin ja länttää oluen hinnan ylimielisesti käteesi. Huikkaat kaverille perään, "Siellä, mistä minä tulen pyydetään edes anteeksi."

Em. arjen sankari palaa tiskillesi parin illan päästä muina miehinä ja jää odottamaan vuoroaan. Palvelet tiskilläsi jo olleita asiakkaita, ja juuri, kun mies on tulossa vuoroon huomaat tutun, tippiä jättävän asiakkaan lähestyvän pistettäsi. Tiedät tämän hyvän asiakkaan tekevän tilauksen, jonka valmistamiseen menee jopa muutamia minuutteja, joka pidentää tämän huonokäytöksisen asiakkaan jo kohtuullisen mittaista odotusaikaa entisestään. Kumman luulet saavan palvelua ensin, ja kumman palvelutilanteen odotat olevan ystävällisempää ja ripeämpää?
 
Viimeksi muokattu:

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Tässä vaiheessa haluan todeta, etten missään tapauksessa halua vähätellä mitään ammattikuntaa tai työn raskautta millään tapaa. Painotan myös, että hyvästä työstä on aivan oikeutettua saada tippiä. Minä nyt olen tässä liikkeellä lähinnä voitelua vastaan periaatteen tasolla.

Muistat asiakkaan, joka edellisellä kerralla päätti upottaa paskaiset sormensa hedelmäastiaasi, pyydystääkseen suuhunsa maukkaan sitruunaviipaleen. Tämä työllistää sinut heittämään hedelmäsi roskiin, pesemään hedelmäkippasi, ja pahimmassa tapauksessa vielä leikkaamaan kiireessä lisää hedelmiä, ellet ole misannut niitä tarpeeksi työvuorosi alussa, tai mikäli ilta on jo niin pitkällä, että käytössäsi on viimeiset leikkaamasi hedelmät. Kaveri sitten tilaa kaljansa, laskee kolikoitaan minuutin ja länttää oluen hinnan ylimielisesti käteesi. Huikkaat kaverille perään, "Siellä, mistä minä tulen pyydetään edes anteeksi."

Em. arjen sankari palaa tiskillesi parin illan päästä muina miehinä ja jää odottamaan vuoroaan. Palvelet tiskilläsi jo olleita asiakkaita, ja juuri, kun mies on tulossa vuoroon huomaat tutun, tippiä jättävän asiakkaan lähestyvän pistettäsi. Tiedät tämän hyvän asiakkaan tekevän tilauksen, jonka valmistamiseen menee jopa muutamia minuutteja, joka pidentää tämän huonokäytöksisen asiakkaan jo kohtuullisen mittaista odotusaikaa entisestään. Kumman luulet saavan palvelua ensin, ja kumman palvelutilanteen odotat olevan ystävällisempää ja ripeämpää?
Ymmärrettävästi tutun asiakkaan. Samalla valitettavasti takaat sen, ettei kusipää muutu ainakaan positiivisemmaksi seuraavalla kerralla.

Tiedän, että seuraava kuulostaa hurskastelulta, mutta ehkä mulla on vain niin tajuttoman kova ja syvälle iskostettu protestanttinen työmoraali, että itse laitoin asiakkaat kylmästi tulojärjestykseen, nappasin palveltavakseni ensimmäisen, oli sitten tuttu, vieras, hankala tai helppo, ja palvelin satsin loppuun. Toki ohjasin seuraavia eteenpäin, mikäli muita myyjiä ei näkynyt. Olin siis jokunen vuosin sitten varastomyyjänä puutavarapihalla, tulospalkkausta ei ollut. Välillä sattui niin, että pihaan pamahti joku kusipäinen raksapakunsa lankunpätkää kentän peränurkasta täyteen halunnut pienyrittäjä ja heti sen perään jalopuisia lattialistoja vertailemaan tullut sinkkublondi. Eipä siinä mitään, siinä sitten lähdettiin hakemaan kaatosateessa painekyllästettuä lankkua. Kyllä tippaavista asiakkaista myös sana kiersi, mutta ei tullut mieleenikään kytätä niitä. Kuten sanoin, muutamia kertoja sattui omalle kohdalle.

Ravintolamaailma on toki erilainen, ymmärrän sen, mutta periaate mukavista/tippaavista asiakkaista on sama. En kyllä itse hirveästi iltaelämässä liiku, joten voi jäädä kokematta, mutta jos mua selkeästi tullaan etuilemaan, niin enpä malta olla millään huomauttamasta asiasta.
 

olle****

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, Liverpool, Frölunda Indians, Malmö FF
Kuvasit tuossa ylempänä juuri niin konkreettisen käytännön elämän korruptioprosessin, etten edes vaivaudu ottamaan siihen enempää kantaa kuin että turha sun on ainakaan maajoukkueen saunakavereista tai Vanhasen laudoista avautua. Asiat eivät ole yhtä isoja, mutta periaate on aivan sama.

Lopeta nyt toi nillittäminen. Tässä ei ole mitään tekemistä korruption kanssa. Kaikki hyötyy tästä järjestelystä siis minä, yrittäjä ja työntekijä. Ainoa joka jää ulkopuolelle on sampio joka kyllä kaljansa saa mutta saa odottaa sitä hieman kauemmin. Mutta hänkin saa sen mitä on tilannut. On moni muitakin aloja jossa lisärahalla saa lisää palvelua jos siitä on valmis maksamaan. Itse asiassa olen ihan kiitollinen siitä että on ihmisiä jotka vastustavat tippejä. Se tarkoittaisi että minä joutuisin maksamaan enemmän. Ihan perus palvelualan markkinataloutta.
 

Mace

Jäsen
Lopeta nyt toi nillittäminen. Tässä ei ole mitään tekemistä korruption kanssa. Kaikki hyötyy tästä järjestelystä siis minä, yrittäjä ja työntekijä. Ainoa joka jää ulkopuolelle on sampio joka kyllä kaljansa saa mutta saa odottaa sitä hieman kauemmin. Mutta hänkin saa sen mitä on tilannut. On moni muitakin aloja jossa lisärahalla saa lisää palvelua jos siitä on valmis maksamaan. Itse asiassa olen ihan kiitollinen siitä että on ihmisiä jotka vastustavat tippejä. Se tarkoittaisi että minä joutuisin maksamaan enemmän. Ihan perus palvelualan markkinataloutta.

Tarkennatko hieman tuota, että millä tavalla yrittäjä tarkalleen ottaen hyötyy tuosta "voitelukuviosta"? Ja onko tuosta toimintamallista mielestäsi mitään haittoja?
 
Suosikkijoukkue
Semo tutti parrucchieri.
Tarjoilijan/baarimikon TES:n mukainen palkka ei kuitenkaan toimenkuvaan nähden ole päätä huimaavaa luokkaa, joten kyllähän se hieman ripeyttä liikkeisiin ja ylimääräisen hymyn tuo kasvoille, kun palvelurahaa saa "tehtyä".

Ei kukaan todellinen ammattilainen tee TES:n mukaisella listapalkalla duunia, parhaat viedään päältä ja heille maksetaan sen mukaan. Näillähän on yleensä kanta-asiakkaita, jotka liikkuvat myös baarimestarin mukana uuteen paikkaan.

Lisäksi tuosta tippikulttuurista on yrittäjien puolelta tehty jo oma linjanveto ja myyvät VIP-palvelua, jolloin tuo palveluraha on aivan epäolennainen, jos haluat nauttia oikeasti hyvästä palvelusta. Toki tipillä voi ostaa karjatiskiltä nopeampaa palvelua mutta sehän on ihan turhaa kun vuositasolla samalla rahalla pääset VIP-puolelle.
 

mustaseiska

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Ei kukaan todellinen ammattilainen tee TES:n mukaisella listapalkalla duunia, parhaat viedään päältä ja heille maksetaan sen mukaan. Näillähän on yleensä kanta-asiakkaita, jotka liikkuvat myös baarimestarin mukana uuteen paikkaan.

Hieman provokatiivinen väite. Homma toimii näin ainoastaan isommissa kaupungeissa, mutta esimerkiksi omaan työpaikkaani olisi niin paljon päteviä tulijoita, että itsensä uloshinnoitteleminen on melko helppoa. Ehken sitte ole todellinen ammattilainen, mutta itse työskentelen TES:n mukaisella tuntipalkalla, olkoonkin, että saan isompaa kokemuslisää, kuin taulukon mukaan kuuluisi.

Kanta-asiakkuus taas omassa viestissäni tarkoittaa firmojen porukoita, sekä yksityishenkilöitä, jotka viettävät keskimäärin viikon kerrallaan asiakkainamme, useampana, kuin yhtenä sesonkina vuodessa.

Lisään vielä, että off-season asuinpaikkakunnallani Kokkolassa en joudu työskentelemään pelkällä taulukkopalkalla, mutta työtuntien vähyys taas pitää tulot ns. maltillisina.

Sampion kanssa samaa mieltä siitä, että jokainen asiakaspalvelutilanne alkaa pääsääntöisesti aina samalta viivalta. Ravintolaillallinen, ja mahdollinen tansseihin/yökerhoon jäänti on asiakkaalle usein spesiaali-ilta, ja tarjoilijana tunnen mielihyvää, mikäli olen onnistunut työssäni, ja asiakkaat ovat tyytyväisiä, viinisuositukset yms. ovat menneet hyvin, ja saan omalla työpanoksellani asiakkaan palaamaan ravintolaamme toistekin.

Kun tarjoilijan työhön leipääntyy, eikä jaksa enää panostaa kaikkeaan asiakkaan illan onnistumisen eteen, on väärässä ammatissa.
 

SergeiK

Jäsen
Suosikkijoukkue
pelaajamarkkinoiden varteenotettava vaihtoehto
Mustaseiska, minua kiinnostaa maksatko muuten palvelurahoistasi veroa? Tämä aika oleellinen kysymys jos halutaan määritellä, että onko suomalainen tippauskulttuuri lähentymässä Jenkkilää, vai osa Vanhasen lautakasoja.
 

mustaseiska

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Mustaseiska, minua kiinnostaa maksatko muuten palvelurahoistasi veroa? Tämä aika oleellinen kysymys jos halutaan määritellä, että onko suomalainen tippauskulttuuri lähentymässä Jenkkilää, vai osa Vanhasen lautakasoja.

Ollakseni rehellinen, en ilmoita niitä tuloikseni. Tippi ei ole pakollinen, vaan vapaaehtoinen maksu, eivätkä summat huikeasta ammattitaidostani huolimatta ylitä lahjaveroluokan rajaa.

En pahoita mieltäni jäädessä ilman tippiä, en vaikka jäisin ilman kiitostakin. Tulen kuitenkin hyvin iloiseksi sitä saadessani. Mielestäni kyseessä on suorin asiakaspalautteen muoto.
 

mikse

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, Manchester United, Edmonton Oilers
Siihen kun lisätään se, ettei ko. paikassa ole tyyliä jolloin mennään vaikka klo 12 töihin ja päästään klo 23, vaan työpäivä loppuu, kun päivän työt tehty.

Kyllä meillä jo pelkästään Mäkissä tiedettiin, että kun pulju menee kiinni klo X, niin siitä puolentoistatunnin päästä viimeistään lähdetään himaan. Kai tämä nyt muissakin mestoissa suurinpiirtein on selvillä. Vuorolistat myös pitää toimittaa kolme viikkoa ennen listan alkua, joten kaikki kyllä tietävät, koska ollaan röissä.

Työpäivät sijoittuvat aina aamuseitsemän ja aamuviiden välille

Mä ymmärrän kyllä hyvissä ruokaravintoloissa tippaamisen mutta toistaiseksi ei kyllä yhdellekään kaljanlaskijalle ole tullut mieleeni jättää tippiä. Kai silti Suomesta löytyy niitäkin paikkoja, joissa on täysi höökä päällä aamuseitsemästä puoli neljään yöllä. En väitä, ettei tällaista voisi olla, mutta mielenkiinnosta kuulisin, mikä on.

säännöllisyyttä ei ole, vaan jokainen päivä ja työvuoro on omansa.

Aika harvalla muuten jokainen työpäivä ei ole omansa.
 

mustaseiska

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Kyllä meillä jo pelkästään Mäkissä tiedettiin, että kun pulju menee kiinni klo X, niin siitä puolentoistatunnin päästä viimeistään lähdetään himaan. Kai tämä nyt muissakin mestoissa suurinpiirtein on selvillä. Vuorolistat myös pitää toimittaa kolme viikkoa ennen listan alkua, joten kaikki kyllä tietävät, koska ollaan röissä.

Tottakai tietävät, mutta listat muuttuvat, ja elävät lähes päivittäin. Kaikki vuoromuutokset ja muu vastaava toiminta tottakai varmistetaan työntekijältä, mutta käytännössä homma on niin, esimiehet muuttavat vuorot, mikäli tarvetta on, ja mielestäni se on ok. Töihin tuollaiseen paikkaan hakeudutaankin. Vastaan paikkatiedusteluusi yv:llä.

Mielenkiintoinen tulkinta, en usko että verottaja jakaa kantaasi.

Ei varmasti, toimintatapani on tietenkin väärin. Miten se viranomaisten toimesta olisi käytännössä edes seurattavissa, ja moniko kyyppari ympäri Suomen em. ansiot ilmoittaa tuloikseen ovatkin jo asiat erikseen.

Edit: Kiitos linkistä, enpä moista edes tiennyt. Pitääpä alkaa listaamaan tipit ylös, ja ilmoittamaan niistä.
 
Viimeksi muokattu:

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Lopeta nyt toi nillittäminen. Tässä ei ole mitään tekemistä korruption kanssa. Kaikki hyötyy tästä järjestelystä siis minä, yrittäjä ja työntekijä.
Tästä järjestelystä? Siis siitä, että sulla on sanaton sopimus tiettyjen aspojen kanssa siitä, että sinä siirryt palveltavien kärkeen maksamalla heille tietyn summan. Haloo. Tuo on juuri sitä, mitä kiellät sen olevan. Se on pienimuotoista, mutta juuri sitä itseään. Korruptiota, voitelua, lahjontaa... kovia termejä, mutta pienimuotoisena juuri sitä. Se on asia erikseen, jos satunnaisesti tippaat hyvästä palvelusta, etkä sen kummemmin odota vastikkeeksi mitään.

Ei mulla tässä sen kummempaa agendaa ole, kunhan vain huvittaa tuo kiemurtelusi. Voitele ketä voitelet, mutta älä selittele sitä mustasta valkoiseksi.

Ainoa joka jää ulkopuolelle on sampio joka kyllä kaljansa saa mutta saa odottaa sitä hieman kauemmin. Mutta hänkin saa sen mitä on tilannut. On moni muitakin aloja jossa lisärahalla saa lisää palvelua jos siitä on valmis maksamaan.
Juu, aloja riittää. Monissa virallisissa lisäpalveluissa vain on virallinen hinnoittelu esimerkiksi paremmalle matkustusluokalle, huonetasolle tai katsomo-osalle.

Itse asiassa olen ihan kiitollinen siitä että on ihmisiä jotka vastustavat tippejä. Se tarkoittaisi että minä joutuisin maksamaan enemmän. Ihan perus palvelualan markkinataloutta.
En minä vastusta suoranaisesti tippausta. Kuten sanoin, olen itsekin about kympin verran hiluja saanut puupoikana pyöriessäni. Kerran tarjottiin kaksikymppistä, mutta kieltäydyin. Sen sijaan vastustan sitä, että jotkut maksavat pimeänä siitä, että heitä palvellaan paremmin. Vastustan myös sitä, että asiakaspalvelija ehkä arvottaa asiakkaansa ja alentuu jonkun pompoteltavaksi juomarahat mielessään. Hyvästä palvelusta saa palkita, mutta sen ei pitäisi olla velvoite seuraavaa kohtaamista ajatellen.
 

TQoFE

Jäsen
Suosikkijoukkue
En gång IFK, alltid IFK, FREE SCHOLL!
Mä ymmärrän kyllä hyvissä ruokaravintoloissa tippaamisen mutta toistaiseksi ei kyllä yhdellekään kaljanlaskijalle ole tullut mieleeni jättää tippiä.

Minä tippaan kyllä baariminnat ja hananjatkeetkin, jos palvelu on hyvää. Kantapaikoissani olen hyötynyt tästä siten, että enää en maksa suinkaan täyttä hintaa alkoholijuomista ja pikkupurtavasta en välttämättä lainkaan, en juodu odottamaan juotavaa jne. Muuallakin palvelu nopeutuu huomattavasti kun ensimmäistä juomaa hakiessaan lausuu maagiset sanat: "pidä loput". Toki myös muistan käytöstavat ja olen kohtelias.

Win-win-win siis. Kyypparille vähän ekstraa, minulle parempaa palvelua ja paikan omistajalle sitoutunut asiakas, joka tuo paikalle myös ystäviään eli lisää maksavia asiakkaita.

Tästä järjestelystä? Siis siitä, että sulla on sanaton sopimus tiettyjen aspojen kanssa siitä, että sinä siirryt palveltavien kärkeen maksamalla heille tietyn summan. Haloo. Tuo on juuri sitä, mitä kiellät sen olevan. Se on pienimuotoista, mutta juuri sitä itseään. Korruptiota, voitelua, lahjontaa... kovia termejä, mutta pienimuotoisena juuri sitä.

Voi kamalaa. Maksat enemmän, saat enemmän. Ihan reiluahan tuo on.
 

Sisäliitin

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Koko Suomalainen tippikulttuuri tuntuu jotenkin kieroutuneelta,vaikeaa vetää raja mitä tipataan ja mitä ei. Olen kaikenlisäksi kivenkova käteisen vihaaja niin tuntuu urpolta käydä nostamassa rahaa sen takia että saan antaa tippiä jonkun "paremman" ravintelin henkilökunnalle joka saattaa muutenkin tienata enemmän kuin minä itse. Kyllä se duuni pitää hoitaa aivan yhtä hyvin ilman mitään lahjuksiakin. Enhän minäkään laudoita asiakkaan seinää hitaammin/pisin vittua jos isäntä ei voitele minua kymmenen laudan välein muutamalla kolikolla.
 

TosiFani

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Lopeta nyt toi nillittäminen. Tässä ei ole mitään tekemistä korruption kanssa...

Ymmärrän tippaamisen ja siitä seuraavan paremman palvelun, mutta sinä puhut nyt ihan puuta heinää. Totta kai kyseessä on korruptio, sinä lahjot yksittäisiltä työntekijöiltä parempaa palvelua. Käsittääkseni näitä palveluita ei löydy hinnastosta??
 
Viimeksi muokattu:

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Voi kamalaa. Maksat enemmän, saat enemmän. Ihan reiluahan tuo on.
Ei se ole kamalaa, jos se on virallista. Businessporukka pääsee loungeen ja ensin lauttaan, mä menen muksujen kanssa myöhemmin pallomeren lähelle, eikä kitisytä yhtään, kun en kerran businesshintaa ole maksanut. Jos taas naapuriperhe pääsisi businessjengin mukana varaamaan leikkihuoneen pleikat itselleen sujauttamalla kympin vaksin taskuun, vetäisin sitä turpaan lasten lukottaessa naapurin nulikoita vieressä.

Ja edelleen, hyvästä palvelusta voi palkita kehuilla, esimiespalautteella tai tipillä. Voitelu on sitten eri asia. En tiedä sen tarkemmin, millaista tuo olle**** harjoittama touhu on, mutta ainakin mulle tuli kuva hiukan laajemmasta toiminnasta kuin satunnaisista tipeistä.
 

SergeiK

Jäsen
Suosikkijoukkue
pelaajamarkkinoiden varteenotettava vaihtoehto
Mäkin annoin kerran tippiä poliisille Indonesiassa. Viidelläkymmenellä taalalla sain parempaa palvelua ja poliisi havaitsi että en sittenkään ollut ajanut ilman turvavyötä.

Kaikille jäi hyvä mieli, eikä ollut keltään pois.
 

varjo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Montreal Canadiens, (Internazionale), Nash&Suns
Ihan hauskahan tuota ollen kiemurtelua on seurata, liityn siis muitten jeesjees-miesten joukkoon sampion taakse toteamalla että kyllähän tuo ollen harrastama tippaaminen on niin lahjontaa ja korruptiota kuin lahjonta ja korruptio voi olla. Paitsi toki jos ollen pimeä raha todellakin ilmoitetaan verottajalle.

Laajamittaisempana tuo sitten johtaa siihen, että niitä jotka eivät lahjo, ei palvella ja siinä sitten seistään kaljajonossa kunnes ymmärretään lahjoa baarimikkoa että saadaan se 6 euron oluttuoppi. Eli lopulta sitten päädytään maksamaan ylihintaa tuotteesta, koska ravintolan henkilöstökulut ovat kohtuullisen peruspalkkauksen takia korkeat ja toisaalta sitten palvelun varmistamiseksi pitää maksaa (pimeää) lisähintaa jotta tuotteen edes saa käteensä.
 

olle****

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, Liverpool, Frölunda Indians, Malmö FF
En ole ikinä kuullut lahjonnasta joka on veronalaista tuloa. En ole ikinä kuulluut voitelurahoista tai korruptiosta mikä on veronalaista tuloa. Tippi ei ole lahjontaa tai korruptiota. Tämä on verottajan mielipide, joten heiltä varmasti saa sen oikean määritelmän mikä tippi on. Oliskohan tapauskohtainen palkanlisä jonka summan määrittelee asiakas...tai jotain.

Mace kyselin aikaisemmin mitä yrittäjä tässä hyötyy on se että omalta osalta niin ohjaan asiaksvirtaa niihin paikkoihin jossa palvelu on kohdallaan. Nuorempana oltii semmosia suurkuluttajia että vain ja ainoastaan meidän oma rahallinen panos oli merkittävä ja jokainen hetki kun seisomme jonossa niin oli pois kassasta. Nykyään businessporukat käytetään niissä paikoissa jossa tiedän että homma toimii. Itse nykyään perheellisenä en käytä ravintolapalveluja niin paljoa.
 

Leon

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Stars, Panthers
Tippaajia on näköjään kahta lahkoa. On noita oman edun tavoittelijoita, ja sitten meikäläisiä, jotka osoittavat pyyteettömästi kiitollisuutensa onnistuneesta illanvietosta pienehkön rahalahjan muodossa. Jaa miten niin pyyteettömästi? No ehkä siksi, että useimmiten tippaan paikoissa, joissa käyn aivan liian harvoin, että minut muistettaisiin seuraavalla kerralla. Ja useasti sitä seuraavaa kertaa ei edes tule.

Ja käteisen vihaajalle, sen rahalahjan suuruuden voi kertoa korttimaksun yhteydessä.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös