Törmäsin varsin tunkkaiseen asiakaspalveluhenkeen kukkakaupassa. Olin hankkinut yli 100 euroa maksaneen kukka-asetelman, jota hääkimpuksikin kutsutaan ja oletin tietysti, että se pysyisi kasassa ainakin kyseisen juhlapäivän, ja miksei myös pidempäänkin, jotta saisin sen kuivatettua muistoksi.
Kattia kanssa, ekat ruusut tipahtelivat kimpusta jo valokuvaajalla ja päivän mittaan oli irronnut niin paljon kukkia, että iltasella otetuissa kuvissa kimppu oli jo aivan surkean näköinen raakku. Ei siis puhettakaan, että olisin viitsinyt ottaa sen häävalssiin mukaan.
Reklamoin asiasta kukkakauppaan häämatkan jälkeen. Kimpun tehnyt työntekijä oli kovasti pahoillaan ja ihmeissään, että miten näin onkaan voinut käydä. Vein kimpun reuhkan mukanani näytille ja työntekijä tutki sitä. Sidontalangat olivat kuulemma paikallaan, joten ainoa vaihtoehto on kimpun kovakourainen kohtelu. Sitäkään ei ollut tapahtunut, joten siinä sitten hetken pyörittelimme silmiämme ja ihmettelimme.
Kyseisen kukkapuodin omistajalta kannanottoa pyydettäessä hän tiuskaisi, että "Siitähän on jo kaksi viikkoa, ei näille mitään takuita anneta, ei ne ikuisia ole!" Oikaisin tietysti heti, että en toki odottanutkaan kimpun enää olevan voimissaan, mutta olisihan se voinut edes sen juhlapäivän kestää. Jotain yrittäjärouva mutisi ja paineli takahuoneeseen. En tehnyt elettäkään luovuttaakseni, joten palkollinen ehdotti, että antaisi kimpun ruusuja mukaani ja totesi, ettei näköjään muuta hyvitystä voi antaa, nyökäten päällään takahuoneen suuntaan. No, olihan se parempi kuin ei mitään ja työntekijän palveluasenne oli kohdallaan. Silti en kyseisen kaupan palveluita tule enää käyttämään, koska vien roposeni mieluummin jollekin sellaiselle yrittäjälle, jota kiinnostaa asiakkaansa antama palaute. Hääkimpun pitää kestää hajoamatta, piste. Jos ei kestä, niin kukat on joko huonolaatuisia tai sidonnassa on tapahtunut virhe, tai molemmat. Kiukuttaa vähäsen vieläkin.