Kävin tunti sitten ostamassa Elisan liikkeestä käytetyn N73-puhelimen.Hintaa oli 99 euroa.Myyjä kertoi puhelimessa olevan normaalin muistikortin(256mb)tilalla isompi muistikortti (2GB).
Kotiin päästyäni huomasin ettei muistikortti toimi.Menin takaisin liikkeeseen missä nuori myyjätyttö sanoi vaihtavansa isomman kortin tilalle 256mb:n muistikortin.Sanoin että otan kyllä sen 2G:n muistikortin joka oli siihen luvattu, tähän tyttö ei suostunut.Sanoin ottavani pienemmän muistikortin mukaan ja harkitsevani kotona kaupan purkamista.Tämän jälkeen tyttö sai tulitukea vanhemmalta naismyyjältä ja he päättivät että jos harkitsen kaupan purkamista, niin he eivät anna minulle pientäkään muistikorttia mukaan.Otin pienen muistikortin nöyrästi mukaani, tietäen että onhan kai minulla kuitenkin 14 päivän palautusoikeus??Ostamalla kännykän sitouduin olemaan Elisan asiakas 12kk:n ajan.
Kannattaa sanoa myyjälle selvästi haluaako purkaa kauan vaiko ei, tai mitä ylipäätään haluaa.
Kyllä tuossa kaikki kaupan purkamisen edellytykset täyttyvät. Jos sinulle on luvattu 2gb:n muistikortti, niin pienempään ei tarvitse tyytyä ilman mitään kompensaatiota. 256mb:n muistikortti ei todellakaan vastaa 2gb:n korttia. Jos mitään hyvitystä ei siis ole luvassa, niin sinuna purkaisin kaupan. Tottakai myyjä saa provikat myös 12kk Elisa-asiakkuudesta, tämä on se pihvi heille.
Nyt kiireesti reklamoimaan. Ehdotan että vaadit mukaan joko 2gb:n kortin joka toimii, tai sitten puretaan kauppa. Jos myyjä on sanonut että käytetyn kapulan mukana tulee isompi 2gb:n kortti, niin asiakkaan on voitava olettaa että se myös toimii tässä laitteessa.
Yleensä pieni muistutus asian mahdollisesta riitauttamisesta auttaa, jos myyjä ei suostu ehdotukseen. Kaupan purku on lopulta pienempi riesa myyjäosapuolelle.
EDIT: Jos ja kun menet sinne myymälään takaisin, niin takuuvarmasti myyjä koettaa vedota siihen, että olet jo käyttänyt puheoikeutesi asiassa kun otit vastaan hänen tarjoamansa pienen muistikortin. Tätä pajunköyttä ei pidä niellä. Sinulla on edelleen oikeus olla hyväksymättä kauppaa, koska et ole saanut sitä mitä sinulle on myyty. Onhan kauppa syntynyt ollessasi siinä uskossa, että ostamasi tuote on puhelin 2gb:n toimivalla muistikortilla.
EDIT2: Kerro vielä mihin tuo mainitsemasi 14 päivän palautusoikeus perustuu? Tarjoaako tuo myymälä siis erikseen jonkin palautus- tai vaihto-oikeuden? Jos olet ostanut minkä tahansa tuotteen
myymälästä, siis et etämyynnistä (kuten postimyynti tai verkkokauppa), niin sinulla
ei ole automaattista palautusoikeutta. Ei 14 päivän eikä edes puolen päivän. Jos menet myymälään ja ostat jotakin, niin virheetöntä ja sinulle annettuja tietoja vastaavaa tuotetta ei myyjän tarvitse ottaa takaisin. Eri asia on, jos tuote on rikki tai siinä on jokin oleellinen virhe jota et ole voinut ostaessa todeta. Samoin on eri asia, jos ostamasi tuote ei vastannut sitä mitä sinulle suullisesti kerrottiin.
Tämä jälkimmäinen on juuri kertomasi tilanne, jossa sinulle syntyy oikeus vaatia tuotetta vastaamaan sinulle luvattua. Jollei myyjä tähän pysty tai ei suostu, niin sinulla on yksiselitteinen oikeus purkaa kauppa.