Laadukasta asiakaspalvelua

  • 1 940 154
  • 6 860

pernaveikko

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Crusaders, Lechia
Kävin Sampo-pankissa maksamassa laskuja koska niitten "palvelut" ovat parhaillaan alhaalla lähes täydellisesti.

Niin, en tiedä sitten onko yrityksillä jotain eri kiireitä minkä verran, mutta onhan tuota konttoreiden kaaosta huvittavaa seurata. Eräskin eläkeläinen kertoi lähtevänsä kävelemään Töölönlahtea ympäri odottaessaan. "Pakko maksaa tämä lasku kassalla, kun eräpäivä on tänään."

Sillä ei ole mitään merkitystä (ainakaan yksityisille), koska se eräpäivä on ja Sampo on jo ilmottautunut korvaavansa, jos tulee jotain viivästymiskorkoja. Kaikki sitten vaan tukkimaan konttorit uudelleen ja vaatiman takaisin se 37snt.

Pari pyhäpäivää ja yhtäkkiä kaikkien asiakkaiden on pakko päästä pankkiin juuri tänään? Toki tuo on ikävää, jos ei mitenkään pääse rahoihin käsiksi, mutta se ei kosketa läheskään kaikkia asiakkaita. On turvallista olettaa, että suurimmalla osalla asiakkaista ei ole mitään niin tähdellistä asiaa tuonne. Uutiskuvien perusteella keski-ikä huiteleekin siellä 70+ osastolla.

Olen nykyinen asiakas ja aion olla sitä jatkossakin, miksi ihmeessä en olisi? Muutenkin IT-alalla olevana tiedän, että tuo oli melkoisen odotettavissa ja mitään syytä hermostua ei ole.
 

pernaveikko

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Crusaders, Lechia
No ihan nyt tulisi kiireellisenä esimerkkinä mieleen palkanmaksu työntekijöille ?

Heh, tosiaan. En pystynyt ajattelemaan sitä "laskuna", mutta mitäpä muuta se olisi.

Eräs ex-työnantaja maksoi suhteellisen usein palkan juuri päivän myöhässä. Asialla ei sinänsä varsinaista merkitystä ollut muuta kuin periaatteellisella tasolla (mikä ei tosin mikään pieni olekaan tässä asiassa) ja aina oli pankin syy. Ihmettelin sitä kovasti, koska mitä semmoista vikaa pankissa muka on, että päivän myöhästyy. Niin, ei yhtään mitään.

Kerran kun otin asian isommin puheeksi niin "toimitusjohtaja" (äidin firmassa aika normihommissa, mutta oli jossain paperissa tuolla nimikkeellä joistain käytännön syistä ja teki sen myös kaikille selväksi) tokaisi minulle "ei se nyt niin pilluntarkkaa ole milloin liksa tulee".

Kyllä se nyt vain vittu on.

Hienoa, että on sinun kaltaisiasi yrittäjiä ketkä yrittävät saada liksat tavalla tai toisella tilille ajoissa. Voisi kuvitella, että tämmöisessä tilanteessa, jos antaa vaikka ihan kirjallisena pienimuotoisen selvityksen mistä on kyse useimmat sen hyväksyvät.
 

Konsta Kepuli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, Athletic Bilbao, Tahko, Pool, Saints
Uutiskuvien perusteella keski-ikä huiteleekin siellä 70+ osastolla.
Tuo on muuten hauska yksityiskohta. Saattaa juuteilla leuka väpättää jos/kun katselevat noita uutiskuvia ja asiakaskuntaansa. Rohkenen nimittäin veikata että Nalle ei tanskalaisten kanssa kauppoja hieroessaan erityisesti korostanut, että pankin asiakkaiden keski-ikä on jossain 60:n ja kuoleman välillä ja nekin vielä syrjäseutujen vähäväkisiä. 10-20 vuoden kuluttua Sampo -pankin suurin asiakasryhmä ovat persaukiset perikunnat...
 
Suosikkijoukkue
HIFK ja brändin juojat. NP#35.
Niinpä, valitettavasti. Nuo kaksi vanhaa veijaria ja varsinkin sonera kyykyttävät yksityisasiakkaitaan varsin räikeällä tavalla.

Itse vaihdoin juurikin DNA:n kortin puhelimeeni kun kyllästyin totaalisesti soneran haista paska -asenteeseen. Ainakaan täällä lounaisrannikolla ei ole kuuluvuudessa ollut mitään ongelmia. Enkä muista yhtään tapausta, että ongelmia olisi ollut muuallakaan päin Suomea. En varmaankaan ole osunut sitten vaan sellaisille mestoille, missä dna:n katvepaikat sijaitsevat.

Samoin itse vaihdoin mobiililiittymäni DNAhan. Osin tein sen takia ettei Soneralla ollut tarjota kunnon kiinteähintaista dataliittymää ja hintataso on loppujenlopuksi melko korkea.
Nyt käytän läppäriäni täysin DNA:n liittymän/kännykän avulla (1M kiinteä nettiyhteys) ja hyvin on toiminut, enkä itse ainakaan ole havainnut kenttäongelmia 3G-verkossa (kaupungeissa). Palvelu DNA liikkeessä oli hyvää ja olen saanut jälkeenkin päin palvelua mm. uuden kännykän asetuksissa ja käytössä.

Meillä on vielä poikien lankaverkon "CeeÄs"-laajakaista Soneralla ja se onkin ollut kautta aikain melkoinen murheenkryyni. Se on alhaalla vähän väliä ja tuo jonottaminen Soneran tekniseen tukeen on tullut valitettavan tutuksi. Asiakaspalvelu on ystävällistä asiakaspalveluhenkilöiden osalta, mutta mielestäni asiakaspalvelu ei ole Soneralla kunnossa, kun sinne tukee pitää olla joka v**un kuukausi yhteydessä milloin mistäkin yhteysongelmasta!

Tähän lopuksi vielä kiitokset hyvästä asiakaspalvelusta isossa marketissa. Viime lauantaina (pääsiäisenä) saimme erittäin hyvää asiakaspalvelua Iisalmen Prismassa urheiluosastolla. Osaston myyjä oli mukava kaveri joka jaksoi kärsivällisesti myydä vaimolleni suksia (vaikka me molemmat melko ummikkoja suksien suhteen olemmekin). Hän neuvoi, kertoi ja antoi vinkkiä suksista ja voitelusta ja jaksoi testata ja valita oikeanlaisia suksia ja kertoa niiden ominaisuuksista. Lisäksi hän myi suksipaketin listahintaa halvemmalla. Briljantti myyntimies, näitä onneksi näkee silloin tällöin ja teki kyllä mukavan fiiliksen ostotapahtumaan.
 

dude

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kalevan Haukat
Lisäksi hän myi suksipaketin listahintaa halvemmalla.

Listahintaa halvemmalla ehkä, mutta oliko se tuote OIKEASTI halpa? Kyllähän lähes jokaisella alalla näkee päivittäin tilanteita, jossa tuote x toisessa kaupassa hintaan 399,90 ja päälle on runtattu alelappu tai myyjä sanoo heti kättelyssä, että "tästä pystyy kyllä vähän katsomaan" ja hövelisti pyöristää sen sit pikkutinkaamisen jälkeen 350 euroon.

Ja kun menet napaurikauppaan, niin se sama tuote on siellä reilusti valkoisella hintalapulla hintaan 349 ja myyjä sanoo, ettei tästä voi enää alennusta antaa..
 

Janiz80

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät
Listahintaa halvemmalla ehkä, mutta oliko se tuote OIKEASTI halpa? Kyllähän lähes jokaisella alalla näkee päivittäin tilanteita, jossa tuote x toisessa kaupassa hintaan 399,90 ja päälle on runtattu alelappu tai myyjä sanoo heti kättelyssä, että "tästä pystyy kyllä vähän katsomaan" ja hövelisti pyöristää sen sit pikkutinkaamisen jälkeen 350 euroon.

Ja kun menet napaurikauppaan, niin se sama tuote on siellä reilusti valkoisella hintalapulla hintaan 349 ja myyjä sanoo, ettei tästä voi enää alennusta antaa..

Nimenomaan. Tuo on hyvä kaikkien kuluttajien sisäistää. Ehkä paria yksityistä tukkuria/tiettyjä asiakashoukuttelukampanjoita lukuunottamatta noihin hintoihin jätetään aina reilusti ilmaa. Tämä johtaa siihen, että Pentti Perusjanarilta saadaan tuotteesta reilu kate, ja "mukava myyjä" saattaa pudottaa hintaa kysyvälle vaikka 20% ihan kivuttomasti.

Aika hyvin tuota hintapolitiikkaa olen seurannut aina, ja varsinkin nykyään. Kaveri on valtakunnallisen ketjun leivissä, ja häneltä ostettaessa tulee selväksi, miten paljon siellä välissä sitä "tyhjää" välillä on, kun minullekaan ei taatusti tappiolla tavaraa luovuta.
 

dude

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kalevan Haukat
Nimenomaan. Tuo on hyvä kaikkien kuluttajien sisäistää. Ehkä paria yksityistä tukkuria/tiettyjä asiakashoukuttelukampanjoita lukuunottamatta noihin hintoihin jätetään aina reilusti ilmaa. Tämä johtaa siihen, että Pentti Perusjanarilta saadaan tuotteesta reilu kate, ja "mukava myyjä" saattaa pudottaa hintaa kysyvälle vaikka 20% ihan kivuttomasti.

Aika hyvin tuota hintapolitiikkaa olen seurannut aina, ja varsinkin nykyään. Kaveri on valtakunnallisen ketjun leivissä, ja häneltä ostettaessa tulee selväksi, miten paljon siellä välissä sitä "tyhjää" välillä on, kun minullekaan ei taatusti tappiolla tavaraa luovuta.

Niin. Ainakin itse osaan Tampereelta sanoa useammankin eri toimialan yrityksiä, jotka toimivat kuten ylläolevassa viestissäni kerroin.

Itseäni ainakin lähinnä vituttaa se, että pitää olla kahta erilaista hintapolitiikkaa ja mieluummin ostan sieltä, joka reilusti lyö sen myyntihinnan tiskiin ja sanoo siihen, että tästä ei enää voi alennusta antaa silloin kun tilanne on näin. Vuosien varrella on kehittynyt pelisilmä siihen, että tietää miten asiat on.

Kavereilta tavaran ostaminen on ihan eri asia kuin normaali kuluttajatilanne. Itse tiedän firmoja, joissa henkilökunta saa myydä kavereille osan tuotteista sisäänostohintaan ihan vain sen vuoksi, että kaverit kertoisivat ostaneensa tuotteet sieltä ja saisivat sitä kautta enemmän normaaleja asiakkaita.

Yksittäiskappaleen voi aina myydä halvemmalla ja jopa minimalistisella katteella, mutta harvoin missään tuotteissa on laajamittaisesti "ilmaa" niin paljon, että siitä _oikeasta_ myyntihinnasta (eli yllä mainitussa esimerkissä 349 eurosta) olisi varaa ronskisti pudottaa.
 

hanu

Jäsen
Suosikkijoukkue
raitapaita
Yksittäiskappaleen voi aina myydä halvemmalla ja jopa minimalistisella katteella, mutta harvoin missään tuotteissa on laajamittaisesti "ilmaa" niin paljon, että siitä _oikeasta_ myyntihinnasta (eli yllä mainitussa esimerkissä 349 eurosta) olisi varaa ronskisti pudottaa.

Urheiluliikkeissä tai vaikkapa rautakaupassa on varsinkin uutuustuotteissa ilmaa hinnoissa jopa 80%. Tai siis suoraa katetta, nillä maksetaan tilakustannukset, palkat yms. Iso osa tuotteista kun joudutaan myymään lähes omakustannushintaan eritoten noissa urheiluliikkeissä. Varastoihin noissa sitoutuu myös helvetisti pääomaa. Suksiparin välittömät valmistuskustannukset on alle 10€. Kaikki muu tuosta 349€:sta on välittömiä kustannuksia, siis tuotekehitystä, kuljetusta, markkinointia, ko. suksimerkin mannekiinien sponssausta, eri kaupan väliportaiden katetta jne. Ilkeästi voisi sanoa että n 300€ siitä on suurta kuluttajan huijausta, ei sillä sunnuntaihiihtäjän kannalta ole mitään merkitystä, että joku V. Kuitunen epolla tai ilman on voittanut 'näillä' suksilla jotain. Viisi vuotta vanha malli pitkänä sarjana tehtynä viidellä kympillä ajaisi aivan saman asian.

Rautakaupasta saan tavaraa henkilökuntahintaan, joka on ko. puljussa sisäänostohinta + joku pieni prosentti. Parhaimmillaan saunan katon naulaukseen käytettyjen koristekuparinaulojen hinta oli alle 10% hyllynreunahinnasta. Tavallaan ymmärrän senkin, koska tuollaisen tavaran kierto on varmasti hidasta. Mutta rautakaupan suora kate sissäänostohinnasta laskettuna on keskimäärinkin yli 50%. Tuo kyllä menee sitten muihin kustannuksiin, koska muutoin joku varmasti myisi halvemmalla.

t. hanu
 

scholl

Jäsen
Kilpasuksia ei myydä ylivuotisinakaan yleensä kuin max jollain 30-40% alennuksella. Itse olen ollut suksitehtailla käymässäkin ja olen kyllä totaalisen erimieltä kuin edellä kirjoittanut. Valmistuskustannukset eivät ole kovin alhaiset johtuen osittain siitä, että ne tehdään pitkälti Länsi-Euroopassa, jossa palkat ovat korkeita.

Alennustuotteet voidaan myydä tappiolla, koska normihintaisilla tuotteilla on tehty se kate. Varastossa ei voi pitää fyrkkaa liian kauan kiinni, koska sitä pitää pystyä vapauttamaan seuraavaan varastoon ja samoin tiloja tarvitaan uutta varastoa varten. Eli suurimmat alennukset myydään varmasti tappiolla ellei maahantuoja ole se, joka on tehnyt tappiota ja myynyt loppuerät jälleenmyyjille pilkkahintaan.

Tottakai uutuustuotteissa on kermankuorintahinnoittelua.
 
Suosikkijoukkue
HIFK ja brändin juojat. NP#35.
Listahintaa halvemmalla ehkä, mutta oliko se tuote OIKEASTI halpa? Kyllähän lähes jokaisella alalla näkee päivittäin tilanteita, jossa tuote x toisessa kaupassa hintaan 399,90 ja päälle on runtattu alelappu tai myyjä sanoo heti kättelyssä, että "tästä pystyy kyllä vähän katsomaan" ja hövelisti pyöristää sen sit pikkutinkaamisen jälkeen 350 euroon.

Ja kun menet napaurikauppaan, niin se sama tuote on siellä reilusti valkoisella hintalapulla hintaan 349 ja myyjä sanoo, ettei tästä voi enää alennusta antaa..

Arvasin että joku tästä avautuu ja kerrotaan nyt epäilijällekin lähtökohdat.

Etelässä ei suksia myyty edes rahalla. Tarjonta oli no, njet ja nada. Mentiin ko. markettiin kartoittamaan tilannetta 1) koska tarvetta vaellussuksille on 2) vertaillaan suksia/hintoja.

Myyjä oli OK ja suksipakettien hinnat olivat hyllynreunassa kirjoitettuna. Minua ei varsinaisesti kiinnosta myyjän motivaatio myydä "viimeisiä suksimalleja alennuksella", vaan se palvelu/hinta. Tällä kertaa nämä kaksi asiaa kohtasivat toisensa erittäin hyvin ja minä+vaimoni ovat tyytyväisiä. Tämä lienee sitä "laadukasta asiakaspalvelua"? Se miksi meille ko. suksipaketti myytiin listahintaa halvemmalla+motiivi siihen ei juurikaan allekirjoittanutta kiinnosta. Saimme hyvän suksipaketin kelpo hinnalla ja hyvällä palvelulla piste. Huijaus tai ei, mutta näitä spekulointeja voidaan jatkaa vaikka maailman loppuun (olen itsekin toiminut myyjänä, joten ei tämä kauhean kaukana omasta kokemuspiiristä ole).
 

dude

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kalevan Haukat
Myyjä oli OK ja suksipakettien hinnat olivat hyllynreunassa kirjoitettuna. Minua ei varsinaisesti kiinnosta myyjän motivaatio myydä "viimeisiä suksimalleja alennuksella", vaan se palvelu/hinta. Tällä kertaa nämä kaksi asiaa kohtasivat toisensa erittäin hyvin ja minä+vaimoni ovat tyytyväisiä. Tämä lienee sitä "laadukasta asiakaspalvelua"? Se miksi meille ko. suksipaketti myytiin listahintaa halvemmalla+motiivi siihen ei juurikaan allekirjoittanutta kiinnosta. Saimme hyvän suksipaketin kelpo hinnalla ja hyvällä palvelulla piste. Huijaus tai ei, mutta näitä spekulointeja voidaan jatkaa vaikka maailman loppuun (olen itsekin toiminut myyjänä, joten ei tämä kauhean kaukana omasta kokemuspiiristä ole).

Eihän siinä silloin mitään ongelmaa ole, jos kerran kaikki ovat tyytyväisiä.

Enkä epäillytkään ettetkö olisi, tarttuipahan vain silmään tuo asia.

Marketissa hyvä palvelu on niin harvinainen asia, että sitä kannattaa kyllä täällä mainostaakin.
 

dude

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kalevan Haukat
Urheiluliikkeissä tai vaikkapa rautakaupassa on varsinkin uutuustuotteissa ilmaa hinnoissa jopa 80%. Tai siis suoraa katetta, nillä maksetaan tilakustannukset, palkat yms. Iso osa tuotteista kun joudutaan myymään lähes omakustannushintaan eritoten noissa urheiluliikkeissä. Varastoihin noissa sitoutuu myös helvetisti pääomaa. Suksiparin välittömät valmistuskustannukset on alle 10€. Kaikki muu tuosta 349€:sta on välittömiä kustannuksia, siis tuotekehitystä, kuljetusta, markkinointia, ko. suksimerkin mannekiinien sponssausta, eri kaupan väliportaiden katetta jne. Ilkeästi voisi sanoa että n 300€ siitä on suurta kuluttajan huijausta, ei sillä sunnuntaihiihtäjän kannalta ole mitään merkitystä, että joku V. Kuitunen epolla tai ilman on voittanut 'näillä' suksilla jotain. Viisi vuotta vanha malli pitkänä sarjana tehtynä viidellä kympillä ajaisi aivan saman asian.

Rautakaupasta saan tavaraa henkilökuntahintaan, joka on ko. puljussa sisäänostohinta + joku pieni prosentti. Parhaimmillaan saunan katon naulaukseen käytettyjen koristekuparinaulojen hinta oli alle 10% hyllynreunahinnasta. Tavallaan ymmärrän senkin, koska tuollaisen tavaran kierto on varmasti hidasta. Mutta rautakaupan suora kate sissäänostohinnasta laskettuna on keskimäärinkin yli 50%. Tuo kyllä menee sitten muihin kustannuksiin, koska muutoin joku varmasti myisi halvemmalla.

t. hanu

On ihan turha vertailla rautakauppaa ja esim. urheiluvälinekauppaa, koska kyseisten toimialojen ansaintalogiikka on ihan erilainen. Puhut hienoja, mutta todellisuudessa olet täysin pihalla erikoiskaupan toimintaperiaatteista, mikäli aidosti lähdet vertaamaan rautakauppaa ja urheiluvälinekauppaa tai kännykkäkauppaa.

Jos jaksoit oikeasti lukea sen aiemman esimerkin, niin siitä kävi hyvin ilmi se, että on olemassa tätä jatkuvaa ale-hinnoittelua, eli valkoinen lappu ja heti uutena päälle punainen lappu (joka on muka jonkun lain mukaan kiellettyä, mikä on täysin naurettava asia), on olemassa hinnoittelua jossa pistetään tuotteeseen valkoinen lappu ja jokaisella asiakkaalle luvataan "only for you"-tyyppisesti heti alennusta ja hinnoittelua, jossa se oikea myyntihinta on ihan reilusti näkyvillä. Ja itse suosin liikkeitä, jotka toimivat alusta asti näin, eli on näytillä esimerkin mukaisesti se hinta 349 euroa.

Takaan ja alleviivaan, että esim. urheilukaupassa ei ole koskaan toteutunut (eli tässä tapauksessa se kate 349:stä) jälleenmyyjän kate normaaleissa, edes uutuustuotteissa, 80%:a kuin ehkä jossain yksittäisessä marginaalituotteessa. Jo lehtiä selaamalla voi päätellä, että kyse on niin kilpaillusta alasta, että tuollaisiin katteisiin ei pääse kukaan.

Tavalliselle kuluttajalle ei yleensä ole toiminnan kannalta väliä sillä, onko kyse kaksi vuotta vanhoista tai kaikista uusimmista malleista. Koskee autoja, puhelimia, vaatteita, televisioita, urheiluvälineitä tai mitä tahansa. Siitä huolimatta vain tehdään uusia malleja, miksi? Koska ihmiset haluavat niitä.
 

Everton

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo
Rautakauppakin on aika laaja ala.

Jos päättelee 80% katteen tosiaankin jostain naulojen OVH:sta ja alennuksesta, niin tuskinpa se nyt koko totuus on. Esimerkiksi jotkut työkalut myydään hyvin pienellä katteella. Sama varmaan muissakin tällaisissa kalliimmissa tuotteissa, joissa hintoja vertaillaan, kuten vaikka kiukaat. Veikkaan myös että maalit, kaakelit ja laminaatitkin on aika kilpailtuja, joissa ei ole varaa pitää korkeita katteita.

Sen sijaan tuollaisessa halvassa tarvekamassa hinnoittelupolitiikkaan on useitakin syitä. Jotkut naulat vievät esimerkiksi arvoonsa nähden aika paljon tilaa, eivätkä ole kovilla katteillakaan kovin tuottoisa tuote. Ja paria naulaa tarvitsevalle se on ihan sama, onko kilohinta kaksi vai kuusi euroa, kun senteillä selviää joka tapauksessa. Sen sijaan isot ostajat, kuten rakennusliikkeet, on jo vuosikymmenien ajan totutettu muhkeisiin alennuksiin. Ei ne ostajat niissä jaksa useinkaan ajatella mistä saisi oikeasti halvimmalla, vaan niille tärkeintä on että X antaa aina 50 prossaa alennusta.
 

hanu

Jäsen
Suosikkijoukkue
raitapaita
Kilpasuksia ei myydä ylivuotisinakaan yleensä kuin max jollain 30-40% alennuksella. Itse olen ollut suksitehtailla käymässäkin ja olen kyllä totaalisen erimieltä kuin edellä kirjoittanut. Valmistuskustannukset eivät ole kovin alhaiset johtuen osittain siitä, että ne tehdään pitkälti Länsi-Euroopassa, jossa palkat ovat korkeita.

En tuossa ihan kilpasuksia tarkoittanutkaan, vaan juurikin näitä Seppo Sunnuntaihiihtäjälle tarkoitettuja suksipaketteja. Se muovin puristaminen sen muotin läpi kun ei oikeasti maksa yhtään mitään. Tokikin suksien tai vaatteiden valmistuksen hintaa nostaa tuo eri kokojen tekopakko, että ehkä tuo 10€ oli vähän kärjistystä. Ei kuitenkaan kovinkaan paljon. Karhun tehtailla olen käynyt, tosin tietojärjestelmähankkeisiin liityvällä referenssikäynnillä. Mutta kyllä sielläkin se massavalmistusprosessi on aikalailla automaattinen, eli ei siellä montaakaan ihmistä linjalla ole. Se kilpailumannekiinien suksien teko onkin sitten ihan eri asia, palvelee toki normikuluttajaakin tuotekehitysmielessä jollain aikavälillä. Tosin kuntoilun kannalta vanhat puusukset ajaisivat ihan saman asian.

Kaksi lasta olen veronmaksajiksi tähän maahan kasvattanut. Heidän kouluussakäyntiajan pakkohiihtoajan aikana olen joutunut useampia suksipareja ja monoja ostamaan. On se nyt vittu, että esimerkiksi sidestandardeja on muutettu muutaman vuoden välein, niin ettei nuorempi pentu voinut käyttää vanhemman suksia, kun ei oikeanlaisia monoja ollut enää saatavilla. Ikäeroa herroilla oli siis kolme vuotta. Samat monot eivät käyneet, koska nuoremmalla on appiulon geenit ja jalat ovat mallia kanootti.

Minä en hiihdä, mutta sivusta katsoen ainoa parannus viimeisen n. 40v aikana kuntohiihtäjän kannalta on voitelun helpottuminen.

Sukset ovat hyvä esimerkki siitä mielikuvamyynnistä. Hiihdän samoilla suksilla kuin Kuitunen, yes. Luultavasti suksien valmistuksessa kallein työvaihe on maalata se valmistajan logo siihen päälle.

Sukset tai luisimet tai vaikka vaelluskengät on helvetin hyvä esimerkki tuotteista, joissa normikuluttajaa voidaan kusettaa ihan huolella. Menekki on niin pieni, että kunnon kilpailua ei synny. Aamun lehdessä oli mainos maastopyöristä, vanhan varaston loppuunmyynti, v. 2007 mallin pyörä 149€, ovh mainoksen mukaan 399€. Mitähän vittua uuteen malliin on tullut tämän vuoden aikana, että hintaero on 250€, joskaan en myöskään käsitä, miten polkupyörä voi maksaa 400€ eli 2400 vanhaa kunnon markkaa. No, minulla on vanha Ruåtsin armeijan pyörä, joka maksoi kierrätyskeskusessa 0€ ja pubiin olen sillä päässyt tarvittaessa mainiosti.

Anteeksi avautuminen, vituttaa vaan niin suunnattomasti tuo vähän kilpailtujen tavaroiden ja erikoismyymälöiden törkeä ylihinnoittelu. Ja erityisesti se, että jotkut sieltä niillä hinnoilla niitä tuotteita oikeasti ostavat.

t. hanu
 

JZZ

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Piraattiryhmä, Caps, ManU
Veikkaan myös että maalit, kaakelit ja laminaatitkin on aika kilpailtuja, joissa ei ole varaa pitää korkeita katteita.
Itse sain about sisäänostohinnoilla remppatarvikkeet, keskimäärin vois sanoo että ~20% lähti hinnoista pois. Pikkutarvikkeet (sudit, naulat, ruuvit) oli katteeltaan ehdottomasti parhaita, ~75% luokkaa, kun taas juurikin laminaateista ei lähtenyt yhtään. Laminaatin alusmatto taas oli lähes pelkästään katetta.
 

hanu

Jäsen
Suosikkijoukkue
raitapaita
Rautakauppakin on aika laaja ala.

Jos päättelee 80% katteen tosiaankin jostain naulojen OVH:sta ja alennuksesta, niin tuskinpa se nyt koko totuus on. Esimerkiksi jotkut työkalut myydään hyvin pienellä katteella. Sama varmaan muissakin tällaisissa kalliimmissa tuotteissa, joissa hintoja vertaillaan, kuten vaikka kiukaat. Veikkaan myös että maalit, kaakelit ja laminaatitkin on aika kilpailtuja, joissa ei ole varaa pitää korkeita katteita.

Sen sijaan tuollaisessa halvassa tarvekamassa hinnoittelupolitiikkaan on useitakin syitä. Jotkut naulat vievät esimerkiksi arvoonsa nähden aika paljon tilaa, eivätkä ole kovilla katteillakaan kovin tuottoisa tuote. Ja paria naulaa tarvitsevalle se on ihan sama, onko kilohinta kaksi vai kuusi euroa, kun senteillä selviää joka tapauksessa. Sen sijaan isot ostajat, kuten rakennusliikkeet, on jo vuosikymmenien ajan totutettu muhkeisiin alennuksiin. Ei ne ostajat niissä jaksa useinkaan ajatella mistä saisi oikeasti halvimmalla, vaan niille tärkeintä on että X antaa aina 50 prossaa alennusta.


Väitän kyllä, että maaleissa on helvetin korkeat katteet normi yksityishenkilön ostoissa, jos haluat maalata vaikkapa keittiön pöydän ja osta sen 1/3l purkin. Talon maalauksessa kun puhutaan kymmenistä litroista kilpailutus ja tarjouspyynnöt varmasti kannattavat.

Ja en sanonut, etten ymmärtäisi sitä hinnoittelua. Ymmärrän sen hyvinkin. Siltikin ahneena ihmisenä hyödynnan suhteeni niin henkilökunta- kuin rakennusliikealennuksina kun jotain tarvitsen.

Laskennallinen kate on myyntihinta - ostohinta. Se ei kuitenkaan ole sama kuin kauppiaan tulo vaikka niin usein asia käsitetään. Rautakaupassa henkilöstö- ja tilakustannukset sekä varastoon sitoutuneen pääoman kustannukset ovat vitun suuret verrattuna liikevaihtoon, kun suurelta osalta tavaran kiertonopeus on pieni.

Väitän kyllä, etteivät isot rakennusliikkeet tai edes omakotirakentajat tänäpäivänä kiinnitä mitään huomiota noihin alennusprosentteihin vaan vertailevat aivan kylmästi lopullisia hintoja. Euroilla pelataan, ei prosenteilla.

Ja väitän edelleen, että se laskennalinen kate rautakaupassa on siellä 50% luokkaa, mutta kuten edellä todettu se ei ole kaikki kauppiaan taskuun.

t. hanu
 

expertti

Jäsen
Suosikkijoukkue
Brodeur, Hughes bros., Dawson Mercer, NJD, HPK
Itse sain about sisäänostohinnoilla remppatarvikkeet, keskimäärin vois sanoo että ~20% lähti hinnoista pois. Pikkutarvikkeet (sudit, naulat, ruuvit) oli katteeltaan ehdottomasti parhaita, ~75% luokkaa, kun taas juurikin laminaateista ei lähtenyt yhtään. Laminaatin alusmatto taas oli lähes pelkästään katetta.

Itse olen yleensä aika laiska tinkimään, koska ollut niin paljon siellä myyjän puolella. Eli toisin sanoen väsynyt koko touhuun;-)

Mutta kylppärikappeissa repäsin. Olin jo henkisesti hyväksynyt 2400,- tarjouksen hieman vertailtuani. Jotenkin tuli heitettyä kuitenki mukahauskaa läppää tiskillä: "Saat kakstonnia?"

Myyjä: "Ok"

En palkkaisi kyseistä myyjää ikuna. Mut komeet on kaakelit ja kalusteet. Niin ja olihan se sitten kai hyvää asiakaspalvelua.
 

AnFa

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa
Se muovin puristaminen sen muotin läpi kun ei oikeasti maksa yhtään mitään.
..
Aamun lehdessä oli mainos maastopyöristä, vanhan varaston loppuunmyynti, v. 2007 mallin pyörä 149€, ovh mainoksen mukaan 399€. Mitähän vittua uuteen malliin on tullut tämän vuoden aikana, että hintaero on 250€, joskaan en myöskään käsitä, miten polkupyörä voi maksaa 400€ eli 2400 vanhaa kunnon markkaa. No, minulla on vanha Ruåtsin armeijan pyörä, joka maksoi kierrätyskeskusessa 0€ ja pubiin olen sillä päässyt tarvittaessa mainiosti.

En viitisi enempää lainata vaikka aika koomista tekstiä onkin. Nyt on kyllä hanu lähtenyt tuntemattomaan metsään ilman karttaa.

Muovin puristaminen ei maksa kuin kympin? No sinä varmaankin noin taloudellisesti ajattelevana miehenä puristat omat suksesi autotallissasi? Luuletko tosiaan, että siinä vaiheessa kun asiakas poimii kaupasta suksiparin niin mitään muita kustannuksia ei ole tullut kuin se suksen valmistusprosessi (ja tottakai ilmaiseksi saaduilla koneilla)? Huomaa, ettet ole tainnut hirveästi hiihdellä, jos on ihan sama ostaako 10€:n puusukset vai monen sadan euron sukset. Eihän niissä nyt ole tietenkään muuta eroa, kuin että Kuitunen hiihtää toisella merkillä (ja mallilla). Oletko myös sitä mieltä, että kaikkien yrittäjien ja työntekijöiden pitäisi toimia hyväntekeväisyyden nimissä ihan vain sen takia, että naperoillasi on eri kokoiset jalat?

Tuohon polkupyörä caseen on sen verta puututtava, että miten luulet kauppiaan saavan vanhat mallit kaupaksi normaalilla hinnoilla, jos kilpailijoilla on uudet mallit samalla hintaa? Vanhat mallit menevät tuossa mainitsemassasi ilmoituksessa todennäköisesti sisäänostohintaan, mutta pakkokait se on kauppiaankin jostain leipänsä saada. Jannu tietty kuvittelee, et jos joku ostaa tuon uuden pyörän hintaan 399€ niin kauppiaalle jää sitten siitä käteen 250€ puhtaana? Kukas maksaa työntekijöiden palkat, yrityksen tilan vuokrat, sähköt, vedet, mainokset yms.? Kannattaa muuten laskea vaikka se mainoksen hinta mikä siinä aamun lehdessä oli. Kyllä on varsinaista kusetusta kauppiaan taholta. Oletko miettinyt, että polkupyörä on joillekkin muutakin kuin kulkuväline pubiin? Täytyy sanoa vielä tuohon, että 400€:lla ei kyllä kummoista polkupyörää saa.

Tuohon rautakauppa provoiluun en viitsi edes lähteä, mutta sen sanon, että siinä olet vielä enemmän pihalla.
 

peruspata

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät, Pesäkarhut, UP-V, FT Ulvila, Karhut
Tuossa pari viikkoa sitten totesin jälleen, että Kekäle Tampereen Keskustorin nurkalla on loistava paikka ostaa juhlavaatteita. Tarvitsin takin yhteen häätilaisuuteen, ja pienen etsinnän jälkeen sellainen Kekäleestä toki löytyi. Aina minun housuja tai takkeja joudutaan muovaamaan, näillä mitoilla sitä ei voi välttää. Yleensä nämä Kekäleessä suoriutuvat siitä seuraavaan päivään mennessä, oikein kiireellisessä tapauksessa suoriutuivat jopa kahdessa tunnissa.

Ei ole halvin, mutta asiakaspalvelu on kokonaisuudessaan sellaista, että siitä maksaa mielellään.
 

hanu

Jäsen
Suosikkijoukkue
raitapaita
En viitisi enempää lainata vaikka aika koomista tekstiä onkin. Nyt on kyllä hanu lähtenyt tuntemattomaan metsään ilman karttaa.

Muovin puristaminen ei maksa kuin kympin? No sinä varmaankin noin taloudellisesti ajattelevana miehenä puristat omat suksesi autotallissasi? Luuletko tosiaan, että siinä vaiheessa kun asiakas poimii kaupasta suksiparin niin mitään muita kustannuksia ei ole tullut kuin se suksen valmistusprosessi (ja tottakai ilmaiseksi saaduilla koneilla)? Huomaa, ettet ole tainnut hirveästi hiihdellä, jos on ihan sama ostaako 10€:n puusukset vai monen sadan euron sukset. Eihän niissä nyt ole tietenkään muuta eroa, kuin että Kuitunen hiihtää toisella merkillä (ja mallilla). Oletko myös sitä mieltä, että kaikkien yrittäjien ja työntekijöiden pitäisi toimia hyväntekeväisyyden nimissä ihan vain sen takia, että naperoillasi on eri kokoiset jalat?

Tuohon polkupyörä caseen on sen verta puututtava, että miten luulet kauppiaan saavan vanhat mallit kaupaksi normaalilla hinnoilla, jos kilpailijoilla on uudet mallit samalla hintaa? Vanhat mallit menevät tuossa mainitsemassasi ilmoituksessa todennäköisesti sisäänostohintaan, mutta pakkokait se on kauppiaankin jostain leipänsä saada. Jannu tietty kuvittelee, et jos joku ostaa tuon uuden pyörän hintaan 399€ niin kauppiaalle jää sitten siitä käteen 250€ puhtaana? Kukas maksaa työntekijöiden palkat, yrityksen tilan vuokrat, sähköt, vedet, mainokset yms.? Kannattaa muuten laskea vaikka se mainoksen hinta mikä siinä aamun lehdessä oli. Kyllä on varsinaista kusetusta kauppiaan taholta. Oletko miettinyt, että polkupyörä on joillekkin muutakin kuin kulkuväline pubiin? Täytyy sanoa vielä tuohon, että 400€:lla ei kyllä kummoista polkupyörää saa.

Tuohon rautakauppa provoiluun en viitsi edes lähteä, mutta sen sanon, että siinä olet vielä enemmän pihalla.


Kiitos vaan tästä. Kyllä minä tiedän tasan tarkkaan kaupan ketjun kustannusrakenteen ja miten hinnat muodostuvat. Esimerkiksi suksien valmistuksessa laitekustannukset ja vaikkapa kiinteistökustannkset pienevät merkittävästi kun valmistusmäärät kasvavat per suksipari. Tottakai ne ovat siinä suksien hinnassa mukana kuitenkin. Mutta suksiparin tehtaan ulosmyyntihinta on kuitenkin murto-osa siitä, mitä kuluttaja niistä joutuu kaupassa maksamaan.

Se mihin minä tuossa ihmettelyni keskitän on se, että me olemme valmiit maksamaan niistä uutuuksista aivan tolkuttomasti. Normikäyttäjä ei käytössä huomaa mitään eroa tämän vuoden polkupyörämallissa mitään eroa viimevuotiseen.

Kärjistettynähän asia on jossain nuorisomuodissa. En edes tiedä, mikä on muotifarkkumerkki tänä päivänä, mutta jostain Vapaa Valinnasta saa kuitenkin halpisfarkut ehkä 80% halvemmalla. Statusominaisuutta lukuunottamatta ajavat aivan saman asian.

t. hanu
 

AnFa

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa
Kiitos vaan tästä. Kyllä minä tiedän tasan tarkkaan kaupan ketjun kustannusrakenteen ja miten hinnat muodostuvat. Esimerkiksi suksien valmistuksessa laitekustannukset ja vaikkapa kiinteistökustannkset pienevät merkittävästi kun valmistusmäärät kasvavat per suksipari. Tottakai ne ovat siinä suksien hinnassa mukana kuitenkin. Mutta suksiparin tehtaan ulosmyyntihinta on kuitenkin murto-osa siitä, mitä kuluttaja niistä joutuu kaupassa maksamaan.
Eli kauppiasko se kuorii kaiken kerman päältä? Tyhmiä ovat kauppiaat kuitenkin, kun kukaan ei älyä vaikka puolittaa omaa voittoaan per suksipari. Sehän saisi myytyä koko kaupungille sukset, jos samat sukset olisivat omassa firmassa 205€ ja muualla 400€.
Se mihin minä tuossa ihmettelyni keskitän on se, että me olemme valmiit maksamaan niistä uutuuksista aivan tolkuttomasti. Normikäyttäjä ei käytössä huomaa mitään eroa tämän vuoden polkupyörämallissa mitään eroa viimevuotiseen.
Eli teilläpäin siis saa koko kesän ajan myös tuota 149€:n polkupyörää ja vierestä myydään vastaavaa, mutta tämän vuoden mallia hintaan 399€? Ja kalliimpi menee vieläpä (paremmin) kaupaksi? Uskallan epäillä. Ei kovin moni ole ostamassa pyörää tälläisellä ilmalla vaikka se olisikin taloudellisesti paljon kannattavampaa.
Kärjistettynähän asia on jossain nuorisomuodissa. En edes tiedä, mikä on muotifarkkumerkki tänä päivänä, mutta jostain Vapaa Valinnasta saa kuitenkin halpisfarkut ehkä 80% halvemmalla. Statusominaisuutta lukuunottamatta ajavat aivan saman asian.

t. hanu

Moni ihminen arvostaa sellaista käsitystä kuin tyylitaju. Uskallan myös väittää, ettei Vapaa Valinnan farkut ole aivan yhtä hyvin istuvat kuin 5x kalliimmat farkut. Se tietysti mikä on se asia jonka ne ajavat eli mikä niiden tarkoitus on? Jos meinaat sitä, että peittävät intiimit paikat ja pitävät lämmintä niin onko esimerkiksi ruokakin sinulle vain hengissä pysymistä varten? Syötkö pelkkää näkkileipää ja kaurapuuroa? Kyllähän niilläkin elää ja mikä parasta halvalla!

Itse harrastan juurikin tätä, että ostan paljon urheiluvälineitä ja -vaatteita alennuksista. Maksan saman hinnan mieluummin siitä vuoden vanhasta huipputuotteesta, kuin uutuus perustuotteesta.

Pakko loppuun vielä esittää kysymys, että mihin mahdut rahojesi kanssa, kun kaikessa ostat halvinta?

edit. Ja eikös koko juttu lähtenyt tuosta kommentaattorin viestistä, jossa kertoi ostaneensa suksipaketin? Eli sukset, sauvat, monot ja siteet. Monot ovat muuten kallein menoerä noista, mutta eihän silläkään tietenkään ole merkitystä, kun hanu on kerran käynyt Karhun tehtaalla katsomassa miten suksia tehdään.
 
Viimeksi muokattu:

dude

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kalevan Haukat
Mutta suksiparin tehtaan ulosmyyntihinta on kuitenkin murto-osa siitä, mitä kuluttaja niistä joutuu kaupassa maksamaan.

Lopeta jo, ennenkuin teet itsesi naurunalaiseksi.
 

MadMike

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, HML Huskies, Fremantle Dockers, Western Force
Verotoimisto tekee virheen

Harvoin pääsee näpäyttämään Verottajaa. No, sieltä tuli kirje, että varainsiirtoveroilmoitus on jäänyt tekemättä viime vuonna asunnonoston yhteydessä. Mietin, että mitä ihmettä? Muutamien yritysten jälkeen sain asiaa käsittelevän ihmisen kiinni ja kyselin mistä on kyse. Ei kuulemma näkynyt ilmoitusta koneella. Teillä on nyt velkaa, eikä asunto ole teidän omistuksessa verottajan kirjoissa. Nice. Kerroin tehneeni ilmoituksen kaupantekopäivänä ja että minulla on kpl dokumentista verottajan leimalla varustettuna. Käsittelijällä meinasikin pullanmuru tässä vaiheessa tarttua oikein kunnolla kurkkuun. Toimittamalla kopion ko. lapusta homma hoituu, mutta mitä vittua? Jos köyhä ostaa asunnon ja toimittaa laput verotoimistoon, voi tiskillä nuokkuva asiakaspalvelija hukata laput, jotka kuitenkin ovat aika merkittävät tässä asiassa.

Pitäiskö hakee korvausta terveydellisestä haitasta, verenpaine kävi kyllä suhteellisen korkeella.
 

J.Petke

Jäsen
os köyhä ostaa asunnon ja toimittaa laput verotoimistoon, voi tiskillä nuokkuva asiakaspalvelija hukata laput, jotka kuitenkin ovat aika merkittävät tässä asiassa.

Pitäiskö hakee korvausta terveydellisestä haitasta, verenpaine kävi kyllä suhteellisen korkeella.

Älä saakeli, onko sielläkin ihmisiä töissä? Noh, noin tosissaan.. Eihän noita lappuja saisi hukata missään tapauksessa mutta niin kauan kun ihmisiä on töissä niin kaikki on mahdollista. Täytyy vaan kiittää onnea, että sinulla oli vielä se kopio tallella meinaa siitä olisi varmaan syntynyt aika hulabaloo jos sitä ei olisi löytynyt.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös