Niin, en tiedä sitten onko yrityksillä jotain eri kiireitä minkä verran, bla bla blaa
Sillä ei ole mitään merkitystä (ainakaan yksityisille), koska se eräpäivä on.
No ihan nyt tulisi kiireellisenä esimerkkinä mieleen palkanmaksu työntekijöille ?
Niin, en tiedä sitten onko yrityksillä jotain eri kiireitä minkä verran, bla bla blaa
Sillä ei ole mitään merkitystä (ainakaan yksityisille), koska se eräpäivä on.
No ihan nyt tulisi kiireellisenä esimerkkinä mieleen palkanmaksu työntekijöille ?
Tuo on muuten hauska yksityiskohta. Saattaa juuteilla leuka väpättää jos/kun katselevat noita uutiskuvia ja asiakaskuntaansa. Rohkenen nimittäin veikata että Nalle ei tanskalaisten kanssa kauppoja hieroessaan erityisesti korostanut, että pankin asiakkaiden keski-ikä on jossain 60:n ja kuoleman välillä ja nekin vielä syrjäseutujen vähäväkisiä. 10-20 vuoden kuluttua Sampo -pankin suurin asiakasryhmä ovat persaukiset perikunnat...Uutiskuvien perusteella keski-ikä huiteleekin siellä 70+ osastolla.
Niinpä, valitettavasti. Nuo kaksi vanhaa veijaria ja varsinkin sonera kyykyttävät yksityisasiakkaitaan varsin räikeällä tavalla.
Itse vaihdoin juurikin DNA:n kortin puhelimeeni kun kyllästyin totaalisesti soneran haista paska -asenteeseen. Ainakaan täällä lounaisrannikolla ei ole kuuluvuudessa ollut mitään ongelmia. Enkä muista yhtään tapausta, että ongelmia olisi ollut muuallakaan päin Suomea. En varmaankaan ole osunut sitten vaan sellaisille mestoille, missä dna:n katvepaikat sijaitsevat.
Lisäksi hän myi suksipaketin listahintaa halvemmalla.
Listahintaa halvemmalla ehkä, mutta oliko se tuote OIKEASTI halpa? Kyllähän lähes jokaisella alalla näkee päivittäin tilanteita, jossa tuote x toisessa kaupassa hintaan 399,90 ja päälle on runtattu alelappu tai myyjä sanoo heti kättelyssä, että "tästä pystyy kyllä vähän katsomaan" ja hövelisti pyöristää sen sit pikkutinkaamisen jälkeen 350 euroon.
Ja kun menet napaurikauppaan, niin se sama tuote on siellä reilusti valkoisella hintalapulla hintaan 349 ja myyjä sanoo, ettei tästä voi enää alennusta antaa..
Nimenomaan. Tuo on hyvä kaikkien kuluttajien sisäistää. Ehkä paria yksityistä tukkuria/tiettyjä asiakashoukuttelukampanjoita lukuunottamatta noihin hintoihin jätetään aina reilusti ilmaa. Tämä johtaa siihen, että Pentti Perusjanarilta saadaan tuotteesta reilu kate, ja "mukava myyjä" saattaa pudottaa hintaa kysyvälle vaikka 20% ihan kivuttomasti.
Aika hyvin tuota hintapolitiikkaa olen seurannut aina, ja varsinkin nykyään. Kaveri on valtakunnallisen ketjun leivissä, ja häneltä ostettaessa tulee selväksi, miten paljon siellä välissä sitä "tyhjää" välillä on, kun minullekaan ei taatusti tappiolla tavaraa luovuta.
Yksittäiskappaleen voi aina myydä halvemmalla ja jopa minimalistisella katteella, mutta harvoin missään tuotteissa on laajamittaisesti "ilmaa" niin paljon, että siitä _oikeasta_ myyntihinnasta (eli yllä mainitussa esimerkissä 349 eurosta) olisi varaa ronskisti pudottaa.
Listahintaa halvemmalla ehkä, mutta oliko se tuote OIKEASTI halpa? Kyllähän lähes jokaisella alalla näkee päivittäin tilanteita, jossa tuote x toisessa kaupassa hintaan 399,90 ja päälle on runtattu alelappu tai myyjä sanoo heti kättelyssä, että "tästä pystyy kyllä vähän katsomaan" ja hövelisti pyöristää sen sit pikkutinkaamisen jälkeen 350 euroon.
Ja kun menet napaurikauppaan, niin se sama tuote on siellä reilusti valkoisella hintalapulla hintaan 349 ja myyjä sanoo, ettei tästä voi enää alennusta antaa..
Myyjä oli OK ja suksipakettien hinnat olivat hyllynreunassa kirjoitettuna. Minua ei varsinaisesti kiinnosta myyjän motivaatio myydä "viimeisiä suksimalleja alennuksella", vaan se palvelu/hinta. Tällä kertaa nämä kaksi asiaa kohtasivat toisensa erittäin hyvin ja minä+vaimoni ovat tyytyväisiä. Tämä lienee sitä "laadukasta asiakaspalvelua"? Se miksi meille ko. suksipaketti myytiin listahintaa halvemmalla+motiivi siihen ei juurikaan allekirjoittanutta kiinnosta. Saimme hyvän suksipaketin kelpo hinnalla ja hyvällä palvelulla piste. Huijaus tai ei, mutta näitä spekulointeja voidaan jatkaa vaikka maailman loppuun (olen itsekin toiminut myyjänä, joten ei tämä kauhean kaukana omasta kokemuspiiristä ole).
Urheiluliikkeissä tai vaikkapa rautakaupassa on varsinkin uutuustuotteissa ilmaa hinnoissa jopa 80%. Tai siis suoraa katetta, nillä maksetaan tilakustannukset, palkat yms. Iso osa tuotteista kun joudutaan myymään lähes omakustannushintaan eritoten noissa urheiluliikkeissä. Varastoihin noissa sitoutuu myös helvetisti pääomaa. Suksiparin välittömät valmistuskustannukset on alle 10€. Kaikki muu tuosta 349€:sta on välittömiä kustannuksia, siis tuotekehitystä, kuljetusta, markkinointia, ko. suksimerkin mannekiinien sponssausta, eri kaupan väliportaiden katetta jne. Ilkeästi voisi sanoa että n 300€ siitä on suurta kuluttajan huijausta, ei sillä sunnuntaihiihtäjän kannalta ole mitään merkitystä, että joku V. Kuitunen epolla tai ilman on voittanut 'näillä' suksilla jotain. Viisi vuotta vanha malli pitkänä sarjana tehtynä viidellä kympillä ajaisi aivan saman asian.
Rautakaupasta saan tavaraa henkilökuntahintaan, joka on ko. puljussa sisäänostohinta + joku pieni prosentti. Parhaimmillaan saunan katon naulaukseen käytettyjen koristekuparinaulojen hinta oli alle 10% hyllynreunahinnasta. Tavallaan ymmärrän senkin, koska tuollaisen tavaran kierto on varmasti hidasta. Mutta rautakaupan suora kate sissäänostohinnasta laskettuna on keskimäärinkin yli 50%. Tuo kyllä menee sitten muihin kustannuksiin, koska muutoin joku varmasti myisi halvemmalla.
t. hanu
Kilpasuksia ei myydä ylivuotisinakaan yleensä kuin max jollain 30-40% alennuksella. Itse olen ollut suksitehtailla käymässäkin ja olen kyllä totaalisen erimieltä kuin edellä kirjoittanut. Valmistuskustannukset eivät ole kovin alhaiset johtuen osittain siitä, että ne tehdään pitkälti Länsi-Euroopassa, jossa palkat ovat korkeita.
Itse sain about sisäänostohinnoilla remppatarvikkeet, keskimäärin vois sanoo että ~20% lähti hinnoista pois. Pikkutarvikkeet (sudit, naulat, ruuvit) oli katteeltaan ehdottomasti parhaita, ~75% luokkaa, kun taas juurikin laminaateista ei lähtenyt yhtään. Laminaatin alusmatto taas oli lähes pelkästään katetta.Veikkaan myös että maalit, kaakelit ja laminaatitkin on aika kilpailtuja, joissa ei ole varaa pitää korkeita katteita.
Rautakauppakin on aika laaja ala.
Jos päättelee 80% katteen tosiaankin jostain naulojen OVH:sta ja alennuksesta, niin tuskinpa se nyt koko totuus on. Esimerkiksi jotkut työkalut myydään hyvin pienellä katteella. Sama varmaan muissakin tällaisissa kalliimmissa tuotteissa, joissa hintoja vertaillaan, kuten vaikka kiukaat. Veikkaan myös että maalit, kaakelit ja laminaatitkin on aika kilpailtuja, joissa ei ole varaa pitää korkeita katteita.
Sen sijaan tuollaisessa halvassa tarvekamassa hinnoittelupolitiikkaan on useitakin syitä. Jotkut naulat vievät esimerkiksi arvoonsa nähden aika paljon tilaa, eivätkä ole kovilla katteillakaan kovin tuottoisa tuote. Ja paria naulaa tarvitsevalle se on ihan sama, onko kilohinta kaksi vai kuusi euroa, kun senteillä selviää joka tapauksessa. Sen sijaan isot ostajat, kuten rakennusliikkeet, on jo vuosikymmenien ajan totutettu muhkeisiin alennuksiin. Ei ne ostajat niissä jaksa useinkaan ajatella mistä saisi oikeasti halvimmalla, vaan niille tärkeintä on että X antaa aina 50 prossaa alennusta.
Itse sain about sisäänostohinnoilla remppatarvikkeet, keskimäärin vois sanoo että ~20% lähti hinnoista pois. Pikkutarvikkeet (sudit, naulat, ruuvit) oli katteeltaan ehdottomasti parhaita, ~75% luokkaa, kun taas juurikin laminaateista ei lähtenyt yhtään. Laminaatin alusmatto taas oli lähes pelkästään katetta.
Se muovin puristaminen sen muotin läpi kun ei oikeasti maksa yhtään mitään.
..
Aamun lehdessä oli mainos maastopyöristä, vanhan varaston loppuunmyynti, v. 2007 mallin pyörä 149€, ovh mainoksen mukaan 399€. Mitähän vittua uuteen malliin on tullut tämän vuoden aikana, että hintaero on 250€, joskaan en myöskään käsitä, miten polkupyörä voi maksaa 400€ eli 2400 vanhaa kunnon markkaa. No, minulla on vanha Ruåtsin armeijan pyörä, joka maksoi kierrätyskeskusessa 0€ ja pubiin olen sillä päässyt tarvittaessa mainiosti.
En viitisi enempää lainata vaikka aika koomista tekstiä onkin. Nyt on kyllä hanu lähtenyt tuntemattomaan metsään ilman karttaa.
Muovin puristaminen ei maksa kuin kympin? No sinä varmaankin noin taloudellisesti ajattelevana miehenä puristat omat suksesi autotallissasi? Luuletko tosiaan, että siinä vaiheessa kun asiakas poimii kaupasta suksiparin niin mitään muita kustannuksia ei ole tullut kuin se suksen valmistusprosessi (ja tottakai ilmaiseksi saaduilla koneilla)? Huomaa, ettet ole tainnut hirveästi hiihdellä, jos on ihan sama ostaako 10€:n puusukset vai monen sadan euron sukset. Eihän niissä nyt ole tietenkään muuta eroa, kuin että Kuitunen hiihtää toisella merkillä (ja mallilla). Oletko myös sitä mieltä, että kaikkien yrittäjien ja työntekijöiden pitäisi toimia hyväntekeväisyyden nimissä ihan vain sen takia, että naperoillasi on eri kokoiset jalat?
Tuohon polkupyörä caseen on sen verta puututtava, että miten luulet kauppiaan saavan vanhat mallit kaupaksi normaalilla hinnoilla, jos kilpailijoilla on uudet mallit samalla hintaa? Vanhat mallit menevät tuossa mainitsemassasi ilmoituksessa todennäköisesti sisäänostohintaan, mutta pakkokait se on kauppiaankin jostain leipänsä saada. Jannu tietty kuvittelee, et jos joku ostaa tuon uuden pyörän hintaan 399€ niin kauppiaalle jää sitten siitä käteen 250€ puhtaana? Kukas maksaa työntekijöiden palkat, yrityksen tilan vuokrat, sähköt, vedet, mainokset yms.? Kannattaa muuten laskea vaikka se mainoksen hinta mikä siinä aamun lehdessä oli. Kyllä on varsinaista kusetusta kauppiaan taholta. Oletko miettinyt, että polkupyörä on joillekkin muutakin kuin kulkuväline pubiin? Täytyy sanoa vielä tuohon, että 400€:lla ei kyllä kummoista polkupyörää saa.
Tuohon rautakauppa provoiluun en viitsi edes lähteä, mutta sen sanon, että siinä olet vielä enemmän pihalla.
Eli kauppiasko se kuorii kaiken kerman päältä? Tyhmiä ovat kauppiaat kuitenkin, kun kukaan ei älyä vaikka puolittaa omaa voittoaan per suksipari. Sehän saisi myytyä koko kaupungille sukset, jos samat sukset olisivat omassa firmassa 205€ ja muualla 400€.Kiitos vaan tästä. Kyllä minä tiedän tasan tarkkaan kaupan ketjun kustannusrakenteen ja miten hinnat muodostuvat. Esimerkiksi suksien valmistuksessa laitekustannukset ja vaikkapa kiinteistökustannkset pienevät merkittävästi kun valmistusmäärät kasvavat per suksipari. Tottakai ne ovat siinä suksien hinnassa mukana kuitenkin. Mutta suksiparin tehtaan ulosmyyntihinta on kuitenkin murto-osa siitä, mitä kuluttaja niistä joutuu kaupassa maksamaan.
Eli teilläpäin siis saa koko kesän ajan myös tuota 149€:n polkupyörää ja vierestä myydään vastaavaa, mutta tämän vuoden mallia hintaan 399€? Ja kalliimpi menee vieläpä (paremmin) kaupaksi? Uskallan epäillä. Ei kovin moni ole ostamassa pyörää tälläisellä ilmalla vaikka se olisikin taloudellisesti paljon kannattavampaa.Se mihin minä tuossa ihmettelyni keskitän on se, että me olemme valmiit maksamaan niistä uutuuksista aivan tolkuttomasti. Normikäyttäjä ei käytössä huomaa mitään eroa tämän vuoden polkupyörämallissa mitään eroa viimevuotiseen.
Kärjistettynähän asia on jossain nuorisomuodissa. En edes tiedä, mikä on muotifarkkumerkki tänä päivänä, mutta jostain Vapaa Valinnasta saa kuitenkin halpisfarkut ehkä 80% halvemmalla. Statusominaisuutta lukuunottamatta ajavat aivan saman asian.
t. hanu
Mutta suksiparin tehtaan ulosmyyntihinta on kuitenkin murto-osa siitä, mitä kuluttaja niistä joutuu kaupassa maksamaan.
os köyhä ostaa asunnon ja toimittaa laput verotoimistoon, voi tiskillä nuokkuva asiakaspalvelija hukata laput, jotka kuitenkin ovat aika merkittävät tässä asiassa.
Pitäiskö hakee korvausta terveydellisestä haitasta, verenpaine kävi kyllä suhteellisen korkeella.