Elisasta luvattiin, että sähköpostiosoite, kaikki sen sisältämät viestit ja tiedot säilyy vaihdon aikana kun laajakaista vaihdetaan mobiililaajakaistaan. No vittu arvata saattoi, että tänään ei enää sähköpostiin pääsekään kun laajakaista on suljettu.
Elisa
Elisasta luvattiin, että sähköpostiosoite, kaikki sen sisältämät viestit ja tiedot säilyy vaihdon aikana kun laajakaista vaihdetaan mobiililaajakaistaan. No vittu arvata saattoi, että tänään ei enää sähköpostiin pääsekään kun laajakaista on suljettu.
Väitän kyllä, etteivät isot rakennusliikkeet tai edes omakotirakentajat tänäpäivänä kiinnitä mitään huomiota noihin alennusprosentteihin vaan vertailevat aivan kylmästi lopullisia hintoja. Euroilla pelataan, ei prosenteilla.
Ja väitän edelleen, että se laskennalinen kate rautakaupassa on siellä 50% luokkaa, mutta kuten edellä todettu se ei ole kaikki kauppiaan taskuun.
Tähän sitten vielä kommentti, alan konkarina, että eräs seikka mikä on yksi tärkeimpiä rautakaupan valintakriteerejä (ainakin vähääkään isommassa projektissa) on hinnan lisäksi toimitusten oikea aikaisuus ja että sitä tavaraa mitä tarvii on aina varastossa. Nimittäin sittenhän vasta se 5 senttiä/kpl halvempi leca-harkko tulee kalliiksi kun sitä ei tulekaan tontille perävaunullista silloin kun on sovittu ja huonoimmassa tapauksessa pari timpuria seisoo kädet suorana kun perustusta ei voikaan tehdä.. ja tuntipalkka juoksee...Rautakaupoissa hintahommat ovat kiinni eniten kauppaketjuista, eli kannattaa tosiaan verrata lopullisia hintoja ja kokonaissetin määriä, ja kysellä etenkin omakotiprojekteissa jne. koko setille rakentajapalvelusta tarjoukset. Alennusprosentit kun vaihtelevat lähinnä sen mukaan missä kaupassa ollaan, jossain K-Raudassa mennään alemmilla hinnoilla, mutta plussakortilla ropisee vain 3 % alennusta. Sitten jossain Starkilla hinta on alkujaan selkeästi korkeampi mutta alennusta saa 20 %.
Hintoja kannattaa siis vertailla tarkkaan, tosin pelkkien naulojen takia ei kannata paljon päätään vaivata, bensaankin kuluu ajellessa enemmän rahaan kuin mitä erotus on.
*****
Sähköpostivastauksesta poiminta: "Jos levy on mennyt fyysisesti rikki, syyllä ei sinänsä ole väliä, me nimittäin vaihdamme pelin joka tapauksessa uuteen."
Tästä päättelinkin että jos käy niin ikävästi että lapsi tai kotieläin pääsee tuhoamaan levyn voi EA todellakiin ilman kustannuksia ilmeisesti vaihtaa levyn. Siinä säästyy pitkä penni.
Miksei, eipä tuo muovinpalanen ja siihen poltettu data montaa senttiä noille maksa ja jos asiakkaalla on antaa vaihdossa alkuperäinen ostettu levy niin miksipä ei tarjota tämmöistä optiota. Tuskin tämä nyt kuitenkaan lopulta kovin laajaa liikettä synnyttää, mutta toisaalta loistavaa asiakaspalvelua niitä kohtaan joilla esim. pleikkapelit naarmuuntuvat käytössä. Jonkin verran nimittäin vituttaa kun hittipeli ei enää toimikaan jossain kohtaa naarmuutuneen levyn vuoksi...En usko että EA tai mikään muukaan pelitalo yleisesti vaihtaa mitään käyttäjän käsissä hajonneita pelejään uusiin.
Electronic Arts Finlandille erittäin iso peukku.
Ostin viime vuonna miltei heti ilmestymisen jälkeen XBOX 360:lle NHL08 pelin.
Tammikuussa yhtäkkiä levystä löytyi outo halkeama joka lähti levyn keskiöstä kohti ulkosektoria. Konsoli lopulta ei tietenkään enää suostunut kyseisen levyn kanssa yhteistyöhän
Koko homma oikeastaan unohtui ja itsekin nuolin haavani ja ostin uuden pelini koska oletin että olen epähuomiossa itse pudottanut levyn kännipäissäni tai jotain. Aikaisemmin luin kuitenkin Orman Molliksen viestin jossa hän kertoi myös hajonneesta NHL-levystä ja myös eräs ystäväni kertoi levyn hajonneen.
~klip~
Kirjoitin EA:n Suomen tukeen kauniin viestin ja kysyin voisivatko he vaihtaa levyt. Vastaus ja postitusohjeet tulivat miltei heti takaisin ja uudet pelit muoveissa tulivat minulle ja kaverilleni postissa muutaman päivän kuluttua. Eikä siis maksanut yhtään mitään, mitä nyt tietysti postimaksut kun lähetin rikkinäiset pelit ensin EA:lle.~klip~
EA:n vastauksessa todettiin että joissain kappaleissa NHL08-peliä on tuo levyn laatu niin huono, että tämä homma tulee jossain vaiheessa vastaan miltei kaikille.
Kyllähän tämä varmasti pitkässä juoksussa on yhtiön puolelta kannattavaa toimintaa, itse meinasin jo B-laadun levyjen takia pistää koko firman omaan henkilökohtaiseen boikottiin, mutta eipä tässä näin hienon toiminnan jälkeen ole enää oikeastaan mitään negatiivisia viboja EA:n suhteen!
Tällaisessa tapauksissa oikeasti pitäisi täräyttää suoraan päin naamaa että "oletpas paska asiakaspalvelija!". Mieluiten vielä niin että moni hänen kollega kuulee. Luulisi viimeistään siinä vaiheessa hiukan sinne päähän avautuvan missä helvetin alalla sitä ollaankaan.Kyllä olisi tehnyt mieli syöttää ko. työntekijä leijonille.
Tällaisessa tapauksissa oikeasti pitäisi täräyttää suoraan päin naamaa että "oletpas paska asiakaspalvelija!".
Ostitko siis koneen Verkkokaupasta ja heti ensimmäisessä käynnistyksessä huomasit vialliseksi? Jos, niin eikös sen pitäisi DOA:ksi Acerille mennä? Esimerkiksi ote Tietoaseman opastuksesta Acerin kohdalta:Verkkokauppa.com - paskaa.
Äsh, hyvä kun nyt sanoit. Juuri noin tuo siis meni. Onko tuo DOA -tapaus semmoinen, että kone lähtee Eurooppaan ja viipyy siellä viikon taikka kaks? Pitääpi soitella ensi viikolla sinne, mikäli ei toi kone tule kuntoon. Faija tuon vei takasin verkkokauppaan, jossa ei tietääkseni tuosta mitään mainittu.Ostitko siis koneen Verkkokaupasta ja heti ensimmäisessä käynnistyksessä huomasit vialliseksi? Jos, niin eikös sen pitäisi DOA:ksi Acerille mennä? Esimerkiksi ote Tietoaseman opastuksesta Acerin kohdalta:
"Mikäli laite vikaantuu 14pv sisällä alkuperäisestä ostopäivästä, kyseessä on ns. DOA. DOA-viat hoitaa Acer itse omassa huollossaan, ja ne otetaan työn alle samana päivänä kuin saapuvat Acerin korjaamolle. DOA-vikatapauksessa kuriiripalvelu noutaa koneen asiakkaalta ja palauttaa sen huollon jälkeen."
Suosittelen pirauttamaan Acerille ja kysymään mikä on meininki kun Verkkokauppa haluaa sisälle ottaa.
Ei yleensä. DOA:t (Dead On Arrival) menee tarkistettaviksi (ja kuriiri tosiaan hakee ja palauttaa) ja jos koneessa havaitaan vikaa joka vaatii suurempaa korjausta, tuodaan toinen kone tilalle. Ei DOA:n pitäisi viikkoa tai kahta missään maata.Äsh, hyvä kun nyt sanoit. Juuri noin tuo siis meni. Onko tuo DOA -tapaus semmoinen, että kone lähtee Eurooppaan ja viipyy siellä viikon taikka kaks? Pitääpi soitella ensi viikolla sinne, mikäli ei toi kone tule kuntoon. Faija tuon vei takasin verkkokauppaan, jossa ei tietääkseni tuosta mitään mainittu.
Itseasiassa ei ole samaa vääntöä, vaan valmistajilla on omat DOA politiikkansa. Hyvin kaukana tapaukset toisistaan ovat. Jos Verkkokauppa ottaa tuotteen sisään ja ei käsittele sitä DOA:na kuten mahdollisesti pitäisi (jolta näyttää tähän mennessä tapahtuneen perusteella) ei se ole asiakkaan edun mukaista.Samaa tuubaa kuin silloin viime syksynäkö (?) ollut Verkkokauppavääntö tyhjistä levyistä. Kauppa toimii niinkuin pitääkin. Korjaa tuotteen, jos mahdollista ja jos ei niin saat uuden tai rahasi takaisin.
Koneen hintaa et vissiin maininnut, mutta halvoista Acereista ainakin itse pysyn kaukana.
Itseasiassa ei ole samaa vääntöä, vaan valmistajilla on omat DOA politiikkansa. Hyvin kaukana tapaukset toisistaan ovat. Jos Verkkokauppa ottaa tuotteen sisään ja ei käsittele sitä DOA:na kuten mahdollisesti pitäisi (jolta näyttää tähän mennessä tapahtuneen perusteella) ei se ole asiakkaan edun mukaista.