Laadukasta asiakaspalvelua

  • 1 938 228
  • 6 860

vetti

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, CAR, HIFK (salaa)
Asiallisin puhelinmyyjä on ollut Helsingin Sanomilla. Ei mitään turhaa jorinaa tai imelää tekstiä, vaan suoraan tarjous tiskiin, ja kysymys: oletko kiinnostunut? Ja olenhan minä ollut kiinnostunut.

Ei mulla - itselle Hesari tulee vain viikonloppuisin, työmatkoista ja paremman puolisikon luona asumisesta yleensä viikolla johtuen.

Viimeksi torstaina sieltä joku herrashenkilö soitti ja ilmoitti että nyt voit säästää jopa kaksi euroa kun tilaat myös viikkohesarin. Toki tilaus olisi ollut kaksi kuukautta lyhyempi kuin pelkkä vknloppuhesari. Ei tuossa vielä mitään, mutta puheluni oli ohjattu siten, että numerooni soittaessa selvästi sanottiin että olin työmatkalla, palaan perjantaina puoliltapäivin. Toki myös ilmoitettiin, jos haluaa keskustella kanssani, paina sitä ja tätä. Ei malttanut myyjä odottaa vajaata vuorokautta, vaan vastasin puhelimeen Moskovassa. Sieltä se ei ole ihan halpaa - enhän puheluitani itse maksa, mutta jos selvästi ilmoitetaan ettei "tavoittelemasi henkilö ei voi vastata puhelimeen", niin väen väkisin sitä sitten "tarjouspuhelu" laitetaan läpi..
 

TheBlade

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko, Kansas City Outlaws
Totta, nuo cittarin kassaneidit eivät ole kyllä ikinä kuulleetkaan oma-aloitteisuudesta. Ongelmatilanteissa räknätään kassakonetta se 5 minuuttia ja jos ei homma luonnistu, niin soitetaan 10min puhelu pääkallopaikalle. En tiedä onko myymäläpäällikkö sitten antanut ohjeet että maalaisjärjen käyttö on kiellettyä, vai mitä vittua?
Olenpa joskus ollut Prismassakin töissä ja ei kannata alkaa syyttämään kassatyöntekijää sillä hinnan puuttuminen vituttaa työntekijää yhtä paljon kuin ihmisiä siinä jonossa.. Kassahenkilön on kielletty lyömästä tuotetta koneelle kysymättä osaston vastaavalta ensin. Tämä johtuu siis automaattisesta tilausjärjestelmästä joka kusee pahasti jos kaikki vaan myy tavaraa tuoteryhmiin..

Itse teen satunnaisia vuoroja eräässä pikaruokapaikassa, jossa on otettu käyttöön laitteet jotka värisevät tarjottimella kun asiakas voi tulla noutamaan tuotteensa. V****taa ihmiset, jotka mussuttavat kuinka huonoa palvelu on kun joutuu itse kävelemään muutaman metrin saadakseen ruokansa. Kyseinen laite nyt vaan sattuu nopeuttamaan jonottamista huomattavasti ja lisäksi ne tuotteet saa paljon nopeammin kun tulee itse ne hakemaan koska siinä kassalla nyt vaan sattuu olemaan OIKEASTI kiire.. Ja jos sen ruokansa sinne pöytään haluaa kannettavan niin siitä voi kyllä sitten sanoa, eikä tartte mussuttaa siitä palautteen kautta! argh!
 

TQoFE

Jäsen
Suosikkijoukkue
En gång IFK, alltid IFK, FREE SCHOLL!
Tänään tuossa puolen päivän aikaan vitutuskäyrä pääsi hetkellisesti kohoamaan. Sain nimittäin (jälleen kerran) jäsenille tarkoitettua sähköpostia eräältä puolueelta, jonka jäsen en enää ole.

Vastasin jäsentiedotteeseen seuraavanlaisella sähköpostilla:

Tervehdys XYZ,

tuossa aikoinaan lähetin ainakin kuusi (6) sähköpostiviestiä teille päin ja lisäksi soitin ABC:lle pyytäen muuttamaan sähköpostiosoitteeni postilistoillanne. Viestejä tulee edelleen toiseen sähköpostiosoitteeseeni (DEF@yyy.com), jonka siis olen pyytänyt poistamaan listaltanne yhteensä ainakin seitsemän (7) kertaa.

Sittemmin olen myös sanonut jäsenyyteni irti joten ole ystävällinen ja varmista, etten jatkossa saa enää yhtäkään tiedotettanne tähän tai yllä mainittuun sähköpostiosoitteeseeni.

Mainittakoon vielä, että jäsenyyteni irtisanomiseen vaikutti myös tapanne hoitaa postilistojen päivityksiä.

Kiitos.

Ystävällisin terveisin,
Azul


Sain hieman myöhemmin seuraavan vastauksen:

Myös tämä osoite löytyi listalta, olen poistanut senkin.

terveisin, XYZ


En mielestäni ole kohtuuton odottaessani, että vastaus olisi sisältänyt edes minimaalisen pahoittelun - etenkin huomioiden, että raportoin kahdeksatta kertaa samasta aiheesta.
 

rinkeli22

Jäsen
Helsingin ruokaravintoloissa on yleensä saanut aina hyvää palvelua. Viimeisimpänä Sevillassa ja Fransmannissa.

Muistuipa tuosta mieleen muutaman vuoden takainen visiitti Turun Sevillassa.

8 hengen seurue saapuu ravintolaan syömään. Ei siis mitään tarkoitusta jäädä sen kummemmin viettämään iltaa. Heti tulee tarjoilija kyselemään juomia ja antamaan ruokalistat. Sen jälkeen meni ehkä 20 minuuttia, jotta juomat saapuivat pöytään ja tarjoilijalla oli johonkin kiire, joten ei siinä yhteydessä edes kysynyt, että olemmeko valmiita tilaamaan. Ja olisimme todellakin olleet.

20 minuuttia tästä, niin tulee tarjoilija ottamaan tilaukset. Noin tunnin päästä tuli sitten ensimmäiset annokset pöytään. Pari kertaa olimme tässä välissä jo kysyneet ohi kulkevilta tarjoilijoilta tilannetta, ja molemmilla kerroilla sanottiin tarkistettavan, mutta ei palattu takaisin kertomaan mitään.

Kaikki annokset (8) tulivat pöytään noin puolen tunnin sisällä. Syötyämme kesti aika kauan, että tultiin astioita noukkimaan ja pyysimme heti laskun. Tähän astisesta olisi toki voinut jo oppia, että ei kannata nyt pyytää erikseen jokaiselle laskua, vaan jonkun maksaa kaikki.

Se oli käsittämätön näky. Tarjoilija kävi yksitellen hakemassa laskut tiskiltä. Jokainen nouto sisälsi 5 minuuttia kassakoneen naputtelua. Ei vaan pokka pitänyt enää tuossa tilanteessa. Oli vaan niin käsittämätöntä toimintaa.

Kävimme siis vain syömässä ja visiitti kesti muistaakseni noin 3,5 tuntia. Lopulta kello oli puoli tuntia yli sulkemisajan kun pääsimme ulos sieltä.

Oli siellä nyt ihmisiä, mutta ei nyt mitään ihme ruuhkaa, ja ei se paikka täynnä ollut lähellekään. En tiedä mikä mätti, mutta tuon jälkeen on lähinnä puistattanut aina, kun näkee tuon ravintolan nimen.

Ruoka oli muistaakseni ihan hyvää, mutta jäi vähän sivuosaan tuossa episodissa.
 

Bast

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Trojans, TuTo, Miami Dolphins, FC Inter Turku
Syöminen missä tahansa Osuuskaupan ketjuravintolassa Turussa on aikaa vievää puuhaa.
 

artell

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Sevilla

Tuleepa mieleen muuan insidentti Sevillasta. Markka-aikana, olisiko ollut 2001 menimme pienellä porukalla Tampereen Sevillaan onnistuneen Nääspeksiesityksen päätteeksi. Heti istuuduttuamme tarjoilija ilmoittaa että kokki lähtee ihan juuri, pitäisi tilata samantien jos meinaamme ruokaa syödä ja menettää suurinpiirtein hermonsa kun pöydässä seurueen pari tyttöä arpovat kahden viinin välillä hetken.. Palvelu oli muutenkin erittäin nihkeää ja hermostunutta.

Ruoka oli muistaakseni ihan hyvää mutta jäi edelläkirjoittaneen tapaan vähän sivuosaan. Laskuja maksettaessa kaverini päätti maksaa myös tyttöystävänsä laskun, yhteensä 154 markkaa. Miehelle kiikutetaan takaisin kuitti jossa summa 54 markkaa. Kaveri sitten ihmettelee hiljaa kuittia että mihin siitä satanen hävisi, jolloin tarjoilijalta loppuu viimeinenkin kärsivällisyys ja tuiskahtaa todella kovaäänisesti "PISTÄ NYT KULTAPIENI SE NIMESI VAIN TUOHON". Kaveri maksoi sitten annoksista satasen vähemmän kuin olisi pitänyt, sanoi että olisi kyllä huomauttanut virheestä ilman tuota tiuskintaa ja mietti että kai se kullittelu oli sitten satasen arvoinen tilanne.
 

er_bai_wu

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, LOFC, JJK, NYR, S.S. Lazio, v. Sacher-Masoch
Tampereella on kyllä ollut asiakaspalvelussa elämäni kontrastit, kun ensin (noin kymmenen vuotta sitten) Fransmannissa tarjoilijaa sai tyhjässä ravintolassa odottaa vartin, juomat eivät tulleet siihen toiseen varttiin ja sitten nimimerkki lähtikin toiseen paikkaan. Juoruavat tarjoilijaämmät jäivät tiskille jauhamaan paskaa.

Sen sijaan Katupojassa (?) siinä jollain sivukadulla oli sitten palvelu niin sulavaa, että suomalaisen oli siihen vaikea suhtautua siihen aikaan. Todella ystävällinen tarjoilijapoika kävi välillä kyselemässä "maistuuko?" ja "saako olla lisää juotavaa?", joka on kyllä aika harvinaista.

Mutta saa arvata kummassa ravintolassa mieluummin käyn, vaikka Fransmannin simpukat käyn kyllä syömässä kun olen Jyväskylässä.
 

Gianfranco

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jukurit
Eipä olisi uskonut, että tälläisena synkkänä talviaamuna voisi mieltä piristää kioskimyyjä, mutta niin vaan Pasilan aseman R-kioskin iloisen pirteä naispuolinen myyjä kirkasti mieltä. Ostokset tekivät yhteensä reilut kolme euroa, mutta jopas jaksoi neiti hymyillä ja toivottaa hyvät huomenet... Kerrassaan mahtava poikkeus kyseisen ketjun asiakaspalvelijoissa!
 

Osmo Rapeli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kuusijuhla - Sex Festival
Työpaikalla on samassa rakennuksessa siisti lounasravintola. Kyseessä on linjastotyyppinen puoliseisomapöytä missä ruoka laitetaan itse lautaselle.

Kyseisen paikan pääpomo, tai siis se nainen joka hommaa isommalle merkille vetää, on pitkään katsellut, ajoittain selkeästi kyrpä otassa, kun GA ottaa hyvänkokoisia satseja ruokaa. Ruoan määristä ei ole ohjeita tai merkintöjä.

Tänään kehtasi ruveta mussuttamaan siitä että otin pieniä porsasfilepihvejä kokonaista kolme kappaletta. "Meillä on tapana kaksi pihviä per asiakas". Mitä vittua? Kilahdin huolella. Mussutti jostain tavasta josta minun olisi pitänyt itsestään tietää. Vittu, laittakoon sitten sellaiset asialliset ohjeet kuten joissain lounaspaikoissa on tapana, tai siirtyköön henkilökunnan tarjoilemaan ja annostelemaan ruokaan jos perkele isommat ja nälkäisemmät eivät sitä saa ottaa tarpeensa mukaan! Älytöntä. Tuohan on kuin sanoisi suoraan "olet ahne sika", HÄ. Sori etten syö niinkuin meikkifirman peipposet.

Eilistä ruokaa kehotti työtoverin santsaamaan.

Aion miettiä koko viikonlopun sopivia kostokeinoja. Kyllä, ymmärrän ettei ruokaa saa ahnehtia jos olemme kamujen kanssa ostaneet yhteisen pizzan kolmeen pekkaan. Itse annosteltava semi-seisova pöytä, turpa kiinni henkilökunta, tai siisti ohjekyltti/-lappu kehiin.

Kyllä, nuoruuden ulkonäkökompleksit vaikuttavat siihen että otan asian näinkin vakavasti. PERKELE!
 

Nakkikastike

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, Mikko Pukka & Valencia CF
Tänään kehtasi ruveta mussuttamaan siitä että otin pieniä porsasfilepihvejä kokonaista kolme kappaletta. "Meillä on tapana kaksi pihviä per asiakas". Mitä vittua? Kilahdin huolella. Mussutti jostain tavasta josta minun olisi pitänyt itsestään tietää. Vittu, laittakoon sitten sellaiset asialliset ohjeet kuten joissain lounaspaikoissa on tapana, tai siirtyköön henkilökunnan tarjoilemaan ja annostelemaan ruokaan jos perkele isommat ja nälkäisemmät eivät sitä saa ottaa tarpeensa mukaan!

Vittu mikä lehmä. Kyllähän nyt raavaan miehen täytyy saada syödä niin paljon kuin mahaan mahtuu. Eniten varmasti vituttaa juuri se että kyseisestä rajoituksesta ei ollut heittää mitään informaatiota. Itse en ole koskaan piitannut noista rajoituksista. Olen ottanut aina enemmän kuin olisi saanut ottaa. Sen lisäksi olen vielä saattanut käydä santsaamassa. Monesti joku keittiöpiika on tullut vittuilemaan mutta en ole välittänyt vaan vittuillut takaisin.
 

pernaveikko

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Crusaders, Lechia
Työpaikalla on samassa rakennuksessa siisti lounasravintola.

Kerro nyt vain ihan reilusti oliko Amica vai Sodexho. Kuvauksen perusteella epäilen vahvasti jälkimmäistä.

Minä olen joutunut lopettamaan työpaikan ruokalassa (Sodexho) käymisen noiden uskomattomien rajoitusten takia. Kilahdin lopullisesti kun oli jotain kalapihvejä tms, mitkä olivat vain marginaalisesti kalapuikkoja isompia. No, annokseen sisältyi 2kpl.

Tuommoinen suora vittuilu ottaa kyllä raskaasti päähän, mutta ei huvita alkaa taistelemaan niiden naisten kanssa siellä, eivät he niitä rajoituksia päätä. Ihmetyttää vain noissa, koska firma ainakin luulee ja väittää tarjoavansa ravitsevaa ruokaa. Eihän tuossa täyty mitenkään kalorimäärä minkä 190cm mies tarvitsee lounaalta.

Noilla rajoituksilla tuskin edes meikkifirman peipposet ottavat vähemmän kuin sallittu määrä on.
 

Vteich

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Eipä olisi uskonut, että tälläisena synkkänä talviaamuna voisi mieltä piristää kioskimyyjä, mutta niin vaan Pasilan aseman R-kioskin iloisen pirteä naispuolinen myyjä kirkasti mieltä. Ostokset tekivät yhteensä reilut kolme euroa, mutta jopas jaksoi neiti hymyillä ja toivottaa hyvät huomenet... Kerrassaan mahtava poikkeus kyseisen ketjun asiakaspalvelijoissa!

Vaikka tämä nyt olikin positiivinen palaute ko. ketjun myyjistä, niin en malta olla sanomatta, että jos tietäisit millaista paskaa saa niskaansa ollessaan kioskin tai pienen ruokakaupan myyjänä, et varmaan ihmettelisi huonoa asiakaspalvelumotivaatiota näiltä ihmisiltä. Itse en kummassakaan hommassa onneksi ole koskaan joutunut olemaan, mutta yhden kesän tyttöystävä vietti aikoinaan R-kioskin myyjänä. Asiakaskunta koostui normaalien asiakkaiden lisäksi ihan kaikenlaisesta ihmiskunnan kuonasta verta vuotavista narkkareista raiskauksella uhkaileviin mustalaisiin. Yhtään jokapäiväisiä näpistyksiä pahempaa ryöstöä tyttöystäväni ei sentään onneksi joutunut kokemaan, mutta joka viikkohan lehdistä löytyy uutinen kuinka pk-seudulla kioski tai pieni ruokakauppa on ryöstetty milloin mitäkin asetta käyttäen - huumeneula näistä toki ikävin.
 

toothfairy

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Kerro nyt vain ihan reilusti oliko Amica vai Sodexho. Kuvauksen perusteella epäilen vahvasti jälkimmäistä.

Minä olen joutunut lopettamaan työpaikan ruokalassa (Sodexho) käymisen noiden uskomattomien rajoitusten takia. Kilahdin lopullisesti kun oli jotain kalapihvejä tms, mitkä olivat vain marginaalisesti kalapuikkoja isompia. No, annokseen sisältyi 2kpl.

Ei perkele. Mä luulin että meidän työpaikan Sodexho on ainoa ravintola joka noita älyttömiä 2 kpl rajoituksia pitää mutta näköjään ei. Kuitenkin kun joskus tulee Tampereellakin käytyä niin ei siellä ole moisia näkynyt vaikka Sodexho sielläkin on. Joka perkeleen vuosi tulee tyytyväisyyskyselyyn laitettua että lopettakaa nyt nuo rajoituksenne mutta turhaan...
 

Osmo Rapeli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kuusijuhla - Sex Festival
On Katri-Antellin firma itseasiassa.

Kuten sanottu, opiskelija-aikana, kun ateria maksoi todella vähän, ymmärsi rajoitukset paremmin, ja sittenkin ne olivat siististi kirjattuna sellaisessa pikku puutelineessä. Asia oli helposti ymmärrettävissä, pystyn sellaiseen hyväksymään. Tai jos tarjolla on "HawaijinLEIKE", eikä "Grillipossua". Se on ihmeen pienestä kiinni.

Nyt perkele kun maksan 7,20 perusruoasta, odotan perkele sitä ettei tarvitse nysvätä. Hinta on muutenkin firmalle neuvoteltu ns. alennus, muiden mukaan kuulemma tosin toisissa saman ketjun ravintoloissa saa lähialueella hintaan 5,50 samaa ruokaa. On tuosta yhdestä eukosta kiinni.

Eräs läheinen kimalainen arveli ylimielisesti nauraen, että kyseinen eukko on saanut munaa vain lautasella, ja kieltämättä ilme ja kireys kielivät samasta asiasta. Yhdyin häneen, siis en siihen eukkoon.

I'll be back!!!

PS. Ja kun me tiedämme että hyvin todennäköisesti loppupäivästä sama nainen heittää roskiin ylijääneitä possunfileitä.
 
Suosikkijoukkue
HIFK
Mussutti jostain tavasta josta minun olisi pitänyt itsestään tietää. Vittu, laittakoon sitten sellaiset asialliset ohjeet kuten joissain lounaspaikoissa on tapana,

...

Aion miettiä koko viikonlopun sopivia kostokeinoja.

Minä en suosittele kostokeinoja, vaan jotain rakentavampaa.

Meillä töissä on myöskin samanlaisia rajoitteita, tosin niistä kerrotaan avoimesti ilmoituslapuilla. Osa niistä on täysin ymmärrettäviä, osa ei. Noudatan rajoituslappuja kiltisti, ja olen aina kohtelias ravintolahenkilökunnalle.

Jostain syystä niistä "ei-niin-ymmärrettävistä" rajoituksista kertovat laput ovat silloin tällöin "hukassa", kun minä olen kohdalla.
 

Osmo Rapeli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kuusijuhla - Sex Festival
Joo rauhallisesti mutta rakentavasti. Otan jonkun muovipussin ja työnnän pihviä sinne, salakuljetan taskussa. Tai lätkäytän siihen perässä kasvisaterian kanssa tulevalle naiselle kuljetettavaksi härkää* 220 grammaa. Keinoja on!

*=en tarkoita penistäni
 
Suosikkijoukkue
Die Nationalmannschaft, Bayern München, HIFK
Nämä piirteet näyttävät pesiytyneen pahasti suomalaiseen työpaikkaruokailuun viime vuosina. Aiemmin noutolinjoilla ei juuri näkynyt näitä rajoituslappusia, ja nyt niistä näyttää tulleen oikein maan tapa. Asuin ulkomailla muutaman vuoden ja uusi ilmiö yllätti palattuani. Mielenkiintoista kuulla että muillakin on asiasta kokemuksia, tämä ei siis ole vakiruokalani emännän omia juttuja.

Ruoan ja esillepanon laatu ei ole samalla ainakaan kohentunut. Kaikesta paistaa pyrkimys säästää joka vaiheessa. Lämmin ruoka on mahdollisimman pitkälle einestyyppistä keskuskeittiökamaa joka lämmitetään paikan päällä (tämä on tietysti jo pitkä perinne). Salaattipöydän antimet ovat osittain isoista astioista kaadettua tavaraa joka saapuu ruokailupaikalle jakeluautolla. Jäävuorisalaatti tms. joka hienonnetaan vasta välittömästi ennen tarjoilua on palasteltu sillä terällä mikä keittiössä sattuu olemaan. Käyttämässäni työpaikkaruokalassa (Fazer) ko. terä on sikäli väärä että salaatin rakenteesta tulee aika ruma ja setti menee liian vetiseksi. Kun tästä on annettu palautetta niin tädit vaan sanovat että ei ole parempaa terää eikä tule, näillä mennään...

Ymmärrän hyvin jos puolen lautasen kokoisia leikkeitä ei saa ottaa annokseen kuin yhden, ja jos haluaa toisen niin pitää maksaa lisää. Sen sijaan vituttaa sairaasti nähdä "1 kpl per annos" -lappu kun tarjolla on pikkuisia kala- tai jauhelihapihvejä. Miniatyyrikokoisissa eineslihapullissa oli puolestaan rajoituksena max 6 kpl - ja ruokalan emäntä vahtasi haukan lailla kuinka monta pullaa lautaselle päätyy. Tästä kun annoin palautetta niin emäntä neuvoi ottamaan enemmän perunaa ja leipää sekä toisen lasillisen vettä niin nälkä lähtee. Tuli mieleen että olen paikalla toteuttaakseni ravintolan "katteet kohdalleen" -säästöohjelmaa, en niinkään syödäkseni miellyttävän työpaikkalounaan.

Mikä on seuraus tällaisesta asiakaslähtöisyydestä jossa asiakkaat ovat olemassa ravintolaa varten eikä päinvastoin? Aiemmin oli suht selvää että lounasaikaan toimistolla ollessani syön tässä Fazerin ravintolassa. Nyt yli puolet lounasreissuistani kohdistuu lähiympäristön muihin ravintoloihin. Jotkut kollegoistani ovat jopa tehneet totaalisen boikotin työpaikkaravintolaan kunnes emäntä vaihtuu tai meininki muuttuu oleellisesti. Tilanteen täytyy rassata ravintolan emäntää: Kyseisessä toimistorakennuksessa on työntekijöitä ehkä juuri sen verran että ravintolan pitäminen kannattaa jos ihmiset lounastavat siellä kovalla prosentilla. Nyt tämä prosentti on ollut viime kuukaudet jatkuvassa laskussa.

Toistaiseksi emännän keinovalikoima tilanteen tasapainottamiseksi on rajoittunut uusien rajoitusten ja kieltojen lanseeraamiseen, ja samalla safkasta on pudotettu kalliimpia elementtejä pois. Tällainen korkeintaan karkottaa loputkin asiakkaat ennen pitkää. Saapa nähdä missä vaiheessa kokeillaan muita konsteja. Todennäköisesti emäntä vain noudattaa ylempien pomojensa linjauksia, vaikka tällä menolla Fazer sulkee jossakin vaiheessa koko paikan kannattamattomana.
 

Nikke

Jäsen
Suosikkijoukkue
Sinivalkokeltainen
Silloin kun söin "säännöllisesti" työpaikkaruokalassa niin kiersimme ainakin tätä täysin naurettavaa sääntöä seuraavasti; Ko ruokalassa (kuului yhteen näistä ketjuista) kaikki ns lämpimät ruuat (2-4 vaihtoehtoa) maksoivat saman verran joten jos esim sai ottaa vain yhden grillipihvin niin täydensi annosta sitten näillä muilla ruuilla. Kerran emäntä hieman ihmetteli johon vienosti hymyillen totesin että oli niin hyviä vaihtoehtoja listalla etten osannut päättää mitä ottaa. Eipä kysellyt toiste.

Aiheeseen liittyen ymmärrän tuon kyllä esim juuri pihveissä mutta taas jossain lihapullissa tuo on kyllä niin pilkunviilausta kuin olla ja voi.
 

moby

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP(#42)
Silloin kun söin "säännöllisesti" työpaikkaruokalassa niin kiersimme ainakin tätä täysin naurettavaa sääntöä seuraavasti; Ko ruokalassa (kuului yhteen näistä ketjuista) kaikki ns lämpimät ruuat (2-4 vaihtoehtoa) maksoivat saman verran joten jos esim sai ottaa vain yhden grillipihvin niin täydensi annosta sitten näillä muilla ruuilla.

Meillä on Amican ruokala, joka on varattu ainoastaan meidän firman käyttöön. Maksu tapahtuu Fleximillä ja laskutetaan suoraan palkasta. Meininki on rennompaa kuin näissä paikoissa, jotka joutuvat kilpailemaan muiden paikkojen kanssa. Rajoitukset ovat ainoastaan suosituksia, eikä koskaan kukaan ole valittanut meikäläisen safkoista. Henkilökunta on mukavaa ja aina maksaessa saa kuulla tervehdykset ja kiitokset.

Usein tosiaan tulee otettua tuollainen mix useammasta vaihtoehdosta. Salaattipöytiä on kaksi, joista toinen on varattu tuolle salaattivaihtoehdolle ja siinä on yleensä jotain tukevampaa tavaraa myös: lihaa, kalaa yms.

Ruoka on usein tehty vähillä mausteilla, mutta lisämaustevaihtoehdot ovat runsaat. Sinappia, ketsuppia, useampia HP-kastikkeita, tabascoa kolme eri vaihtoehtoa(laiha, tavallinen ja habanero), perusmausteet(suola, pippuri, yrtti, pizza, curry yms). Salaatti-ihmisille löytyy lisäksi useampia öljyjä ja balsamicoa.

Vaihtoehdothan ovat seuraavat:

-Lämmin ruoka 3 vaihtoehtoa, 1 kasvis. Sisältää salaatin, leivän, juoman ja jälkkärin. 5.20€
-Salaattipöytä. Sisältää leivän ja juoman 3.80€
-Keitto. Sisältää, leivän ja juoman 3.80€
-Salaattipöytä+Keitto. Sisältää leivän ja juoman. 5.20€
-A'la Carte. Erikseen tilattava. Yleensä "parempia" pihvejä/vartaita yms. Sisältää salaatin, leivän, juoman ja jälkkärin.6.40€.

Tässä esimerkki eilisestä menyystä:


-Salattibuffet+Sellerisosekeittoa
-Palapaistia ja persiljaperunat
-Pastaa+Tonnikala-oliivikastike
-Papucurrya
-Broilerin grillipihvi (A'la Carte)
-Raparperipiirakkaa+vaniljakastike

Lisäksi lähistöltä löytyy useampia pizzapaikkoja, Hese ja todella hyvä buffetti, jossa 8€:lla saa kiinalaista/intialaista ja ihan normiruokaakin.

Olenko hemmoteltu? Varmaankin.
 
Viimeksi muokattu:

wundermann

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, LUFC
Täytyy tuohon työpaikkaruokailuun sanoa sen verran, että monesti sillä palvelun tilaajalla/ostajalla on hyvin paljon vaikutusmahdollisuuksia siinä asiassa. Tyttöystäväni on erään suuren yrityksen työpaikkaruokalassa töissä. Kyseinen yritys vaihtoi ruokalan pyörittäjää juuri siitä syystä, että halusivat laadukkaampaa palvelua ja valikoimaa. Kyseinen yritys maksaa sitten palvelusta hieman enemmän. Näin ravintolayrityksenkin on helpompi tehdä voittoa ja pitää asiakas tyytyväisenä.

Eli ei se aina ole vain siitä emännästä tai ravintolayrityksestä kiinni pelkästään. Myös palvelun tilaajalla on vaikutusta asiaan.
 

Teacup

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Noihin Sodexhon rajoituksiin on pakkot todeta hauska yksityiskohta koulumme ravintolasta, joka siis kuuluu em. ketjuun. Lihapullien kohdalla on usein lappu "6-9 kpl" eli minimikin määritelty :-) Pitänee kokeilla joskus ottaa vähemmän ja kysyä, että paljonko siitä nyt saa alennusta vai meneekö lisämaksua.
 
Suosikkijoukkue
Die Nationalmannschaft, Bayern München, HIFK
Eli ei se aina ole vain siitä emännästä tai ravintolayrityksestä kiinni pelkästään. Myös palvelun tilaajalla on vaikutusta asiaan.
Toimii hyvin jos kyseessä on suuri yritys jolla on toimitiloissaan ravintola, eli firma on käytännössä ravintolan ainoa yritysasiakas. Tilanne on toinen mikäli talossa on vain vuokralaisia, vaikkapa useita pienenpuoleisia yrityksiä.

Edustamani yrityksen kautta itselläni on kokemuksia siitä, että talossa toimivien eri firmojen edustajat ovat yhdessä tavanneet ravintolan väkeä ja yrittäneet neuvotelleet asioista. Tulokset ovat olleet vaihtelevia. Ei tuossa voi mitään isännän ääntä käyttää kun ravintola on toimistorakennuksessa samalla tavalla vuokralainen kun siinä toimivat firmatkin. Ravintola on sopimussuhteessa vain kiinteistön omistajan kanssa joka on tyypillinen kiinteistösijoitusyhtiö, jota ruokalan palvelutaso kiinnostaa erittäin vähän. Toki asia alkaa kiinnostaa heitäkin mikäli ruokala päättää lopettaa toimintansa eikä uutta ravintolanpitäjää saada pikaisesti tilalle.

Totta kai kannattaa keskustella ensin rakentavasti, ja usein siitä seuraa vähäsen jotain myönteistä. Näyttää vain siltä että nuo Amicat, Sodexhot ja vastaavat ovat äärimmäisen pitkälle viritettyjä tuotanto- ja palveluprosessiensa suhteen, jotta rahantekokone toimisi mahdollisimman vähin häiriöin. Yksittäisen ravintolan emännän neuvotteluvara saattaa olla aika vähissä, varsinkin jos toimintaa ohjaavat mittarit kuten viikottainen asiakasmäärä ja myynti per asiakaspaikka/neliömetri eivät ole ketjun näkokulmasta riittäviä suhteessa kustannuksiin.
 
Vittu mikä lehmä. Kyllähän nyt raavaan miehen täytyy saada syödä niin paljon kuin mahaan mahtuu.

Itse en ole koskaan piitannut noista rajoituksista. Olen ottanut aina enemmän kuin olisi saanut ottaa.
Meidän Fazer Amican opiskelijaravintolassa saa ottaa koppuroiksi kärvennettyjä kaupan lihapullia max 6kpl, ja yhdestä ylimääräisestä tulee muistaakseni jo 10snt lisää hintaa. Yhdestä ylimääräisestä nakista veloitetaan muistaakseni jo 15snt extraa. Sinänsä hauskaa, että kun kotioloissa syön noita eineslihapullia, niin kerralla menee kokonainen 400g paketti, joka maksaa lähikaupassa vajaan euron.

Onneksi sentään riisi+kastike -annoksista ei joudu ikinä kuulemaan naputusta, vaikka ottaisi miten kukkurallisen annoksen tahansa.
 
Suosikkijoukkue
Greek Philosophers
Helevetti kun tuli ruvettua lukemaan tätäkin ketjua ja juttuja näistäpä näistä ketjuruokaloista niin johan tuo alkoi aivokurkiaisessa kutittelemaan niin että kaipa se on ruvettava aukenemaan tännekin.

Meillä on nyttemmin töissä tämä Amican hoitelema syöttölä, joka tarjoilee samaa normituubaa kuin muutkin ketjun "ravintolat". Ero on huikea verrattuna aikaisempaan paikallisen yrittäjän ylläpitämään ruokalaan, jossa sentään vielä saattoi ruuassa maistaa inhimillisen käden kosketuksen.

Mutta siitä asiakaspalvelusta piti. Lafkan ovessa on tavan mukaan tarrat kertomassa millä korteilla voipi maksaa ja pisteenä iin päälle vielä sellainen kirjoitusalusta jossa lukee että "Visalla käteistä kätevämmin". Kerran kun yritin tässä laitoksessa ruoka-annokseni maksaa Visalla niin asiakaspalveluhenkilö riennähti kysymään esi-ihmiseltään, voiko näin pientä summaa luottokortilla maksaa. Ja eikö tämä paikan edeskäypä sanonut että ei käy laatuun, vaan pitäisi ostaa vähintään puolijoukkueellinen einestä jotta veloitus onnistuisi.

Vitutti.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös