Ruotsissa ei ole enää ruokakaupoissa juurikaan kassalaatikoita, vaan kolikot pitää tunkea itse peltipurkkiin, jossa on näyttö siitä paljonko vielä pitää tunkea ja setelit kassa tunkee toiseen peltilaatikkoon, josta ne menevät ilmeisesti jonnekin myymälän kassakaappiin tms. Eli laskemista ei tarvitse enää osata. En sitten tiedä, että onko se lisännyt sitä, että kassoille olisi valikoitunut entistä ystävällisempiä asiakaspalvelijoita.
Itse muistelin, että Ratakadun Neste on A24. Ehkä avatar olikin Sohossa. No anyway, jos ei ole erikseen mitään infoa, missä nuo rahat voitaisiin vaihtaa niin periaatteessa kassalla tuo rahanvaihto on samanlainen asiakaspalvelutehtävä kuin ostoksista maksun ottaminen. Siis jos menee nimenomaan suurempaan päin tuo vaihtaminen. Setelin kolikoiksi vaihtaminen ei ole joka liikkeessä välttämättä perusteltua, koska voivat tarvita hilut vaihtorahoiksi ja pelikone voi olla siellä sitä varten, että asiakkaat voivat pelata vaihtorahoina saamansa hilut, eikä niin että vaihdetaan kuukauden eläke ja pelataan sitten koko viikko.
Normaalihenkilö kassalla vaihtaa tuollaisen rahamäärän hyvin nopeasti. Samalla tavallahan he vaihtavat joskus rahaa kassasta toiseen, jos jostain kassasta on jotkut kolikot esim. loppu. Ei se sinänsä paljon aikaa vie, joten kassahenkilön kommentti oli siinä mielessä ihmeellinen. Menee vähän samaan kategoriaan sen kanssa, että jos olet viimeinen asiakas Mäksterin jonossa ja juuri sinun kohdallasi sanotaan: "vien nyt pöytään".
Samaa mieltä olen toki siitä, että ko. vaihtotoimenpide on kummallinen. Euron ja kahden kolikot kuluvat taskun pohjalta muutamassa päivässä normaalissa käytössä. Baarissa tai kahviloissa juomia jne. Alle kymmenen euron ostoihin niitä voi aina sujauttaa nopeasti ja kätevästi. 20centtiset voi sitten joko tunkea perinteiseen säästöpossuun tai jättää autoon ja olla iloinen siitä, että on pankkimittariinkin kolikoita joskus. Enkä toki kiellä etteikö niitä isompiakin kolikoita voisi käyttää pysäköintiin. Maksaa joskus parkkitalossa kortin sijaan kolikoilla niin menevät hyvin nopeasti.