Laadukasta asiakaspalvelua

  • 1 950 360
  • 6 880

Maple Leaf

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Toronto Maple Leafs, Pat Quinn -lahko
d2uce kirjoitti:
Mikään ei nimittäin saa kahvipöydässä verenpainetta kohoamaan nopeasti kuin epäjärjestyksessä olevat palasokerit! Kyllä on nimittäin päivä aikalailla pilalla jo heti alkuvaiheessa mikäli joku retale on sitä pakettia mennyt ravistelemaan.

Itse luovuin jo jokin vuosi sitten herneiden ostamisesta Helsingin Kauppatorilta, koska torikauppiaat kaatavat litramitastaan herneenpalot pussiin tyystin vailla tolkkua: ne eivät ole edes pituusjärjestyksessä, makeusastejärjestyksestä nyt puhumattakaan. Sekaisin kaikki, limittäin ja lomittain, vinksin ja vonksin.

Kun tuollaisesta kaaoshernepussista nappaa herneenpalon käteensä, saattaa se olla jopa nurinniskoin eli avautuva puoli alaspäin. Nauti siinä sitten, kun herneet palkonsa erheellisen asemoinnin ja maan vetovoiman yhteistyönä pyörähtävät vilkkaasti kohti lokkien jätösten laikuttamaa torikivetystä heti, kun alkukotinsa seinä repeää.

Mitä tästä suomalaisesta herneanarkiasta ajattelevatkaan kotimaassaan kaikinpuoliseen jämäkkyyteen tottuneet turistit, esim. saksalaiset? Hävettää hernekauppiaiden puolesta, kun eivät itse ymmärrä nolostua ja sen seurauksena oieta toimenpiteisiin tässä asiassa.
 

SamSpade

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ikurin Vire
pernaveikko kirjoitti:
Tämä nyt ei sitten ole tieto, mutta kuulostaa mahdottomalta, että myyjän virhevastuu määriteltäisiin asiakkaan statuksen mukaan. Sen pykälän nimi voi sitten ehkä olla eri tai jotain.
Hmm pääsääntöisesti KULUTTAJANsuojalaki koskee yksityistä kuluttujaa. Ammatinharjoittaja ei tähän kategoriaan kuulu jos hankkii tuotteita firmaansa.
Esimerkkinä vaikkapa astianpesukone tai pyykkikone. Yksityiselle takuu on 2 vuotta. Jos se tulee vaikkapa työpaikan kahvihuoneeseen, niin takuu on, vähän valmistajasta riippuen noi 3 kk. Näihin yllätyksiin olen itse törmännyt monesti tehdessäni kauppaa yrityksille.
 

avatar

Jäsen
Suosikkijoukkue
Aidosti Sysipaska
Tänään kävi tilanne, että menin paikalliselle Ratakadun Nesteelle kahville samalla kun kävin lidlissä pyörähtämässä. No, ostin kahvin ja vaidoin vitosen kolikoiksi ja tyrkkäsin johonkin mummorullaan. Hakkailin peliä ja hörpin kahvia. Kone tyrkkäsi ulos relun 30 euroa ja ison kasan 20-senttisiä. Kävelin kassalle, että jos neiti vaihtaisi kolikot seteleiksi. Seisoin jonossa ja kun tuli minun vuoroni sanoi neiti pokkana, että "odotatko hetken, että palvelen ensin nämä asiakkaat tästä". Jumaliste! Ei oikeasti itselläni mihinkään kiire ollut eikä sinänsä vituttanut edes, mutta kunhan vain tuli hymynkare naamalle, että siinä on taas kyllä naisella asiakaspalvelun aakkoset ihan kohdallaan. :D
 

Mr.Fox

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS respektit: HIFK ja Ässät
avatar kirjoitti:
Jumaliste! Ei oikeasti itselläni mihinkään kiire ollut eikä sinänsä vituttanut edes, mutta kunhan vain tuli hymynkare naamalle, että siinä on taas kyllä naisella asiakaspalvelun aakkoset ihan kohdallaan. :D
Jep Jep! Maksavat asiakkaat palvellaan ensin.

Valittamista taas vain valittamisen ilosta!
 

avatar

Jäsen
Suosikkijoukkue
Aidosti Sysipaska
Mr.Fox kirjoitti:
Jep Jep! Maksavat asiakkaat palvellaan ensin.

Valittamista taas vain valittamisen ilosta!

Niin ja se, että ostan heiltä kahvin ja maksan siitä 1,50 ja pelaan automaattipelejä joista he saavat omat provikkansa, niin sekö ei ole maksavaa asiakkuutta? Onkohan sinulla mitään käsitystä siitä, minkälaista hallaa tuollaiset "asiakaspalvelijat" saavat pitkässä juoksussa puljulle?
 

Shayne

Jäsen
Suosikkijoukkue
Vihreäpaitainen mies & Petun pelistragedia
avatar kirjoitti:
Niin ja se, että ostan heiltä kahvin ja maksan siitä 1,50 ja pelaan automaattipelejä joista he saavat omat provikkansa, niin sekö ei ole maksavaa asiakkuutta? Onkohan sinulla mitään käsitystä siitä, minkälaista hallaa tuollaiset "asiakaspalvelijat" saavat pitkässä juoksussa puljulle?
Voihan sen ajatella toisinpäinkin. Kyllä mua ainakin vituttaa joka kerta, kun kassajonon kärjessä on jotkut hilujenlaskentatalkoot käynnissä.
 

Mr.Fox

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS respektit: HIFK ja Ässät
avatar kirjoitti:
Niin ja se, että ostan heiltä kahvin ja maksan siitä 1,50 ja pelaan automaattipelejä joista he saavat omat provikkansa, niin sekö ei ole maksavaa asiakkuutta? Onkohan sinulla mitään käsitystä siitä, minkälaista hallaa tuollaiset "asiakaspalvelijat" saavat pitkässä juoksussa puljulle?
Olit tuossa vaiheessa jo ostoksesi tehnyt. Jos tuollaisen loistavan asiakaspalvelijan (ottaa huomioon myös muut asiakkaat) vuoksi joku haluaa vaihtaa kahvipaikkaansa, niin antaa mennä sitten.

Eli mielestäsi paikalliselta Ratakadun Nesteeltä voi ostaa tankin täyteen bensiiniä, jonottaa vuoroaan ja kassaneidin ilmoittaessa summan täräyttää tiski täyteen jotain 10-senttisiä ja kasvattaa takana tulevaa jonoa laskutoimituksen ajan. Toimintaa säestetään vielä lauseilla: "Ihan virallista valuuttaahan ne on!" tai "On se kumma, kun ei raha kelpaa!".

Tilannehan on käytännössä sama. Kyseessä on maksava asiakas ja asiakas on aina oikeassa, mutta... Eli kyllä, minua vituttaa seistä jonossa jonkun juntin takana, joka laskettaa niitä hilujaan tai höylää melkein kuivaa Visa Electroniaan (OK pääasiassa kyse on huonot yhteydet pankkiin). Myyjän ehdottaessa mielestäni aivan oikein, että hän palvelisi muut asiakkaat ensin, aletaan parkua paikalle esimiestä tai Karpoa tai kuluttaja-asiamiestä.
 
Suosikkijoukkue
Suomi
Kyllä on neiti väärässä paikassa töissä jos jonkun 30euron laskeminen kasvattaa jonoa. Jos liikkeessä on pelikone, on sen käyttäjä aivan samalla lailla asiakas kuin joku muukin. Todellakin huonoa asiakaspalvelua.
 

avatar

Jäsen
Suosikkijoukkue
Aidosti Sysipaska
Mr.Fox kirjoitti:
Olit tuossa vaiheessa jo ostoksesi tehnyt. Jos tuollaisen loistavan asiakaspalvelijan (ottaa huomioon myös muut asiakkaat) vuoksi joku haluaa vaihtaa kahvipaikkaansa, niin antaa mennä sitten.
Ja mitä tarkoittaa "ottaa huomioon muut asiakkaat"? Mielestäni asiakkuus loppuu sitten kun asiakas poistuu rakennuksesta. Ei silloin kun pulju on saanut rahansa.

Mr.Fox kirjoitti:
Eli mielestäsi paikalliselta Ratakadun Nesteeltä voi ostaa tankin täyteen bensiiniä, jonottaa vuoroaan ja kassaneidin ilmoittaessa summan täräyttää tiski täyteen jotain 10-senttisiä ja kasvattaa takana tulevaa jonoa laskutoimituksen ajan. Toimintaa säestetään vielä lauseilla: "Ihan virallista valuuttaahan ne on!" tai "On se kumma, kun ei raha kelpaa!".
Mitä tällä nyt on tekemistä asiani kanssa? Tuskin kukaan nyt maksaa bensojaan kymmensenttisillä ja milloin RAY:n pelikoneista on tullut ulos 10-senttisiä? Ja sellaisen kolikkomäärän laskemiseen menee ehkä minuutti pari varsinkin kun osaan ihan itse kyllä niitä jaotella järkevänoloisiin nippuihin samalla. Melko mukahauskaa läppää asian vierestä.

Mr.Fox kirjoitti:
Tilannehan on käytännössä sama. Kyseessä on maksava asiakas ja asiakas on aina oikeassa, mutta... Eli kyllä, minua vituttaa seistä jonossa jonkun juntin takana, joka laskettaa niitä hilujaan tai höylää melkein kuivaa Visa Electroniaan (OK pääasiassa kyse on huonot yhteydet pankkiin). Myyjän ehdottaessa mielestäni aivan oikein, että hän palvelisi muut asiakkaat ensin, aletaan parkua paikalle esimiestä tai Karpoa tai kuluttaja-asiamiestä.

No eihän ole sama ja siis kukaanhan ei nyt noin edes tee maksaessaan vaikkapa parinkympin bensalaskua. "Juntin". Just, eli sinä et ikinä pelaa raha-automaatteja ja jos vaikka pelaisitkin niin kiltisit vaan sullot ison kasan kolikoita taskunpohjalle ja kun istahdat autoon on puolet niistä pitkin auton lattiaa ja penkkien välejä niinkö?

Ja on se nyt varmasti päivä pilalla jos joku köyhä opiskelija Electroniaan höylää ja siinä menee se 12 sekuntia kun varmentaa tilin? Melko kiireistä? Elämä on joo.

Ja siis toki minä nyt sen ymmärrän, että joskus jonossa vituttaa. Vituttaa itseänikin varsinkin kun sitä jonoa on ihan vitusti. Menisivät rahvaat joo muualle tankkaamaan. Bensan hinta kympiksi litra niin tulee vaan naapuri enää tiellä vastaan eikä vituta. Suurin huvitus tuli lähinnä siitä lauseesta, minkä nainen sanoi. Eli sanatarkasti "odotatko hetken, että palvelen ensin nämä asiakkaat tästä." Eli minä en ollut enää mikään asiakas kun olin äsken ostanut heiltä kahvin ja luulisi huoltoasemayrittäjänkin tiedostavan, että ne peliautomaatit eivät ole heidän puljussaan hyvää hyvyyttään vaan ihan kohtalaisen hyvät provikat niiden pidosta vuosittain kertyy.

Ja tietenkin yksi tapaus ei kaada puljua, mutta jos olisin paikan omistaja ja näkisin naisen toimivan tuolla tavalla, pitäisin kyllä puhuttelun. Ja siis en soittanut kuluttaja-asiamiehelle enkä Karpolle enkä edes sille esimiehelle.

Kunhan nyt sanoin.
 
avatar kirjoitti:
Kävelin kassalle, että jos neiti vaihtaisi kolikot seteleiksi. Seisoin jonossa ja kun tuli minun vuoroni sanoi neiti pokkana, että "odotatko hetken, että palvelen ensin nämä asiakkaat tästä".

Nimim. asiakaspalvelussa työtä tehneenä..

Teit kaiken juuri oikein. Luulin jo allaolevista viesteistä, että olisit etuillut tai muuta vastaavaa.

Liikkeen kannalta on toissijaista, millä asialla asiakas asioi. Jos liike ei ollenkaan esim. vaihtaisi kolikoita niin asia olisi ihan eri. Asiakas on asiakas, vaikka häneltä ei juuri sillä hetkellä rahaa saisi. Rahastaminen tietysti on ensisijainen tehtävä mille tahansa liikkeelle, mutta asiakkaan saamiseksi sellaiseksi, että hän kantaa rahansa (isot tai pienet) on ehdottomasti asiakaspalvelun tärkein tehtävä.

Huonoa asiakaspalvelua kerrassaan, asiasta riippumatta.

EDIT: siis luulin alkuviestisi alla olevista viesteistä.
 

Mace

Jäsen
avatar kirjoitti:
Eli sanatarkasti "odotatko hetken, että palvelen ensin nämä asiakkaat tästä." Eli minä en ollut enää mikään asiakas kun olin äsken ostanut heiltä kahvin

Onko mahdollista, että naishenkilö tarkoitti tuolla sanamuodollaan sitä, että hän palvelee ensin paria muuta asiakasta ja sitten sinua? Kirjoitetussa muodossa tuon "nämä asiakkaat" voi nimittäin tulkita kahdella tavalla: hän valitsi sanansa noin, koska ei enää pitänyt sinua asiakkaana tai sitten hän halusi vain sanoa, että palvelee ensin paria muuta asiakasta. Toki live-tilanteessa esimerkiksi äänenpaino ja -sävy ovat voineet paljastaa, ettei hän todellakaan pitänyt sinua enää asiakkaana, mutta kysyinpähän kuitenkin.
 

Alamummo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Liverpool FC, Heiskanen, Lundell, Rantanen
Shayne kirjoitti:
Voihan sen ajatella toisinpäinkin. Kyllä mua ainakin vituttaa joka kerta, kun kassajonon kärjessä on jotkut hilujenlaskentatalkoot käynnissä.

Samat sanat, pinnaa kiristää kun kauppajonon keulilla joku onneton kaivaa kolikkopussin esiin ja alkaa keräilemään sieltä sekalaista kokoelmaa hiluja saadakseen maksettua ostoksensa. Ne hilut voisi vaihtaa pankissa isommiksi tai tunkea vaikka säästöpossuun.

EDIT: Ja ei, en pelaa mitään kolikkopelejä.
 

avatar

Jäsen
Suosikkijoukkue
Aidosti Sysipaska
Mace kirjoitti:
Toki live-tilanteessa esimerkiksi äänenpaino ja -sävy ovat voineet paljastaa, ettei hän todellakaan pitänyt sinua enää asiakkaana, mutta kysyinpähän kuitenkin.

No toki se on mahdollista, mutta siis jos nyt oletetaan, että olen jonossa, jossa on kuusi ihmistä. Kolme minua edellä ja kaksi takana ja nainen automaattisesti olettaa, että minä lasken nämä kolme takanani olevaa maksamaan ostoksensa ennen kuin koskee kolikkoihini ja sanoo asian noin, niin se on kuitenkin hiukan pielessä olevaa toimintaa. Kuten sanoin, itselläni ei ollut kiire ja odottelin, että muut saivat ostoksensa hoidettua ja sitten annoin kolikot nätisti tädille. Siinä on sitten vaan taas se, että jos niitä asiakkaita lappaisi siihen kokoajan lisää niin missä vaiheessa tädillä pettää pokka ottaa kokoajan uutta jannua maksuun? No, oli miten oli, kuitenkin fiksuin periaate olisi palvella asiakkaat sen mukaan, missä järjestyksessä tulevat tiskille eikä differoida asiakkaita palvelun tarpeen mukaan eikö?

edit:
 
Alamummo kirjoitti:
Samat sanat, pinnaa kiristää kun kauppajonon keulilla joku onneton kaivaa kolikkopussin esiin ja alkaa keräilemään sieltä sekalaista kokoelmaa hiluja saadakseen maksettua ostoksensa.

Heh heh.. sama vika. Nämä vain ovat poikkeuksetta vanhahkoja henkilöitä. En ole menettänyt pinnaani kertaakaan hilujen laskemisen takia, jos asia hoituu. Nuoremmilla tuntuu hoituvan nopeammin hiluilla maksaminen kuin vanhemmilla seteleillä, mutta jokaisen on kaupassa saatava käydä ja maksu tapahtuu asiakkaan määrittämällä vauhdilla.

Mutta se, että joku jonottaa vaihtaakseen pelikoneen tuotokset seteleiksi ei vie pitkää aikaa. Jos kassalla ei pysty kolikkoja käsittelemään on vaihtoehtoina harjoittelu tai alan vaihto. Vaikka en näppäräsormisin olekaan niin jopa itsekin opin melko nopeasti määrittämään monesta kolikosta syntyvän yhteismäärän. Lokeroon lajittelun voi tehdä myöhemmin, jos ei kykene siihen nopeasti.
 

avatar

Jäsen
Suosikkijoukkue
Aidosti Sysipaska
Alamummo kirjoitti:
Samat sanat, pinnaa kiristää kun kauppajonon keulilla joku onneton kaivaa kolikkopussin esiin ja alkaa keräilemään sieltä sekalaista kokoelmaa hiluja saadakseen maksettua ostoksensa. Ne hilut voisi vaihtaa pankissa isommiksi tai tunkea vaikka säästöpossuun.

EDIT: Ja ei, en pelaa mitään kolikkopelejä.

Kaupan kassalla ja kauppalaskun kymmensenttisillä maksaminen on täysin epärelevantti argumentti kun aletaan vertaamaan sitä, että huoltoasema ylläpitää RAY:n pelikoneita provisiopalkalla ja täten myöskin on osaltaan velvollinen vaihtamaan voitettuja kolikoita seteleiksi palveluaspektina.

Vai onko? Väitättekö, että se ei ole sen huoltoaseman tehtävä? Vaikka nyt olisinkin hetkeä aiemmin ostanut heiltä kahvin.

edit: Eli vaikka olisin asiakas kun olen ostanut kahvin niin siltikään asiakkaana kolikkojen vaihto seteliksi ei enää kuulu asiakaspalveluun vai olenko enää sen jälkeen heidän mielestään asiakas kun he ovat saaneet rahansa?

Pula-ajan Tretjak mainitsikin hyvin, että asiakkuuden hoitaminen toki ei läheskään aina ole transaktion vaativaa toimintaa. Tämä pitäisi monen yrittäjänkin muistaa.
 

msg

Jäsen
Suosikkijoukkue
Sopimustekninen verovelka
Taitaa muuten se kolikkopelin neliö(m2) olla tuotoltaan se parhain neliö.
 

Alamummo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Liverpool FC, Heiskanen, Lundell, Rantanen
avatar kirjoitti:
Kaupan kassalla ja kauppalaskun kymmensenttisillä maksaminen on täysin epärelevantti argumentti kun aletaan vertaamaan sitä, että huoltoasema ylläpitää RAY:n pelikoneita provisiopalkalla ja täten myöskin on osaltaan velvollinen vaihtamaan voitettuja kolikoita seteleiksi palveluaspektina.

Vai onko? Väitättekö, että se ei ole sen huoltoaseman tehtävä? Vaikka nyt olisinkin hetkeä aiemmin ostanut heiltä kahvin.

Hyvää asiakaspalvelua se on, jos vaihtavat. En vain ole varma on huoltoasemilla tai kaupoilla, jossa on pelikoneita mikään velvollisuus siihen.

EDIT: Tuli mieleen vielä kysymys, että vaihdetaanko huoltoasemilla seteliä kolikoiksi, jos haluaa pelata? Jos näin on, niin kyllä vaihtamisen pitäisi tapahtua toistekinpäin.
 

avatar

Jäsen
Suosikkijoukkue
Aidosti Sysipaska
msg kirjoitti:
Taitaa muuten se kolikkopelin neliö(m2) olla tuotoltaan se parhain neliö.

En ole todellaakaan varma, mutta jostain muistelilsin lukeneeni, että se provikka on lähemmäs 20 pinnaa? Jos on, niin on melko paljon.
 

avatar

Jäsen
Suosikkijoukkue
Aidosti Sysipaska
Alamummo kirjoitti:
Hyvää asiakaspalvelua se on, jos vaihtavat. En vain ole varma on huoltoasemilla tai kaupoilla, jossa on pelikoneita mikään velvollisuus siihen.

No tuskin niillä nyt velvollisuutta onkaan. Sitä en väitä, mutta siis asiakaspalvelun kannalta on melkoinen sudenkuoppa jos on puljussa kasa pelikoneita, mutta voittoja ei vaihdeta seteleiksi. Ne - kuten ilmeisesti pitää paikkansa - ovat nimittäin melkoisia tulonlähteitä huoltoasemillekin.
 

avatar

Jäsen
Suosikkijoukkue
Aidosti Sysipaska
Alamummo kirjoitti:
EDIT: Tuli mieleen vielä kysymys, että vaihdetaanko huoltoasemilla seteliä kolikoiksi, jos haluaa pelata? Jos näin on, niin kyllä vaihtamisen pitäisi tapahtua toistekinpäin.

No kyllä se täti sen vitosen minulle ainakin vaihtoi.

Niin ja siis kyllä edelleen ymmärrän sen, että ihmisiä vituttaa jonossa jonottaminen. Vituttaahan se kaikenlainen rahvaan seurassa pällistely kun olisi parempaakin tekemistä, mutta jokainen asiakaspalvelulla toimiva firma pitkässä juoksussa kusee omille nilkoilleen jos alkaa differoimaan asiakkaita heidän tarpeidensa mukaan. Olen sitä mieltä, voin olla väärässä, mutta epäilen vahvasti.
 

Alamummo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Liverpool FC, Heiskanen, Lundell, Rantanen
avatar kirjoitti:
...mutta jokainen asiakaspalvelulla toimiva firma pitkässä juoksussa kusee omille nilkoilleen jos alkaa differoimaan asiakkaita heidän tarpeidensa mukaan. Olen sitä mieltä, voin olla väärässä, mutta epäilen vahvasti.

Oletko sitä mieltä, että plussakortit yms sellaiset ovat turhia? Tai Stockan kanta-asiakaskortti ja sen mukanaan tuomat edut? Eikö näissä asiakasta aktiiviseksi asiakkaaksi kannustavilla systeemeillä differoida asiakkaita? Ne, jotka kantavat kyseiseen kauppaan / kauppaketjuun paljon rahaa saavat etuja, joista muut jäävät paitsi.
 

Vakio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, Man City
Tuli noista kassatytöistä mieleen kun vaimoni kanssa käytiin hiljattain paikallisessa kahvilassa, kuten meillä on usein viikonloppuna tapana. Yleensä meillä on vielä aika pitkälle samat ostoksetkin joka kerta. Normaalisti ne ovat tehneet n. 11 €. Tuotteita on määrällisesti 6-8 kpl. Viimeksi käydessämme kassatyttö ilmoitti hinnaksi 15 € ja risat. Olin vähän ajatuksissani enkä kiinnittänyt asiaan maksuvaiheessa juurikaan huomiota. Vasta siinä teetä hörppiessäni rupesin miettimään, että ei voi pitää paikkaansa tai sitten hinnat ovat nousseet roimasti.

Poislähtiessämme kävin sitten tytöltä (erittäin ystävällinen) kysymässä, että meniköhän se minun maksu aivan oikein. Ruvettiin siinä sitten yhdessä miettimään mitä olin ostanut ja tyttö kirjasi hinnat paperiin. Hinnat vaihtelivat 1 ja 3 egen välillä per tuote. Tyttö tempaisi taskulaskimen esiin ja alkoi räknätä. Taas tulokseksi tuli yli 15 egeä, vaikka näin jo pelkästään vilkaisemalla sitä lappua, että ei voi olla. Laskin päässä, että oikea summa on vähän päälle 11 €. Tyttö laski vielä kerran ja taas tuli tulokseksi yli 15 €. Hän kuitenkin uskoi minua ja antoi sen erotuksen verran rahaa takaisin ja vielä pahoittelut päälle.

Täällä on toisaalla ketju uusavuttomuudesta, johon minä tämän täydellisen laskutaidottomuuden katson kuuluvan. Ei hyvänen aika sentään. Ennen tuollaisia summia laskettiin päässä mennen tullen. Nyt ei osata edes taskulaskimella. Luulen, että hänen virheensä oli siinä, että ei suorittanut välissä kertolaskua, vaan suoritti laskutoimituksen putkeen. Aivan alkeellista matematiikkaa ja pitäisi kyllä olla hallussa kassatehtävissä toimivalla työntekijällä. Mihin tämä peruskoulujärjestelmä meidät oikein on vienyt?

Todettakoon vielä kerran, että kassaneiti oli kyllä hyvin ystävällinen ja sopi muutoin loistavasti asiakaspalvelijaksi.
 

avatar

Jäsen
Suosikkijoukkue
Aidosti Sysipaska
Alamummo kirjoitti:
Oletko sitä mieltä, että plussakortit yms sellaiset ovat turhia? Tai Stockan kanta-asiakaskortti ja sen mukanaan tuomat edut? Eikö näissä asiakasta aktiiviseksi asiakkaaksi kannustavilla systeemeillä differoida asiakkaita? Ne, jotka kantavat kyseiseen kauppaan / kauppaketjuun paljon rahaa saavat etuja, joista muut jäävät paitsi.

Itselläni on vihreä kommunistikortti. En kuitenkaan elä kovin sen mukaan vaan höylään jos satun käymään SOK:n puljussa.

Mielestäni on eri asia tämä kuluttajien sitouttaminen erilaisilla bonusjärjestelmillä kuin se, että puhtaasti asiakkaan sen hetkisen asioimistarpeen mukaan päätetään, kuka saa seuraavaksi palvelua.
 

jussi_j

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Alamummo kirjoitti:
Oletko sitä mieltä, että plussakortit yms sellaiset ovat turhia? Tai Stockan kanta-asiakaskortti ja sen mukanaan tuomat edut? Eikö näissä asiakasta aktiiviseksi asiakkaaksi kannustavilla systeemeillä differoida asiakkaita? Ne, jotka kantavat kyseiseen kauppaan / kauppaketjuun paljon rahaa saavat etuja, joista muut jäävät paitsi.

Kun tämä korttisysteemi on nykyään kaikilla kauppiailla käytössä, niin siitä seuraa, ellei ole jo seurannut, että suurimmalla osalla porukasta on jo kaikki kolme korttia taskussaan ja näin kaikki ovat kaikkien kauppojen kanta-asiakkaita. Näin esim. kaupoissa vain kanta-asiakkaille olevat tarjoukset ovat turhia, koska kaikilta se kortti löytyy kuitenkin.

Tietenkin nämä bonusrahat saa maksimoitua käymällä yleensä vain yhden ketjun tiskillä, mutta eiköhän ainakin päivittäistavaroissa näin ole muutenkin. Itse ainakin ostan liki kaiken safkan samasta mestasta.

Epäilisin, että kanta-asiakas korttien perimmäinen tarkoitus onkin tilastojen kerääminen. Nythän laitettuaan keppanan tarjoukseen, voi jälkikäteen tarkastella, että mitä muuta ne kepun hakijat ostivat ja ensi kerralla voidaan vaikka cämppärin hinnalla kompensoida halpa kalja.
 

scholl

Jäsen
Ruotsissa ei ole enää ruokakaupoissa juurikaan kassalaatikoita, vaan kolikot pitää tunkea itse peltipurkkiin, jossa on näyttö siitä paljonko vielä pitää tunkea ja setelit kassa tunkee toiseen peltilaatikkoon, josta ne menevät ilmeisesti jonnekin myymälän kassakaappiin tms. Eli laskemista ei tarvitse enää osata. En sitten tiedä, että onko se lisännyt sitä, että kassoille olisi valikoitunut entistä ystävällisempiä asiakaspalvelijoita.

Itse muistelin, että Ratakadun Neste on A24. Ehkä avatar olikin Sohossa. No anyway, jos ei ole erikseen mitään infoa, missä nuo rahat voitaisiin vaihtaa niin periaatteessa kassalla tuo rahanvaihto on samanlainen asiakaspalvelutehtävä kuin ostoksista maksun ottaminen. Siis jos menee nimenomaan suurempaan päin tuo vaihtaminen. Setelin kolikoiksi vaihtaminen ei ole joka liikkeessä välttämättä perusteltua, koska voivat tarvita hilut vaihtorahoiksi ja pelikone voi olla siellä sitä varten, että asiakkaat voivat pelata vaihtorahoina saamansa hilut, eikä niin että vaihdetaan kuukauden eläke ja pelataan sitten koko viikko.

Normaalihenkilö kassalla vaihtaa tuollaisen rahamäärän hyvin nopeasti. Samalla tavallahan he vaihtavat joskus rahaa kassasta toiseen, jos jostain kassasta on jotkut kolikot esim. loppu. Ei se sinänsä paljon aikaa vie, joten kassahenkilön kommentti oli siinä mielessä ihmeellinen. Menee vähän samaan kategoriaan sen kanssa, että jos olet viimeinen asiakas Mäksterin jonossa ja juuri sinun kohdallasi sanotaan: "vien nyt pöytään".

Samaa mieltä olen toki siitä, että ko. vaihtotoimenpide on kummallinen. Euron ja kahden kolikot kuluvat taskun pohjalta muutamassa päivässä normaalissa käytössä. Baarissa tai kahviloissa juomia jne. Alle kymmenen euron ostoihin niitä voi aina sujauttaa nopeasti ja kätevästi. 20centtiset voi sitten joko tunkea perinteiseen säästöpossuun tai jättää autoon ja olla iloinen siitä, että on pankkimittariinkin kolikoita joskus. Enkä toki kiellä etteikö niitä isompiakin kolikoita voisi käyttää pysäköintiin. Maksaa joskus parkkitalossa kortin sijaan kolikoilla niin menevät hyvin nopeasti.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös