Ostin Tampereen Intersport Megastore Lielahdesta TPS:n Genesis -komposiittimailan. Myyjä suositteli ostamaan intermediate-mailan, koska en ollut ostohetkellä vielä perehtynyt eri ikäisille pelaajille tarkoitettuihin mailavariantteihin. Kysyin myös komposiittimalojen kestävyydestä saaden ympäripyöreän vastauksen ”Ei ne sillä tavalla hajoa.”
Höntsäsin samana iltana mailalla noin tunnin ajan, jonka jälkeen huomasin, että lavan pohja oli alkanut halkeilemaan. Luonnollisesti olin erkannut mailan, mutta siitä huolimatta pohjasta lähti pientä silppua, niin että siitä näki selvästi miten mailan rakenne murtui pala palata. Erityisesti lämärit edesauttoivat prosessia.
Maila takasin kauppaan kuitin kanssa ja he lähettivät sen maahantuojalle, eli Pro Star Finlandille Turkuun. Sama lafka tunnetaan paremmin nimellä Great Skate. Maila tuli takaisin n. viikon päästä päätöksellä ei korvata, koska mailan päälle on luisteltu. Voin rehellisesti kertoa tässä, että ei muuten oltu.
Soitin maahantuojalle lisäselvitystä varten. Langan toisesta päästä alkoi sitten kiroilu ja syyllistäminen, mm. sanoin ”Olet idiootti, mailaa on selvästi vahingoitettu tahallisesti.”, ”Ei korvata, mailan päälle on luisteltu.” jne. Pattitilanne, joten otin selvää oikeuksistani Kuluttajavirastosta. Tein asiasta virallisen valituksen ja ilmoitin maahantuojalle asiasta. Sieltä asialle lähinnä naureskeltiin.
Kun lopulta viraston selvityspyyntö saavutti maahantuojan, sain puhelun Pro Star Finlandin toimitusjohtajalta. Hän sanoi: ”Olimme jo myyjäliikkeen kanssa päättäneet korvata mailan, koska kyseessä oli pieni korvaus, mutta nyt kun olet valittanut asiasta virallisesti, emme korvaa mitään.” Kummankaan osapuolen taholta mitään tällaista ilmoitusta ei ollut tullut.
Tilanne raukesi lopulta siihen, että minun olisi pitänyt lähettää maila Helsinkiin postitse, mikä olisi maksanut n. 20 euroa. Tämä vaihtoehto ei houkutellut, varsinkaan kun Kuluttajaviraston asiamies ilmoitti, että mahdollisuudet korvaussuositteluun ovat pienet epäselvästä tilanteesta ja ennakkopäätöksen puuttumisesta johtuen.
Epäkohdat tiivistäen:
*Intersportin myyjän asiantuntemattomuus mailatyyppien ja niiden ominaisuuksien suhteen.
*Maahantuoja ei lähettänyt mailaa tarkastettavaksi tehtaalle, vaikka tämä erikseen mainitaan kv-takuuehdoissa.
*Maahantuojan käytös puhelimessa.
*Toimitusjohtajan asiaton ”Hä-hää, meinattiin korvata, mutta eipäs korvatakaan.” –puhelu.
P.S. Näin samana talvena eräässä toisessa liikkeessä täysin identtisen mailan, jota eräs isä ja poika olivat tuomassa reklamaatioon. Arvatkaa mistä maila oli paskana?