Anteeksi kuinka?
Noh, ajatellaampas vaikka keittiötä.
Et pysty itse sitä noukkimaan hyllystä ja toteamaan että tämä on se jonka halusit.
Vaan keittiö suunnitellaan myyjän ja asiakkaan yhteistyöllä. asiakas kertoo mitä haluaa ja myyjä suunnittelee sen niin, että keittiön voi kyseiseen kiinteistöön asentaa. Ymmärsitkö?
Asiakas allekirjoittaa tilauksen. Allekirjoituksella asiakas hyväksyy keittiön sellaisenaan kuin se on suunniteltu. Eli, EI PALAUTUSOIKEUTTA. Mutta, jos myyjä on tehnyt virheen, niin myyjällä on oikeus kohtuullisessa ajassa korjata virhe. Jos yksi kaappi on väärä, sekään ei vielä oikeuta purkamaan kauppaa.
Aivan sama, jos imurikauppias myy sinulle imurin kotonasi ja allekirjoitat tilauksen, niin olet tehnyt sopimuksen myyjän kanssa.
Kauppa on sopimus-yleistä purkuoikeutta ei ole.
Oikeudellisesti tavaran tai palvelun ostaminen merkisevät sopimuksen tekemistä.
Sopimusta ei voi kumpikaan osapuoli yksinään muuttaa.
Kauppaa ei siis voi noin vain peruuttaa, vaikka tulisikin katumapäälle.
Virheettömän tavaran voi palauttaa ja saada rahansa takaisin vain, jos myyjä siihen suostuu.
Silloin myyjällä on halutessaan oikeus vaatia kohtuullinen vahingonkorvaus eli ns. purkuraha.
Monet liikket ja tavaratalot antavat vaihto- ja palautusoikeuden.
Se on vapaaehtoista asiakaspalvelua, ja liike voi itse määritellä palautusehdot.
Niin se vaan menee.
Painin näitten asioitten kanssa joka ikinen päivä.
Viimeksi muokattu: