Oletteko Te, asiakaspalvelijoita arvostelevat, ajatelleet, että jos asiakas käyttäytyy normaalisti ja asiallisesti, niin palvelun laatu paranee heti.
Näin ei tietenkään saisi olla, mutta myös myyjät ovat tunteellisia ihmisiä ja tekevät vain työtä elantonsa eteen. Ja nyt puhun aika pitkälti omasta puolestani ja niiden kollegoiden puuolesta, kenet tunnen hyvin.
En kuulu palveluammatteja arvostelevaan kaartiin, mutta voin silti vastata: Kyllä olen ajatellut.
Ylipäätäänkin ihmisten kanssa asioidessaan saa viestinsä paremmin perille, kun käyttäytyy asiallisesti, pitää naaman peruslukemilla ja antaa asioiden riidellä. Olen huomannut tämän hyväksi tavaksi neuvotella, yleensä reklamaatiohini on vastattu asiallisesti ja olen saanut hyvityksen.
Jos taas vastaan sattuu vaikea myyjä (joka siis vetää herneet nenään ennen kuin on edes ymmärtänyt mistä on kysymys, juujuu näitäkin on) niin helpoin tapa on pyytää joku toinen myyjä paikalle, toki asiaa auttaa jos kutsuttava on edellisen esimies. Ja edelleen muistetaan kohtelias käytös vaikka kuinka vituttaisi.
En minäkään suostuisi vittuilevan asiakkaan vaatimuksiin.