Laadukasta asiakaspalvelua

  • 1 948 427
  • 6 879

pernaveikko

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Crusaders, Lechia
Vai olisko rouvalla sitten ollutkin tänään vaan palkkapäivä, who knows.

Palkkapäiviä on monia, mutta esimerkiksi yleinen hanttihommissa on 10. & 25. päivä, joten hyvinkin saattoi olla siinä korvilla.

Minä sain äsken aika hyvää palvelua Kelalta, kun olen joutunut paperisotaan heidän kanssaan. Sain jo toisen bumerangin koulutustukeen liittyen, joten soitin sinne ja pyysin saada puhua jonkun kanssa kuka ehkä oikeasti tietäisi mistä helvetistä nyt on kyse. Titteliä en muista, mutta peruspalvelija hän ei ollut.

Olin toimittanut kaikki tarvittavat laput heidän uskomattoman vaatimuslistansa mukaan, mutta eihän se riittänyt, koska heidän kirjeessään oli virhe. Setä sentään suostui myöntämään sen tyyliin "niin no, onhan tämä oikeastaan." Miten ihmeessä voin toimittaa jotain mitä ei ole koskaan pyydetty?

No, nyt käytiin reilussa vartissa kaikki asiat läpi (varmistin sellaisetkin asiat mitkä kaiketi oli jo hyväksytty) ja ehkä jo ensi viikolla voisin saada minulle kuuluvat rahat takautuvasti ja sitten säännöllisesti kerran kuussa.

En ole siinä tilanteessa, että opintoni tai syömiseni olisi tästä takapakista kiinni, mutta sellaisia on varmasti hyvin paljon ja onhan tämä ihan kestämätön tilanne. Varmasti saattaisi helposti alkaa jo vaikuttamaan opiskelumotivaatioon ja joissain tapauksissa jopa -kykyyn. Enpä olisi uskonut antavani joskus asiakaspalautetta Kelalle, mutta nyt kuitenkin sen tein.

Joku vakuutusyhtiö varmaankin konsultoi Kelaa miten asiakkaita uuvutetaan. Nämä rahat minä heiltä vien, vaikka olisin minkälainen miljonääri.

Puhelimeen vastattiin parissakymmenessä sekunnissa ja isoa herraakaan ei tarvinnut odottaa kuin ehkä pari minuuttia. Helposti sitä miettisi, että ei tuommoiseen firmaan taida jaksaa edes kokeilla pääseekö läpi.
 

finnjewel

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, KooKoo, KPL, Kiovan Dynamo
Tulipa hankittua digi-tv-aikakauden alkaessa sekä Canal+:n että PlusTv:n katselukortit. Pian selvisi, että kortit voisi yhdistää niin, että kummankin ohjelmat näkyvät samalla kortilla.

Soitinkin sitten PlusTv:n asiakaspalveluun (jonotusta n. 40 min) jotta hoitaisivat asian. Pyysivät lähestymään sähköpostilla, tein kuten pyysivät.

Ei vastausta kolmeen viikkoon, joten lähetin uuden sp:n jossa tiedustelin asiaa. Sain vastauksen, että asiaa käsitellään. Meni pari viikkoa, ja tuli uusi sp, jossa todettiin kiirettä pitävän ja pyydettiin hoitamaan asia puhelimitse.

Homma jäi sitten yli kuukaudeksi kunnes pyysin eilen samaa Canal+:n asiakaspalvelusta. Neiti ilmoitti, että 10 minuuttia ja homma pelaa. Kuten kävikin.
 

Tuplahuuru

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kalapa
Miinus TV

Saipa Plys-Tv:n kanssa säätää laskujen kanssa. Kolme laskua putkeen perseellään + pari maksumuitutusta jo selvitetyistä laskuista, joista sovitut osat maksettu.

Sähköposteihin ei tullut vastauksia ollenkaan ja aspa ei osaa selvittää yleensä asiaa ollenkaan. Lupaavat soittaa, mutta eivät soita.

Viimeksi meinasin jo irtisanoa koko systeemin, mutta sitten alkoi homma toimimaan viimein; tai no seuraavaa laskua pelolla odottaen. Nyt kun Formulat on paketissa voisi joutaakin kiinni.
 

jonsson

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pelicans
Tuli mieleen tästä ketjusta, että muutama päivä sitten soitin erään puhelin- ja internet-operaattorin asiakaspalveluun ja pyysin apua kun oli ongelmia netin kanssa.

Sain kyllä vastauksen ongelmaan nopeasti, mutta kuitenkin 20 minuuttia meni kaikenkarvaisten tarjousten hylkäämiseen.

Ärsytti vaan, kun sanoi EI, niin toisessa päässä käydään inttämään vastaan.
 

Rocco

Jäsen
Tuli mieleen tästä ketjusta, että muutama päivä sitten soitin erään puhelin- ja internet-operaattorin asiakaspalveluun ja pyysin apua kun oli ongelmia netin kanssa.

Sain kyllä vastauksen ongelmaan nopeasti, mutta kuitenkin 20 minuuttia meni kaikenkarvaisten tarjousten hylkäämiseen.

Ärsytti vaan, kun sanoi EI, niin toisessa päässä käydään inttämään vastaan.
Anna arvaan... Soitit Soneralle?
 

Janda

Jäsen
Kyllä, arvaa kuin kyrsi jankata koko ajan, että en halua laskuja sähköpostiin ja en halua mitään paketteja puhelinliittymääni...
Olen itse ollut nykyisessä työpaikassani noin vuoden ajan ja sinä aikana on sama Soneran edustaja soittanut viisi kertaa ja tarjonnut kaikenlaisia vaihtoehtoja koskien Soneran liittymää. Eihän siinä mitään, mutta kun kaverille ei tunnu millään menevän jakeluun, että kyseisen liittymän omistaja on työnantajani eikä minulla täten ole hirveästi valtuuksia sitä muutella. Luulisi niiden nyt pystyvän blokkaamaan omat yritysasiakkaansa pois noilta soittolistoiltaan. Ensimmäiset neljä kertaa jankkaaminen jatkui vaikka tämän hänelle joka kerta ystävällisesti kerroin. Viidennellä kerralla jankkaaminen oli juuri alkamassa, kun sanoin kiitos moi. Tuut-tuut-tuut....
 

J.Petke

Jäsen
CASE1
Soneralta soiteltiin minullekin, tai siis Soneran toimeksiannosta. Kysyivät että oletko viimeaikoina tarkistellut puhelu sekä nettihintoja.

Sanoin että

JP: "En mutta omistan kytkypuhelimen vielä vuoden sekä nettini on niin halpa että ette pysty siihen hintaan sitä minulle tarjoamaan."

SON: "No minkäs hintainen"

JP: "Megainen yhteys 23,90 virusturvan kanssa"

SON: ".........(hiljaista)"

JP: "Ettehän"

SON: Emme voi juu, hyvää päivänjatkoa.

Eniten tässä ihmetyttää se, että SONERA kysyy asiakkailtaan että oletteko tarkistelleet hintoja. Järjestäen Sonera on aina kallein joten oli mukava kuunnella myyjän kärvistelyä.

CASE2

Digiboksini on rikki ja menin sitten eteeni tulleesta atk-liikkeestä kysymään että saako heillä huoltaa laitteen. Myyjä sanoi, että kyllä se onnistuu mutta lähettävät koneen siitä eteenpäin. Sanoi myös että kannattaa ottaa yhteys maahantuojaan sillä ei tuo boksi saa noin rikki mennä. Oikein mukava ja rehellinen myyjä. Ei alkanut heti myymään oman firman palvelua vaan ajatteli ensiksi asiakkaan parasta. Varmasti kun tietokonetta vaihdan niin ainakin pyydän heiltä tarjouksen ja vaikka ei olisi halvin niin harkitsen ostoa hyvin vakavasti.
 

JZZ

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Piraattiryhmä, Caps, ManU
Ostin Electroluxilta kodinkoneet keittiöfirman kautta, ja liesituulettimesta oli jäänyt puuttumaan haitariputki, joka tulee moottorin ja ilmansuuntaimen väliin. Soitettuani ensin Electroluxin palvelunumeroon kaksi viikkoa päivittäin n. 4 kertaa, sain joka kerta saman vastauksen: "kaikki linjamme ovat varattuna, jätä piip-äänen jälkeen puhelinnumerosi, niin otamme sinuun yhteyttä". Eivät kertaakaan ottaneet. No, sain sitten keittiöfirman kautta neuvoteltua suoraan myynnin tuen numeron, ja sieltä sitten vastattiin. Hetken aikaa juteltuamme palveija lupasikin postittaa heti ensi tilassa korvaavan osan. Kesti kaksi tuntia, sama henkilö soittaa takaisin ja ilmoittaa että ko. poistoputki ei kuulu pakettiin. Selvitän hänelle, ettei kyseessä ole poistoputki, vaan haitariputki joka kuuluu pakettiin (ohjekirjan kuviin se on ainakin merkitty). Poistoputki siis on alumiinista putkea jolla ohjataan ilma ulos talosta, ja haitariputki on juurikin tuo osa joka tulee aktiivihiilisuodattimella varustettuun malliin. Lopulta mies sanoi, ettei missään tapauksessa kuitenkaan aio postittaa minulle haitariputkea, mutta voin tilata heiltä sellaisen vaivaiseen 65 euron hintaan. Ilmoitin ottavani seuraavaksi kuluttaja-asiamieheen yhteyttä, ja kävin hakemassa K-Raudasta vastaavaa putkea (20€ letkunkiristimien kanssa).

Perkele että vituttaa tuollainen, yhdestä osasta kauhea vääntö.
 

BOL

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Kävipä niin, että tuli tuuli ja tuiverrus ja sen myötä kalsa kotiin. Soitinpa huoltoyhtiöön ja pyysin saada kotiini ihmisen, joka laittaa ikkuna- ja partsin ovitiivisteet kuntoon sekä korjaa myös rikki olevan wc-pöntön vetimen. Asiakaspalvelun neiti oli erittäin ystävällinen ja lupasi välittää viestini huoltomiehille, jotta saadaan asiat korjatuksi a.s.a.p. Mainitsin vielä, että perheessämme on kaksi pientä lasta, joten varsinkin tiivisteillä on kohtuullisen kiire, kun kersat pyörii lattialla.

Tämä kaikki tapahtui 3 viikkoa sitten maanantaina. Koska olen aikaisemminkin ollut tekemisissä ko. huoltoyhtiön ja heidän työntekijöidensä kanssa, en edes odottanut heitä samana tai edes seuraavana päivänä. Kuvittelin kuitenkin, että saman viikon aikana asiat korjataan, tai edes ottavat yhteyttä. Mitään ei kuulunut, mutta jotenkin en ehtinyt/muistanut/viitsinyt peräänkään soitella. Eilen kuitenkin tapahtui ihme: kaksi huoltomiestä rimputti maanisena ovikelloamme! Ei soittoa ennakkoon, että olisivat tulossa, vaan suoraan asiaan. Luonnollisestihan lapset heräsivät päiväunilta moiseen mekkalaan, mutta väliäkös tuolla, koska he olivat vihdoin täällä. Jee!

Luonnollisestikaan he eivät voineet tehdä eilen asioille mitään, koska ikkunatiivisteetkin olivat vääriä eikä heitä ollut infottu rikkinäisestä wc-pöntöstä. Muistutin vielä, että tuuletusikkunoistamme puuttuvat edelleenkin kiskot, joilla ikkunoiden aukioloa voi säätää. Myös saunan kiuas on ollut muutostamme saakka osittain irti ja olisi erittäin mukava, että lapsiperheessä moinen olisi kunnossa. No, mitään ei siis eilen saatu tehtyä, mutta lupasivat palata tänään asiaan.

Kun sitten aamulla leikkipuistosta palasimme, huomasin herrojen käyneen. Pönttö oli korjattu, tosin varaosien roskat olivat pitkin vessaa, kiuaskivet oli nostettu lattialle ja samalla oli tippunut vessan naulakosta vaatteita lattialle. Luonnollisesti kissamme oli kussut niiden päälle. Keittiöstä löytyi lopulta lappu, jossa luki harakanvarpailla: " Kiuas on vaarallinen se voi tippua. Soitamme timpurin paikalle korjaamaan sen. t. huolto".

Vituttaa aika lailla, että olemme asuneet 4kk tässä asunnossa ja monta kertaa olemme kiukaasta maininneet. Koska mitään ei ole korjattu, emme kuitenkaan ole osanneet olettaa sen olevan niin vaarallinen, että sitä ei voisi käyttää. Varovaisia olemme toki tietenkin olleet. On myös hauska huomata, että koska asuntomme remontoitiin ennen muuttoamme, ketään ei kiinnostanut sen vertaa, että olisivat tarkastaneet KAIKEN olevan turvallisuusnormit edes välttävästi täyttäviä. Maksamme kuitenkin lähes 1200€ vuokraa kuukausittain ja tällaiset asiat kuuluvat selkeästi huoltoyhtiölle.

Tämä samainen huoltoyhtiö soitti edellisen asuntomme avainten perään, vaikka olimme ne sinne palauttaneet. Pyynnöstä emme saaneet edes lappua, missä todettaisiin meidän ne sinne palauttaneen. Kiireessä mieheni ei sitten ehtinyt jäädä jänkäämään. Ilmeisesti avaimet kuitenkin löytyivät, koska uudet asukkaat pääsivät muuttamaan. Tai sitten tajusivat mieheni vihaisen soiton jälkeen, että meidän piikkiin on turha yrittää laittaa mitään.

Tämän samaisen huoltoyhtiön papparaiset lähtivät pääkonttorille Espooseen katsomaan mitä kirjaimia sukunimemme sisältää. Asumme siis Helsingissä. Eipä palanneet koskaan kirjaintensa kanssa. Nyt nimi toki ovesta löytyy, mutta sekin sen vuoksi, että tuuraava huoltomies sen järkkäsi.

Tällainen jos mikä, on loistavaa asiakaspalvelua. Kannattaa suuren vuokranantajan säästää joku 1000€ vuodessa ja suututtaa kaikki vuokralaiset ja vastailla heidän vihaisiin puheluihinsa. Toivottavasti kiuas saadaan toimimaan tämän talven aikana. En tosin aio tällä kertaa jäädä odottelemaan tiistaita pidempään, vaan soitan perään ja vaadin saada konkreettista tietoa, koska kiuas tullaan korjaamaan.
 

J.Hotti

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK Detroit Red Wings FC Barcelona
Ajattelin ensin avata oman ketjun aiheelle, mutta tälläinenkin löytyi joten ehkä asian saa "eteenpäin" myös tätä kautta.

Verkkokauppa Com

Tilasin viime kesänä kyseisestä kaupasta Lacien ulkoisen kovalevyn. Viime lauantaina kovalevy sanoi yhteistyösopimuksemme irti, levy kyllä pyöri ja virta tuli normaalisti, mutta USB:n kautta koneelle ei tullut mitään yhteyttä. 24 kk takuuta laitteella, selvitys sähköpostilla miten toimitaan --> lähetys Postin kautta takuuhuoltoon ja tarkat selvitykset mukaan. Maanantaina kuitenkin avasin kovalevyn kuoren, ihan vaan siksi, että jos sille pystyisi itse tekemään jotain. Enpä olisi uskonut, että tästä tulee niinkin iso haloo mitä nyt on tullut. Suljin kuoren tekemättä laitteelle mitään, ihan niin pro en ole ATK:n kanssa, että olisin vian korjannut. Kunhan tsekkasin päältä päin.

Tänään Verkkokauppa lähetti minulle meiliä, että laite on vastaanotettu, mutta koska laitteessa on nähtävissä jälkiä, että kuori on avattu, takuuehdot eivät täyty! Soitto huoltoon ja vastaus: "kuori on avattu väkivalloin, takuuehdot eivät täyty". Kerroin eo. tarinan tilanteesta, vastaus: "voitko todistaa, että kovalevy on ollut viallinen ennen kuoren avausta?". Siis vittu haloo, miksi olisin sitä kuorta avannut jos se ei olisi ollut viallinen. Ilmoitin vielä kerran, että kuorta ei todellakaan tarvinnut avata väkivalloin, kunhan kurkkasin sisään ja siitä ei todellakaan vahinkoa tule / tullut. Tämän jälkeen Verkkokaupan työntekijä alkoi luettelemaan vahinkolistaa, "kulmat rutussa, virtanappi puolittain irti... jne" - USKOMATONTA ! ! ! En ole tälläiseen ennen törmännyt 30-vuotisen elämäni aikana.

Seuraavaksi kysyin, missä lukee, että jos laitteen jonka kuori on avattavissa helposti, avataan, takuuehdot kaatuvat? Vastaus tuli, että laitteen mukana tulleessa CD-rom muodossa olevalla käyttöoppaassa. Kaivoin kaapista kyseisen rompun ja kuinkas ollakaan - englanninkielinen! Kuluttajaviraston ensimmäiset kommentit asiasta olivat, että englanninkielisessä manuaalissa olevat kiellot kuoren avaamisesta ja sitä kautta takuuehtojen rikkoutumisesta eivät ole suomalaiselle asiakkaalle laissa päteviä. Lisäksi kuluttajavirasto sanoi, että tämäntyyppisissä takuun alaisissa laitteissa tulee olla sinetti, jos kuorta ei saa avata. Ei ollut ei.

Soitin huoltoon vielä kerran ja tarjosin mahdollisuutta pistää asian kuntoon helpolla tavalla. Minä olen laitteen ostanut kesällä heiltä, minä olen laitetta käsitellyt asiallisesti, kuoren avaaminen ei laitetta rikkonut, takuuta oli ja on voimassa. Kuluttajaviraston kommentit ovat minun puolellani.

"Voitte viedä asian eteenpäin", vastattiin.

Todellakin vien. Tulee kalliiksi Verkkokaupalle.

Jos on vastaavia tapauksia jollain ollut aikaisemmin, myös YV:nä saa lähestyä.

Ps. Ja asiaa hoitanut huollon työntekijä lisäksi löi allekirjoittaneelle luurin korvaan neljä kertaa, lisäksi syytti vittuilusta. Melkoinen asiakaspalvelija. Kun kysyin hänen esimiehensä nimeä jolle voin tehdä valituksen törkeästä asiakkaan kohtelusta, vastaus: "minun ei sitä tarvitse teille kertoa!" ja luuri korvaan, sen neljännen kerran.

Näin niitä takuuhuoltoja kierrellään ettei katteet menisi.
 
Viimeksi muokattu:

pernaveikko

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Crusaders, Lechia
Näin niitä takuuhuoltoja kierrellään ettei katteet menisi.

Toivottavasti jaksat hoitaa asian loppuun ja kertoa myös kuinka lopulta kävi. Minä olen nimittäin ollut aina siinä uskossa, että laitteita ei missään olosuhteissa saa avata itse, jos vielä joskus meinaa uuden laitteen saada.

Oletukseni toki perustuu juurikin siihen englanninkieliseen manuaaliin.

Ei tietenkään millään pahalla, mutta olihan se nyt aivan järjetön teko mennä se itse avaamaan, kun kuitenkin tiesit, että et pysty sille mitään tekemään.

"voitko todistaa, että kovalevy on ollut viallinen ennen kuoren avausta?".

Tuo oli kyllä aika mielenkiintoinen, heh. Kai semmoisiakin ihmisiä on ketkä "kunhan kurkkaa sisään."
 

J.Hotti

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK Detroit Red Wings FC Barcelona
Toivottavasti jaksat hoitaa asian loppuun ja kertoa myös kuinka lopulta kävi. Minä olen nimittäin ollut aina siinä uskossa, että laitteita ei missään olosuhteissa saa avata itse, jos vielä joskus meinaa uuden laitteen saada.

Satavarmasti jaksan, kestäkööt vaikka viisi vuotta, mutta loppuun asti tämän vien. Joo ei tapoihini ole kuulunut availla esim. videoita, cd- tai dvd-soittimia, telkkareita, pesukoneita tms. Ulkoinen kovalevy jonka kuori aukeaa suurin piirtein vasemman käden pikkusormella ei mielestäni kuulu laitteisiin, jonka kuorta ei voisi avata KATSOAKSEEN SINNE.

Oletukseni toki perustuu juurikin siihen englanninkieliseen manuaaliin.

EU:n lainsäädäntö on minun puolellani, asia selvitetty. Kerrankin voin sanoa jotain hyvää tästä "yhteisestä Euroopasta" : )

Ei tietenkään millään pahalla, mutta olihan se nyt aivan järjetön teko mennä se itse avaamaan, kun kuitenkin tiesit, että et pysty sille mitään tekemään.

"voitko todistaa, että kovalevy on ollut viallinen ennen kuoren avausta?".

Tuo oli kyllä aika mielenkiintoinen, heh. Kai semmoisiakin ihmisiä on ketkä "kunhan kurkkaa sisään."

Aivan kuten frendi sanoi minulle, olisin voinut myös alkaa tappelemaan, että ette pysty todistamaan, että minä olen kuoren avannut. Eikö esim. DVD mene takuuhuollon läpi jos sen päällä on naarmuja jotka ovat voineet tulla esim. päällä olleesta toisesta laitteesta?

Komeasti lähettivät Verkkokaupasta sähköpostia, että "tuote on lähetetty teille postin kautta takaisin veloituksetta". Heh, saman lafkan sivuilla lukee, että mikäli tuote toimitetaan turhaan takuuhuoltoon, palautuskulut maksaa asiakas.

Taisi nuoleskelu alkaa jo : )
 

varjo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Montreal Canadiens, (Internazionale), Nash&Suns
"voitko todistaa, että kovalevy on ollut viallinen ennen kuoren avausta?".

Tuo oli kyllä aika mielenkiintoinen, heh. Kai semmoisiakin ihmisiä on ketkä "kunhan kurkkaa sisään."

Lähinnä on niitä, jotka päättävät tehdä omia kivoja pikkumodauksia ja sitten yrittävät saada kämmäilynsä laskutettua myyjäliikkeillä. Ja tasan tarkkaan samat tapaukset sitten avautuvat nettifoorumeilla, miten heitä on kohdeltu väärin jne.

Sinänsä verkkokaupan kanta on selvä, vaikka asiaa ei siis ole suomeksi ilmoitettu, mikä tekee tästä yksittäistapauksesta hankalamman.

En siis syytä avautujaa kovalevynsä rikkomisesta, mutta kun niitäkin tapauksia on ja sen takia ehdot ovat tiukat.
 

J.Hotti

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK Detroit Red Wings FC Barcelona
Lähinnä on niitä, jotka päättävät tehdä omia kivoja pikkumodauksia ja sitten yrittävät saada kämmäilynsä laskutettua myyjäliikkeillä. Ja tasan tarkkaan samat tapaukset sitten avautuvat nettifoorumeilla, miten heitä on kohdeltu väärin jne.

Sinänsä verkkokaupan kanta on selvä, vaikka asiaa ei siis ole suomeksi ilmoitettu, mikä tekee tästä yksittäistapauksesta hankalamman.

En siis syytä avautujaa kovalevynsä rikkomisesta, mutta kun niitäkin tapauksia on ja sen takia ehdot ovat tiukat.

Juuri näin. Siinä missä Verkkokaupalla on äskeisen sähköpostin perusteella kuulemma todistaja, joka on kuullut puhelumme ja väittää asiakaspalvelijan toimineen asiallisesti puhelun aikana, myös minulla on todistaja jolle näytin kovalevyä lauantaina ennen sen avaamista ja kerroin, että kovalevy on viallinen. Kokeilipa tämä todistajani myös omaan koneeseen sitä, ei toiminut.

Pikkumodauksista ja kämmäilyistä... eikö ne tuollaisessa ammattitaitoisessa huoltopisteessä osaisi tulkita jos olisin yrittänyt jotain tälläistä kovalevylle tehdä? Varmaan se näkyisi itse laitteessa? Nyt kriteerit syyttää minua tuosta ovat kuoressa olevat pari naarmua!

"Olette itse avanneet kovalevyn, joka Lacien ehtojen mukaan evää takuun, joten tästä voitte reklamoida sinne. Voimme toki toimittaa levyn eteenpäin, mutta se tulee valitettavasti bumerangina takaisin"
Näin komeasti vastattiin Verkkokaupan reklamaatiopalvelusta vai mikä lie. Lacien ehtojen mukaan? Eli siis ehdot ovat tällä englanninkielisellä rompulla. Näyttäkää minulle oikeasti laki, jonka mukaan minun on SUOMALAISESTA YRITYKSESTÄ SUOMESSA laitteen ostaessani osattava lukea englanninkielisestä manuaalista, että jos laitteen kuoren avaa, takuuehdot menettää?

Ei vittu oikeasti.
 

Turnipsi

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Tarpeeksi kun Verkkokaupalle asiasta jaksaa meuhkata, menee laite luultavasti takuuvaihtoon. Näin ainakin eräällä toisella forumilla dvd-laitteen kanssa on käynyt.

Henkilö avasi laitteen (sinetti löytyi, mutta väärällä kielellä) jostain syystä, kasasi takaisin ja lähetti VK:aan. Ekat mekkalat tuli luonnollisesti sinetin hajoamisesta. Sinetti oli väärällä kielellä, joten siihen vetoaminen taisi kaatua jossain vaiheessa. Lopulta sitten VK:n joku isompi päälikkö ilmoitti että laite korjataan ja että kyseinen henkilö ei ole enää toivottu asiakas Verkkokaupassa.

Lisäksi noissa menee homma käsittääkseni niin päin, että myyjä on velvollinen todistamaan että laite on hajonut avaamisen takia. Eikä niin, että asiakas joutuu todistamaan että laite on ollut ehjä.

*edit*

Näyttäkää minulle oikeasti laki, jonka mukaan minun on SUOMALAISESTA YRITYKSESTÄ SUOMESSA laitteen ostaessani osattava lukea englanninkielisestä manuaalista, että jos laitteen kuoren avaa, takuuehdot menettää?.

Vaikeata, koska tuollaista lakia ei ole. Vaikka tuo onkin hyvin käytetty kieli, ei voida vaatia että kaikki sitä osaavat. Tämän takia ohjekirjat ja takuuehdot pitää olla suomeksi.
 

J.Hotti

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK Detroit Red Wings FC Barcelona
Tarpeeksi kun Verkkokaupalle asiasta jaksaa meuhkata, menee laite luultavasti takuuvaihtoon. Näin ainakin eräällä toisella forumilla dvd-laitteen kanssa on käynyt.

Juuri näin. Ja tosiaan se mitä kuluttajavirastosta nainen minulle puhelimessa päivällä sanoi, ei tässä tarvitse asiasta edes huolestua. Turhaa vaivaa vaan päivänselvästä asiasta jonka Verkkokauppa olisi voinut hoitaa asiallisemmallakin tavalla.

Lopulta sitten VK:n joku isompi päälikkö ilmoitti että laite korjataan ja että kyseinen henkilö ei ole enää toivottu asiakas Verkkokaupassa.

Arvaa kaksi kertaa asioisinko muutenkaan kyseisessä firmassa enää jatkossa, olisin sitten toivottu tai ei-toivottu asiakas Verkkokaupassa : )

Kyllähän näitä ATK-laitteita saa muualtakin. Jatkossa - ei enää ikinä netistä tilattuna. Paikan päältä kun ostaa, sen kuluttajan noin 119 kohtaisen varmistuslistan voi grillata suoraan myyjältä!

Vaikeata, koska tuollaista lakia ei ole. Vaikka tuo onkin hyvin käytetty kieli, ei voida vaatia että kaikki sitä osaavat. Tämän takia ohjekirjat ja takuuehdot pitää olla suomeksi.

Kuulemma EU:lla on. Tämä selviää tarkemmin huomenna torstaina, kun käyn virastossa tekemässä virallisen valituksen asiasta.
 
Puolenkuun Pelit - ja homma pelittää!

Tiistai- illalla (tai maanantai) laitettiin pojan pelitilaus sisään ja maksettiin samantien.
Keskiviikkona oli tilauksen tiedoissa "Lähetetty asiakkaalle".
Eilen torstaina oli paketti postilaatikossa.

Kerrassaan mahtavaa toimintaa - ja yksi todella tyytyväinen asiakas (poika) !

Itsellä juuri päinvastaisia kokemuksia ko. firmasta ja nyt tulee jälleen yksi lisää, mikäli huomenna ei ala tapahtua. 5 kertaa olen Puolenkuun peleistä tilannut ja kaksi kertaa näistä on sujunut täysin ongelmitta. Kaiken huippu oli kyllä viime joulun jälkeen jolloin tilasin erään pelin ja toimittamiseen meni 9 arkipäivää, eikä minkäänlaista ilmoitusta ko. tuotteen myöhästymisestä laitettu. Toinen mieleenituleva tilanne ko. firman kanssa oli tänä syksynä Football manager 2008 -pelin ilmestymisen jälkeen. Tilasin itselleni FM:n ja serkulle syntymäpäivälahjaksi Crash Bandicoot -pelin. Noh, kaverini tilasi seuraavana päivänä myöskin FM:n, mutta sitten kävikin niin, että meikäläisen FM jostain kumman syystä tulikin jälkitoimituksena ja kaveri sai oman pelinsä ennen minua.

Noh, vastedes tilaankin pelini jostain muualta.
 

Beagle Boy

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Luomuteurastajat (RIP)

Muista vaatia myös kaikki reklamoinnista aiheutuneet kulut, eli esim. puhelinkustannukset ja kustannukset jotka syntyivät laitteen postittamisesta Verkkokaupalle, myös mahdolliset matkakustannukset postiin.

Minua jaksaa kummastuttaa maahantuojien ohjeiden suomentamisen ja ruotsintamisen laiminlyönti. Useilla suurilla valmistajilla on esimerkiksi ATK-laitteissa näissä puutteita.

Vaikeata, koska tuollaista lakia ei ole. Vaikka tuo onkin hyvin käytetty kieli, ei voida vaatia että kaikki sitä osaavat. Tämän takia ohjekirjat ja takuuehdot pitää olla suomeksi.

Lakia ei ole, mutta asetus löytyypi.
Valtioneuvoston asetus kulutustavaroista ja kuluttajapalveluksista annettavista tiedoista 23.6.2004/613 4 ja 9 § ovat relevantit.
 

Tommy

Jäsen
Suosikkijoukkue
#17
Itsellä meni emolevy rikki, oli siellä jonkun aikaa huollossa.
Sitten tuli viestiä et olen itse vääntänyt jonkun osan sieltä (ei konkka), ihmettelin että mitenköhän toi on mahdollista kun tiedän kuitenkin ettei emolevyä käpistellä jos on peukalo keskellä kämmentä.

Tarjottiin kuitenkin uutta levyä naurettavaan hintaan (joku 20 euroa) tai jotain. Halusin saada koneen takaisin mahdollisimman pian ja suostuin tuohon. No, kävin sitten hakemassa uuden levyn ja sekin oli rikki.

Tämän jälkeen sain uuden levyn, pieni reklamaatio ja rahat maksettiin takaisin (se 20 euroa). Eli joo, huollon kavereilla on ehkä hiukan ylimielinen asenne, mutta kyllähän ne paljon näitä puukäsiä näkevät (jotka avaavat ulkoisen kovalevyn sen jälkeen kun ovat ilmoittaneet vievänsä sen huoltoon) niin kyllähän tuon ymmärtää.

Jos nyt ei ole väännetty rautalangasta ettei laitetta saa itse avata ja olet sen mennyt tekemään, niin eiköhän tuo ole ihan aiheellista korjata. Mutta sopii myös ihmetellä mitä on päässä liikkunut siinä vaiheessa kun olet itse ajattelut katsovasi sisälle.
 

TemeX

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Voi teitä

Suorastaan naurattaa osa kommenteista, joita tänne on kirjoitettu.

Itse olen ollut 11 vuotta myyjänä milloin missäkin ja nähnyt ja kuullut mitä uskomattomampia reklamaatioita, joko tuotteista tai asiakaspalvelusta.

Ehkä hauskin oli Espoolaisessa päivittäistavaraliikkeessä, kun asiakas palautti "vanhentuneen maidon". Hirveä itkupotkuraivari "kun te saatanat myytte vanhaa maitoa!" Olin siis valvojana silloin ja menin infon tyttöjen avuksi hoitamaan reklamaatiota.
Kyllä, asiakas oli ostanut meiltä maitoa edellisenä päivänä.
Mutta, hauskaksi tämä tilanne muuttui siinä vaiheessa kun huomasin kuitista, että asiakas oli ostanut rasvatontamaitoa ja yritti palauttaa kevytmaitoa, jossa päiväys oli jo mennyt. Hymyilin ja kerroin, että "yritätte palauttaa tuotetta, jota ette ole meiltä ostaneet". Ja asiallisesti.
Tiukasti vielä siinäkin vaiheessa väitti että olimme myyneet hänelle vanhaa maitoa ja kuluttajasuoja-asiamies ottaa yhteyttä jos emme hyvitä matkoja ja tuotetta. Sanoin hyvin jyrkästi EI.
Sitten asiakas teki kohtalokkaan virheen ja haukkui mua mulkuksi ja vieläkin uhkasi kuluttajasuoja-asiamiehellä. Tuumasin, että "sulla on 5 sekuntia aikaa häipyä myymälästämme tai mä soitan poliisit!" Meni hermo aivan totaalisesti.
Kyllä asiakas siitä sitten lähtikin ja mutisi jotain mennessään, en kuunnellut.
Meni pari päivää ja sama asiakas tuli kauppaamme ostoksille. Kusipäänä, niin kuin luonteeni on, seurasin asiakasta ja ennen kuin asiakas meni kassalle, kävin vielä sanomassa, että "tarkistathan päiväykset ennen kassalle menoa."
Ei mennyt kuin pari päivää tästä ja sama asiakas tuli kättelemään ja pyytämään anteeksi käytöstään.

Mutta kyllä suomalaiset kuluttajat, joihin itsekin kuulun, on opetettu siihen, että kaikilla tuotteilla on 14:n päivän palautusoikeus. EI MUUTEN OLE!
Palautusoikeus on vain ja ainoastaan postimyynnissä.
Muuten palautusoikeus on täysin liikkeen omassa harkinnassa. Ja nyt siis puhun priimatavarasta. Takuu ja palautusoikeus on täysin eri asioita.
Noh, se siitä.

Oletteko Te, asiakaspalvelijoita arvostelevat, ajatelleet, että jos asiakas käyttäytyy normaalisti ja asiallisesti, niin palvelun laatu paranee heti.
Näin ei tietenkään saisi olla, mutta myös myyjät ovat tunteellisia ihmisiä ja tekevät vain työtä elantonsa eteen. Ja nyt puhun aika pitkälti omasta puolestani ja niiden kollegoiden puuolesta, kenet tunnen hyvin.

Kaikki hvetin kuluttajaneuvojat vaativat myyjien ja yritysten päitä vadille ja hyvittämään kaiken, mitä asiakas vaan keksii.
Mutta missä on ostajan vastuu? Jos asiakas itse valitsee hyllystä väärän tuotteen, onko se myyjän tai liikkeen vika? Nii just!

Loppu lausuntona sanon vaan sen, että seuraavan kerran kun olette menossa valittamaan jostain epäkohdasta, miettikää, mitä Te olisitte voineet tehdä toisin. Oliko vika sittenkään myyjässä tai yrityksessä.
 

Beagle Boy

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Luomuteurastajat (RIP)
Mutta kyllä suomalaiset kuluttajat, joihin itsekin kuulun, on opetettu siihen, että kaikilla tuotteilla on 14:n päivän palautusoikeus. EI MUUTEN OLE!
Palautusoikeus on vain ja ainoastaan postimyynnissä.

14 päivän peruuttamissoikeus koskee pääsääntöisesti kaikkea etämyyntiä ei siis vain postimyyntiä, samoin se koskee myös kotimyyntiä.
 

Juicey

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, G
Juu, aika vähissä ovat kaupan purkuvelvollisuudet jos tuote on ostettu suoraan jälleenmyyjältä. Käytännössä ne ovat, että kaupan on tehnyt alle 15 vuotias ostaja jolla ei ole itsemääräämisoikeutta omasta omaisuudestaan, laite ei vastaa sitä mitä kuluttaja voi sen odottaa vastaavan tai suomenkielisten käyttöohjeiden puute. Näihin asioihin ei kuitenkaan voi vedota enää "kohtuullisen ajan" kuluttua siitä kun asia on huomattu, katsotaan siis käytännössä että vanhempi on hyväksynyt 15 vuotiaan tekemän kaupan.

Mitä jonkin ulkoisen kovalevyn kuoren avaamiseen tulee, niin todellisuudessahan asia etenee yksinkertaisesti niin että jos itse olet avannut kuoren niin että siihen on oikein jälkiä jäänyt ja esim. virtanappi on irronnut kiinnityksestään, niin ilman sovittelevaa ja/tai asiakaspalvelullista näkökulmaa jäisi vahinko todennäköisesti omiksi oppirahoiksesi. Elektronisen laitteen rikkoutumiseksi saattaa parhaimmillaan riittää sormenpäästä saatu staattisen sähkön purkautuminen, joten mitään selkeästi osoitettavia merkkejä siitä ei edes pysty olemaankaan etteikö laite olisi hajonnut käyttäjän avattua laite jota ei ole tarkoitettu avattavaksi. Mitä laitteen avaamiseen tulee, niin nyrkkisääntöhän asiassa on että ellei laitteessa ole selkeää ja yksiselitteistä avausmekanismia, niin älä mene avaamaan sitä ellet halua vastata itse lopusta.

Laitteen takuuehdot määrittelee valmistaja tai maahantuoja. Takuu on lisäarvopalvelu, joka siis tarjoaa jotain enemmän kuin normaali virhevastuu jonka nojalla hajonneita laitteita korjataan. Vaikka virhevastuu onkin kansankielessä yhdistynyt sanan takuu kanssa, nämähän siis eivät suoranaisesti ole samoja asioita. Takuun voi määritellä valmistaja vaikka Hong Kongissa, maahantuoja vastaa siitä että se vastaa EU:n lainsäädäntöä myytäessä se EU:n alueella. Jos tavara on ostettu ulkomailta, niin myös takuuasioita määrittelee tuon alueen lainsäädäntö. Lisäksi jos haluat osoittaa jonkin vian olleen siinä jo aikaisemmin, niin esim. vasaranjäljet laitteen kyljessä siirtävät ns. todistustaakan asiakkaalle. Voimankäyttö laitteen avauksessa puhuu jo itsessään sen puolesta, että on mahdollista, jopa todennäköistä että vika on asiakkaan itsensä aiheuttama mekaaninen vika joka ei kuulu virhevastuun piiriin. Jos kuitenkin haluat hyväksyttäväksi, että ilmastointiteipillä kasaan parsittu kovalevy on ollut rikki jo ennen upottamista järveen, on todistusvastuu sinulla itselläsi; korjaajan ei tarvitse kuin osoittaa että laite on kärsinyt saamastaan kohtelusta. Tässä vaiheessa sinun on itsesi kyettävä todistamaan laitteen toimintahäiriö ennen näkyviä syiksi kelpaavia vaurioita, mikä tietysti noin ihan tavalliselle maallikolle saattaa hyvinkin olla täysin mahdoton tehtävä. Etenkin jos sitten kovalevyltä löytyy sukkapuikko pystystä joka ei ole voinut päätyä sisälle ilman että kotelo avataan.

Varsin usein kuitenkin näissä tapauksissa jälleenmyyjäliike (joka siis ei päätä takuukorjauksesta) kuitenkin tulee asiakasta vastaan; tapausten käsittelykin "maksaa" jonkin työntekijän aikaa, eikä summat yleensä nouse merkittäviksi yrityksen kannalta. On halvempaa sopia, vaikka sitten joutuisikin joustamaan kuluttajan hyväksi. Yrityksen tehtävä on myös pyrkiä omasta näkökulmastaan useimmiten ylläpitämään asiakassuhteita ja jousto konfliktitilanteissa on yksi parhaita mahdollisuuksia tiivistää asiakassuhdetta - yleensä siis on yrityksen kannalta järkevää antaa asiakkaalle parempaa ostajan turvaa kuin mitä laki edellyttäisi. Ei se mitään, mutta toisaalta nämä myös johtavat sitten hieman kirjavanlaisiin käytäntöihin samankaltaisissa asioissa; toiset saavat parempaa palvelua, toiset saavat standardipalvelua. Luonnollisesti tässä on erittäin merkittävässä asemassa se oma käyttäytyminen; kohtaan joka päivä työssäni ihmisiä joille se erittäin yksinkertainen tosiasia ei ole valjennut pitkänkään elämän aikana: huono käyttäytyminen takaa, että tulkitsemme sitten yhdessä takuu- ja toimitusehtoja hyvinkin tarkasti ja menettelemme täsmällisesti niiden mukaan. Kukaan ei halua nähdä ekstravaivaa tai tehdä palveluksia täydelle mulkulle. Sen sijaan miellyttävän kanssakäymisen tuloksena on yleensä asiakkaan odotuksiin vastaaminen ja tapauskohtaisesti jopa niiden ylittäminen hyvässä hengessä. Jos haluat joltakulta henkilökohtaisia palveluksia, niin kannattaakohan sille varmasti huutaa? Sanoisin että ei, mutta voin vahvistaa että aika moni näyttää olevan myös toista mieltä. Hämmästyttävää typeryyttä.

Onnea vain urputuksellesi, toivottavasti saat laitteesi korjattua. Omat kokemukseni verkkokaupasta ovat päinvastaisia; ikävät palautusasiat ovat hoituneet mallikkaasti ja ilman ongelmia vaikka olinkin itse etukäteen jo hieman varautunut siihen että tapaukseni ei välttämättä ole aivan yksiselitteinen, saati sitten mieluisa yrityksen näkökulmasta.
 
Viimeksi muokattu:
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös