Laadukasta asiakaspalvelua

  • 1 950 754
  • 6 880

Leba95

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lännen Kiekko, West Hockey
Sit toiseen aiheeseen, joku kehui julkista sairaanhoitoa, mutta viimeisin ensiapu-vierailu taas oli samaa p*skaa kuin yleensä monien kokemukset. Jalasta meni nivelsiteet (en toki tarkasti silloin tienny mikä siinä on, nilkka meni yli ja jalka vaan turpos nilkasta kaksinkertaiseksi) ja menin OYSiin. Siellä sanoivat että arvio aika odotella on 2,5h (klo 21). Siis arvio, jos ei tule pahasti akuutteja tapauksia. Sit vähän aikaa ihmettelin ja sanoin että jospa menen aamulla yksityiselle niin tuntui olevan helpottuneita. Hommahan olisi mennyt OYSissa niin että olisin päässyt lekurille esim 23.30 , se oli katsonut jalkaa 10min ja lähettänyt röntgeniin, siellä odotusta(?), sitten takaisin lääkärin puheille...sitten kotiin...klo 02?

Kotiin klo 2 ellei tarvita kipsausta tai peräti leikkausta...

Näinhän tämä homma toimii. Itse alalla olevana näen tämän casen jokaisella päivystysvuorolla. Eli kipeän nilkkasi kanssa odotat kiltisti kunnes hukkuneet on elvytetty ja aivoverenvuodot yms. lähetetty eteenpäin. Itsekään tuskin olisit kiilamassa näiden edelle, vaan ymmärrät erilaisten hoitojen kiireellisyyden.

Kysymykseni onkin se, että onko se huonoa asiakaspalvelua jos yhteiskunta ei järjestä resursseja odottamisen välttämiseksi. Hyvää asiakaspalvelua olisit saattanut silti saada henkilökunnalta. Mielestäni hyvää asiakaspalvelua oli jo se, että kerrottiin arvioitu odotusaika. Sekään ei ole terveydenhuollossa mikään itsestäänselvyys.

OYS on paljon isompi pulju kuin se, missä minä työskentelen. Meillä ei aluesairaalassa ole öisin röntgen lainkaan auki. Tarvittaessa henkilökuntaa paikalle saadaan, mutta esim. nilkkamurtuma ei ole sellainen tarve. Nilkkansa murtanut kun voi hyvin nukua yön yli särkylääkkeen avulla ja asia voidaan hoitaa virka-aikana kun paikalla on enemmän henkilökuntaa.

On se mun mielestä kumma että kun maksaa ihan älyttömästi veroja niin sitten julkinen sairaanhoito (ainakin mun kokemukset ja lähinnä ensiapu) on sitä että jos et oo kuolemassa niin saat odottaa monta tuntia.

Lisäksi saat ajaa huonokuntoisilla teillä, vaikka maksat autoilusta tolkuttomat maksut (autovero, käyttövero, polttoainevero, erilaiset ALV:t). Eli kyse on ilmeisimmin priorisoinnista. Minäkin haluaisin että pääsisin heti lääkäriin, saisin ajaa hyvillä teillä ja jopa työntekijänä toivoisin henkilökuntaa olevan sen verran ettei potilaita kertyisi jonoksi asti. Näihin ei ilmeisesti kuitenkaan tulla tulevaisuudessakaan resursseja saamaan, joten totutellaan.

Tämä ei kuitenkaan ole tarkoitettu julkisen terveydenhuollon puolustuspuheeksi sen enempää, kuin että henkilökunta yrittää ainakin pääsääntöisesti palvella asiakkaitaan niin hyvin kuin mahdollista. Ainakin itse pyrin kiireestä ja jonoista huolimatta hyvään asiakaspalveluun. Olen kanssasi samaa mieltä, että systeemissä on paljon kritiikin ja parantamisen varaa. Syyt ovat kuitenkin paljon syvemmällä kuin varsinaisissa "asiakaspalvelijoissa". Tästä aiheesta varmasti riittäisi keskustelua vaikka oman ketjullisen verran.
 

kakkonen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
Joo,ehkäpä kyseessä ei ole huono asiakaspalvelu..

Tokihan sen jokainen ymmärtää että ei se ole niiden tyyppien vika jotka on duunis. Huonot resurssit jne. Se vaan sylettää niin älyttömästi kun on itse tuolla ja saa ihmetellä ja pyöritellä peukaloita. Eihän mulla toki mitään vakavaa edes ollut, nivelsiteet on menny vain. Mutta jos tosiaan olis vaikka nilkka ollut murtunut niin ehkä olis ollu huono ratkaisu lähteä kotiin.
 

pettter

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Noh, tuli mieleen yksi viime kesänä Kuusamossa sattunut tapaus, mikä lie sen ravintolan nimi nyt olikaan (kuitenkin siinä lähellä toria k-kauppa junnun? rakennuksessa sen irkkubaarin vieressä).

Noh, noin 50v "tätini" kanssa etsiskeltiin jotain ruokapaikkaa keskellä päivää, ja mentiin tonne kattoo millainen paikka se on. Ovesta mentiin sisään jä juteltiin vähän siinä, taidettiin katsella sieltä seinältä jotain "ruokalistaa" tai jotain, ja se tarjoilija tuli sen "baari"tiskin toiselle puolelle. Tilattiin safkat ja juomat ja maksettiinkin ne jo siinä kun se tarjoilija näpytteli ne siihen koneeseen. Noh, syötiin jne. Ravintolaan tullessamme siellä ei ollut lähestulkoon ketään asiakkaita, mutta kun lähdimme sieltä pois, oli pari isoakin perhettä/seuruetta syömässä. Noh, kun siis olimme lähdössä sieltä pois ja kävelleet ravintolan ovelle asti, tarjoilija huusi ravintolan toiselta puolelta lujalla ja kiukkuisella äänellä jotain että "Hei! Te ette maksaneet! Te ette maksaneet!". Kaikki ravintolan asiakkaat kääntyivät meitä katsomaan, ja osa lähestulkoon jopa nousi seisomaankin että näkisi. Noh, pysähdyin sitten siihen ja tuijotin tarjoilijaa takaisin. Kuitenkin onneksi se parin sekunnin kuluttua muistikin ja sanoi että "Ai niin te maksoitte jo aiemmin." Hohhoijaa. Siis ei me mitenkään salamana sieltä pois lähdetty, ja olishan sitä ehkä voinut tarjoilijalle sanoa lähtiessä kiitos tai jotain mutta kun ei sitä näkynyt missään, ja varsinkin kun maksaakkin piti jo etukäteen kun ehkä vähän hassusti baaritiskiltä tilasimme, niin ajattelin että kait sieltä saa suoraan poiskin lähteä.
 

AnaMasa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lahko
Kun Suomessa näköjään tuntuu olevan niin monenlaista käytäntöä, niin tuossa pöytiintarjoilu/lasku-käytännöstä pitäisi olla selkeä lappu jo ovella. Tottakai kunnon ravintoloissa mennään aina pöytään, mutta sitten on näitä rajatapauksia, kuten jotkut pitsapaikat ja muut pikaruokalan ja lounasravintolan välimuodot. Ekana tulee mieleen Turussa lähekkäin sijaitsevat Pizza Line ja Pizza Service, joilla molemmilla sama tuote, mutta eri käytäntö. Kyllä sen ekan kerran jälkeen muistaa, mutta viimeksi Pizza Linen jauhoapinalta asiaa kohteliaasti kysyessä sain vain ylimielistä vittuilua sen verran, ettei tarvitse sinne enää koskaan mennä.
 

Seppis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Äsät
Siis kyseissä raflassa systeemi on sellainen, että tiskiltä tilataan ja samalla maksetaan. Ruoka sentään pitäisi tulla pöytään, mutta tällä kertaa se ei kaikilta osin ihan niin mennyt.

Kävin syksyllä kiinalaisessa. Menin tyttöystävän kanssa sisään ja istuttiin pöytään. Rafla oli tyhjä. Pian tuli You Ping tuomaan menun ja tilattiin safkat ja syötiin. Syömisen jälkeen juteltiin niitänäitä 15-20min ja odoteltiin samalla että kaveri toisi laskun. Menin sitten käymään WC:ssä ja kävelin tiskin ohi jossa se kaveri istui. Tulin vessasta ja huikkasin että lasku, kiitos. Ei kaveri ottanut kuuleviin korviinsa vaan jatkoi tietokoneella pelaamistaan. No, menin pöytäämme, otimme takkimme ja olimme jo matkalla ulos kun tähän pikipäähän tulikin yhtäkkiä vipinää. Quake2 jäi pauselle ja äkkiä perään. Poika sanoi, että lähtiessä maksetaan kassalle. Kysyin miksei siitä missään ilmoteta. Poika: "se on tässa ravintola käutännössä". Paha tietää ku ekaa kertaa(ja viimosta) käytiin.

Ja toinen tarina: Soitin torstaina pääterveysasemalle ja pyysin lääkärin vastaanotolle. Ei saanut loppuviikoksi, "mutta kello 10.30 olisi neuvola-aika", sanoi nainen luurin päässä. Ok, sopii.
No menin sitten 10.25 odottelemaan vuoroani, mutta eipä nimeäni kukaan huudellut. kello 11 oli pakko mennä kysymään missä vika. Tiskillä nainen näpytteli valehtelemati vartin konettaan ja kysyi kahteen kertaan nimeni ja syntymäaikani ja lopulta tuli vastaus. Aikani oli 11.30. Kysyin miksi mulle sitten sanottiin että 10.30? Nainen- "en tiedä, mutta eiks se ole ihan hyvä että se sun aika on vasta vartin päästä ettet ainakaan ole myöhässä", naama totisena. Voi helevatan helevatta! Juu, olihan se ihan hyvä juttu olla tunti etu-ajassa. Kitooos!
 

Vuokralainen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kerho! Arsenal
Kävin tuossa tänään lähikaupastani hakemassa lantrinkia, koska aion ottaa pikkasen ruuan kanssa.

Pari limupulloa kassan hihnalle laitettuani kaupan täti tulee sieltä jostain hyllyjen välistä ja kysyy, jotta syötkö keksejä? Sanoin tietysti, jotta syön.
Löi minulle sitten muovipussin viisi pakettia jyväshyvän paussi vaniljakeksejä.
Tosin viimeinen käyttöpäiväärä on tänään, mutta noi keksit ei ihan heti miksikään mene, paitsi mahassani.
Ovat muuten ainoita "keksejä", joita olen itselleni muutenkaan viimeaikoina ostanut, joten sattui vielä ihan oikeaa merkkiäkin olemaan.

Sitä en tiedä saako kaupantäti noin toimia, enkä sitä jäänyt kyselemäänkään ja siksi en kerro myöskään kaupan nimeä. Sen tiedän ettei esim. karkkiedustaja saa jakaa eteenpäin vanhoiksi menneitä karkkeja, mutta noihan eivät olleet vielä tänään vanhentuneita.

Ihan mukava fiilis tuli, joten käyn lähikaupassani toistekin.
 
Viimeksi muokattu:

Seppis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Äsät
Itse käyn usein lähikahvilassa aina ysin jälkeen kun silloin ne jakaa myymättä jääneet höyrymakkaransa pois ettei roskiin tarvi heittää. Tai en usein mutta silloin tällöin.

Kyllähän ne pitäisi heittää päivän jälkeen roskiin eikä kelleen jaella. Itse ku joskus asuin erään kaupan takana olevassa kerrostalossa, näki usein pulsuja jotka kaapivat kaiken mahdollisen muonan mukaansa kunnes roskikset lukittiin ettei sisältöön päässyt enää käsiksi.
 
Suosikkijoukkue
TPS
Itse ku joskus asuin erään kaupan takana olevassa kerrostalossa, näki usein pulsuja jotka kaapivat kaiken mahdollisen muonan mukaansa kunnes roskikset lukittiin ettei sisältöön päässyt enää käsiksi.

Itsekin asuin ennen kaupan takana ja samoin siellä kävi. Tosin kauppiaat ei tuosta niin paljoa välittänyt vaan laittoi vanhaksi mennyttä tavaraa pahvilaatikkoon roskiksen viereen. Pulsut haki tavarat pois. Jos jotain jäi, myyjät heitti loput roskikseen kun lähtivät kotiin.

Vaikka taitaa olla ohjesääntöjen vastaista, en näe ko. toiminnassa mitään väärää.
 

ACME

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK
Aulangon kylpylässä hyvä fiilis

Tulee käytyä tyttären kanssa aika usein Aulangolla kylpylässä uimassa. Paikka on pieni kylpyläksi, mutta vesi on lämmintä ja muutenkin tunlema varsin leppoisa. Jokaisen kerran jälkeen on kyselty erittäin ystävällisesti kylpylän respassa, että miten kylpyläreissu on sujunut? Koskaan ei ole ollut mitään valittamista, mutta tuo kysymys kylpyläreissun onnistumisesta jaksaa lämmittää joka kerta mieltä.

Aika harvoin tulee Suomessa palveluntarjoja kyselemään perään, että millainen fiilis jäi? Ravintoloissa ruuan perään välillä kysellään, mutta ei sekään joka paikassa toteudu. Kyselystä jää oikeasti sellainen kuva yrityksestä, että he haluavat kehittää palvelujaan ja asiakkaan hyväolo on palvelun lähtökohta.
 

Sir von Aulis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jääkiekko
Jokaisen kerran jälkeen on kyselty erittäin ystävällisesti kylpylän respassa, että miten kylpyläreissu on sujunut? Koskaan ei ole ollut mitään valittamista, mutta tuo kysymys kylpyläreissun onnistumisesta jaksaa lämmittää joka kerta mieltä.

Aika harvoin tulee Suomessa palveluntarjoja kyselemään perään, että millainen fiilis jäi? Ravintoloissa ruuan perään välillä kysellään, mutta ei sekään joka paikassa toteudu. Kyselystä jää oikeasti sellainen kuva yrityksestä, että he haluavat kehittää palvelujaan ja asiakkaan hyväolo on palvelun lähtökohta.

Kerran olen törmännyt siihen, että ollaa suositeltu talon puolesta ennen tilausta jotain päivän erikoista, ruokailun aikana tarjoilija on käynyt kysymässä, että maittaahan ruoka, onko jotain toiveita tähän lisäksi, ja ruuan jälkeen ollaan vielä kysytty että olihan ruoka juuri sitä, mitä tahdoitte. Ei voinut muuta kuin tyytyväisenä ja kepeässä ähkyssä todeta, että kaikki oli enemmän kuin hyvin, enempää ei voida vaatia. Silloin jäi enemmän kuin helevetin hyvä mieli ravintolareissusta. Samoin toissapäivänä paikallisessa kiinalaisessa palvelu ja ruoka olivat ihan uskomattoman hyviä, tosin tarjoilija olikin suomalainen. En todellakaan dissaa kiinalaisia (tai aasian suunnalta tulevia), mutta heidän kanssaan usein käy valitettavasti niin, että kommunikaatio ei toimi tahdotulla tavalla. Tämä suomalainen tarjoilija hoiti hommansa todella ammattitaitoisesti, ystävällisesti ja ripeästi. Kun maksun aika koitti, tiskillä oli ilmeisesti ravintolan omistaja, joka ei tahtonut ensin käsittää että maksamme laskumme erikseen, pari kertaa hän kokeili ja sitten tajusi hakea sen saman tarjoilijan paikalle. Niinhän siinä kävi, että tämä tarjoilija pelasti tilanteen todella tyylikkäästi. Siinä jouhevasti maksun lomassa jutteli ihan niitä näitä ja muutenkin todella ystävällisesti palveli meitä loppuun asti.

Tuskin tarvitsee mainita, että näissä ravintoloissa tulee jatkossakin asioitua.

Yleensä nämä Rossot ja Martinat valitettavasti tarjoavat huonoimman palvelun. Mistä lie johtuu?
 

Datsun

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Toronto, Saksa
Ostin JC:stä farkut, n. vuosi sitten. Palvelu oli hyvää vaikka asioinkin Porissa, töykeän asiakaspalvelun mekassa.
Nyt käväisin itiksessä paikallisessa JC:ssä ostoksilla ja palvelu oli jälleen erinomaista ja asiantuntevaa. Farkkuostokset kandee suunnata sinne.

Lyhennyskin on ilmainen jos ei koko heti satu kohalleen.
 

Jarzki

Jäsen
Voi herranjestas minkälainen palveluero oli tuossa eilen, kun kävin uutta lcd-televisiota katsomassa ja ostamassa. Ensin menin paikalliseen Mustaan Pörssiin, jossa lähes heti tuli ystävällinen myyjä kyselemään, että voinko auttaa ja mitä tarvitset jne. Siinä sitten mainitsin asiani, eli 32":n tv:tä vailla ja siitä sitten lähdettiin katsomaan eri malleja. Tämä myyjä kävi läpi kaikki mahdolliset ominaisuudet ja temput, joita tuote sisälsi ja osasi vastata kysymyksiinikin helposti. Lopussa mainitsin, että käyn nyt katsomassa muistakin liikkeistä mitä heillä on tarjottavana. Ennen lähtöä myyjä tottakai käy laskemassa tarjouksen ja pistää sen lapulle ylös, joten minun on helppo vertailla muita liikkeitä.

Seuraavaksi painelen Giganttiin, jossa kyllä tulee heti myyjä kyselemään voiko olla avuksi. Sanoin samat liirumlaarumit, joita edellisessäkin kaupassa ja myyjä sanoo "tuo" ja osoittaa sormella, itse asiassa samaa töllöä jota myös Mustan Pörssin myyjä suositteli ja josta tarjouksen teki. Tietenkin menen siihen sitten lähemmäksi katsomaan, mutta myyjä sitten jatkaa näpyttelyään tietokoneelle. Ei siinä vielä mitään, mutta eipä mene kauaakaan kun tyyppi jo lähtee kipittämään johonkin ihan hevonkuuseen. Kylläpä oli mahtavaa palvelua ja lienee vaikeaa arvata kummasta paikasta sitten lopulta uuden lcd-tv:n ostin. Tarjousta en jäänyt keneltäkään edes kysymään, vaan kävelen niin nopeasti kuin mahdollista liikkeen toisessa päässä olevista ovista pihalle. Voi olla, että hetkeen en tule tuohon mestaan enää menemään, vaikka muuten onkin suht hyvin asiat kanssani hoitanut.

EDIT: Ja kävin siis muissakin liikkeissä edellisinä päivinä, mutta muuallakin sain hyvää palvelua verrattuna Giganttiin. Tosin syynä huonoon palveluun Gigantissa voi olla se, että olen nuori ja he ajattelevat heti, että tuo ei ole potentiaalinen ostaja jne., mutta sekös ei minua kiinnosta, kun muissa paikoissa kuitenkin sain hyvää palvelua.
 

Orman Mollis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Bruins
EDIT: Ja kävin siis muissakin liikkeissä edellisinä päivinä, mutta muuallakin sain hyvää palvelua verrattuna Giganttiin. Tosin syynä huonoon palveluun Gigantissa voi olla se, että olen nuori ja he ajattelevat heti, että tuo ei ole potentiaalinen ostaja jne., mutta sekös ei minua kiinnosta, kun muissa paikoissa kuitenkin sain hyvää palvelua.

Samanlaisen tilanteen kohtasin itse viime jouluna kun olin kyseisestä liikkestä joululahjoja ostamassa.

Pienen etsiskelyn jälkeen olin lahjat saanut valkattua ja suuntasin kassalle maksamaan. Myyjänä oli n. kolmekymppinen mieshenkilö, joka ehkä joulun kiireiden takia oli aika kireällä päällä.

Maksoin ostokseni ilman turhia tarinointeja ja kysyin maksettuani että voisiko myyjä paketoida ostokseni?!? Tähän tuli kuivahko vastaus; "se pitää tehdä itse, se ei kuulu meille!" Siirryin itse viereisen pöydän luo aikeinani paketoida ostokseni, mutta jäin suustani kiinni erään tuttavan kanssa. Hänen kanssaan tarinoituani (n.5 minuuttia) siirryin paketointi hommiin ja, yllätys yllätys, samainen miesmyyjä joka minut passitti omat ostokseni paketoimaan, oli pöydän ääressä paketoimassa erään keski-ikäisen miehen ostoksia!!

Kysäisin myyjältä mistä tälläinen asenteen muutos johtui, mutta selvää vastausta ei tuntunut tulevan ulos. Odottelin että myyjä paketoi toisen asiakkaan ostokset loppuun ja pyysin häntä antamaan omista ostoksistani rahat takaisin. Palautin "ostamani" lahjat ja jatkoin jouluostoksiani eräässä toisessä elektroniikkaliikkeessä, missä palvelukin oli eritasoa!

Ihmetyttää miten paljon ikä voi vaikuttaa asenteisiin?!? Ja yleensä pahimpia asennevammaisia ovat nuoret miesmyyjät..
 

Everton

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo
Kuvittelisin, että tuollaisissa suurissa ketjuissa voi työntekijöiden motivaatio olla välillä aika alhaalla. Työkkäristä suoraan hommiin ilman koulutusta, palkka ei ole välttämättä paras mahdollinen ja joku kyttää vielä tekemisiä. Mutta oli miten oli: paska palvelu - tai palvelun puute - ajaa kyllä meikäläisenkin muualle.

Itsekin kävin pikavisiitillä Gigantissa muutama kuukausi sitten. Etsin tiettyä toivottua MP3-soitinta lahjaksi ja ajattelin, että kai tuolla nyt olisi, kenties vielä edullisestikin. Hyvin vaikeasti tuli kaveri tiskin takaa, kun kysyin missä soittimet mahtavat edes sijaita. Ja kun tuo malli sitten ei heidän ohjelmissaan ollut, niin ei vaivautunut edes suosittelemaan mitään muuta, kunhan vaan kääntyi pois.
 

repe_joke

Jäsen
Suosikkijoukkue
Anaheim
Mutta oli miten oli: paska palvelu - tai palvelun puute - ajaa kyllä meikäläisenkin muualle.

Sama täällä. Ja itse maksan vähistä rahoistani mielellään jopa vähän "extraa", siitä paremmasta palvelusta.

Mikään ei ole niin vittumaista, kuin "pitkillä" katsominen myyjän osalta, kun asiakas on oikeasti aikeissa ostaa jotain.
 

#23

Jäsen
Suosikkijoukkue
jokerit
Kuvittelisin, että tuollaisissa suurissa ketjuissa voi työntekijöiden motivaatio olla välillä aika alhaalla. Työkkäristä suoraan hommiin ilman koulutusta, palkka ei ole välttämättä paras mahdollinen ja joku kyttää vielä tekemisiä. Mutta oli miten oli: paska palvelu - tai palvelun puute - ajaa kyllä meikäläisenkin.

Tuollaisissa suurissa ketjuissa on myös usein se että kun yritetään pitää hinnat mahdollisimman alhaalla niin siinä sitten tingitään tietyistä työntekijöiden eduista ym. ja työntekijät joutuvat tekemään hommia jotka ei heille varsinaisesti kuulu, itselläni on hiemen kokemusta juuri Mustassa Pörssissä työskentelystä tuossa puolitoistavuotta sitten ja siellä voin sanoa että homma toimi juuri niinkuin pitää eli kauppias järjesti työntekijöille erilaisia yhteisiä tapahtumia suht usein (n.kerran pari kahdessa kuukaudessa) ja sen kyllä huomasi kun kaikki työntekijät viihtyivät niin myös asiakkaat saivat hyvää palvelua ja jakoivat usein siitä kiitosta myös meille henkilökunnalle.Enkä nyt tietenkään tarkoita että pelkät työporukan ryyppyreissut ovat hyvän asiakaspalvelun avain vaan, että mitä parempi henki työporukan kesken niin se vaikuttaa myös asiakaspalveluun.

Eli toki yksittäisillä työntekijöillä on merkitystä asiakaspalvelun laatuun, mutta myös kauppiaan ja muiden pomojen tekemiset vaikuttavat erittäin paljon.
 

Rocco

Jäsen
Olin Seinäjoella (tästä ei sitten puhuta...) ja menin paikallisen torin laidalla sijaisevista peräkärrykahviloista hakemaan kahvia ja jotakin suuhunpantavaa. No, tietysti kun rahaa ei ollut käteisenä niin kysyin ennen tilausta että kelpaako pankkikortti. Myyjä sanoi että "valitettavasti ei, mutta tuossa viereisessä käy." Olin hetken aikaa ihan että hä, mutta kun tyttö oli noin rehellinen ja mukava, kävin nostamassa rahaa automaatista ja tulin samaan paikkaan takaisin, ja maksoin käteisellä.
 

Cloaca Maxima

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Philadelphia Flyers
Tästä myyjien asenteesta nuoria henkilöitä kohtaan muutama sananen. Itsehän myös edustan vielä nuorta sukupolvea jonka lisäksi olen kasvoiltani nuoremman näköinen kuin oikeasti olen. Tämän takia olenkin sitten joutunut taistelemaan useita kertoja eri myymälöissä asioidessani, kun myyjät katsovat ilmeisesti että nyt sieltä tulee joku pentu, eihän se mitään kuitenkaan osta, ja eivät sitten jaksa palvella millään lailla.

Yksi tapaus sattui tässä vähän aikaa sitten, kun olin autoa vaihtamassa. Kiertelin luonnollisesti useita eri autoliikkeitä läpi ja viidestä autoliikkestä yhdessä sain hyvää ja ennakkoluulotonta palvelua. Mm. eräässä nimeltä mainitsemattomassa liikkeessä myyjät palvelivat muita ennen minua (luonnollisesti) myymälään ehtineitä, mutta kun he pääsivät näistä edellisistä asiakkaista "eroon", suuntasi äijät suoraan joko minun jälkeen tulleiden asiakkaiden juttusille (huomasivat kyllä että minä tulin myymälään ennen heitä) tahikka sitten omaan koppiinsa tekemään muka jotakin tärkeää, lähinnä näytti siltä että oli aika kaivaa nenää. Aikani vitkuteltua alkoi homma jo hieman vituttaa ja marssin erään myyjän kopperon ovelle ja sanoin että olisin vaihtoautoa kattomassa. Nooh, noin 30 vuotias äijä nousi laiskasti ja vaivautuneesti tuolistaan esittelemään autoa josta olin kiinnostunut ja jota olin tutkaillut jo etukäteen netistä. Perus hutut äijä siihen heitti platonisella äänellä ja koeajokin piti kinuta lähes puoliväkisin.

Sanoin sitten että olisi tuollainen vaihdokki tulossa jotta paljonka olisitte valmis hyvittämään siitä? No, äijä vilkaisi autoa myymälästä lasin läpi (kaymättä siis lähelläkään autoa) ja heitti hyvitettäväksi summaksi täysin naurettavan summan. Kävin kuitenkin koeajamassa ko. autoa, ja palauttaessani auton avaimia äijä oli palvelemassa huomattavasti isommalla innolla keski-ikäistä pariskuntaa ja huikkasi mulle vain että "heitä ne avaimet siihen tiskille", ilman aikomustakaan kysyä että miltäs koeajo maistui tai jokos tästä alettaisiin kauppaa hieroa, joka antaisi sen kuvan että myyjä olisi tosissaan. Noh, olin niin vittuuntunut äijän asenteeseen minua kohtaan että sananmukaisesti heitin avaimet tiskille ja lähdin menemään liikkeestä.

Tämän jälkeen ajoin kilpailevaan liikkeeseen muutaman sadan metrin päähän jossa oli myynnissä lähes (jopa hivenen parempi) samanlainen vaihdokki lähes samaan hintaan. Myymälään astuessani jouduin hetken odottamaan, mutta kun myyjä lopulta tuli ITSE kyselemään (ei tarvinnut siis minun, asiakkaan, mennä ruinaamaan myyjää) että mitäs saisi olla niin hommat alkoivat luistaa. Sanoin mitä ja millaista olen hakemassa ja että tuo ja tuo yksilö kiinnostaa. Kaveri oli todella asiallinen ja aidosti kiinnostunut minusta asiakkaana, tarjosi heti itse koeajoa ja kysyi olisiko jotakin vaihdokkia tulossa. Sanoin että on tulossa jolloin myyjä ehdotti että käy sinä heittämässä tällä autolla lenkki niin hän käy testaamassa minun autoani samaan aikaan. Näin tehtiin, tulin takaisin ja myyjä vei minut heti omaan koppiinsa neuvottelemaan asiasta, teki todella asiallisen vaihtotarjouksen ja oli muutenkin todella ystävällinen ja tuttavallinen. Päivän mietin vielä asiaa ja seuraavana päivänä soitin kaverille että tehdään kaupat.

Kun sitten oli uusi kaara alla, niin olisi kovasti tehnyt mieli käydä kuittaamassa tälle toiselle automyyjälle että kävin tosta naapurista ostamassa auton käteisellä kun ei teiltä tota palveluasennetta löytynyt. Tässä tapauksessani tuli ilmi kaikki ne asiat joihin olen törmännyt useasti eri alan liikkeissä asioidessani; toiset eivät ota lainkaan vakavasti nuorta kaveria ja haluavat päinvastoin minusta eroon nopeasti, mutta sitten onneksi löytyy näitä toisiakin tyyppejä, jotka tajuavat sen että kuka tahansa myymälään tuleva on potentiaalinen ostaja, eikä iän tai ulkonäön pidä vaikuttaa asenteeseen.

Samantyyppinen kokemus kävi pari vuotta sitten kun olin digiboksia hankkimassa, ensimmäisessä liikkeessä sanoin myyjälle että noita digibokseja olisin katsellut, niin äijä totesi että "tuollahan niitä on hyllyssä, kato sieltä". Kävelinpä sitten kilpailijaliikkeeseen jossa sattui onneksi tälläkin kertaa olemaan huomattavasti fiksumpi myyjä töissä ja kaupat tehtiin samantien.
 
Suosikkijoukkue
Greek Philosophers
Kuvittelisin, että tuollaisissa suurissa ketjuissa voi työntekijöiden motivaatio olla välillä aika alhaalla. Työkkäristä suoraan hommiin ilman koulutusta, palkka ei ole välttämättä paras mahdollinen ja joku kyttää vielä tekemisiä.

Eiköhän se ole suoraa seurausta siitä, mitä on kuuleman mukaan painettu Gigantin työntekijöiden tilinauhoihin:

"Se nyt vaan on tyhmää maksaa liikaa."
 

Sistis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Tästä myyjien asenteesta nuoria henkilöitä kohtaan muutama sananen. Itsehän myös edustan vielä nuorta sukupolvea jonka lisäksi olen kasvoiltani nuoremman näköinen kuin oikeasti olen. Tämän takia olenkin sitten joutunut taistelemaan useita kertoja eri myymälöissä asioidessani, kun myyjät katsovat ilmeisesti että nyt sieltä tulee joku pentu, eihän se mitään kuitenkaan osta, ja eivät sitten jaksa palvella millään lailla.

Tuttu tunne. Itsekin olen tuosta samaisesta asenteesta kärsinyt menneinä vuosina. Onneksi nykyään 27-vuotiaana taidan olla joka tapauksessa riittävän vanhan näköinen, vaikka näytänkin ikäistäni nuoremalta. Parran kasvattaminenkin on kai tuonut jokusen vuoden lisää pärställe. Nykyään tuppaan saamaan asiallista palvelua melkeinpä joka paikassa.

Muistuu mieleen muutaman vuoden takainen tapaus Gigantissa. En enää edes muista, mitä olin ostamassa. Olin liikkeellä jonkun kaverini kanssa. Siinä palloilin silloin tiskin lähettyvillä ja odottelin vapaita myyjiä. Paikalla näkyi silloin yksi henkilö joka palveli edellistä asiakasta. Toinen myyjä tuli paikalle ja meni puolestaan tietokoneen ääreen, mikä oli luonnollisesti hyväksyttävää, koska jossain vaiheessa näitäkin asioita on tehtävä, jotta asiakaspalvelu sujuisi. Mutta mitä tapahtui sen jälkeen! Tämä konettaan plarannut myyjä näki takuulla, että olin ostoaikeissa, odotin näet alueella, johon oli merkattu selkeästi, että "odota tässä". Myyjä meni kuitenkin palvelemaan paikalle selkeästi minun jälkeen tullutta keski-ikäistä pariskuntaa. Tämä edellisiä asiakkaita palvellut myyjä puolestaan tapasi ilmeisesti kaverinsa ja meni juttelemaan tälle.

Siinä vaiheessa minä kirosin tahallisen kovaäänisesti kaverilleni, että "On se perkele, kun ei täällä saa palvelua!". Samantien toinen myyjistä kääntyi puoleeni.
 

ipa rules

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves, Packers
Vielä Gigantista.

Noin 1,5 vuotta sitten etsin rakenteilla olevaan omakotitaloon keittiökoneita, eli liesituuletin, hella, astianpesukone ja jääkaappipakastin( jossa jääpalakone). Minulla oli kaikkien haluamieni koneiden tyyppinumerot ylhäällä ja kyselin niiden perusteella tarjouksia. Teknisiltä ja Expertiltä sainkin haluamani tarjoukset. Gigantissakin sain palvelua kohtuullisen nopeasti mutta ihmettelin, kun LG-merkkisen jääkaappipakastimen tyyppinumero ei täsmännyt. Myyjä totesi tähän, että on se aivan sama kone, mutta heillä on sille vaan oma tyyppinumero. (oli noin 150eur halvempi tarjous, kuin Expertillä). Onneksi tuo tyyppinumero alkoi ihmetyttämään, joten selvitin asiaa LG:ltä. Tuo oli tosiaan ihan Gigantille räätälöity oma malli - eroja kuitenkin oli. Kahden kylmäkoneen sijasta Gigantin mallissa oli vain yksi ja vetokahvat olivat muovia metallin sijaan - sama laitehan se?!

Olen aina tiennyt, että tieto-taito Gigantissa on alhaisella tasolla, mutta tässä myyjä yritti ihan suoraan kusettaa.

Empä kyllä tuon jälkeen ole kyseisen liikkeen ovea avannut, enkä avaa.
 
Viimeksi muokattu:
Suosikkijoukkue
Die Nationalmannschaft, Bayern München, HIFK
Tässä tapauksessani tuli ilmi kaikki ne asiat joihin olen törmännyt useasti eri alan liikkeissä asioidessani; toiset eivät ota lainkaan vakavasti nuorta kaveria ja haluavat päinvastoin minusta eroon nopeasti, mutta sitten onneksi löytyy näitä toisiakin tyyppejä, jotka tajuavat sen että kuka tahansa myymälään tuleva on potentiaalinen ostaja, eikä iän tai ulkonäön pidä vaikuttaa asenteeseen.
Onneksi itselläni on jo sen verran ikää, asemaa ja fyysistä ulkomuotoa että palvelua yleensä saa ilman polvirukoukseen turvautumista.

Joskus nuorempana törmäsin tämän tästä Kipa84:n kuvaamiin tilanteisiin. Eräs ikävä kokemus jonka muistan vallan hyvin oli asiointi tamperelaisessa musiikkiliikkeessä yli 20 vuotta sitten, noin 15-vuotiaana. Olin jo pitkään harkinnut kunnon kitaran ostamista soitettuani muutaman vuoden vaatimattomammilla vehkeillä. Kovan pohtimisen jälkeen olin päätynyt erääseen malliin joka oli tämän liikkeen valikoimissa, eikä soitin ollut ihan halpakaan. Vajaat 5000 markkaa oli tuohon aikaan julma raha koulupojalle, varsinkin kun kaikki oli pitänyt itse säästää.

Oli leppoisa heinäkuun iltapäivä kun astuin suurin odotuksin kaupan ovesta sisään. Paikalla oli yksi myyjä ja joku apukaveri. Tämä varsinainen myyjä jutteli hyvin pitkään joutavia aiemmin saapuneen asiakkaan kanssa joka oli selvästi myyjän vanha tuttu. Liikkeessä myytiin äänilevyjä samoissa tiloissa ja niitä pläräämässä kyllä kävi jokunen tyyppi. Sen sijaan soitinpuolella oli melkein kuollutta, vain minä ja tuo edellinen asiakas olimme paikalla.

Jotain 20 minuuttia tilannetta seurattuani kysyin kohteliaasti myyjältä onko tällä jossain vaiheessa aikaa tehdä kanssani kitarakauppoja. Myyjän vastaus oli että katsele vaan rauhassa, kohta voidaan tehdä. No meni taas vartti, myyjä ja "asiakas" jatkoivat turhaa jorinaansa. Siinä vaiheessa menin muistuttamaan asiasta ja sanoin suoraan että haluaisin ostaa tuon kitaran tuolla. Tätä ei myyjä ehkä uskonut vaan vähän kiukkuisemmin ärähti että odota nyt kaveri omaa vuoroasi, ei ne soittimet sieltä mihinkään häivy. Apumieheltä olin kyllä ystävällisesti saanut luvan kokeilla soittimia mutta muuta hänellä ei nähtävästi ollut lupaa tehdä hyväkseni.

Jatkoin kiltisti odottamista. Kotvan päästä liikkeeseen saapuivat ilmeisesti isä ja tytär jotka myyjä heti huomasi. Tytölle kosketinsoitinta katsomassa. Myyjä heitti vielä parit repliikit turinakaverilleen joka moikaten lähtikin ulko-oven suuntaan, ja tämän jälkeen siirtyi välittömästi palvelemaan juuri saapuneita pianoasiakkaita. Änkesin siihen väliin kyselemään vuoroani josta myyjä ei selvästi tykännyt yhtään. Isä ja tytär olivat kuulemma jo käyneet aiemmin katsomassa soittimia joten heitä pitääkin palvella ihan välittömästi. Myyjä kumminkin lupasi rahastaa minut ihan muutaman minuutin päästä jos vain saa auttaa ensin toiset asiakkaat alkuun, mitä se sitten tarkoittikin.

Vielä odottelin jonkin aikaa mutta myyjällä ei näyttänyt olevan aikomustakaan jatkaa kanssani. Jossain vaiheessa vieteri meni sitten totaalisesti poikki ja menin sanomaan myyjälle että odotus loppuu tähän, nyt tehdään kauppaa kitarasta tai sitten ei tehdä. -Onks sulla rahat valmiina, tiedusteli nulikkaan kypsynyt soitinmyyjä väsyneesti. Nyt vitutti nuorta miestä niin paljon että kaivoin viisisatasnipun rahapussista näkyville ja sanoin että taidan lähteä tuonne kilpailevan lafkan suuntaan katsomaan mitä sieltä löytyy.

Uskomatonta toimintaa kerta kaikkiaan. Nuorena jamppana sai tottua siihen että keskenkasvuista asiakasta kohdeltiin toisinaan, niin, kuten keskenkasvuista. Tuo musiikkiliikkeessä kokemani kohtelu oli kuitenkin ihan omassa sarjassaan. Eipä tullut sinne putiikkiin enää asiaa sen koommin. Hyvä soittopeli löytyi muutaman korttelin päästä vaikka malli olikin toisenlainen kuin alunperin oli ajatellut ostaa.

On toki myönnettävä että toisinaan sain hyvääkin asiakaspalvelua osakseni jo nuorella iällä. Valitettavasti nämä ikävämmät tapaukset tuppaavat jäämään parhaiten mieleen.
 
Tänään soittelin radio eiku elisa mikä lie nykyään puhelinpalveluun kysyäkseni viimeisen puh laskun epäselvyydessä mikä liittyi jo maksettuun laskuun.
28 min 17 sek kesti ennen kuin pääsin läpi.

Otassa oli jo aika iso paise kun vituutti kuunnella niiden mitään sanomattomia biisejä.N o sitten leimahti lamppu päässä että pieni ivallien kysymys loppuun pelastaa minun loppu päiväni.
Kysyin laskuuni liittyen sotut ja muut tunnisteet.Sitten alko se hirvee selittäminen.Ensin kerrottiin laskun summa ja kun sain suunvuoron kysyin miks pahvissa joka on mun eessä on paljon isompi summa.
Sitten vasta muisti että on sattunut lipsahdus laskutuksessa kysyi että onko vain mulle tullut virhelasku.
Tuumas sitten ettei ole kuullut muiden valittavan vastaavasta ongelmasta.
No sitten tämä lepertelevä neitokainen puhu ittese pussiin kun vähän ennen kuin puhelu loppui.Kun kysyin että kuinka ihmeessä tänne pääsy on tehty niin hankalaksi kun kestää niin pirun kauan päästä asiakaspalvelian kanssa juttusille.
Se totes että kun on ollu niin kovasti ruuhkaa nuitten virheellisten laskujen kans ja ihmiset soitelleet tosi paljon mää vetasin sen uistimen mikä oli sen suussa kunnolla leukaperiin kun se tajus jääneensä kiinni vakheesta.

Mää kysyin että olikos teillä koskaan tehty semmosta empiiristä tutkimusta että millon viimeksi on teille päässyt suoraan läpi jonottamatta yhtään se sano että ei ainakaan kolmeen vuoteen kun hän on ollu töissä.
Tyymasin ettei taitas ainakaan viis vuotta riittää minkä olen ollu asiakkaana.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös