Sit toiseen aiheeseen, joku kehui julkista sairaanhoitoa, mutta viimeisin ensiapu-vierailu taas oli samaa p*skaa kuin yleensä monien kokemukset. Jalasta meni nivelsiteet (en toki tarkasti silloin tienny mikä siinä on, nilkka meni yli ja jalka vaan turpos nilkasta kaksinkertaiseksi) ja menin OYSiin. Siellä sanoivat että arvio aika odotella on 2,5h (klo 21). Siis arvio, jos ei tule pahasti akuutteja tapauksia. Sit vähän aikaa ihmettelin ja sanoin että jospa menen aamulla yksityiselle niin tuntui olevan helpottuneita. Hommahan olisi mennyt OYSissa niin että olisin päässyt lekurille esim 23.30 , se oli katsonut jalkaa 10min ja lähettänyt röntgeniin, siellä odotusta(?), sitten takaisin lääkärin puheille...sitten kotiin...klo 02?
Kotiin klo 2 ellei tarvita kipsausta tai peräti leikkausta...
Näinhän tämä homma toimii. Itse alalla olevana näen tämän casen jokaisella päivystysvuorolla. Eli kipeän nilkkasi kanssa odotat kiltisti kunnes hukkuneet on elvytetty ja aivoverenvuodot yms. lähetetty eteenpäin. Itsekään tuskin olisit kiilamassa näiden edelle, vaan ymmärrät erilaisten hoitojen kiireellisyyden.
Kysymykseni onkin se, että onko se huonoa asiakaspalvelua jos yhteiskunta ei järjestä resursseja odottamisen välttämiseksi. Hyvää asiakaspalvelua olisit saattanut silti saada henkilökunnalta. Mielestäni hyvää asiakaspalvelua oli jo se, että kerrottiin arvioitu odotusaika. Sekään ei ole terveydenhuollossa mikään itsestäänselvyys.
OYS on paljon isompi pulju kuin se, missä minä työskentelen. Meillä ei aluesairaalassa ole öisin röntgen lainkaan auki. Tarvittaessa henkilökuntaa paikalle saadaan, mutta esim. nilkkamurtuma ei ole sellainen tarve. Nilkkansa murtanut kun voi hyvin nukua yön yli särkylääkkeen avulla ja asia voidaan hoitaa virka-aikana kun paikalla on enemmän henkilökuntaa.
On se mun mielestä kumma että kun maksaa ihan älyttömästi veroja niin sitten julkinen sairaanhoito (ainakin mun kokemukset ja lähinnä ensiapu) on sitä että jos et oo kuolemassa niin saat odottaa monta tuntia.
Lisäksi saat ajaa huonokuntoisilla teillä, vaikka maksat autoilusta tolkuttomat maksut (autovero, käyttövero, polttoainevero, erilaiset ALV:t). Eli kyse on ilmeisimmin priorisoinnista. Minäkin haluaisin että pääsisin heti lääkäriin, saisin ajaa hyvillä teillä ja jopa työntekijänä toivoisin henkilökuntaa olevan sen verran ettei potilaita kertyisi jonoksi asti. Näihin ei ilmeisesti kuitenkaan tulla tulevaisuudessakaan resursseja saamaan, joten totutellaan.
Tämä ei kuitenkaan ole tarkoitettu julkisen terveydenhuollon puolustuspuheeksi sen enempää, kuin että henkilökunta yrittää ainakin pääsääntöisesti palvella asiakkaitaan niin hyvin kuin mahdollista. Ainakin itse pyrin kiireestä ja jonoista huolimatta hyvään asiakaspalveluun. Olen kanssasi samaa mieltä, että systeemissä on paljon kritiikin ja parantamisen varaa. Syyt ovat kuitenkin paljon syvemmällä kuin varsinaisissa "asiakaspalvelijoissa". Tästä aiheesta varmasti riittäisi keskustelua vaikka oman ketjullisen verran.