Laadukasta asiakaspalvelua

  • 1 950 040
  • 6 880

Pelimise

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Saipa
Andy_McCoy kirjoitti:
-clip-
..aika tarkkaan vuosi sitten kokemani reklamaatio..
-clip-
..Ajattelin, että nyt varmaan pysytään koko loppuvuosi ilmaisissa Pepseissä..
-clip-
..tililleni oli tullut Hartwallin maksamana muhkeat 20€!..

Kyllähän tolla rahalla saa Pepsiä ihan kohtuullisen määrän noin kuukaudeksi. Monella saattaisi jäädä vähän jopa tammikuulle..
 

Everton

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo
avatar kirjoitti:
Tuo on ihan totta. Toki 20 pullon himaanroudaamiseenkin tulee jonkin verran kustannuksia jos nyt eivät sitten omalla rekalla tiputa kotiovelle samalla kun vievät kierrosta ympäri kyliä kauppoihin ja rafloihin. :D

Taisi olla juurikin kilpaileva juomatehdas, joka lähetti minulle aikoinani postitse pulloja. Pyörällä lähdin hakemaan, kun en painoa katsonut ja ajattelin saavani viallisen vichy-pullon tilalle uuden tai kaksi. Siinä sitten tuotiin tarakalla 12-päkki puolentoista litran lekoja. Toinen käsi tiukasti tangossa, toisella yritti pitää pakettia paikallaan tarakalla.

Pahaa vichyähän tuo oli, joten riitti juomista joksikin aikaa. Oli kyllä siinä pullossa erikoinen vika: korkkia ei saanut auki tongeillakaan. Mutta jälkihoito sujui kyllä harvinaisen tyylikkäästi.

20 eurosta valittaminen kuulostaa kyllä pahemman sortin ahneudelta.
 

spertti

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Asiakaspalvelijan näkökulmasta nämä reklamaatiot ovat välillä kyllä ihan helvetin kinkkisiä.

Tänään esimerkiksi kävi asiakas ostamassa tyttärelleen nappikuulokkeet. Ei siis niitä tavallisia, vaan sellaiset korvatulpan malliset. Hintaa joku 35€. Siinä myyntitilanteessa esiteltiin kyllä kuulokkeiden ominaisuuksia, ja kehutiin tietenkin niitä niin perkeleesti. Noh. Menee tunti, ja tytär on palauttamassa kuulokkeita, kun joku oli luvannut sen olevan mahdollista asiakkaan soittaessa aiemmin.

Piste, joka meillä hoitaa reklamaatiot soitti sitten osastolle, jossa tietenkin kerrottiin, ettei tuollaisia voi vastaanottaa, jos niitä on kokeiltu. Menee hetki, ja asiakkaan äiti soittaa osastolle, ja alkaa ilmeisen kovaäänisesti vaatimaan rahoja takaisin (en itse ollut puhelimessa, mutta kuuntelin vieressä). Menee hetki, ja isä tulee puhelimeen, jatkaakseen siitä mihin äiti jäi.

Tietäen tuon asiakastyypin, oli tottakai pakko suostua hyvittämään tuote, vaikka niissä ei mitään vikaa ollutkaan. Olivat vain kuulemma epämukavat. Jos hyvitykseen ei oltaisi suostuttu, niin aivan satavarmasti tuo asiakas olisi ottanut yhteyttä korkeampaan tahoon ketjussa, jolta olisi sitten tullut huutoa meille, kun emme ole palvelleet asiakasta hyvin.

Ja koko hommahan oikeastaan lähti vikaraiteille jo siinä vaiheessa. kun joku oli luvannut tuon palautuksen olevan mahdollinen. Kyllä minuakin vituttaisi ajaa pyörällä sateessa muutama kilometri, ja kuulla sitte paikanpäällä, ettei se mitä puhelimessa oli luvattu enää pidäkään paikkaansa. Tai, että 35€ meni kankkulan kaivoon, kun kuulokkeet eivät olleetkaan sopivat.

Jee jee. 35€ kuulokkeet takaisin, joita ei voi enää myydä, mutta eipä ollut muuta vaihtoehtoa.

Ja ihmiset. Lukekaa ensin vaikka se paketin kansipahvi ennenkuin alatte soittelemaan myyjiä apuun. Tottakai myyjiä on vaikea saada paikalle kun heillä on koko ajan kädet täynnä töitä lukiessa pakettien kansia asiakkaille...
Esimerkkejä tältä viikolta:
- Ovatko nämä ulko vai sisäkäyttöön? (jouluvalosarjoista) - Kannessa lukee helvetin isolla SISÄKÄYTTÖÖN
- Monekos watin lamppuja nämä oikein on? - Kannessa ihan vitun iso teksti wattimäärästä
- Paljonkos tämä kahvinkeitin maksaa kun en hintaa löydä mistään? - Asiakkaan silmien korkeudella A4 kokoinen hintajuliste
Näitä olisi enemmänkin, mutta nyt ei muista.

Ja ylipäänsä. Henkilökunta maksaa, ja se näkyy tuotteen hinnassa. Jos haluat parempaa palvelua, olet varmaankin valmis maksamaan siitä enemmän? Itse suuressa talossa työskentelevänä ihmetyttää välillä asiakkaiden odotukset palvelusta. Tottakai autan sen minkä pystyn, ja teen sen vielä hymyillen, mutta en voi lähteä kädestä pitäen kiertämään koko myymälää läpi, kun rouva ei nyt oikein itse jaksaisi etsiä mitään.

Jos jäi sellainen mielikuva, että en pitäisi työstäni, niin se on täysin väärä. Pidän siitä kun saan palvella ja neuvoa asiakkaita, ja vaikuttaa ostopäätöksiin. Välillä vain kiireen keskellä meinaa niin sanotusti käämi palaa, kun tuntuu että ihmiset ovat totaalisen avuttomia tekemään itse mitään.
 

Bobcat

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
ipaz kirjoitti:
On tietenkin hyvää asiakaspalvelua antaa hieman "hyvää" päälle vaivannäöstä, mutta esim. em. Pepsi-tapauksessa tuo 20 € on enemmän kuin kohtuullinen korvaus. Ja mitä tulee tuohon loheen niin ei nykyajan kilpailutilanteessa mikään yritys ala jakamaan korvauksia ellei se saa todistusta (kuitti lohesta) vastaan.


Varsinkin kun asiakas on todennäköisesti itse rikkonut pullon paiskoessaan sitä ostoskärryihin, autoon, jääkaappiin tjms.
 

scholl

Jäsen
Aikoinaan joskus 70 luvulla kun olutpullossa oli korkki sisällä (siis kruunukorkki rutistettuna) niin en muista mikä panimo oli, mutta korin limua toivat himaan korvaukseksi. Aika hyvä korvaus sanoisin.

Itseäni ihmetyttää nykyään asiakaspalvelussa se, ettei ymmärretä, mikä ero on sen itse tuotteen brändissä ja yrityksen brändissä. Itse ostin pari viikkoa sitten Santa Maria tortilloja ja kun himassa tein safkaa niin siinä vaiheessa, kun pannussa oli kaikki valmista ja avasin tortillapaketin niin huomasin, että kaikki olivat homeessa. No heitin erinomaista laatua olevat raaka-aineet sitten kaikki roskikseen ja tilasin pizzan. Valitin siitä luonnollisesti heidän sivuillaan ja sain hyvin asiallisen sähköpostivastauksen, missä kerrottiin siitä, että pakkaus on voinut olla virheellinen. Koska eivät käytä säilyntäaineita, vaan pakkaukset ovat tiiviitä suojakaasuilla niin jos on joku fiba niin kaasu on vuotanut ulos ja ilma sisään, jolloin moska on välittömästi homehtunut ehkä jo maahantuojalla tai kaupassa. Sanoivat siinä samalla, että lähettävät Santa Maria -tuotepaketin. Ajattelin, että tulee tex-mex moskaa ja ajattelin, että ok haen sen postista. Haettuani paketin koin huomattavan paljon suuremman vitutuksen kuin silloin, kun huomasin moskan olevan homeessa. Se paketti oli nimittäin 3 pakettia Pauligin kahvia ja joku pussi taco mausteseosta sekä joku aasia pussi. Siis oikeasti. Itse en juo kahvia lainkaan enkä halua alkaa juomaan. Ja ihan brand management lähtökohdasta kyse ei ollut Pauligista, vaan Santa Mariasta. Täytyy toivoa, että jos tulee jotain ongelmia vaikkapa Chryslerin rättikaton kanssa niin asian esille ottamisen jälkeen Autokeskus ei lähetä minulle Nissan pölykapseleita. Aivan uskomatonta touhua. Moni on kyllä toistaiseksi menestyksekkäästi estänyt minua lähettämästä niitä kahvipaketteja UPS:llä niille nilkeille takaisin.

Toinen huvittava asia sattui viikko sitten, kun ostin kalaa muualta kuin Stockmannilta. Loimulohen ollessa kyseessä kysyin, että paljonko normaalifilepala painaa. Stockalla ne ovat olleet n. hieman yli 250g, kuitenkin aina alle 300g ja se on mielestäni sopiva, jos tekee kerralla 2kpl. Ostan yleensä aina 4kpl kahtena pakettina. No nyt myyjä sanoi, että 300g. Sanoin, että hieman buli, mutta ok, laita 4 kpl niitä 2 kpl paketteihin. Ne fileet eivät olleet leikattuja, vaan mies alkoi töihin. Kun sain paketit niin toinen oli 740g ja toinen 880g. Siis siinä mietti, että mitä sviddua. Kuinka joku alan ammattilainen voi olla noin kassalla. Heittoa ilmoitettuun tietoon 140g ja 280g per paketti ja vaihtelu keskenäänkin 140g. En tajua miten tuo on mahdollista. Aikoinaan kun Sestossa lihamestarit kouraisivat jauhelihaa niin ilman mitään justeerausta alkuperäinen silmämääräinen arvio poikkesi korkeintaan 20g. Nyt asiakkaille tungetaan tassuun järkyttävän paljon tilauksesta poikkeavaa määrää, mitä ei jaksa erkkikään syödä. Amatöörejä sanoisin.
 

redlate

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Ketterä
scholl kirjoitti:
. Nyt asiakkaille tungetaan tassuun järkyttävän paljon tilauksesta poikkeavaa määrää, mitä ei jaksa erkkikään syödä. Amatöörejä sanoisin.

Eiköhän tuo ole jossain määrin järjestelmällistä. Harva kuitenkaan kehtaa/vaivautuu vaatimaan pienempää määrää ylisuuren annostuksen tilalle. Ja hei, taas myytiin vähän enemmän.
 
K

kiwipilot

Viime juhannuksen jälkeen joku sankari oli palauttanut duunipaikan neuvontaan ostamansa virvelin, perusshimano ja hinta siinä neljänkympin tienoilla. Virveliin kiinnitetyssä lapussa luki että "ei kelaa". Paljon kalastelleena tsekkasin laitetta tarkemmin ja huomasin että mitään vikaa ei ollut vaan siimat oli sotkettu perusteellisesti. Kysäisin tavaran vastaanottaneelta kaverilta että kuinka helvetissä olivat palauttaneet rahat takaisin täysin kelvollisesta tuotteesta; vastaukseksi tuli jotain tyyliin "kun en mä noista mitään ymmärrä". Mä kerroin ymmärtäväni: oli ostettu avokela jota ei osattu käyttää tai sitten haettu virveli jussiksi käyttöön ja palautettu härskisti takaisin kauppaan viikonlopun virvelöintien jälkeen. Em. tapauksessa voidaan kyllä ihan huoletta syyttää liikettä. Ostin muuten kyseisen kelan pikkuveljelle noin viidellätoista eurolla ja hyvin toimii.
 

Snakster

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Itsellänihän meinasi mennä hermo tuossa muutama vuosi sitten kun yritin reklamoida viallisesta mp3-soittimesta. Kyseessä oli siis sellainen cd-soitin, joka soitti myös cd:lle poltettuja mp3:sia. Vikana ko. laitteessa oli se, että paristot tyhjenivät päivässä riippumatta siitä kuunteliko laitetta vai ei. Eli ilmeisesti jonkinlainen oikari. Kun menin Anttilaan valittamaan laitteesta, ihmetteli parikymppinen jannu aikansa, katseli paristoja ja sanoi: "nää patterit on ihan vitun huonoja, mä pöllin näitä intistä eikä kestäneet paskaakaan. mee himaan ja kokeile kunnon pattereilla." Aikani vängättyäni sain paikalle isomman dirikan, jonka kanssa homma hoituikin ihan hyvin, mutta tuon skloddin reaktio oli kyllä aika jäätävä.
 

Salama15

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lankisen Lukupiiri - Zervuska Haidis
Brandin mukaan parasta palvelua vähittäiskaupassa => Stockmann!!

Käytännössä not...

Hyvänä esimerkkinä seuraava; faija täytti 60 vuotta tuossa jokin aika sitten ja päätettiin lasten kesken ostaa äijälle (jolla on jo kaikkea) Left:n mittatilauskengät. Stockalla oli lokakuussa kamppis jossa tällaisten kenkien ostaja saa ns. lepolestit kaupan päälle. Laitettiin sen verran rahaa kasaan, että faija sai valita vapaasti millaisen mallin hyvänsä... Ostimme siis ne kengät lokakuussa (lahjakortin lunastuspäivä jotain 5.10.)!!

Pikkusysteri meni sitten faijan kanssa tän kuun alussa niitä popoja mittauttamaan ja kuinka ollakaan myyjä (blondi, about 20 v.) ilmoitti kampanjan jo loppuneen ja tällä rahalla saa vain nämä ja nämä mallit, ei noita jne. Lepolestit kuuluivat siihen samaan kampanjaan joka oli jo ohi. Lievästi sanottuna meni sulakkeet ja eiku esimiestä paikalle... Paikalle purjehtii toinen blondi (ikää about 30 v.) jonka kehon kielestä huokuu kysymys "mitä vittua täällä nyt taas natistaan". Piti puhelimitse oikein vääntää rautalangasta, että jos nyt ei homma ala toimia niin "shit hits the fan". Kengät on ostettu (maksettu) kampanjan aikaan ja niitä ollaan vasta nyt hakemassa jne.

Lopputulema oli, että saimme faijalle juuri sen mistä maksoimme, mutta fiilikset elämänsä ekoja mittatilauskenkiä hakemaan menneellä ukolla oli lievästi sanottuna ristiriitaiset ja kenkien pohjiin on tulossa yllätysteksti josta soittivat FAIJALLE => "niin mitä tänne pohjaan pitikään kirjoittaa?" Se siitä ylläristä...

Stockmann => palvelkaa te vaan niitä ruskeja, suomalaiset ostavat ihan kohta jostain muualta!!
 

Snakster

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Salama15 kirjoitti:
Brandin mukaan parasta palvelua vähittäiskaupassa => Stockmann!!

Käytännössä not...

Hyvänä esimerkkinä seuraava;

Ikävä tapaus kaikin puolin, mutta viestistäsi saa sen käsityksen, että tuollainen on ko. puljussa pikemminkin sääntö kuin poikkeus. Näinpä ollen sinulla on varmasti joku toinenkin esimerkki hihassa.

Itse en ole Stockmannin palveluun pettynyt vielä kertaakaan.
 

Nikke

Jäsen
Suosikkijoukkue
Sinivalkokeltainen
scholl kirjoitti:
Aikoinaan kun Sestossa lihamestarit kouraisivat jauhelihaa niin ilman mitään justeerausta alkuperäinen silmämääräinen arvio poikkesi korkeintaan 20g. Nyt asiakkaille tungetaan tassuun järkyttävän paljon tilauksesta poikkeavaa määrää, mitä ei jaksa erkkikään syödä. Amatöörejä sanoisin.
Mä muistan kanssa yhden K-kauppiaan joka itse palveli lihatiskillä. Kun pyysit 400g jauhelihaa niin heittoa oli korkeintaan juuri tuo schollin mainitsema +/- 20 grammaa. Ja ihan silmämitalla, sama leikkeleissä.

Mä ratkaisin tuon ongelman sillä että pyydän vähemmän kun mitä oikeasti haluan. Jos vaikka haluan 600g jotain pyydän "reilu puoli kiloa" ko tuottetta. Yleensä se vaaka on em tapauksessa siinä hyvin lähellä 600g. Hölmöähän tämä(kin) on mutta mä en halua sitä tavaraa 750g jos olen ilmoittanut haluavani 600g.

Mutta hyvästä asiakaspalvelustakin pitää mainita; Pasilan Alkossa tuli käytyä taannoin ja palvelu oli todella hyvää ja asiantuntevaa. Tulen toistekin.
 

Timi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit - Schalke 04
redlate kirjoitti:
Eiköhän tuo ole jossain määrin järjestelmällistä. Harva kuitenkaan kehtaa/vaivautuu vaatimaan pienempää määrää ylisuuren annostuksen tilalle. Ja hei, taas myytiin vähän enemmän.

No eikö tuo ole lähinnä sitten oma vika. Jos sanon esim. 400g jauhelihaa ja hän mätkäisee 500g niin voihan siitä sanoa, että otas pikkuisen pois. Ainakin omasta mielestäni on käsittämättömän saamatonta jos ei tuota tee ja sitten jälkikäteen valittaa kuinka kauppias kusettaa.
 

ipa rules

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves, Packers
Hyvää ellen jopa loistavaa palvelua sain noin vuosi sitten ASTA-meesuilla tampereella Anni-lauteiden naispuoliselta suunnittelijalta/myyjältä.

Olimme vaimoni kanssa sillä mielellä liikkeellä, että katsellaan laudevaihtoehtoja, kerrotaan oman saunan mitat ja pyydetään tarjoukset.

Ensin päädyimme Sun Saunojen osastolle. Todella hienoa ja laadukkaan oloista työtä olivat lauteet. Esittelijänä oli sitten joku 35-40 vuotias kaveri joka esittäytyi myyntijohtajaksi tms. Hälläväliä tyyliin esitteli tuotteensa - ei tuntunut kiinnostavan meidän palveleminen sitten pätkääkään. No haluamamme tyylisten lauteiden tarjouspyyntö kuitenkin laitettiin tilaukseen.

Seuraavana Anni-lauteiden osastolle. Naisesittelijä palveli todella auliisiti, kyseli paljon ja oli oikeasti kiinnostunut meidän tarpeistamme. Esitteli myös vain heillä olevan muotoillun istuinosasysteemin. Palvelusta jäi todella hyvä kuva - se oli asiallista, mukavaa ja todella asiantuntevaa.

Kolmanetana sitten Tähtisaunojen osastolle. Esittelijää ei näkynyt missään, joten tyydyimme keräämään esitteet talteen. Lähetimme seuraavana päivänä tarjouspyynnön sähköpostilla.

Sun Saunojen tarjous tuli ensimmäisenä, sitten Anni-lauteiden ja viimeisenä Tähtisaunojen - kaikki tulivat kuitenkin parin viikon sisään.

Tähtisaunojen tarjous oli monta sataa kalliimpi, kuin kahden muun joten sen hylkäsimme heti.

Sun Saunojen tarjous olisi kokonaisuutena ollut noin 150 euroa halvempi, kuin Anni-lauteiden tarjous, mutta täytyy sanoa, että mahtava palvelu merkitsi lopussa sen verran, että Anni-lauteila istutaan tänä päivänä saunassa. Otimme muuten myös sen lisäoptiona tarjottavan muotoillun istuinosan ja loppuvaiheessa vielä valokuidut.
 

Bone

Jäsen
Suosikkijoukkue
Buccaneers, Lightning
Toimin itse palveluammatissa ja kyllä välillä kaikenlaista jätkää tulee vastaan.
Yksi on jäänyt mieleen kyllä parhaiten.

Kun meillä ei ollut tarjota sellaista palvelua, mitä hän halusi, niin hän kysyi, että paljonko korvaamme hänelle ajanmenetyksestä ja mielipahasta. Taisi vielä kysellä puhelinkorvauksen perään. Uskomatonta. Emme mainosta ko. palvelua olemassa, meillä ei ole sitä ikinä ollutkaan ja silti sellainen pitäisi hänelle saada.

Kyseessä oli siis nämä palvelut, missä pystyy ostamaan nettiliittymän yhteydessä tietokoneen osamaksulla ja parin vuoden päästä kone on omasi.
Aika harva noita tarjoaa loppujen lopuksi. Ainakaan Tampereella. En tiedä sitten muista kaupungeista.

Tänä vuonna on yleistynyt vähäisessä määrin tämä asenne, että ostaa tuotteen, käyttää esmes 3-4 kk ja sitten haluaa palauttaa laitteen, koska ei pidäkään siitä. Tai se "ei ollut sellainen kun luulin". Tokihan rahat pitää korvata kokonaisuudessaan takaisin. Onneksi lait ovat meidän puolella näissä asioissa, muuten saisimme myydä käytettyjä laitteita jatkuvasti.

Pääasiassa meidänkin asiakkaat ovat järkeviä ja asiallisia.
 

Salama15

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lankisen Lukupiiri - Zervuska Haidis
Snakster kirjoitti:
Ikävä tapaus kaikin puolin, mutta viestistäsi saa sen käsityksen, että tuollainen on ko. puljussa pikemminkin sääntö kuin poikkeus. Näinpä ollen sinulla on varmasti joku toinenkin esimerkki hihassa.
- Pukua (n.500.00EUR) ostamassa => takki OK, housut isot... löytyykö ompelupalvelua? vastaus: No kyllä näiden vaatteiden pitäisi sopia sellaisena kuin ne on (by naismyyjä n.25 v.), jonka jälkeen esimies paikalle ja löytyihän se palvelu

- Vaimolle hajuvettä lahjaksi => aikani kun pyörin ja sain turkeissa säntäileviä ryssämammoja palvelevilta myyjiltä nenänvartta myötäileviä katseita niin häippäsin

- Pojalle juhlavaatteita -05 kesällä (tämä Tapiolassa) => jätkä kasvaa kuin rikkaruoho ja kun emme tarttuneet myyjän tarjoamaan tummaan pukuun (endast 290.00EUR / käyttökertoja tiedossa ehkä 2 kpl) vaan halusimme jotain tyyliin suorat housut, paidan, liivin => myyjältä kommentti "no laatu ja tyyli voi olla toisille liian kallista ja vaikeaa ymmärtää"

Tuossa nyt alkuun, mietitään lisää kun on aikaa...
 

Footless

Jäsen
Suosikkijoukkue
Toronto Maple Leafs
Helvetin laadukasta asiakaspalvelua olen lähiaikoina saanut Forumin Optikko Arvolasta. Hommasin piilolinssit sieltä ja alusta loppuun homma toimi ammattitaitoisesti ja ystävällisesti. Eikä hintakaan paha ollut, 50€ sisälsi näöntarkastuksen, kuukauden linssit ja jälkitarkastuksen. Jälkitarkastuksessa vielä vaihdettiin linssit toisiin vahvempiin ja annettiin uusi jälkitarkastus aika, ja tämä sisältyi alkuperäiseen hintaan. Haen linssini jatkossakin kyllä tuolta, vaikka netistä tilaamalla vuositasolla muutaman kympin saattaisi säästääkin. Hyvä palvelu pitää mielestäni palkita, minä palkitsen sen jäämällä heidän asiakkaakseen.

Plussana vielä optikko äkkäsi silmistäni suht harvinaisen sairauden/vian jonka takai passitti minut silmälääkärille. Tammikuussa on sitten HYKS:ssa aikaa varattuna jatkotutkimuksille. Ilman tuota optikon havaintoa olisi saattanut olla tulevaisuudessa edessä näönlähtö tai ainakin muuta vakavaa vaivaa silmille.
 

scholl

Jäsen
Left ei ole Stockmannin kamaa. Se on shop in shop aivan samalla tavalla kuin Sol pesula tai 7th heaven parturi tai Lippupalvelu tai Leo Clean autopesula ennen oli. Itselläni Leftin kengät ovat aina sopineet hyvin, mutta palvelussa toki heillä on ongelmia. Todella monet kengät ostanut, joten jo jonkinverran kokemusta. Ongelma nro 1: jos menet Stockalla olevaan heidän myymälään niin vain 1 asiakaspalveluhenkilö ja hän ei kysy odottavilta mitään, että voiko auttaa. Siellä on aina joku urpo 50+ juntti maalta katselemassa ja kokeilemassa kenkiä, joka ei osta kuitenkaan. Ja silloin ei voida kysyä välissä asiakkailta mitään, joka haluaa esim. tilata kengät 10 sekunnissa tai haluaa tietää, missä vaiheessa tilaus menee. Ongelma nro 2: kengät ei tule UPS:llä (mistä palvelusta olisin valmis maksamaan enemmän), vaan 14 postin paketilla, jossa urpot postiduunarit eivät soita asiakkaalle ja itse asiassa eivät edes osaa painaa summeria ottaakseen selvää, onko herrasmies kotona. Vittumaista touhua. Mutta kengät ovat erinomaisia arkikenkiä ja itse ainakin olen erittäin tyytyväinen Left-asiakas vuosien takaa.

Stockmannin palvelu on mielestäni ihan hyvää. Yleensä ei koskaan tapahdu sellaista, että yritettäisiin edes sinutella ja palvelu toimii sekä suomeksi että ruotsiksi asiakkaan halun mukaan. Siellä yleensä osataan pokkuroida schollia asiaankuuluvin maneerein. Ei voi olla kuin tyytyväinen pääasiassa. Toki joskus voi olla joku "totuuden hetki", joka hieman kusee, mutta jos tilanteita on satoja vuodessa niin ei se kirpaise niin pahasti. Sitä paitsi puhelimella yleensä niistä selvitään.

Mitä tulee puvunostamiseen niin koskaan ei pidä ostaa pukua jos ei ole räätäliä paikalla. Eikä koskaan ostaa niin, että asiakasta avustava myyjä on joku nuori henkilö. Siitä ei tule mitään. Jos et teetä pukua, vaan ostat rekistä niin niitä pitää aina fiksata. Se on full paskapuhetta, että sopii kaikille.
 

Schwalbe

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Timi kirjoitti:
No eikö tuo ole lähinnä sitten oma vika. Jos sanon esim. 400g jauhelihaa ja hän mätkäisee 500g niin voihan siitä sanoa, että otas pikkuisen pois. Ainakin omasta mielestäni on käsittämättömän saamatonta jos ei tuota tee ja sitten jälkikäteen valittaa kuinka kauppias kusettaa.

No nimenomaan. Jos ei ole miestä sanomaan, että ota vähän pois, niin kyllä aikamoinen insinööri pitää olla kyseessä.

Itse työskentelin toistakymmentä vuotta sitten lihatiskillä, ja aika nopeasti hommaan tuli todella hyvä rutiini. Jauhelihaa lätkiessä melkein aina paino heitti max. 20g, jotkut kitisivät siitäkin. Mikäs siinä, otetaan pois ja ollaan kaikki tyytyväisiä. Paitsi ne sitruunapilluiset ämmät, joiden mielestä tämäkin toiminta täytti kusetuksen kriteerit. Paloina leikattavissa lihoissa homma sitten olikin jo vaikeampaa, mutta kyllä niissä pienet heitot ymmärsi lähes kaikki asiakkatkin.

Itse työskentelin siis palkoillisena, opiskeluaikana ja minimipalkalla, joten lisämyynti "kauppiaalle" ei todellakaan ollut mikään itseisarvo.
 

Kilgore Trout

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Nämä ovat jo vanhoja, osittain ikivanhoja juttuja mutta sopivat ketjun teemaan, esimerkkejä hyvästä ja huonosta asiakaspalvelusta, ensin se hyvä:

Katselin elokuvaa Platoon kun yhtäkkiä telkun vieressä olevassa baarikaapissa mossahti ja ovenraoista alkoi valua punaista nestettä - harhaluoti ilmeisesti rikkoi Marlin helmeilevää mansikkaviiniä sisältävän pullon. Soittelin asiasta Marlille ja siellä oltiin huolestuneita oliko ko. liemi sotkenut arvomattoja tai valunut telkkarin tms. päälle. No ei ollut vaikka aika sotku tulikin. Postitin sirpaleet sinne ja takaisinpäin tuli tuotepaketti, 8 pulloa erilaisia heidän alkoholituotteitaan + muutama purkki hilloja ja marmeladeja. Hyvin hoidettu minusta.

Ja sitten se huono:

Viime vuoden syksyllä olin varannut ajan renkaidenvaihtoon Vianorilta kahteen autoon. Homma oli myöhässä, mikä sinällään on ymmärrettävää ensilumien aiheuttamassa ruuhkassa. Mutta se että rengasmyyjän kaveri veuhtaa sisään ja ohittaa hänen avustuksellaan jonon saa aikaan perinteisen reaktion. Ikinä, koskaan enkä milloinkaan osta mitään Vianorilta, todennäköisesti eivät ne 40 parasta kaverianikaan kelle asiasta kerroin.
 

Footless

Jäsen
Suosikkijoukkue
Toronto Maple Leafs
B1 kirjoitti:
Tänä vuonna on yleistynyt vähäisessä määrin tämä asenne, että ostaa tuotteen, käyttää esmes 3-4 kk ja sitten haluaa palauttaa laitteen, koska ei pidäkään siitä. Tai se "ei ollut sellainen kun luulin". Tokihan rahat pitää korvata kokonaisuudessaan takaisin. Onneksi lait ovat meidän puolella näissä asioissa, muuten saisimme myydä käytettyjä laitteita jatkuvasti.

Pääasiassa meidänkin asiakkaat ovat järkeviä ja asiallisia.
Itse olen ravintolassa töissä, ja aina silloin tällöin joku yrittää käydä meillä ilmaiseksi syömässä. Eräskin pariskunta oli syönyt samat pihviannokset, herra koko annoksenja rouvalta oli jäänyt noin 15-20% pihvistä syömättä. Kun tarjoilija meni hakemaan lautasia pois alkoi valitus. Ruoka oli kuulemma ollut huonoa, ja he haluavat alennuksia.

No, tarjoilija juttelee hetken hovimestarin kanssa, ja yleisen käytännön mukaan päätetään että siitä voi sen 20% antaa alennusta, se on ihan perusjuttu mikä voidaan tehdä koska tahansa ja lisäksi tarjota vaikka kahvit tai vastaavaa. Tämähän ei heille käy, he ilmoittavat että he eivät annoksiaan maksa lainkaan.

Siitähän se meteli sitten alkoikin kun piti ihan tosissaan ruveta näille ihmisille selvittämään, että muuten ihan varmasti maksatte, kerta syötykin on. Annoksen voi koska tahansa vaihtaa uuteen, jos siinä on jotain vikaa tai ei vaan pidä siitä, mutta ei nyt syötyä ruokaa voi jättää veloittamatta kokonaan. Naisen kommentti oli kuvaava: "20% alennustahan saa aina, kun vähän valittaa." Ei taidettu olla ensimmäistä kertaa asialla, ehkä sitten jossain ketjupaikassa saa ilmaiset safkat kun vaan jaksaa tarpeeksi päättäväisesti kitistä. Meiltä ei saanut. Lupasivat olla tulematta uudestaan, josta olimme kaikki todella kiitollisia.

Kyllä meilläkin suurin osa ihmisistä on ihan järkeviä ja asiallisia.
 

J.Petke

Jäsen
Footless kirjoitti:
Siitähän se meteli sitten alkoikin kun piti ihan tosissaan ruveta näille ihmisille selvittämään, että muuten ihan varmasti maksatte, kerta syötykin on. Annoksen voi koska tahansa vaihtaa uuteen, jos siinä on jotain vikaa tai ei vaan pidä siitä, mutta ei nyt syötyä ruokaa voi jättää veloittamatta kokonaan. Naisen kommentti oli kuvaava: "20% alennustahan saa aina, kun vähän valittaa." Ei taidettu olla ensimmäistä kertaa asialla, ehkä sitten jossain ketjupaikassa saa ilmaiset safkat kun vaan jaksaa tarpeeksi päättäväisesti kitistä. Meiltä ei saanut. Lupasivat olla tulematta uudestaan, josta olimme kaikki todella kiitollisia.

Kyllä meilläkin suurin osa ihmisistä on ihan järkeviä ja asiallisia.

Juu ja jos pelkkä valittaminen ei toimi niin sitten sanotaan taikasanat "kuluttaja-asiamies" ja tällä luullaan ainakin varmistuvan se, että saadaan se mitä halutaan. Voin lyödä vetoa, että tämänlaiset ihmiset eivät ikinä ole olleet siinä tiskin toisella puolella.

Hyvä, että eräät firmat ovat alkaneet vaatia esimerkiksi 50€ turhan reklamaation tekemisestä. Edellisessä työpaikassani tuli nimittäin niin monta reklamaatiota missä asiakas itse oli mennyt kusemaan homman ja siitä sitten valitettiin kuinka tuote on ihan perseestä. Kuvittelen myös, että esimerkiksi Iskulle tulee vuodessa läjäpäin reklamaatioita missä itse asiakas on kootessaan kirjahyllyään rikkonut hyllyn kun ei ole seurannut ohjeita tai on muuten vaan ollut huolimaton. Ja silti se vika on aina siinä kaupassa ja juuri siinä tuotteessa.

asiakas: "kyllähän tämän nyt pitää tämmöinen kulutus kestää"
myyjä: "mutta tässähän on selkeät vasaran jäljet"
asiakas: "katotaan mitä kuluttaja-asiamies tähän sanoo"
 

Cloaca Maxima

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Philadelphia Flyers
Itse olen töissä palveluammatissa jossa saa vastaanottaa reklamaatioita lähes päivittäin. Näistä 98% on sellaisia joissa ei ole päätä eikä häntää, eli asiakkaat eivät itse tiedä mitä ovat ostaneet tai keksivät muuten vain valittamisen aihetta meitä kiusatakseen.

Kun tuota itkuvirttä / huutoa on kuunnellut aikansa eikä suostu mitään hyvityksiä antamaan pyydetäänkin jo nimeä ylös ja esimiestä paikalle, tai lausutaan taikasanat "Hannu Karpo", "kuluttaja-asiamies" tai "mielipidekirjoitus lehteen". Kun tämäkään ei auta uhataan olla koskaan enää käyttämättä firmamme palveluita ja eikö koko suku eikä asuinkyläkään kuulemma tule palveluitamme käyttämään kun he vähän kertovat millaista palvelua ovat saaneet.

Joidenkin asiakkaiden kohdalla tehoaa kun esimies käy paikalla sanomassa samat asiat kuin minäkin. Esimiestähän halutaan paikalle pääsääntöisesti siksi, että minä säikähtäisin asiaa ja suostuisin asiakkaan tahtoon ettei sitä esimiestä tarvitse hommata paikalle kuuntelemaan kuinka olen toiminut. Ei pure minuun, pyydän esimieheni paikalle oikeinkin mieluusti.

Palatakseni ceissiin K-Citymarketista-saatu-vastaus-joka-ei-pitänyt-mennä-asiakkaalle, ymmärrän täysin kirjoituksen laatijaa, sääli vain että kävi virhe ja se maksoi hänen työpaikkansa.
 

Timbit

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Canucks, BC Lions
Ainakin täällä Tampereen seudulla tiedetään, että Lempäälään avattiin perjantaina uusi mammuttikokoinen ostoshelvetti nimeltä Ideapark. Tarkoituksena oli mennä ihmettelemään kyseistä puljua ensi kertaa vasta joskus kuukauden päästä kun alkuinnostus on haihtunut ja ruuhkat hälvenneet. Tänään kuitenkin vanhempani soittivat ja sanoivat, että tulkaahan sinne, ollaan menossa ja tarjotaan teille ruoat jossain ravintolassa. Ei muuta kuin poika autoon ja matkaan, vaimo jäi kotiin opiskelemaan.

Liikenneruuhka ei haitannut koska se oli etukäteen tiedossa ja parkkipaikka löytyi mukavalta sorakentältä heti betonimyllyjen ja vaihtolavojen vierestä. Vanhempanikin löytyivät sisältä ostoskeskuksesta yhden puhelinsoiton avulla. Nälkä kurni jo, joten ei kun syömään. Paikaksi valitsimme ravintolan nimeltä Saku's Galley.

Pieni jono lyheni edestämme nopeasti, ja meidät ohjattiinkin pian pöytään jonka viereen lastenvaunut sai hyvin ja lastentuoli tuotiin nopeasti ja pyytämättä paikalle. Tämän jälkeen pääsimme heti kymmenen minuutin jälkeen selailemaan ruokalistaa, kun pyysimme, että sellaiset tuotaisiin meille. Aiemminkin olisi toki pyydetty, jos tarjoilijoita olisi lähistöllä näkynyt. Ruoat tuli valittua nopeasti, ja noin kymmenen minuutin odottelun jälkeen pääsimme tilaamaan ruoat. Tässä vaiheessa meille tuotiin myös vettä juotavaksi.

Puolen tunnin odottelun jälkeen saimme annokset. Olin tilannut broilerleikkeen avokadokastikkeella, ja äitini oli tilannut samanlaisen annoksen. Isäni tilasi vasikanleikkeen. Minun annokseni oli hyvä, samoin isäni annos. Äitini annos oli kylmä ja siitä puuttui kastike. Viiden minuutin yrityksen jälkeen saimme tarjoilijan huomion itseemme ja hän lupasi tuoda uuden annoksen pian. Niin toikin, parin minuutin päästä. Kastike oli lisätty, mutta ruoka oli edelleen kylmää. Äitini kuitenkin ajatteli että syö annoksen silti, koska nälkä alkoi olla melkoinen.

Muutama minuutti tästä paikalle saapui ilmeisesti ravintolan vuoropäällikkö ja kysyi äidiltäni, onko annos nyt hyvä. Äitini sanoi, että vähän on kylmä vieläkin mutta hän voi kyllä annoksen syödä koska maku on kohdallaan. Tämä päällikkö kuitenkin käytännössä vaati, että äidilleni tuodaan uusi kunnollinen annos joten tämäkin annos vietiin pois. Totesimmekin, että tuossa on ammattimies jolle on oikeasti tärkeää asiakkaiden tyytyväisyys.

Söin annokseni, isäni soi annoksensa. Äitini ei syönyt, koska annosta ei näkynyt eikä kuulunut. Kymmenen minuuttia sen jälkeen, kun lautaset olivat tyhjät, päätimme tilata laskun. Meni taas se normaali kymmenen minuuttia että saimme jonkun tarjoilijoista pöytäämme. Kun hänelle kerrottiin, että yksi annos jäi sitten tulematta, hän oli aidosti pahoillaan ja lupasi selvittää asian. Piakkoin lasku tuotiinkin, ja siihen oli laitettu vain isäni annos. Ravintola siis hyvitti paitsi äitini annoksen, myös minun annokseni. Mielestämme tuo korvaus oli ihan kohtuullinen ja halusimme jo päästä pois jotta äitini saisi jotain syötävää, joten äitini maksoi 20 euron setelillä laskun, jonka loppusumma oli 11,50€.

Siirryimme poikani ja isäni kanssa ravintolan ulkopuolelle odottamaan, ja äitini jäi pöytään odottamaan vaihtorahoja. Vaihtorahat tuotiin noin kymmenen minuutin odottelun jälkeen, kun niitä erikseen pyydettiin.

Pöytiin ohjaaminen meni hyvin, ruoka oli maultaan hyvää ja henkilökohtainen kommunikointi henkilökunnan kanssa oli kohteliasta. Kaiken muun tuo ravintola onnistui hoitamaan suoraan sanottuna päin helvettiä. On täysin käsittämätöntä, että ravintola unohtaa tuoda annoksen asiakkaalle, ja että vaihtorahoja joutuu erikseen pyytämään. Jos siis haluatte syödä Ideaparkissa, niin älkää perkele menkö Saku's Galley-nimiseen paikkaan!
 

Tami Talk

Jäsen
Suosikkijoukkue
Daespoo moderators
Philips...

Nyt on pakko antaa ansaittua positiivista palautetta:

Philipsin toiminta rikkoutuneen dvd-soittimen kanssa ansaitsee kiitokseni ja tämän tapauksen vuoksi en epäröi myöskään jatkossa käyttää samaa merkkiä. (Tämä ei ole nyt mainostusta, enkä ota myöskään kantaa siihen, onko Philips ylipäätään merkkinä hyvä vai huono). Yleisesti kaiken elektroniikkaromun kanssa on sellainen olo, että korjaaminen ei ole kannattavaa, vaan uutta on ostettava tilalle. Nyt tämä käsitykseni osoittautui aivan vääräksi.

Kesken elokuvan katsomisen dvd-soitin (kirjoittava sellainen) jumittui. Kuva pysähtyi, eikä koko laite ottanut vastaan enää mitään komentoja. Levyä ei saanut ulos eject-nappulaa painamalla. Edes boottaus töpselin irroittamisineen ei auttanut. Paska mikä paska, levy on sisällä ja kone ei toimi millään tasolla. Virta menee päälle, kun töpselin laittaa seinään, mutta sen jälkeen ei mitään.

Laitteella on ikää vajaa kaksi vuotta ja kaupan myöntämä takuu oli vain vuoden. Tämän vuoksi en ottanut yhteyttä myyjäliikkeeseen, vaan suoraan philipsin kotisivuilta löytyneeseen palvelunumeroon, jonne soitan perjantaina iltapäivällä. Palvelunumerossa reipas tyttö ottaa ylös laitteen tiedot (laitteen malli, sarjanumero, ilmennyt vika, ostopäivä, löytyykö kuittia ja tietysti yhteystietoni). Tämän jälkeen tyttö ilmoittaa, että lähettää tiedot lähimpään huoltosopimusliikkeeseen, jonka lupaa ottavan yhteyttä.

Tiistaina aamulla soittaa huoltoliikkeen mies ja kysyy "milloin sopisi tulla noutamaan laite?". Siis noutamaan kotoa! No, koska olin vapaapäivällä, niin sovittiin nouto samalle päivälle. Iltapäivällä pihaan kaartoi auto ja laite noudettiin huollettavaksi. Aika-arvioksi annettiin 5-10 työpäivää.

Lähdin viikon lopulla ulkomaanmatkalle ja sainkin sitten seuraavana tiistaina (siis viikko noutohetkestä) reissun päälle puhelun, että laite olisi valmis palautettavaksi. "Milloin sopisi tuoda?" Siis tuoda kotiin!. Sovittiin, että koska palaan vasta perjantaina, niin ottaisivat yhteyttä vasta sen jälkeen. Lauantaina - siis lauantaina! - soittivat, että olisitteko kotona, jos toisimme laitteen nyt. No sehän sopi. Auto kaartoi pihaan ja huoltoliikkeen mies kantoi sisään uuden vastaavanlaisen laitteen. Mukana oli selostus, että vika oli sellaisessa komponentissa, että korjausta ei oltu pystytty tekemään, vaan laite oli palautettu valmistustehtaalle Unkariin. Sisään jäänyt levy oli poistettu huollossa ja palautettiin luonnollisesti myös.

Olen erittäin tyytyväinen: laite haetaan kotoa, pari vuotta vanhan tilalle annetaan uusi, joka tuodaan kotiin asti.

Papukaijamerkki!
 

ZOOM

Jäsen
Suosikkijoukkue
U17 Leijonat
Kilgore Trout kirjoitti:
Ja sitten se huono:

Viime vuoden syksyllä olin varannut ajan renkaidenvaihtoon Vianorilta kahteen autoon. Homma oli myöhässä, mikä sinällään on ymmärrettävää ensilumien aiheuttamassa ruuhkassa. Mutta se että rengasmyyjän kaveri veuhtaa sisään ja ohittaa hänen avustuksellaan jonon saa aikaan perinteisen reaktion. Ikinä, koskaan enkä milloinkaan osta mitään Vianorilta, todennäköisesti eivät ne 40 parasta kaverianikaan kelle asiasta kerroin.

Melko vastaavanlaista palvelua oli lokakuun lopulla Espoon rengas centerissä:
Tilanne oli täysin organisoimaton, asiakkaita oli ahtaassahallissa varmaan 15-20, kukaan ei tiennyt henkilökunnasta kenenkä vuoro missä välissä oli, ajat olivat n. 1.5h myöhässä.
Amiskat röhöttelivät kessuhuulessa keskenään, jotain rengasalan "ammattiläppää" heitellen.
Tilanne päätyi lopulta siihen, että allekirjoittanut päivitti jonotilannetta muille asiakkaille, jotta täydelliseltä kaaokselta vältyttiin.

Vituttaa koko pulju, omat kesäkumit ovat siellä säilössä,enkä tilanpuutteen takia jaksa niitä poiskaan hakea.
Yksiäkään renkaita en enää ko. firmasta osta tai vaihdata.

Tuntuu muutenkin, että näistä rengasfirmoista ei ole kuin huonoja kokemuksia. Ainakaan omassa lähipiirissäni ei kovin hyvää palautetta ole tullut.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös