Kaikenlaista on sattunut ja tapahtunut ja viime talven pakkasilla koin yhden erikoisimmista asiakaspalvelutilanteista oman elämäni varrella.
Olimme kaveriporukalla kokoontuneet viettämään viikonloppua erääseen, n. 3000 asukasta käsittävään, pieneen pitäjään. Istuimme iltaa ihan kotibilehengessä, mutta jossain vaiheessa, kuten aina, alkoi kiinnostaa jonkinlainen yökerho visiitti. Tässä pienessä kunnassa ei ollut kuin paikallinen räkälä, joka sulki ovensa jo kello kahden aikoihin, joten otimme taksin lähimpään pikkukaupungiin, jossa sielläkään ei ole kuin noin 13 000 asukasta, mutta yökerho palveli neljään.
Yökerhossa/discossa oli ihan hauskaa, mutta kaikki kiva loppuu aikanaan ja oli aika palata takaisin sinne pienempään pitäjään.
Yökerhon pihalla oli takstitolppa ja yllätykseksemme muutama vapaa taksikin. Seurueessamme oli kuusi henkilöä, joten tiedustelimme paikalla olleelta tilataksin kuljettajalta onnistuuko hiukan pitempi noin 12 kilometrin kuljetus. Kuski vastasi, että hypätkää kyytiin vaan. Kaikkien päästyä kyytiin ilmoitimme, että ajetaan tohon naapuripitäjään. Kuski tokaisi ylimielisesti, että ei hän jaksa sinne asti lähteä ja komensi kaikki ulos autosta. Vähän siinä ihmeteltiin sitä, että vielä kyytiä kysyessämme 12 kilometrin matka ei ollut ongelma. No ei auttanut muu kuin marssia ulos taksista kuin köyhän talon porsaat. Itse poistuin viimeisenä, enkä malttanut olla sanomatta kuskille, että hän oli ihme veijari, joka ilmeisesti nauttii siitä, kun saa pompottaa ihmisiä edestakaisin.
Ei olisi pitänyt sanoa mitään, koska kuski sai jonkun ihme hepulin ja sulki liukuoven nokkani edestä kiinni ja jäin ainoana lukittuun taksiin. Kuski siis sulki yllättäin oven jostain sieltä kätensä ulottuvilla olleesta kytkimestä ja lähti samantien hurmostilassa kaasuttamaan johonkin. Muu seurue jäi hölmistyneenä katsomaan, kun hän kaappasi minut mukaansa ja kaahasi tiehensä. Yritin siinä udella kuskilta, että mikä juttu tää nyt oikein on. Hän ei vastannut mitään, vaan soitti tohkeissaan puhelua johonkin. Omakin puhelimeni alkoi piristä ja kaverit siellä kyselivät, mihin se taksikuski on minua viemässä. Sanoin, ettei harmaata aavistusta. Sitten aloin vaatia taksikuskilta, että olisi parempi alkaa viemään minua takaisin sinne, mistä oli ottanutkin. Ilmoitin selkeästi, että en tunne kaupunkia yhtään, joten hänen olisi todellakin parempi viedä minut takaisin. Ulkona oli yli 20 asteen pakkanen, joten vähän alkoi mietityttää jos se yrittää heivata mua johonkin korpeen. No kuskikin alkoi syyttämään mua uhkailusta ja sanoi soittaneensa jo poliisille ja ilmoitti itsevarmasti, että mulle tuli nyt putkareissu.
No ei äijä kusettanut, koska kohta jo oltiinkin paikallisen poliisilaitoksen pihassa ja kaksi virkavallan edustajaa siellä jo odotteli malttamattomina. Hyvä kun auto kerkisi pysähtymään, niin jo taksikuski alkoi huuteleen, että putkaan tommoset kuuluu. Poliisit kyselivät minulta, että onko jäänyt kyyti maksamatta. Vastasin, että kyytiä ei ole edes luvattu ja kyse on pakkokuljetuksesta. No ei ne oikein heti uskonut mua ja vähän aikaa näyttikin pahalta, että tännekö sitä nyt jäädään yöksi. Yritin siinä selvittää tapahtumien kulkua, mutta vaikeaa se oli, kun taksikuski säesti omiaan siinä vieressä aivan hurmahengen vallassa. Onneksi sitten mun puhelin soi taas ja kaverit kyseli, että pitäskö niitten soittaa vaikka poliisille. No mä sanoin, että täällä sitä itsekin ollaan poliisilaitoksen pihassa ja ojensin kännykän sille konstaapelille. Kaverit selvitti tilanteen poliiseille ja koska selvitys vastasi omaa tarinaani, niin virkavalta äkkäsi tilanteen kulun. Sain siis huokaista helpotuksesta.
Poliisit antoi taksikuskille määräyksen viedä minut takaisin sinne yökerhon eteen. Välkkynä tää kuski vielä alkoi kyseleen, että kuka nää kyydit maksaa. No onneks se toinen poliisi alkoi kyllästymään taksarin asenteeseen ja sanoi sille tylysti, että vie nyt se vaan sinne takaisin. Kyllä se paluureissullakin inisi mulle jotain, että maksatko tän reissun, mutta sanoin, että tää oli kyllä sun ikioma huviretkes. Kaverit onneks odotti vielä meikäläistä ja lopuksi kaikki oli ihan hyvin. Jälkeen päin ollaan toki saatu monet hyvät naurut kyseisen paikkakunnan "muilutustakseista".