Sehän on vain ja ainoastaan oikein, että sopimukset kirjoitetaan niin, että ne ovat tarkkoja. Ja juurikin useampi erilainen, rinnakkainen sopimus on isomman volyymin maantierahdissa ainoa oikea tapa toimia. Eri tyyppiselle ja kokoiselle rahdille kilpailutus erikseen ja eri sopimukset, silloin vertailu tulee tehtyä riittävän isolla osuudella koko volyymistä, vaikka kolli olisi painoltaan ja kooltaan hyvinkin vaihtelevaa.
Mainitsemiesi lisien kaltaiset koukut, ovat ne sitten lossia, sisäänkantolisää, kotiosoitelisää, soittolisää tai mitä tahansa sellaista, jota kuljetusliikkeen alihankkija voi liki automaattisesti myydä omaksi lisätienestikseen, ovat kuitenkin aivan liian tavallisia, ne löytyvät liki kaikista vakiopohjista. Olen suht hiljattain vertaillut ja kilpailuttanut maantiekuljetuksia työkseni.
Pakettitoimitukset ovat aika omanlaisensa maailma, eikä niissä ole vastaavaa kusetuksen omaista sopimusveivausta kuin lavarahdeissa.
Tällä hetkellä toimin firmassa, jossa tavara on kaikkea mahdollista kevyehkön, 11m pitkän profiilinipun ja 1800kg painavan, 600*600mm kokoisen teräslevynipun väliltä. Lähetykset ovat todella kirjavia kooltaan ja painoltaan, joten optimointi on juurikin haarukointia erilaisten sopimusten välillä. Karkeasti, yksi kuljettaa pitkät ja kevyet, toinen pienet&raskaat ja kolmas kevyet ja kookkaat tavarat. Kaikkia näitä ääripäitä mahtuu nykyiseen karkeasti puolen miljoonan vuosittaiseen rahtispendiin. Ei valtavia asiakkuuksia, mutta kohtuulisia kai kuitenkin. Kaikki kolme kotimaassa toimivaa, kattavan verkoston omaavaa toimijaa ovat tuttuja ja nytkin ristiin käytössä.