Olet oikeassa. Ollaan sen verran suuri asiakas että kaikki hinnat ovat räätälöityjä. Mutta ei niitä mikään myyjä-Hessu ole sopinut vaan isot pamput.
Osassa on selvästi kyse siitä että joku kyseisen logistiikkafirman sisällä ei tunne meidän sopimuksen sisältöä vähääkään. Välillä näkee laskusta että lähettämä on pakannut tilauksen löyhästi ja täysin sopimusehtojen vastaisesti, välillä ettei rahtikuutioista laskuttava ihminen ole tajunnut ettei mennä lista vaan sopimushinnalla. Eli tällä kertaa se vika on toisessa päässä. Nyt lusitaan tämä soppari loppuun ja sitten siirryttäneen vaihtoehtoon jota vuosia vuosia sitten ehdotin jorylle.
On näistä meidän päässä manuaalista työtä aiheuttavista virheistä valitettu pukuosastolle vuosia ja aina ne on luvattu korjata. Heillä vaihtuvuus ilmeisen suurta kun aina VIP-vastaavan tai reskontraa hoitavan ihmisen vaihtuminen toiseen käynnistää ikiliikkujan uusiksi.
Valtavan usein kyse on siitä, että kokonaisuus on kilpailutettu muutama iso kustannusfraktio edellä ja unohdettu riittävän iso osa kustannuksia niin, että jostain marginaalista pääsee ottamaan vähän enemmänkin katetta kuin edellisen sopimuksen aikana. Vertauskuvallisesti insinööri ostaa ja myyntimies koijaa parhaansa mukaan. Niin mahdottomalla tavalla vinoon vedettyjä soppareita on tullut nähtyä myös kotimaisella pörssiyhtiötasolla, että hävettää.
Hinnoittelu on tietysti räätälöityä, mutta myös niin päin, että kaikki massasta poikkeava ja kilpailutusvaiheessa määrittelemätön tarve voi olla myös paljon kalliimpaa kuin listahinta. Samalla ollaan kuitenkin saatettu sitoutua määräajaksi tiettyyn toimittajaan.
Erilaiset tilausansat ovat ihan tavallisia myös B2B-puolella. Siellä ei ole kuluttajansuojaa ja jallitettu ostaja on "ammattilainen".
Viimeksi muokattu: