Noissa on tosiaan melkoista vaihtelua. Hienoin kokemus itselläni osuu jonnekin edellisen vuosikymmenen alkupuolelle, kun ostin Gigantin verkkokaupasta taulu-TV:n ja päästin laajakuva-putkitelkkarini haudan lepoon. Tilasin siis kotiinkuljetuksen ja vanhan laitteen poisviennin.
No, tuli päivä, jolloin uusi televisio tuotiin. Mutta tuojat ilmoittivatkin, että vanhaa televisiota ei viedä pois, koska Gigantilla ja Matkahuollolla ei ole voimassa olevaa sopimusta tällaisesta. No ei siinä, tuo vanha härveli jäi olohuoneen nurkkaan odottamaan, ja minä laitoin välittömästi viestiä Gigantille.
Meni jokunen päivä, ja Gigantti taas väitti, että kyllä heillä on sopimus tuosta, ja vanhan laitteen poisvienti on Matkahuollon vastuulla. Ja viestin muu sävy oli sellainen, että jäi vähän se kuva, että heidän mielestään vastuu vanhasta televisiosta on nyt minulla.
Tuossa kohtaa alkoi vähän jo hermostuttaa. Ratkaisin asian siten, että laitoin molempien puljujen asiakaspalveluun yhteisen sähköpostiviestin, jossa selostin tilanteen ja pyysin, että selvittävät keskenään sopimustekniset kuvionsa, eivätkä laita yksittäistä kuluttajaa viestinviejäksi välilleen. Ja lisäsin loppuun, että olen ostanut television sillä valintaperusteella, että sen myyvä taho hoitaa lupauksensa mukaisesti myös vanhan laitteen poisviennin. Ja että toivon tämän hoituvan mahdollisimman pian tavalla tai toisella.
Meni vielä muutama päivä ilman mitään kontaktia kummastakaan suunnasta. Sen jälkeen joku pieni paikallinen kuljetusliike oli yhtäkkiä yhteyksissä, että heidän pitäisi tulla hakemaan joku sähkölaite pois. Oletin, että kyse oli tuosta televisiostani, joten annoin sen heidän kyytiinsä. Sinne se sitten meni.
Loppu hyvin, kaikki hyvin. Mutta melkoista pomputtelua tuokin oli.