No nyt on elokuu ja lapsen koulu alkaa ensi viikolla. Kun nyt yritin tavoittaa kaupungilta näitä päättävää ihmistä sainkin keskukselta varsinaisen purkauksen siitä, ettei siellä ole ketään paikalla vastaamassa puheluihin. On varmasti pienipalkkaiselle keskuksen hoitajalle veemäistä tuollainen, mutta ei nyt ehkä kuitenkaan kovin fiksua a) meuhkata asiakkaalle b) sättiä asiakkaalle omaa työnantajaansa (vaikka syytä olisikin).
Heh, tulee mieleen tapaus muutaman vuoden takaa. Asuin silloin vielä Tampereella lähes keskustassa. Silloin tapahtui sellainen mukava tapaus kuin sähkökatkos. Olin silloin Tampereen Sähkölaitoksen asiakas. Heillä oli tähän aikaan kuuluisa laskutussotku, jossa monet asiakkaat (minä siinä mukana) saivat aiheettomia ylisuuria sähkölaskuja (omani oli 600€, laskun mukaan yhtenä päivänä aiheutettu). Lasku oli aiheeton, joten sitä ei täytynyt maksaa. Noh, koska sähköt näyttivät valaistuksesta päätellen toimivan naapuritalossa, soitin Sähkölaitokselle, koska mietin jo alitajunnassa, olisivatko menneet katkaisemaan maksamattomasta laskusta johtuen sähköt meikäläiseltä.
Ei siinä mitään, kyselin tästä sähkökatkoksesta. Nainen luurin toisessa päässä ei tiennyt asiasta mitään. Sanoi, ettei heillä ainakaan näy mitään häiriöilmoitusta. Kyseli sitten, toimiiko esimerkiksi porraskäytävän valo. Kokeilin. Ei toimi. Sen jälkeen kyseltiin, onko työkeskeytysilmoituksia tullut meille postin mukana. Ei ollut. Oli siis hyvinkin selvää, ettei Sähkölaitoksen asiakas- ja vikapalvelu tiennyt mitään sähköverkon tilasta. Sen jälkeen kuulin luurista vain: "kysykäähän asiaa valvomosta", jonka jälkeen puhelimeni yhdistyi selvästi jonnekin. No, minäpä kysyn.
Sen jälkeen minulle vastasi hyvin vihainen naisääni. Keskustelu meni about näin:
nainen: "Tampereen kaupunki"
minä: "Haloo?" (hämmentyneenä, kun en tajunnut ensin, että valvomo ei olekaan Sähkölaitoksen alaisuudessa)
nainen: "Tampereen kaupunki! Mitä asianne koskee?!"
minä: "Soitin tuonne Sähkölaitoksen asiakas- ja vikapalveluun, koska osoitteessani XXXX on sähköt katkenneet. He eivät tienneet mitään häiriöistä, joten neuvoivat kysymään asiaa täältä".
nainen: "Joo, kyllä! Siellä on ihan normaali sähköhäriö! Loppuu kyllä aikanaan!"
minä: "Asia selvä, he eivät vain tienneet sitä siellä, joten yhdistivät minut teille."
nainen: "Joo, eivät tiedäkään! Eivät ne siellä mitään tiedä!"
minä: "No siltä vaikuttaa. Kuulemiin".
nainen ei vastannut sanaakaan, vaan löi luurin kiinni.
Onneksi muutin pian toisen sähköverkon alueelle... samalla vaihtui myös sähkön toimittaja. Ei luulisi olevan kovinkaan vaikeaa, että nuo puhelimeen vastaavat vikapalvelun työntekijät näkisivät myös sen, missä mahdollisia häiriöitä tai työkeskeytyksiä on.