Gigantti on kyllä yksi niistä kaupoista, joihin en enää halua mielelläni mennä. Melko suppealla, kolmen Gigantti-myymälän kokemuksella, väitän etteivät Gigantin myyjät ota tippaakaan asiakasta huomioon. Vaakakupissa painaa vain ja ainoastaan omat provikat. Ilmeisesti muutaman television kokoiset supertarjouserät vetävät jatkuvasti uusia asiakkaita lisää höynäytettäviksi, eikä pienempiä asiakkaita tarvitse palvella kunnolla. Tämä Gigantin harrastama malli on jotenkin niin vastenmielisen lyhytnäköistä toimintaa. Keskimääräinen asiakas kun kuitenkin hankkii elämänsä aikana melkoisen määrän elektroniikkaa ja kodinkonetta.
Gigantissa koin mielenkiintoisen tilanteen, kun olin ostamassa ensimmäistä omaa pesukonettani. Olin katsonut etukäteen merkkin ja mallin valmiiksi, koska aikomuksena olisi selvitä mahdollisimman halvalla. Ensinnäkin oli erittäin vaikea löytää myyjä, joka olisi suostunut palvelemaan. Toisekseen oli erittäin vaikea löytää myyjä, joka halusi myydä tuotteen, jonka minä halusin ostaa. Halvimmasta pesukoneesta myyjä kommentoi "älä tätä osta, tää on ihan paska", ja jatkoi 800 euron Mielen esittelyä. No, ostin kuitenkin sen halvimman, vaikka myyjä sanoikin sen menevän heti paskaksi.
Expert sen sijaan tuntuu olevan aivan toista maata. Ajattelin ennen Expertin olevan kallis kauppa, joka kaiken lisäksi suhtautuu asiakkaaseen ylimielisesti. Oih, kuinka väärässä olinkaan. Jokaisella kerralla olen saanut niin loistavaa palvelua. No okei, nyt maalaan vähän liian kauniin kuvan! Joskus on saanut odotella palvelua, mutta se on tainnut johtua ainoastaan siitä, että myyjät todella haluavat esitellä tuotteitaan. Asiakkaalle ei myydä väkisin kalliimpaa tuotetta, jota hän ei oikeasti tarvitse. Siellä myyjiä kiinnostaa oikeasti, mitä asiakas on tullut hakemaan. Sitä minä arvostan ja siksi pyrin jatkossa keskittämään isommat hankinnat Expertille.
Enkä ole töissä kyseisellä alalla, saati sitten Expertillä.
Voisin vielä lisätä pari seikkaa, jotka pistävät vituttamaan jokaisessa kaupassa:
1. Myyjät jauhavat keskenään paskaa, kun myymälässä on asiakas.
2. Myyjä tai myyjät istuvat sormi nenässä tietokoneen takana, kun myymälässä on asiakas.
3. Myyjä tai myyjät näppäilevät kännykkäänsä, kun myymälässä on asiakas.
4. Myyjä tai myyjät kyttäävät asiakasta aivan kuin hän meinaisi varastaa jotakin.
Jumankauta, ei kai se nyt voi niin vaikeaa edes yrittää näyttää aktiiviselta silloin, kun siellä on asiakas. Tai olisivat ennemmin vaikka tiskin takana piilossa kuin harrastamassa edellä mainittuja toimenpiteitä.