Löytyykö tietokone-experttejä?

  • 2 852 617
  • 19 206

magnum37

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tulevaisuuden Sport
@Kaukosäädin

Toisaalta Windows 10 on siitä helppo käyttis, ettei sitä välttämättä edes tarvitse asentaa uudestaan komponenttien vaihtuessa. Erotuksena lähinnä tilanne jossa vaihdat Intel-pohjaisen järjestelmän AMD-järjestelmään tai toisinpäin, niin silloin se on suositeltavaa.

E: Kerrotkin tuossa näköjään, että vähän retrompaa osaa tulossa. Tietämättä sen tarkemmin kuinka vanhoista osista on kyse niin aina kannattaa kokeilla kuitenkin miten se sun Win 10 järjestelmälevy toimisi ilman uudelleen asennusta. Melko vanhojakin komponentteja tukee suoraan windowsin ajurikanta.
 
Viimeksi muokattu:

Sid

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara & Maple Leafs, Liverpool F.C.
Hänen siis pitäisi asentaa kokonaan uusi Windows uudella avaimella biosin kautta levy tyhjentämällä.
Mitään tiedostoja SSD:ltä ei siis tarvitse säilyttää? Mikset poista niitä itse, ennen levyn luovuttamista?
 

Kaukosäädin

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves 365
Mitään tiedostoja SSD:ltä ei siis tarvitse säilyttää? Mikset poista niitä itse, ennen levyn luovuttamista?

No koska...

Onko kokemusta biosin patterin irrottamisesta? Acer pöytäkone ei lähde lukemaan mitään kovalevyä eikä USB-portit toimi joten biosiin tai muihin valikoihin ei pääse ihmettelemään.

Jo viime vuoden elokuussa nytkähti tuo pöytäkone siihe tilaan että ei lähde työntämään näyttöön mitään kuvaa. Kuuluu vain kaksi piippausta. En tiedä mistä osasta kiikastaa.
 

Takiainen

Jäsen
No koska...



Jo viime vuoden elokuussa nytkähti tuo pöytäkone siihe tilaan että ei lähde työntämään näyttöön mitään kuvaa. Kuuluu vain kaksi piippausta. En tiedä mistä osasta kiikastaa.

kaksi piippausta viittaa ongelmiin muistipiireissä. Jos useampi kampa kiinni, niin lähtisin irroittamaan niitä yksi kerrallaan ja kokeilla josko käynnistyisi siten. Tai sitten kaupasta uusi kampa / kamat sisään ja heittää vanhoilla vesilintua.
 

Kaukosäädin

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves 365
kaksi piippausta viittaa ongelmiin muistipiireissä. Jos useampi kampa kiinni, niin lähtisin irroittamaan niitä yksi kerrallaan ja kokeilla josko käynnistyisi siten. Tai sitten kaupasta uusi kampa / kamat sisään ja heittää vanhoilla vesilintua.

Kaksi kampaa löytyy. Testattu on molempia yhdessä ja erikseen eri kohdisa.
 

redpecka

Jäsen
Joku jollain sivulla kysyikin jo... En löydä sitä enää. Minulla vastaava kysymys, eli onko se koko kone hommattava uudestaan liikkeestä vai voiko tätä vanhaa hassuani päivittää/säästää jotain osia? Tämän kokoonnutin liikkeessä osa osalta vuonna 2011.

AMD PHENOM II x4 965 125W Black Edition
ASUS AM3 AMD880G VGA DDR3 TURBOW
4GB 1333MHZ DDR3 NON-ECC (2 kpl 2G)
WD CAVIAR GREEN 1TB 3.5" SATA2 IP 64MB
ANTEC THREE-HUNDRED CASE NO PSU BLACK
CHIEFTEK PSU 600W 14CM ATX EPS CAB.M
LG DWDRWW 22x BLACK BULK SATA
XFX HD6850 PCI-E 775M 1 GB 2XDVI/DPHDMI
WIN 7 Home Premium 64-BIT OEM FI

BENQ G2420HDBE 24"....

Olen niin pudonnut näistä kelkoista tämän viimeisimmän kymmenen vuoden aikana. Ehkä vieläkin osaisin koota koneen fyysisesti jos ne osat olisivat siinä.

Hyvin kiitollinen olisin jos joku osaisi vaikka sanoa, että heitä tämä pois ja osta kaupasta uusi sillä nykypäivän uusilla voi sekä mennä sähköpostiin että pelata Doomia.
 

magnum37

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tulevaisuuden Sport
Joku jollain sivulla kysyikin jo... En löydä sitä enää. Minulla vastaava kysymys, eli onko se koko kone hommattava uudestaan liikkeestä vai voiko tätä vanhaa hassuani päivittää/säästää jotain osia? Tämän kokoonnutin liikkeessä osa osalta vuonna 2011.

AMD PHENOM II x4 965 125W Black Edition
ASUS AM3 AMD880G VGA DDR3 TURBOW
4GB 1333MHZ DDR3 NON-ECC (2 kpl 2G)
WD CAVIAR GREEN 1TB 3.5" SATA2 IP 64MB
ANTEC THREE-HUNDRED CASE NO PSU BLACK
CHIEFTEK PSU 600W 14CM ATX EPS CAB.M
LG DWDRWW 22x BLACK BULK SATA
XFX HD6850 PCI-E 775M 1 GB 2XDVI/DPHDMI
WIN 7 Home Premium 64-BIT OEM FI

BENQ G2420HDBE 24"....

Aikamoista kuraa alkaa kyllä olemaan tuo kokoonpano niin alustaa, prosessoria kuin näytönohjainta myöten :) Ehkä jos oikein nuukailemaan alkaa, niin virtalähteen ja näytön tuosta voisi periaatteessa vielä laittaa jatkoon, mutta 10 vuotta alkaa olla kyllä virtalähteellekin melko korkea ikä, joten en lähtisi riskeeraamaan silläkään uusien osien kanssa.

Hankinnat riippuu koneen käyttötarkoituksesta, mutta uudempien prosessorien vasteajat yksistään Windows-työpöydällä on niin paljon paremmat, että käyttökokemus on varmasti miellyttävämpi uudella koneella. AMD:n uusi Ryzen sarja on hintalaatusuhteeltaan erinomainen. Jos taas olet intohimoinen pelailija tai ryhtymässä sellaiseksi, voi Intelin prossun paremman single core suorituskyvyn ansiosta puristaa hiukan enemmän tehoja. Käytännössä kuitenkaan näissä ei peruskäyttäjälle ole isoja eroja.

Oletan että käyttösi on nettiselailua, videoiden katselua ja satunnaista pelailua niin Ryzen 3100, 3300X tai 3600 on riittävän tykki. Inteliltä i5 10400 on aika bueno. Emolevy riippuu sitten siitä mihin prossuun päädyt. Älä kuitrenkaan osta halvinta. Kalleinta et noille tarvi.
 

redpecka

Jäsen
Hankinnat riippuu koneen käyttötarkoituksesta,
Tarpeeni olisi siis kirjoittaa Jatkikseen, käydä sähköpostissa ja pelata edelleen ikivihreitä Doomeja (paitsi tahtoisin, että koneeni pyörittäisi tuon Futismanageri18 kun sellaisen olen joskus ostanut).

Eli bokseineen vain pois tämä nykyinen? (huom, kolme koppatuuletinta!) ja uuden hankkimiseen!?

Mitä luulette, löytyykö kaupoista suoraan minulle joku jämpti masiina sellaisenaan ja winkymppeineen vai pitääkö kikkailla osa osalta? Asun ulkomailla enkä oikein tiedä näitä paikallisia kuvioita ja ne koronatkin.

Kyllä minä tonnin voisin laittaa uuteen masiinaan joka kestäisi seuraavat kymmenen vuotta kuten tämäkin urhoollinen kaverini.

E: Tonnin maksoi aikanaan siis tämäkin. Näyttö 200e päälle.
 

Pottakameli

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Ostin uuden näytönohjaimen ja gtx 1070 8 gb jäi ylimääräiseksi. Myyntiin olen tuota ajatellut laittaa, kun siitä kuitenkin jossain määrin jollekin iloa voisi olla. Ihmiset kuitenkin päivittävät masiinoitaan aina eri tilanteista.
 

magnum37

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tulevaisuuden Sport
Tarpeeni olisi siis kirjoittaa Jatkikseen, käydä sähköpostissa ja pelata edelleen ikivihreitä Doomeja (paitsi tahtoisin, että koneeni pyörittäisi tuon Futismanageri18 kun sellaisen olen joskus ostanut).

Eli bokseineen vain pois tämä nykyinen? (huom, kolme koppatuuletinta!) ja uuden hankkimiseen!?

Mitä luulette, löytyykö kaupoista suoraan minulle joku jämpti masiina sellaisenaan ja winkymppeineen vai pitääkö kikkailla osa osalta? Asun ulkomailla enkä oikein tiedä näitä paikallisia kuvioita ja ne koronatkin.

Ok, No sitten todellakin riittää esim. Ryzen 3100 tai 3300X. Mutta noi neliytimiset prossut on pikkuhiljaa (parissa vuodessA) jäämässä historiaan, joten siinä mielessä kuusiytiminen 3600 tai 10400 Inteliltä olisi pitkäaikaisempi investointi kaltaisellesi käyttäjälle. Eivätkä maksa liikaa nekään.

Valmis pakettikone on varmasti vaivattomampi ratkaisu sulle. Niissä on takuun lisäksi usein ne huoltopalvelutkin, jos tulee jotain ongelmaa. Huono puoli on, että ne on kalliita sisällä oleviin komponentteihin nähden, koska kokoaja ja liike ottaa omat katteet siitä. Ja pakettikoneen hintaa kilpailukykyisemmäksi ne tekee karsimalla kokoonpanon niin, että johonkin syntyy helposti pullonkaulaa. Usein se menee niin, että pakettikoneessa on tehokas prossu, mutta näytönohjain heikohko tai vastaavasti liian vähän keskusmuistia jne.

Mutta kyllä tonnilla saat jo sellaisen vehkeen, että sukat pyörii jalassa vielä joulunakin tohon sun ikivanhaan Phenomiin verrattuna.
 

redpecka

Jäsen
Mutta kyllä tonnilla saat jo sellaisen vehkeen, että sukat pyörii jalassa vielä joulunakin tohon sun ikivanhaan Phenomiin verrattuna.
Myöntänet silti, että oli vuonna 2011 aika tykkivehje? Uudet piuhat ja kaikki. Ysärillä oli ihan erilaisia.

Mutta mutta. Kun tämän vuoden puolella haluan hommata modernin koneen niin ehkä saan teidän asiantuntijoiden apua tässä.

Yksinkertaisesti minulle riittäisi kun joku auttaisi tekemään sen listan minkä kanssa lähden sitä masiinaa ostamaan. Mihin kiinnitän huomiota? Onko 6-sylinterinen prosessori?

Magnum ymmärsi pointtini hyvin, eli nyt vaan raakadataa ranskalaisilla viivoilla. Bisset tarjotaan jos tuo koneen kotiini.
 

magnum37

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tulevaisuuden Sport
Myöntänet silti, että oli vuonna 2011 aika tykkivehje? Uudet piuhat ja kaikki. Ysärillä oli ihan erilaisia.

Oli oli :D

Vähän jopa parempaa AMD:tä tuohon aikaan. Itsekin palasin 10 vuotta sitten takaisin pöytäkoneiden pariin. 5-6 vuotta ennen sitä meni läppäreitä käyttäen, mutta vanha pöytäkonenörtti ei voi luoda nahkaansa uudestaan.

Mutta mutta. Kun tämän vuoden puolella haluan hommata modernin koneen niin ehkä saan teidän asiantuntijoiden apua tässä.

Yksinkertaisesti minulle riittäisi kun joku auttaisi tekemään sen listan minkä kanssa lähden sitä masiinaa ostamaan. Mihin kiinnitän huomiota? Onko 6-sylinterinen prosessori?

Magnum ymmärsi pointtini hyvin, eli nyt vaan raakadataa ranskalaisilla viivoilla. Bisset tarjotaan jos tuo koneen kotiini.

Kyllä me täällä jelpitään. Tägää vaikka myöhemmin kun asia on ajankohtainen tai kun oot löytänyt jostain vaihtoehtoja.

Mut muutama ransakalainen suositus tähän lisää:

- Prossu, 6-ydintä joo. 8 jos tulee euro jackpotissa hiluja
- Näytönohjaimeksi suosittelen Nvidia GTX 1660 Super tai RTX 2060. RX5600XT ihan jees myös, mutta Nvidia toimii kuin mersu.
- Ainakin 16 gigaa 3200 megahertsistä muistia
- Boottilevynä täytyy olla SSD niin käynnistyy nopsaa. Kyllä tänä päivänä yleensä jo näin onkin.
 

laalki

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, Philadelphia Flyers
En tosiaan lähtisi neliytimistä edes harkitsemaan enää. Ryzenin ykkössukupolvessakin on Ryzen 5 1600 6-ytiminen ja peruskäyttöön täysi peto vuosikausiksi. Noita ei oikein vain enää oikein uutena löydä. Odottaisin ehkä syksyn Ryzen 4000-sarjan julkaisuun ja sitten nappaisin alesta edellisen sukupolven Ryzen 5 3600:n. Montaa kymppiä tuo hinta ei kyllä alas tule. Jos pelata ei ole tarkoitus (uusia ja uudehkoja pelejä), on tonni koneeseen aika overkill. Näyttis voi edelleen ihan hyvin olla tuo 6850 jos pelit ovat tasoa alkuperäinen Doom. Joku näyttis on kuitenkin pakko olla, noissa Ryzeneissä ei ole integroitua grafiikkapiiriä. En näe myöskään estettä käyttää vanhaa Antecin koteloa jos koneen itse rakentelee.
 

redpecka

Jäsen
- Prossu, 6-ydintä joo. 8 jos tulee euro jackpotissa hiluja
- Näytönohjaimeksi suosittelen Nvidia GTX 1660 Super tai RTX 2060. RX5600XT ihan jees myös, mutta Nvidia toimii kuin mersu.
- Ainakin 16 gigaa 3200 megahertsistä muistia
- Boottilevynä täytyy olla SSD niin käynnistyy nopsaa. Kyllä tänä päivänä yleensä jo näin onkin.
Tämä on hyvä lista kiitos siitä.

Mites, onko vielä olemassa kahta eri perhettä näitä osia? Jotkuu ei käy kimppaan toisten kanssa? vai onko tietsikkamaailma jo synkronisoitunut tulemaan kaikkien osien kanssa toimeen kuten jotkut ihme avaruuskapselit?
 

magnum37

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tulevaisuuden Sport
Mites, onko vielä olemassa kahta eri perhettä näitä osia? Jotkuu ei käy kimppaan toisten kanssa? vai onko tietsikkamaailma jo synkronisoitunut tulemaan kaikkien osien kanssa toimeen kuten jotkut ihme avaruuskapselit?

Sikäli kyllä, että Intelin ja AMD:n prossuilla on omanlaisensa piirisarjat emolevyissä (Intel H, Z, AMD B, X). Sen lisäksi täytyy huomioida, että prosessorin kanta sopii varmasti emolevyyn, eli emolevyn mallilla on myös väliä. AMD on myös vähän krantumpi tuettujen muistien kanssa. Tämä nyt siis lähinnä silloin jos rakennat itse. Muuten noi on aika plug and play -varmoja nykyään. Vähän kun Youtubesta viikon pari katsoo mallia ja ottaa kaljan pari niin johan se koneen rakentaminen luonnistuu.
 

Kaukosäädin

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves 365
Pöytäkoneesta puuttuu HDMI-liitäntä, niin onko mitään väliä onko kaapeli DVI - DVI vai DVI - HDMI? Ihan tavalliseen tietokoneen näyttöön kytketään ja äänet otetaan muualta.
 

redpecka

Jäsen
Vähän kun Youtubesta viikon pari katsoo mallia ja ottaa kaljan pari niin johan se koneen rakentaminen luonnistuu.
Joo, kattelinkin tällaisen hemmon kuin IO-Tech:in kokoonpanotarinoita. Oli yksi kokonaisuus 660e ja toinen 1000e ja näitä voisi siis ostaa jostain Jimistä valmiiksi koottuna*). Jos ne lähettää masiinoita ympäri Eurooppaa eikä toimitusmaksut ole mahdottomat niin tuollaisia voisi kokeilla. Haluan toki käydä jossain liikkeessäkin paikan päällä kartoittelemassa muistilapun kanssa mahdollisuuksia (lappu, jossa siis listattuna ranskalaisilla viivoilla nämä avainasiat ettei tulisi turhia pullonkaulajuttuja).

*) En vain nyt ihan ymmärtänyt että onko noissa Windows valmiiksiasennettuna vai eikö ole kun mies puhuu jostain lisenssien hankkimisesta..?
 

magnum37

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tulevaisuuden Sport
Joo, kattelinkin tällaisen hemmon kuin IO-Tech:in kokoonpanotarinoita. Oli yksi kokonaisuus 660e ja toinen 1000e ja näitä voisi siis ostaa jostain Jimistä valmiiksi koottuna*). Jos ne lähettää masiinoita ympäri Eurooppaa eikä toimitusmaksut ole mahdottomat niin tuollaisia voisi kokeilla. Haluan toki käydä jossain liikkeessäkin paikan päällä kartoittelemassa muistilapun kanssa mahdollisuuksia (lappu, jossa siis listattuna ranskalaisilla viivoilla nämä avainasiat ettei tulisi turhia pullonkaulajuttuja).

*) En vain nyt ihan ymmärtänyt että onko noissa Windows valmiiksiasennettuna vai eikö ole kun mies puhuu jostain lisenssien hankkimisesta..?

Juu, vertailu kannattaa aina ja tosiaan kannattaa varmaan niitä asuinmaasikin kauppoja kierrellä. On vaan helpompi sitten JOS tulee jotain takuujuttuja, ettei tarvitse Suomeen lähetellä. Täytyy kuitenkin koputtaa puuta, että pc-koneet tänäpäivänä ovat erittäin varmatoimisia, mutta toisaalta tekniikka on aina oikukastakin joskus.

Jimmsin pakettikoneissa ei taida tosiaan käyttöjärjestelmää olla asennettuna, mutta lisäpalveluna senkin saanee. Windowsin jos itse asentaa, sitä voi toki ilmaiseksi käyttää, mutta jos haluaa pois ruudun vesileimat ja täydet muokkausoikeudet niin on netissä muutama luotettava paikka, jotka myyvät pikkurahalla luvallisia lisenssiavaimia .

Kuten @laalki aiemmin kirjoitti, niin tokikaan et tämän hetken käytössäsi mitään tonnin konetta edes tarvitse, mutta itse läheistyin asiaa siltä kantilta, että sulla olis kone joka ei piiputa seuraavaan 10 vuoteen ja jossa olisi pelivaraa kuitenkin sillekin, että innostut myöhemmin jostain resursseja vaativasta jutusta, niin laittaisin siksi sellaisen semihyvän näytönohjaimenkin.
 

redpecka

Jäsen
Juu, vertailu kannattaa aina ja tosiaan kannattaa varmaan niitä asuinmaasikin kauppoja kierrellä. On vaan helpompi sitten JOS tulee jotain takuujuttuja, ettei tarvitse Suomeen lähetellä. Täytyy kuitenkin koputtaa puuta, että pc-koneet tänäpäivänä ovat erittäin varmatoimisia, mutta toisaalta tekniikka on aina oikukastakin joskus.
Tämä on kyllä hyvä pointti. Joskus olen joutunut tilanteeseen, jossa ostin juuri ennen ulkomaille muuttoa läppärin Suomesta ja se paskahan piiputti heti kahden vuoden jälkeen (laitemerkissä yleinen tiedostettu vika) ja sitten oltiin yhteyksissä miljoonaan eri tahoon ja olin jo niin pitkällä, että kyselin postissa paljon maksaa tällaisen paketin Suomeen lähettäminen, mutta jotain ihmeen kautta löysin vielä paikallisen HP-support kriisiryhmän jotka hakivat paskan himasta ja toivat viikon kuluttua takas.

Jimmsin pakettikoneissa ei taida tosiaan käyttöjärjestelmää olla asennettuna, mutta lisäpalveluna senkin saanee. Windowsin jos itse asentaa, sitä voi toki ilmaiseksi käyttää, mutta jos haluaa pois ruudun vesileimat ja täydet muokkausoikeudet niin on netissä muutama luotettava paikka, jotka myyvät pikkurahalla luvallisia lisenssiavaimia .
Mitään kikkailuja en halua enkä jaksa. Voin kerran kymmeneen vuoteen maksaa Windowsista sen mitä se maksaa.

Kuten @laalki aiemmin kirjoitti, niin tokikaan et tämän hetken käytössäsi mitään tonnin konetta edes tarvitse, mutta itse läheistyin asiaa siltä kantilta, että sulla olis kone joka ei piiputa seuraavaan 10 vuoteen ja jossa olisi pelivaraa kuitenkin sillekin, että innostut myöhemmin jostain resursseja vaativasta jutusta, niin laittaisin siksi sellaisen semihyvän näytönohjaimenkin.
Juuri näin. Kun en ole tietokoneharrastaja niin sen kerran kun masiinan hommaan se saa olla aluksi vaikka reilusti tehokkaampi kuin just nyt tarvis. Ja kyllä minä Doomien lisäksi pelaan Adoben viedoeditilläkin jonkun verran ja kuka tietää jos viiden vuoden kuluttua tulee markkinoille peli josta innostuisin?
 

magnum37

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tulevaisuuden Sport
Juuri näin. Kun en ole tietokoneharrastaja niin sen kerran kun masiinan hommaan se saa olla aluksi vaikka reilusti tehokkaampi kuin just nyt tarvis. Ja kyllä minä Doomien lisäksi pelaan Adoben viedoeditilläkin jonkun verran ja kuka tietää jos viiden vuoden kuluttua tulee markkinoille peli josta innostuisin?

Niin siinä helposti käy, että sitten kun on rauta päivitettynä niin alkaa kiinnostaa kokeilla ja pelailla enemmänkin. Itse oon iät ajat harrastanut lentosimuja, mutta 2016 päivityksen yhteydessä innostuin kokeilemaan muitakin pelejä, joiden luulin jo jääneen omalla kohdalla jonnekin nuoruuteen. Helposti sitä koukuttuu johonkin GTA:han tai Tomb Raideriin ja niiden upeisiin grafiikoihin. Ei tämän päivän tekniikalla voi valittaa, kun pääsee katselemaan Lara Croftin vuorikiipeilyä tiukoissa varusteissa eeppisillä grafiikka-asetuksilla :)
 
Suosikkijoukkue
Susanna Pöykiö
Tämä on varmasti kysytty jo aiemminkin, mutta: Windows 10 (Home) näyttää vaihtelevan lennosta tiettyjen prosessien Base Priorityä, joten millä saan naulattua prosessille varmasti ja pysyvästi tietyn tärkeyden?
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös