Löytyykö tietokone-experttejä?

  • 2 851 358
  • 19 196

redpecka

Jäsen
Mikä olisi vaivattomin tapa siirtää dataa vanhalta kovolta? Eli sitten kun olen saanut kokonaan uuden masiinan ja tahtoisin vanhan koneen C-levyltä siirtää satoja gigoja dataa sille uudelle?

Tietämiäni konsteja:

- Poltetaan DVD-levylle ja siirretään uudelle kovolle, njääh.
- Muistitikku, njääh, hidasta ja vaivalloista.
- Vanhan koneen kovalevyn irroittaminen ja kytkeminen uuteen väliaikaisesti? Tiedostot copy-paste?
- Joku intternetinvälityksellä tapahtuva tiedonsiirto omien kotikoneiden välillä? -tä?

Nykyisin olen kikkaillut siten, että olen käyttänyt ison koneeni piuhojen päässä läppärien pikkusia levyjä kun olen tavinnut dataa siirtää tähän pääkoneeseen. Joskus oli ulkoinen levyasema, muttei enää, eikä ole ollut tarvetta kun sen irtolevyn voi niitata tuohon emokoneen kylkeen.
 
Viimeksi muokattu:

BlackWolf

Jäsen
Suosikkijoukkue
In memory of Hiihtofani. abianos, oranssi, jellona
Mikä olisi vaivattomin tapa siirtää dataa vanhalta kovolta? Eli sitten kun olen saanut kokonaan uuden masiinan ja tahtoisin vanhan koneen C-levyltä siirtää satoja gigoja dataa sille uudelle?

Tietämiäni konsteja:

- Poltetaan DVD-levylle ja siirretään uudelle kovolle, njääh.
- Muistitikku, njääh, hidasta ja vaivalloista.
- Vanhan koneen kovalevyn irroittaminen ja kytkeminen uuteen väliaikaisesti? Tiedostot copy-paste?
- Joku intternetinvälityksellä tapahtuva tiedonsiirto omien kotikoneiden välillä? -tä?

Nykyisin olen kikkaillut siten, että olen käyttänyt ison koneeni piuhojen päässä läppärien pikkusia levyjä kun olen tavinnut dataa siirtää tähän pääkoneeseen. Joskus oli ulkoinen levyasema, muttei enää, eikä ole ollut tarvetta kun sen irtolevyn voi niitata tuohon emokoneen kylkeen.
Kysymyksesi on sellainen, että siihen ei ole mitään helppoja vastauksia. Jos et tarvitse juuri sitä konetta asennettuine ohjelmistoineen, niin helpoin on verkkokaapelin kytkentä koneiden välille ja siirtonopeus on kohtuullinen. Seuraava vaihtoehto on wlanin ylitse. Sitten taas hankalampaa on toi kovalevyjen siirtäminen, mutta nopeus on yleensä huomatavasti isompi kuin aiemmin mainituilla. Muita en suosittelisi.

Se tässä eniten ihmetyttää, että jos kyseessä pöytäkone niin miksi ne pitää siirtää, kun sen vanhan aseman voisi vain liittää uuteen koneeseen (jos pöytäkone). Siellä ne kaikki tiedot olisi asemana D: E: tms. niin kauan kuin se kovalevyn elinikä vain suo. Jos taas ongelma on että ohjelmat jo asennettu ja ei haluaisi aloittaa tyhjästä, niin ainakin isoimmilla valmistajilla on nettisivuillaan ladattavissa ohjelma millä voi kloonata siltä vanhalta kovalevyltä koko kovalevyn sille uudelle, ihan kaikki asennetut ohjelmat mukaanlukien. Tässä voi tulla hikkoja jos esim. vaihtuu prosessori intel-amd tai näytönohjain nvidia-amd, mutta win 10 yleensä onnistuu silti.

Yksinkertaistettuna jos et tarvitse sitä vanhaa kovalevyä enää muualla, niin miksi se ei voi toimia sinä varastona uudessa koneessa, vaan kaikki pitäisi siirtää uudelle kovalevylle. Siis liittämällä sen kovalevyn siihen koneeseen, niin sehän on osa sitä konetta. Ei se kovalevy erottele sitä, että missä koneessa se on. Vaan niitä vanhoja kovalevyjä voi käyttää seuraavissa koneissa ihan kuinka pitkään ne vain kestää.
 
Viimeksi muokattu:

redpecka

Jäsen
Kysymyksesi on sellainen, että siihen ei ole mitään helppoja vastauksia. Jos et tarvitse juuri sitä konetta asennettuine ohjelmistoineen, niin helpoin on verkkokaapelin kytkentä koneiden välille ja siirtonopeus on kohtuullinen. Seuraava vaihtoehto on wlanin ylitse. Sitten taas hankalampaa on toi kovalevyjen siirtäminen, mutta nopeus on yleensä huomatavasti isompi kuin aiemmin mainituilla. Muita en suosittelisi.

Se tässä eniten ihmetyttää, että jos kyseessä pöytäkone niin miksi ne pitää siirtää, kun sen vanhan aseman voisi vain liittää uuteen koneeseen (jos pöytäkone). Siellä ne kaikki tiedot olisi asemana D: E: tms. niin kauan kuin se kovalevyn elinikä vain suo. Jos taas ongelma on että ohjelmat jo asennettu ja ei haluaisi aloittaa tyhjästä, niin ainakin isoimmilla valmistajilla on nettisivuillaan ladattavissa ohjelma millä voi kloonata siltä vanhalta kovalevyltä koko kovalevyn sille uudelle, ihan kaikki asennetut ohjelmat mukaanlukien. Tässä voi tulla hikkoja jos esim. vaihtuu prosessori intel-amd tai näytönohjain nvidia-amd, mutta win 10 yleensä onnistuu silti.

Yksinkertaistettuna jos et tarvitse sitä vanhaa kovalevyä enää muualla, niin miksi se ei voi toimia sinä varastona uudessa koneessa, vaan kaikki pitäisi siirtää uudelle kovalevylle. Siis liittämällä sen kovalevyn siihen koneeseen, niin sehän on osa sitä konetta.
Joo, pointtini on siis hylätä vanha kone kun saan hommattua uuden. Ja uudessa siis olisi sitten uudet windowsit (Win10) sun muut, eli ainoastaan pitäisi se muutama sata gigaa pelkkää tiedostoa saada näppärästi siirrettyä uudelle tuoreelle levylle.

Sen jälkeenhän toki voisi formatoida koko vanhan 1TB levyn tyhjäksi kakesta roskasta ja vanhoista win-versioista ja käyttää sitä back-uppina niin kauan kun se ikinä kestäisikään.

Eli sun neuvo on, jos oikein ymmärsin: Kun saan uuden masiinan, irroitan kovon tästä vanhasta ja ripustan sen (väliaikaisesti) sinne piuhahelvetin johonkin sokkeliin mihin nyt ylipäätään näyttäis sopivan ja alan kopypasteemaan leffoja?
 

heavy

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Mikä olisi vaivattomin tapa siirtää dataa vanhalta kovolta? Eli sitten kun olen saanut kokonaan uuden masiinan ja tahtoisin vanhan koneen C-levyltä siirtää satoja gigoja dataa sille uudelle?
Minä ratkaisisin ongelman hankkimalla verkkokovalevyn (NAS) ja siirtämällä ne rakkaat elokuvat sinne.
 

Leon

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Stars, Panthers
Joo, pointtini on siis hylätä vanha kone kun saan hommattua uuden. Ja uudessa siis olisi sitten uudet windowsit (Win10) sun muut, eli ainoastaan pitäisi se muutama sata gigaa pelkkää tiedostoa saada näppärästi siirrettyä uudelle tuoreelle levylle.

Sen jälkeenhän toki voisi formatoida koko vanhan 1TB levyn tyhjäksi kakesta roskasta ja vanhoista win-versioista ja käyttää sitä back-uppina niin kauan kun se ikinä kestäisikään.

Eli sun neuvo on, jos oikein ymmärsin: Kun saan uuden masiinan, irroitan kovon tästä vanhasta ja ripustan sen (väliaikaisesti) sinne piuhahelvetin johonkin sokkeliin mihin nyt ylipäätään näyttäis sopivan ja alan kopypasteemaan leffoja?
Mä lähden tutkimaan asiaa toisesta kulmasta. Ne tiedot sillä levyllä ovat tärkeitä. Siksi ne on varmuuskopioitu muutamalle ulkoiselle levylle. Mulla on joku perus-verkkolevy, mihin kaikki menee tuoreeltaan, kun siirtää uusia valokuvia tai musaa koneelle. No, musaa ei nykypäivänä tule enää ämpäröityä, kun on Spotify. Vanhat ämpärit silti tallessa, kun ei ole syytä dellatakaan. Ja sitten on vielä rakkaille kuville pari ulkoista USB-levyä, mitkä uudelleenkirjoitan kerran vuodessa. Kaikki tieto on siis melkein koko ajan varmistettu 2-4 levylle.

Kun tuo kuvahomma alkoi lähteä lapasesta, pistin koneeseen maksimimuistit ja SSD-levyn. Vanha kovo jäi massamuistiksi. Kun olin saanut Win10 SSD:lle, taisin formatoida ja partitioida sen vanhan levyn uudelleen, kun se oli syystä tai toisesta partitioitu kahteen osaan kaupasta tullessaan. Sille uudelle SSD:lle en laita winkkarin lisäksi muuta kuin ne harvat softat, mitä tarvitsen. Pyörivä levy saa toimia edelleen massamuistina eikä niitä siis olisi alunperinkään tarvinnut siirtää mihinkään. Mutta tein tuon silti, kun halusin siitä yhden yhtenäisen levyosion. Tai teknisesti ottaen en siirtänyt tiedostoja mihinkään, vaan kopsasin ne operaation jälkeen takaisin varmuuskopioista. Olisin myös voinut kylmästi vain tuhota siitä kaikki win-hakemistot ja program filesit sun muut. Ei kauhean hygieeninen ratkaisu, mutta täysin toimiva.

Ai niin se pointti. Mun mielestä ei ole mitään järkeä hommata muu kuin SSD-levy, jos haluaa winkkarin pyörivän kunnolla. Siinä voi sitten halutessaan nuukailla ja ostaa sen kokoinen, mihin softat mahtuvat. Muu tauhka saa asua toisella levyllä, jos se on fyysisesti mahdollista. Tärkeämpi pointti on kuitenkin se, että tiedostot on jo varmuuskopioitu ennen kuin edes harkitsee mitään muuta.
 

BlackWolf

Jäsen
Suosikkijoukkue
In memory of Hiihtofani. abianos, oranssi, jellona
Joo, pointtini on siis hylätä vanha kone kun saan hommattua uuden. Ja uudessa siis olisi sitten uudet windowsit (Win10) sun muut, eli ainoastaan pitäisi se muutama sata gigaa pelkkää tiedostoa saada näppärästi siirrettyä uudelle tuoreelle levylle.

Sen jälkeenhän toki voisi formatoida koko vanhan 1TB levyn tyhjäksi kakesta roskasta ja vanhoista win-versioista ja käyttää sitä back-uppina niin kauan kun se ikinä kestäisikään.

Eli sun neuvo on, jos oikein ymmärsin: Kun saan uuden masiinan, irroitan kovon tästä vanhasta ja ripustan sen (väliaikaisesti) sinne piuhahelvetin johonkin sokkeliin mihin nyt ylipäätään näyttäis sopivan ja alan kopypasteemaan leffoja?
Ei ole toimivaa kovalevyä mitään syytä hylätä. Tätä yritin sinulle aiemmin selittää. Minulla on tuolla hyllyllinen vanhoja ja toimivia kovalevyjä, valitettavasti niiden tila on nykyaikana niin pieni, että niitä ei kannata enää käyttää, mutta jos niissä olisi riittävästi tilaa, tai niillä olisi tarpeellisia tiedostoja, niin ne olisi koneessa kiinni. Kyllä sinne koteloon niitä kovalevyjä mahtuu.
 

Tinke-80

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Haukat
Suosikkijoukkue
Susanna Pöykiö
Oisko tästä apua? How To Set CPU Priority For Applications In Windows 10

ja "Method 3: Using Registry Editor"
Eipä ollut ei. Tuotakin on koetettu ja revertattu.

Kone on pari kuukautta vanha (ihan itse kasattu, freshillä winkkarilla) ja tuosta samasta vaivasta johtuen palautettu jo kertaalleen tuoreeseen. Jostain syystä tuo vitun Overwatch.exe vain tahtoo olla ja pysyä normina.

Sen mitä olen kavereilta tarkistellut niin kenelläkään muulla ei ole vastaavia ongelmia nimenomaan ko. exen kanssa.
 

magnum37

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tulevaisuuden Sport
Eipä ollut ei. Tuotakin on koetettu ja revertattu.

Kone on pari kuukautta vanha (ihan itse kasattu, freshillä winkkarilla) ja tuosta samasta vaivasta johtuen palautettu jo kertaalleen tuoreeseen. Jostain syystä tuo vitun Overwatch.exe vain tahtoo olla ja pysyä normina.

Sen mitä olen kavereilta tarkistellut niin kenelläkään muulla ei ole vastaavia ongelmia nimenomaan ko. exen kanssa.

On myös sellainen freeware ohjelma kuin Process Lasso, jolla voi mm. priorisoida ohjelmia ja prosesseja. Mutta jos tarkoituksenasi on saada lisää fps:ää Overwatchiin niin kyllä mä lähtisin rautatasolla sitä lisäämään, ellei sitten ole jotain oikeaa softatason ongelmaa siellä taustalla, miksi peli lagaa. En kyllä oikein omien kokemusten perusteella jaksa uskoa, että toi priorisointi tekee mitään havaittavaa parannusta.
 
Suosikkijoukkue
Susanna Pöykiö
Mutta jos tarkoituksenasi on saada lisää fps:ää Overwatchiin niin kyllä mä lähtisin rautatasolla sitä lisäämään, ellei sitten ole jotain oikeaa softatason ongelmaa siellä taustalla, miksi peli lagaa.
Lagi eikä rauta ole ongelma, vaan kyse on varautumisesta: jos tarvin kaiken mehun koneelta. Tuolla normaalillakin pumppaa kivat 300fps katossa kiinni koko ajan. Ja kun tulee se hetki, että pelataan taas ihan tosimielellä, tartteis tuon prosessin prion kohdalleen. Tämä nyt on näitä, kun puhutaan ihan tosissaan pelaamisesta.

Kokeillaan tuota Process Lassoa seuraavaksi, kunhan kerkee.
 

laalki

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, Philadelphia Flyers
Lagi eikä rauta ole ongelma, vaan kyse on varautumisesta: jos tarvin kaiken mehun koneelta. Tuolla normaalillakin pumppaa kivat 300fps katossa kiinni koko ajan. Ja kun tulee se hetki, että pelataan taas ihan tosimielellä, tartteis tuon prosessin prion kohdalleen. Tämä nyt on näitä, kun puhutaan ihan tosissaan pelaamisesta.

Kokeillaan tuota Process Lassoa seuraavaksi, kunhan kerkee.

SystemExploreria suosittelee tuon videon jannu. Pitkäpiimäinen jaarittelija, niin laitoin timestampista.

Minkälaisen edgen tuosta sitten pelaamisessa saa? Jos siis 300 fps pyörii muutenkin, niin kyykkäileekö se kone niin että vaikuttaa pelin lopputulokseen? Tuskin niin, että ruudulla huomaa, mutta laskeeko tuo priorisointi jotain input-latenssia tms. jotenkin?
 
Suosikkijoukkue
Susanna Pöykiö
Minkälaisen edgen tuosta sitten pelaamisessa saa? Jos siis 300 fps pyörii muutenkin, niin kyykkäileekö se kone niin että vaikuttaa pelin lopputulokseen? Tuskin niin, että ruudulla huomaa, mutta laskeeko tuo priorisointi jotain input-latenssia tms. jotenkin?
Enimmäkseen tuo on omassa päässä, mutta wanhan pitää hakea se viimeinen millisekunti mistä tahansa. Peli rullaa kuin unelma, mutta sitten niitä kertoja varten kun pelataan ihan tosissaan, tarvii sen viimeisen varmuuden.

Sekä toki ihan uteliaisuudesta: miksi helvetissä winkkari ei anna tuon prosessin prioritya vaihtaa.
 

magnum37

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tulevaisuuden Sport
Aina välillä houkuttaisi ajatus kotiserverin kasaamisesta jonkin sandy/ivy bridge aikaisen Xeonin alle tms., varsinkin kun pöytälaatikosta löytyy vielä DDR3 muistia tyhjänpanttina, mutta en ole oikein onnistunut järkisyillä perustelemaan miksi näin kahden hengen taloudessa, kerrostalokaksiossa asuvana sellaista tarvitsisin. Ymmärrän isossa talossa asuvat suurperheet, kun lähdetään jakamaan nettiyhteyttä, kuvia, vidoita, valvontakamerat ym.

Mutta minulla oma pc ja modeemin kautta kotiverkossa oleva kakkos pc on jo valmiiksi se datakeskus, joka on melkein aina päällä ja sillä tehdään kaikki, niin enpäs ole keksinyt mitään veruketta erillisen kotiserverin kasaamiseen. Tuntuu että näin suht vaatimattomasti elelevälle datanörtille se oma moniydin-pc on kaikki mitä tarvii. NAS nyt voisi olla yksi hyvä syy, mutta ihan manuaalisesti tulee säännöllisesti kopioitua ulkoiselle kovalevylle, ja voihan sen RAIDinkin laittaa tähän yhdelle ja samalla pc:lle

Mites muilla?
 

Takiainen

Jäsen
Aina välillä houkuttaisi ajatus kotiserverin kasaamisesta jonkin sandy/ivy bridge aikaisen Xeonin alle tms., varsinkin kun pöytälaatikosta löytyy vielä DDR3 muistia tyhjänpanttina, mutta en ole oikein onnistunut järkisyillä perustelemaan miksi näin kahden hengen taloudessa, kerrostalokaksiossa asuvana sellaista tarvitsisin. Ymmärrän isossa talossa asuvat suurperheet, kun lähdetään jakamaan nettiyhteyttä, kuvia, vidoita, valvontakamerat ym.

Mutta minulla oma pc ja modeemin kautta kotiverkossa oleva kakkos pc on jo valmiiksi se datakeskus, joka on melkein aina päällä ja sillä tehdään kaikki, niin enpäs ole keksinyt mitään veruketta erillisen kotiserverin kasaamiseen. Tuntuu että näin suht vaatimattomasti elelevälle datanörtille se oma moniydin-pc on kaikki mitä tarvii. NAS nyt voisi olla yksi hyvä syy, mutta ihan manuaalisesti tulee säännöllisesti kopioitua ulkoiselle kovalevylle, ja voihan sen RAIDinkin laittaa tähän yhdelle ja samalla pc:lle

Mites muilla?

Joskus aikanaan tuli hankittua HP:n Microserver toimittamaan NAS-pömpelin virkaa. Sen käyttö on laajentunut sittemmin myös palomuuriksi, DNLPA-serveriksi, varmuuskopiointia (Time machine) hoitavaksi sekä sähköpostipalvelimeksi. Samoin sillä tulee pyöriteltyä pieniä virtuaalikoneita Vagrantin sekä Dockerin avulla erilaisiin kokeiluihin ja opiskeluihin liittyen.

Samoin laite toimii myös ”pilvenä” eli saan sinne siirrettyä tarpeellista tavaraa ja VPN-yhteyden kautta pääsen tiedostoihin käsiksi mistä päin vain. Samoin sitten pari USB-levyä kiinni, jonne ajastetusti toiset varmistukset.

Toki tuon tunkkaaminen on toiminut itselle enemmän sellaisena työn myötä tulleena harrastuneisuutensa, joka sitten auttaa töissä ja päinvastoin.

Jos harrastuneisuutta löytyy jo valmiiksi, niin ehdottomasti suosittelen rakentelemaan.
 

JZZ

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Piraattiryhmä, Caps, ManU
Mites muilla?
Joskus aikanaan pyörittelin mediaserveriä pöytäkoneella, josta sitten piraattilahti-elokuvat ja musiikit sai latailtua mediasoittimelle olohuoneeseen. Nykyisin en oikein enää keksi mitään tarvetta kotiserverille. Musiikit spotifysta, leffat Apple storesta ja sarjat Netflix jne. Backupit menee pilveen kaikista laitteista automaattisesti, oikeastaan ainoa mitä kaipaisin, olisi läppäristä täyden imagen tallentaminen, mutta kerran pilvibackupista palauttaneena ei siinä kauhean paljon eroa ole (mitä nyt kaikki ohjelmat joutuu lataamaan käsin erikseen). Tuon serveriajan jälkeen toki tuli siirryttyä PC/Android -maailmasta 100% Applen ekosysteemiin, joka sinänsä helpottaa elämää. Ja toki tässä nyt pitää joitakin euroja enemmän maksaa tallennustilasta, mutta 3€ / kk ei mielestäni ole missään nimessä ihan kauhean suuri summa.
 

jussi_j

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Aina välillä houkuttaisi ajatus kotiserverin kasaamisesta ...
Itsellähän on kaikennäköisiä projekteja työn alla jatkuvasti.

Eri säätöjä varten minulla on vanha läppäri, missä XEN käyttis (onko se käyttis) ja sinne voin heitellä uusia palvelimia tarpeen mukaan. Oikein toimiva konsepti. Ja kun olen jotain ottanut oikeasti käyttöön, niin esim. VPN palvelin pyörii raspberryllä ihan dedikoituna siihen käyttöön. Kaverini, joka asuu espanjassa katselee sen kautta suomiTV:t ja itsekin kun olen reissussa, se toimii mukavasti. Samoin home automation käyttöön on myös oma pi. Tietokantaa pyöritän NAS pannussa, kun se sellaisen mahdollisuuden tarjoaa. Kaikki laitteet liki äänettömiä ja kytketty piuhalla kytkimeen. Toki jos jotain tehoa haluaa niin tarvii sitten keksiä jotain muuta, vaikka kai toi uusin pi on jo melko tehokas mihin vaan käyttöön, kunhan nyt mitään renderöintiserveriä ei halua.
 

BlackWolf

Jäsen
Suosikkijoukkue
In memory of Hiihtofani. abianos, oranssi, jellona
Eiks nuo serverit ole kumminkin niin mennyttä maailmaa? Itsellä on kanssa raspeja pitkin taloa, yksi vanhan Laserjetin vieressä printteriserverinä ja toinen maalämpöpumpun kyljessä loggaamassa käyntitietoja ja yksi muuten vaan leluna.
Ensin sanot, että serverit on mennyttä maailmaa ja sitten kerrot, että sinulla on 3 serveriä. Jokin ei tässä nyt oikein istu allekirjoittaneen järkeen.
 

magnum37

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tulevaisuuden Sport
Eiks nuo serverit ole kumminkin niin mennyttä maailmaa? Itsellä on kanssa raspeja pitkin taloa, yksi vanhan Laserjetin vieressä printteriserverinä ja toinen maalämpöpumpun kyljessä loggaamassa käyntitietoja ja yksi muuten vaan leluna.

Raspit on tosiaan yllättävän monikäyttöisiä ja omiaan tekemässä workstation-pohjaisista palvelimista turha. Olen vaan viimeisen päälle windows-pohjaisten käyttöliittymien ystävä. Servunkin laittaisin varmasti sen varaan, vaikka linux on kaikinpuolin järkevämpi ratkaisu.

Raspia voisi silti kokeilla johonkin tarkoitukseen. Mulla vaan on kerääntynyt noita pc-komponentteja jonkun verran niin niiden uusiokäyttöä myös pohdin.
 

Peltinen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Ensin sanot, että serverit on mennyttä maailmaa ja sitten kerrot, että sinulla on 3 serveriä. Jokin ei tässä nyt oikein istu allekirjoittaneen järkeen.

Serverillä ajattelin siis sellaista isoa tornikoteloa, jossa on Xeon prosessoria, suoritintehoa vaikka muille jakaa, hurisevia tuulettimia ja joka pyörittää sähkömittarin hyrrää iloisesti. Aina päällä olevan tietokoneen tarvetta varten tuollainen Raspberry on oikein sopiva laite. Tuo printteriserveri korvasi juurikin vanhan PC-louskun. Se on alkuperäinen ykkönen joka maksoi 30 euroa ja sähköiksi sai uudelleenkäytettyä Nokia Communicatorin laturin. Ei hurise ja tilaa tarvitaan vähän tulitikkuaskia enemmän.
 

rosba70150

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa
Itsellähän on kaikennäköisiä projekteja työn alla jatkuvasti.

Eri säätöjä varten minulla on vanha läppäri, missä XEN käyttis (onko se käyttis) ja sinne voin heitellä uusia palvelimia tarpeen mukaan. Oikein toimiva konsepti. Ja kun olen jotain ottanut oikeasti käyttöön, niin esim. VPN palvelin pyörii raspberryllä ihan dedikoituna siihen käyttöön. Kaverini, joka asuu espanjassa katselee sen kautta suomiTV:t ja itsekin kun olen reissussa, se toimii mukavasti. Samoin home automation käyttöön on myös oma pi. Tietokantaa pyöritän NAS pannussa, kun se sellaisen mahdollisuuden tarjoaa. Kaikki laitteet liki äänettömiä ja kytketty piuhalla kytkimeen. Toki jos jotain tehoa haluaa niin tarvii sitten keksiä jotain muuta, vaikka kai toi uusin pi on jo melko tehokas mihin vaan käyttöön, kunhan nyt mitään renderöintiserveriä ei halua.

Mitä kaikkee sulla on tossa home automationissa kiinni? Mietin kun mulla on pyörinyt tuossa Pi pöydällä tammikuusta lähtien enkä ole vielä oikein jaksanut alkaa säätämään sillä enempää, mutta nyt on syyskuussa tulossa muutto ihan upouuteen asuntoon (vuokrakämppä tosin) ja sinne vois jotain pientä alkaa sillä virittelemään. Ihan myös sitä silmällä pitäen että frendille täytyisi joskus ehkä ensi vuonna alkaa virittelemään jotain valvontajärjestelmää omakotitaloon samalla masiinalla.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös