Löytyykö tietokone-experttejä?

  • 2 844 010
  • 19 172

BlackWolf

Jäsen
Suosikkijoukkue
In memory of Hiihtofani. abianos, oranssi, jellona
Serverillä ajattelin siis sellaista isoa tornikoteloa, jossa on Xeon prosessoria, suoritintehoa vaikka muille jakaa, hurisevia tuulettimia ja joka pyörittää sähkömittarin hyrrää iloisesti. Aina päällä olevan tietokoneen tarvetta varten tuollainen Raspberry on oikein sopiva laite. Tuo printteriserveri korvasi juurikin vanhan PC-louskun. Se on alkuperäinen ykkönen joka maksoi 30 euroa ja sähköiksi sai uudelleenkäytettyä Nokia Communicatorin laturin. Ei hurise ja tilaa tarvitaan vähän tulitikkuaskia enemmän.
Mielenkiintoinen näkökulma asiaan. Viimeksi kun minä pyöritin serveriä niin se oli sellainen vanha pikkuruinen pöytäkone. Samat osathan siellä on kuitenkin oli se kone jättimäinen konesalikone tai joku raspi. Se miten sitä käytetään sen määrittää, että onko kyseessä serveri vai jokin muu kone. Tarkkoja jos ollaan niin serveri eli palvelin tarkoittaa nimen omaan palvelinohjelmistoa ja sitä pyörittävää konetta. Ei siis merkitystä mikä se kone on. Tai no jaa vielä jos olisi tarkempi niin pyöritinhän minä tällä minun ihan normi pöytäkoneella viimeksi mysql&webbi serveriä joten serveri sekin oli.

Ja ettei nyt tule mitenkään sellaista fiilistä, että tässä hyökkään kimppuusi, niin päin vastoin. Ennemminkin suosittelen nimen omaan noita raspeja käyttelemään koska ne on todella hyviä ja halpoja servereitä. Nykyään niillä voi tehdä vaikka ja mitä eikä maksa paljoa jos haluaa vaikka VPN serverin itselleen tai hardi palomuurin rakentaa. Noi ei edes maksa mitään. Sitten voi toki laajennella myöhemmin jos tarvitsee, mutta aika monelle serveriksi riittäisi juurikin rasberry.
 
Viimeksi muokattu:
Suosikkijoukkue
Susanna Pöykiö
@Jääkoneenkuljettaja onnistuisiko komentorivin kautta?

start /high ”sovelluksen polku/sovellus.exe”

ja tälle sitten tarvittaessa luoda pikakuvake, jolla käynnistyy aina high-asetuksella?
Ei auta tuokaan. Eikä permanentiksi vetäminen System Explorerilla.

Käsittämätön probis. Kun jätän taskmanagerin tai vastaavan toiselle näytölle ja päänäytöllä vedän Overwatch.exe:n fullscreenille, aina se pudottaa sen prion High -> Normal. Toimii siis täysin kaikkea järkeä vasten. Alanko siis perkaamaan rekisteriä, vai onko winkkarilla joku policy tms, mitkä näitä hoitaa? Ei ole nimittäin tullut tällaista win7:n kanssa vastaan minkään kanssa, ikinä, joten nyt on sormi suussa.
 

heavy

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Mielenkiintoinen näkökulma asiaan. Viimeksi kun minä pyöritin serveriä niin se oli sellainen vanha pikkuruinen pöytäkone. Samat osathan siellä on kuitenkin oli se kone jättimäinen konesalikone tai joku raspi. Se miten sitä käytetään sen määrittää, että onko kyseessä serveri vai jokin muu kone. Tarkkoja jos ollaan niin serveri eli palvelin tarkoittaa nimen omaan palvelinohjelmistoa ja sitä pyörittävää konetta. Ei siis merkitystä mikä se kone on. Tai no jaa vielä jos olisi tarkempi niin pyöritinhän minä tällä minun ihan normi pöytäkoneella viimeksi mysql&webbi serveriä joten serveri sekin oli.
Koska autovertaukset ovat aina nin helppoja ja ymmärrettäviä, niin käytetään sellaista taas kerran. Eli toki voi monilla henkilöautoilla kuljettaa vaikka kirjahyllyn kun kaataa takapenkkien selkänojan. Mutta kun haluaa tehdä oikean muuton, niin silloin pitää olla käytössä kuorma-auto. Sama juttu tietokoneiden kanssa, voi siinä perusläppärissä jotain tietokantaohjelmistoa pyörittää kehitys- ja kokeilutarkoituksissa, mutta kun tehdään oikeita töitä, niin sitten otetaan käyttöön kunnon rautaa serveriksi.
 

BlackWolf

Jäsen
Suosikkijoukkue
In memory of Hiihtofani. abianos, oranssi, jellona
Koska autovertaukset ovat aina nin helppoja ja ymmärrettäviä, niin käytetään sellaista taas kerran. Eli toki voi monilla henkilöautoilla kuljettaa vaikka kirjahyllyn kun kaataa takapenkkien selkänojan. Mutta kun haluaa tehdä oikean muuton, niin silloin pitää olla käytössä kuorma-auto. Sama juttu tietokoneiden kanssa, voi siinä perusläppärissä jotain tietokantaohjelmistoa pyörittää kehitys- ja kokeilutarkoituksissa, mutta kun tehdään oikeita töitä, niin sitten otetaan käyttöön kunnon rautaa serveriksi.
No ei kotikoneissa perus serverikäytössä mitään ihmeellistä rautaa tarvitse. Raspissa pyörii esim. hardi palomuuri aivan loistavasti. Voitkin varmaan kertoa, että mitä sellaista kotioloissa tarvitsee normi käyttäjän sillä serverillä tehdä ettei raspi tai joku ihan normi pöytäkone riitä?
 

Takiainen

Jäsen
No ei kotikoneissa perus serverikäytössä mitään ihmeellistä rautaa tarvitse. Raspissa pyörii esim. hardi palomuuri aivan loistavasti. Voitkin varmaan kertoa, että mitä sellaista kotioloissa tarvitsee normi käyttäjän sillä serverillä tehdä ettei raspi tai joku ihan normi pöytäkone riitä?

Vastaan omasta puolestani, miksi nyt olisi hakusessa jopa isompi palvelin tai kaksi, tosin en taida enää mennä normikäyttäjästä, mutta miettiikö ”normikäyttäjä” ylipäänsä raspin tai muun palvelimen asentamista..

Mutta tosiaan useat 10+ virtuaalikoneet, ja niiden avulla pyöräytetty Kubernetes-kluteri olisi seuraavana työlistalla/mietinnässä/opettelussa. Ja tosiaan siten, että alustana joku XEN/vSphere failovereineen. Lähinnä puhtaasta mielenkiinnosta ja harrastuneisuudesta.

Tähän tarkoitukseen ei esim usean socketin emolevyjä kuluttajapuolella ole saatavilla.
 

jussi_j

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Mitä kaikkee sulla on tossa home automationissa kiinni? Mietin kun mulla on pyörinyt tuossa Pi pöydällä tammikuusta lähtien enkä ole vielä oikein jaksanut alkaa säätämään sillä enempää, mutta nyt on syyskuussa tulossa muutto ihan upouuteen asuntoon (vuokrakämppä tosin) ja sinne vois jotain pientä alkaa sillä virittelemään. Ihan myös sitä silmällä pitäen että frendille täytyisi joskus ehkä ensi vuonna alkaa virittelemään jotain valvontajärjestelmää omakotitaloon samalla masiinalla.

Itsellä pyörii siis PI:ssä OpenHAB. Se on oikeastaan nykyään ihan turha, koska minulla on myös pari google home laitetta talossa ja kaikki laitteet ovat myös googlen tukemia. Alkujaan virittelin tuon, kun ajattelin, että siihen saa enempi eri antureita yms. sälää, mitä tilailin aika paljon kiinasta. Nykyään nekin on google yhteensopivia. Sikälihän toi on kiva, että sillä voi rakennella omia käyttöliittymiä ja vaikka jonkun vanhan padin voisi valjastaa kytkimeksi seinälle. Muutenhan tuo toimiva kokonaisuus edellyttäisi, että valojen kytikimet olisivat etäohjattavia. Wifiä tukevat kytkimetkin ovat aika halpaa kauraa, mutta ongelmaksi tuli vanha talo. Talon valokytkimille ei ole tuotu maajohtoa, joten noi kytkimet eivät toimi.

Minulla on pari LED paneelia, mm. makuuhuoneesssa, mikä siis toimii vain jos se on kytkimestä päällä. Lisäksi minulla on logitechin kaukosäädin, mikä on yhteensopiva googlen kanssa. Ohjelmoit sinne laitteiden tilan kuten "Katso TV", niin voit sanoa googlelle, että "switch tv on/off" ja kanavaakin voi vaihtaa nostamatta persettä. Lisäksi minulla on pari pistorasiaan pistettävää laitetta, joilla olen mm. ohjannut jouluvalot tottelemaan auringon nousu- ja laskuaikoja ITTT:n avulla. Lisäksi on pari googlen kajariryhmää. Vahvistimessani on spotify yhteensopivuus ja keittiön stereoissa on chromecast. Voin pistää musiikin soimaan keittiössä/olohuoneessa tai molemmissa goolen avulla. Varmaan eniten käytetty toiminto.

Itseä kiinnostaisi eniten just toi valojen ohjaus ja saunan mittaaminen. Valokytkimien kanssa on tuo ongelma ja saunaankaan ei ole mitään hyvää anturia.
 

Nelfor

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Ei auta tuokaan. Eikä permanentiksi vetäminen System Explorerilla.

Käsittämätön probis. Kun jätän taskmanagerin tai vastaavan toiselle näytölle ja päänäytöllä vedän Overwatch.exe:n fullscreenille, aina se pudottaa sen prion High -> Normal. Toimii siis täysin kaikkea järkeä vasten. Alanko siis perkaamaan rekisteriä, vai onko winkkarilla joku policy tms, mitkä näitä hoitaa? Ei ole nimittäin tullut tällaista win7:n kanssa vastaan minkään kanssa, ikinä, joten nyt on sormi suussa.
Oletko kokeillut vaihtaa Overwatchin asetuksista Fullscreen -> Borderless windowed?
 

BlackWolf

Jäsen
Suosikkijoukkue
In memory of Hiihtofani. abianos, oranssi, jellona
Vastaan omasta puolestani, miksi nyt olisi hakusessa jopa isompi palvelin tai kaksi, tosin en taida enää mennä normikäyttäjästä, mutta miettiikö ”normikäyttäjä” ylipäänsä raspin tai muun palvelimen asentamista..

Mutta tosiaan useat 10+ virtuaalikoneet, ja niiden avulla pyöräytetty Kubernetes-kluteri olisi seuraavana työlistalla/mietinnässä/opettelussa. Ja tosiaan siten, että alustana joku XEN/vSphere failovereineen. Lähinnä puhtaasta mielenkiinnosta ja harrastuneisuudesta.

Tähän tarkoitukseen ei esim usean socketin emolevyjä kuluttajapuolella ole saatavilla.
No tuollainen on aika extreemiä kuitenkin jo. Tai jokin tälläinen.




Lähtökohtaisesti kuitenkin jos ei nyt pelkästään harrastuksen takia tee, niin ehkä sellaisia järkeviä kohteita on mediapalvelin, NAS, VPN ja rauta palomuuri/mainonnanesto, kodin ohjaus, sääasemat, 3d-printterin tarkkailu ja etäohjaus, älypeilit yms. Noihin kaikkiin sitten kykenee raspi nykyisellään joten onhan perus räkkiserverit kotikäytössä jo aika last season. Ammattilaiset sitten erikseen, mutta nykyisellään serverirauta on jo niin halpaa vuokrattavaa, että ei oikein enää pyöri kotikoneilla mitään webbisivustoja yms. kuten ennen vanhaan. Harva myöskään tarvitsee kotonansa mitään useita virtuaalikoneita samaan aikaan eri pisteissä. Toki voisihan se olla, että jos olisi monta kakaraa, niin yksi kunnon serveri jaettuna kaikille voisi olla jopa halvempi kuin kaikille omat pelikoneet.

Mutta harrastamiselle ja väsäämiselle aina peukku allekirjoittaneelta.
 

jussi_j

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Minulla on tuohon saunan lämpötilan seurantaan bluetooth luettava ruuvitag Open-Source Innovations

Toimii paristolla ja laitoin sen lautasventtiin kiinni. Lukeminen sitten Raspberry Pi:llä tai kännykällä.
Miten toi ruuvitag toimii kun saunassa on yli 85 astetta. Onko siinä joku ohjelmallinen lukko vai näyttääkö se yli sen meneviä lämpöjä? Olen lukenut, että jotkut pitää tuota jossain lauteiden alla ja sitten ohjelmallisesti lennosta lisäävät asteita, että tagi pysyy virallisella toiminta-alueella.
 

roottori

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kiekko-Espoo
Mulla se on katossa ja näyttää yli 85 asteen lämmöt. Tosin maksimi meidän saunassa on noin 87 astetta. Toiminut yli 2 vuotta ihan ok.
 

roottori

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kiekko-Espoo
@jussi_j Ohessa yksi käyrä meidän saunasta. Maksimi 86
 

Liitteet

  • Screenshot_20200814_134742.jpg
    Screenshot_20200814_134742.jpg
    84,9 KB · kertaa luettu: 195

HockeySpirit

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jukurit
Mulla on HP Laserjet 1000 tulostin ja se pitäisi saada toimimaan WIN10:ssa. Kun USB:n yhdistää koneeseen niin tulostin kyllä löytyy, mutta ajureita ei. Kokeiltu hakea ajureita netistä, mutta ei ole ainakaan vielä löytynyt sopivia.

Toinen kysymys on, voisiko WIN10:lle asentaa virtuaalikoneen jonka kautta saisi käytettyä tulostinta sopivilla ajureilla?
 
Suosikkijoukkue
Susanna Pöykiö
Oletko tätä ohjelmaa jo kokeillut? Overview - Process Hacker
Kato perkelettä, kun vihdoin löytyi softa joka saa tuon tarvittavan muutoksen aikaiseksi. Pitää vielä testata, että muistaako winkkari nyt tuon asetuksen vai ei ja vieläpä ilman PH:n käynnissä oloa. (edit: Näemmä vaatii tuon softan päälle, että toimii, mutta tämä riittää mulle oikein hyvin.)

Kiitos.

Oletko kokeillut vaihtaa Overwatchin asetuksista Fullscreen -> Borderless windowed?
Tietysti, eikä tuollakaan ollut vaikutusta.

Kiitos kaikille apua tarjonneille!
 
Viimeksi muokattu:

Tinke-80

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Haukat
Mulla on HP Laserjet 1000 tulostin ja se pitäisi saada toimimaan WIN10:ssa. Kun USB:n yhdistää koneeseen niin tulostin kyllä löytyy, mutta ajureita ei. Kokeiltu hakea ajureita netistä, mutta ei ole ainakaan vielä löytynyt sopivia.

Toinen kysymys on, voisiko WIN10:lle asentaa virtuaalikoneen jonka kautta saisi käytettyä tulostinta sopivilla ajureilla?

Windows 10:iin ei löydy tuohon Laserjettiin ajureita mutta voit tehdä tuon virtuaalikoneen johon asennat Win7:n ja sitä kautta tulostat tuolle printterille.
 

alessi

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Markus Nurmi, Leevi Teissala, Lukas Wernblom
Tietääkö joku jotain permanent fixiä tolle affinity-härdellille CS:GO pelatessa Ryzenin prossulla? CS:GO siis antaa paremman FPS kun käy tehtävienhallinnasta aktivoimassa pelkästään 4 corea (tai affinityä) (14, 12, 10, 8) kyseiselle prosessille mutta tämä tarvitsee aina tehdä uudestaan manuaalisesti kun pelin avaa.
 

Tinke-80

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Haukat
Tietääkö joku jotain permanent fixiä tolle affinity-härdellille CS:GO pelatessa Ryzenin prossulla? CS:GO siis antaa paremman FPS kun käy tehtävienhallinnasta aktivoimassa pelkästään 4 corea (tai affinityä) (14, 12, 10, 8) kyseiselle prosessille mutta tämä tarvitsee aina tehdä uudestaan manuaalisesti kun pelin avaa.

Bitsum. Real-time CPU Optimization and Automation tämä ohjelma tuli vastaan Redditissä.
 
Suosikkijoukkue
Tappara, Setämiehet
Osaako joku kertoa että mikä perkele on kun koneesta on äänet lässähtäneet? Live streameja saa kuunnella korva kajarissa kiinni vaikka volat 100% jne. VLC media player antaa äänensäädön 200% jolloin tosiaan äänet kuuluu paremmin, eli raudassa ei liene vikaa?
 

BlackWolf

Jäsen
Suosikkijoukkue
In memory of Hiihtofani. abianos, oranssi, jellona
Osaako joku kertoa että mikä perkele on kun koneesta on äänet lässähtäneet? Live streameja saa kuunnella korva kajarissa kiinni vaikka volat 100% jne. VLC media player antaa äänensäädön 200% jolloin tosiaan äänet kuuluu paremmin, eli raudassa ei liene vikaa?
Loudness equalization hypännyt päälle? Löytyy windowssin ääniasetuksista kun menee katsomaan sen lähteen asetuksia ja sieltä enhancements alasivulta (en tiedä mitä suomeksi).
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös