Mielenkiintoinen näkökulma asiaan. Viimeksi kun minä pyöritin serveriä niin se oli sellainen vanha pikkuruinen pöytäkone. Samat osathan siellä on kuitenkin oli se kone jättimäinen konesalikone tai joku raspi. Se miten sitä käytetään sen määrittää, että onko kyseessä serveri vai jokin muu kone. Tarkkoja jos ollaan niin serveri eli palvelin tarkoittaa nimen omaan palvelinohjelmistoa ja sitä pyörittävää konetta. Ei siis merkitystä mikä se kone on. Tai no jaa vielä jos olisi tarkempi niin pyöritinhän minä tällä minun ihan normi pöytäkoneella viimeksi mysql&webbi serveriä joten serveri sekin oli.Serverillä ajattelin siis sellaista isoa tornikoteloa, jossa on Xeon prosessoria, suoritintehoa vaikka muille jakaa, hurisevia tuulettimia ja joka pyörittää sähkömittarin hyrrää iloisesti. Aina päällä olevan tietokoneen tarvetta varten tuollainen Raspberry on oikein sopiva laite. Tuo printteriserveri korvasi juurikin vanhan PC-louskun. Se on alkuperäinen ykkönen joka maksoi 30 euroa ja sähköiksi sai uudelleenkäytettyä Nokia Communicatorin laturin. Ei hurise ja tilaa tarvitaan vähän tulitikkuaskia enemmän.
Ja ettei nyt tule mitenkään sellaista fiilistä, että tässä hyökkään kimppuusi, niin päin vastoin. Ennemminkin suosittelen nimen omaan noita raspeja käyttelemään koska ne on todella hyviä ja halpoja servereitä. Nykyään niillä voi tehdä vaikka ja mitä eikä maksa paljoa jos haluaa vaikka VPN serverin itselleen tai hardi palomuurin rakentaa. Noi ei edes maksa mitään. Sitten voi toki laajennella myöhemmin jos tarvitsee, mutta aika monelle serveriksi riittäisi juurikin rasberry.
Viimeksi muokattu: