Löytyykö kokkeja?

  • 577 906
  • 2 899

Red Label

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Bruins, Miro Heiskanen
Sain duunikaverilta reiluhkon satsin suppilovahveroita, ja ajattelin vääntää suppis-pekoni-gorgonzolapastaa. Kysymys koskeekin gorgon ja kerman määrää, kuinka paljon kannattaisi laittaa kumpaakin? Satsiin olisi tulossa ~800g kuivapastaa, ~400-500g pekonia ja puolentoista litran verran suppiksia (paistettuna toki paljon pienempi määrä, mutta en oikein osaa arvioida grammoissa).

Ajattelin paistaa pekonit ja sipulit ja pyöräyttää suppikset siinä rasvassa. Juuston sulatan kerman seassa pannulla ja sitten vaan kaikki sekaisin.

Eli mites tuo kerman ja varsinkin juuston määrä?
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Määriä mun on vaikea noin suureen satsiin neuvoa, koska kokkailen näppituntumalla tuollaiset sapuskat. Sen voin kuitenkin vinkata, että kannattaa ensin miedolla lämmöllä pyöritellä sienistä kosteutta veks, miedolla siis, ettei kärtsähdä. Sitten kun ei enää pahasti sihise, pekonit ja sipulit kehiin. Itse en lisäisi enää rasvaa, vaan antaisin pekonin sulaa rauhassa ja kun on sulanut, lisäisin lämpöä, notta saapi vähän rapeutta mukaan.

Pasta puolikypsäksi, runsassuolainen keitinvesi pois, juusto murusteltuna sekaan sekä sulaksi ja mun versioni olisi siinä. Maistelu kertoo sitten sen, onko juustoa riittävästi. Tosin valkosipulia laittaisin jo paistokseen hiukan perus suola-pippuri -pariskunnan lisäksi. Pasta kulhoon, paistos päälle ja pinnalle parmesania, tomaattia, basilikaa ja ricottaa/rikottua mozzarellaa. Nyt kun kysyit, niin joo, tein juuri äskettäin tuollaisen satsin siitä, mitä jääkaapista löytyi, ja hyväähän siitä tuli. Simppeli on kaunista ja yleensä tolkuttoman hyvää. Kermaa en itse tykkää noihin wannabe-italialaisiin lisäillä, mutta laita toki jos tykkäät. Ja näistäkää vinkeistä ei kannata välittää, jos siltä tuntuu, mutta sienet suosittelisin hitaasti sihistelemään, niissä on aikalailla nestettä.

Linkissä kuva, koska olen huomannut, että reseptejä en koskaan jaksa kirjata, mutta kuvista palautuu hyvin mieleen se, mitä on tullut joskus tehtyä. Tämä ei toki mitään reseptiä edes vaadi, mutta katsokaa nyt jumankauta kuitenkin. Vaimo meni vain pilkkomaan nuo tomaatit, ajattelin ne kokonaisena kayttää nopeasti uunissa, mutta maistui ne noinkin.
 

Liitteet

  • Wannabe italiaano.jpg
    Wannabe italiaano.jpg
    31,9 KB · kertaa luettu: 579

Red Label

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Bruins, Miro Heiskanen
Jees, kiitoksia. Kokkailen itsekin aina ihan fiilispohjalta, mutta kun gorgoa tulee niin harvoin käytettyä (yleensä Auraa) että en tiefä ostanko 300g vai puoli kiloa. Noh, ostetaan varmuuden vuoksi liikaa kuin liian vähän ja lisäillään rauhassa.

Ensimmäistä kertaa tulee käytettyä muuta sientä kuin herkkusientä, hävettää myöntää. Noh, ei siitä pahaa voi tulla oli lopputuloa mikä hyvänsä.

Vedetään n. 300 grammalla.
 
Viimeksi muokattu:
Kokkailen itsekin aina ihan fiilispohjalta, mutta kun gorgoa tulee niin harvoin käytettyä (yleensä Auraa) että en tiefä ostanko 300g vai puoli kiloa. Noh, ostetaan varmuuden vuoksi liikaa kuin liian vähän ja lisäillään rauhassa.

Gorgo on mun mielestä jopa miedompaa (kermaisempaa) kuin Aura. Tuohon satsiin varmaan 300-400g on sopiva. Tosiaan maistelulusikka käteen ja omien tuntemuksien mukaan lisäilet. Juustoa voi ripotella vielä valmiin annoksen päälle, ikään kuin koristeeksi ja vihjeeksi siitä, mitä annos sisältää.
 
Tämä ei nyt ole välttämättä mikään vinkki, vaan ennemminkin hauska kuriositeetti keskusteluun: Veikkaan että jos samanlaisen satsin tekisin ja lisäisin juustoa kunnes maku on sopiva, niin päätyisin aika varmasti 50 ja 100g välille, missään nimessä en laittaisi yli 200 grammaa. Kuitenkin olen suuri homejuuston ystävä. Tuosta pekonin määrästäkin poistaisin vähintään puolet jos sitä edes laittaisin. Voisinpa laittaakin; tänään söin pitkästä aikaa lihaa juurikin suppislasagnessa, ja kyllähän se käristyneen eläinrasvan ja suolan liitto vaan on helppo tapa tehdä maistuvaa ruokaa vähällä vaivalla.
 

TosiFani

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Määriä mun on vaikea noin suureen satsiin neuvoa, koska kokkailen näppituntumalla tuollaiset sapuskat. Sen voin kuitenkin vinkata, että kannattaa ensin miedolla lämmöllä pyöritellä sienistä kosteutta veks, miedolla siis, ettei kärtsähdä...

Mielestäni ns. ammattikokit ovat neuvoneet laittamaan sienet kuumaan, kuivaan pannuun aluksi.
 

Alamummo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Liverpool FC, Heiskanen, Lundell, Rantanen
Tämä ei nyt ole välttämättä mikään vinkki, vaan ennemminkin hauska kuriositeetti keskusteluun: Veikkaan että jos samanlaisen satsin tekisin ja lisäisin juustoa kunnes maku on sopiva, niin päätyisin aika varmasti 50 ja 100g välille, missään nimessä en laittaisi yli 200 grammaa. Kuitenkin olen suuri homejuuston ystävä. Tuosta pekonin määrästäkin poistaisin vähintään puolet jos sitä edes laittaisin. Voisinpa laittaakin; tänään söin pitkästä aikaa lihaa juurikin suppislasagnessa, ja kyllähän se käristyneen eläinrasvan ja suolan liitto vaan on helppo tapa tehdä maistuvaa ruokaa vähällä vaivalla.
Mä olen samaa mieltä. Miksi haudata suppisten hieno maku ylenpalttiseen pekonin makuun ja lilluvaan juustoon? Käyttäisin noita molempia lähinnä ruoan mausteina. Lisäksi sinihomejuuston ja pekonin suolaisuus kannattaa pitää mielessä, kun tekee tällaista ruokaa.

Itse olen tuoreista sienistä haihduttanut nesteen pois kuivalla pannulla ja keskikuumuudella. Jos pannulla on paljon sienistä haihtunutta nestettä, voi lämpötilaa nostaa. Pääasia on, etteivät kärähdä.
 

Puscutractori

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Harri Olli, rahaton ManC, NP#32, DEFC #62
Onko kukaan palstaveljistä tai -siskoista valmistanut naan-leipää tavallisessa kotiuunissa? Löysin muutamia ohjeita netistä, mutta hieman arveluttaa, tuleeko läpysköistä ollenkaan oikean makuisia.
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Mielestäni ns. ammattikokit ovat neuvoneet laittamaan sienet kuumaan, kuivaan pannuun aluksi.

Kuiva ilman muuta, voipi se varmasti kuumakin olla. Mulla on 1-9 asteikolla lämmöt ja muistelisin käyttäväni nelosta sienille aluksi. Onko se sitten mieto vai keskilämmin, ma kusun vaan.
---

En tajunnut tuota pekonin määrää, aika raju. Mulla oli pannulliselle sieniä kaverina paketti peksua eli eikös se ole 180 g.
 

TosiFani

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Kuiva ilman muuta, voipi se varmasti kuumakin olla. Mulla on 1-9 asteikolla lämmöt ja muistelisin käyttäväni nelosta sienille aluksi. Onko se sitten mieto vai keskilämmin, ma kusun vaan...

Mielestäni neuvo oli lähempänä maksimia, jotta neste haihtuu nopeasti.
 
Viimeksi muokattu:

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Mielestäni neuvo lähempänä maksimia, jotta neste haihtuu nopeasti.

Ok. No tulee pienemmälläkin lämmöllä, eikä ainakaan pala. Jotenkin tuo korkea lämpö pelottaa, mutta ehkä ammattilaisilla on joku tsingtsing-pinnoite pannuissaan tai sitten ne ei pala.
 

Footless

Jäsen
Suosikkijoukkue
Toronto Maple Leafs
Ok. No tulee pienemmälläkin lämmöllä, eikä ainakaan pala. Jotenkin tuo korkea lämpö pelottaa, mutta ehkä ammattilaisilla on joku tsingtsing-pinnoite pannuissaan tai sitten ne ei pala.

Ne käyttää kaasua (kuten minäkin), joten pannun lämpötilaa on aivan pirun paljon helpompi säädellä. Ja ne on myös ammattilaisia. Mä lähtisin kaasullakin aika pienellä lämmöllä liikkeelle, tuskin sitä niin kiire on.
 

K3sis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Venäläinen taitokiekko, Caps
Onko kukaan palstaveljistä tai -siskoista valmistanut naan-leipää tavallisessa kotiuunissa? Löysin muutamia ohjeita netistä, mutta hieman arveluttaa, tuleeko läpysköistä ollenkaan oikean makuisia.

Itsekin samaa monesti mietin, mutta päätin muutama viikko sitten kokeilla tämän ohjeen pohjalta. Ensimmäiseksi kerraksi onnistui yllättävänkin hyvin ja tulee varmasti jatkossa tehtyä itse nämä leipäset. Maku ei ehkä ollut ihan kunnon leivän veroista, mutta eiköhän sekin maustamista säätämällä onnistu. Koostumus oli kuitenkin hyvä. Sen verran huomasin ensimmäisen satsin jälkeen, että kannattaa pohjapuoli ainakin jauhottaa vähän reilummin ettei tartu liian tiukkaan.
 

Gags

Jäsen
Suosikkijoukkue
Charlestown Chiefs
Onko kukaan palstaveljistä tai -siskoista valmistanut naan-leipää tavallisessa kotiuunissa? Löysin muutamia ohjeita netistä, mutta hieman arveluttaa, tuleeko läpysköistä ollenkaan oikean makuisia.
Mä olen tehnyt muutaman kerran Hesarista lukemani ohjeen mukaisesti. Ihan jees, vaikka muistuttavat kuitenkin koostumukseltaan jotain naan-leivän ja pita-leivän väliltä. Löytynee Hesarin sivustolta. Mutta ei tuo Kesiksen linkittämä Valion ohjekaan hullummalta kuullosta.
 
Tuli pitkästä aikaa keitettyä kalakeitto seitistä. Oikein kunnon perusarkiruoka, mitä mutsi teki lapsuudessa.

Tässä reseptiikka.

1 kg perunaa
1 l vettä
3 dl punaista maitoa tai kermaa
800 g marketista narrattua pakasteseitiä
1 iso sipuli
1 ruukku ruohosipulia
1 ruukku tilliä
1 laakerinlehti
1 tl suolaa
40 g voita
oliiviöljyä
(maustepippuria)

Kuutioidaan perunat 1,5x1,5cm kuutioksi ja sipuli ronskin kokoiseksi kuutioksi. Freesataan kasvikset kasarissa voin ja oliiviöljyn seoksessa 15 min. Keitetään vedessä laakerinlehden kanssa. Kun peruna lähes kypsää lisätään seiti, keitetään minuutti-pari. Lisätään maito ja suola. Maista. Tarjoillaan valmis annos tillin ja ruohosipulin kanssa.
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Kehuskelin juuri toisaalla tehneeni hyviä kanelipullia, joten heitän linkin ja pienen tarinan tänne. Mä olen viimeisen päälle pullapoika, joten kun sanon, että tein tällä reseptillä elämäni pullat, tarkoitan sitä todellakin. Aivan tajuttoman hyvää tavaraa, suosittelen ehdottomasti kokeilemaan. Ei mitään mauttomia vesipullia, vaan kunnolla voita, sokeria, kardemummaa ja kanelia.

Ohje aineineen tässä: Davids kanelbullar med surdeg (kock David Zetterström)


Bongasin reseptin Leila leipoo-ohjelmasta. Pakkoruotsin haltuun vaan, ei nuo ainekset kovin vaikeita ole päätellä tai jokunen sana suomentaa. Mukaan tulee siis hapanjuurta, jonka itse tein Myllyn Parhaan hapanleipäjauhopussin kyljen mukaan, yön yli muhittelin.

Mutta lyhyesti itse pullain teko. Kaikki ainekset kulhoon ja maito ehdottoman jääkaappikylmänä. Mulla ei ole konetta, joten iskin pöydällä sulaneen voin viimeisenä sekaan ja vaivasin parikymmentä minsaa käsin. Ohjelmassa oli sopivalle sitkolle sellainen vinkki, että taikinasta kun nappaa palan ja painelee sen paperinohueksi, pitäisi sen hiukan venyä eikä heti revetä. Itse en päässyt aivan tuollaiseen lopputulokseen, koska ei kiinnostanut nyrkittää enempää sitä mössöä.

Ei mitään kohotuksia, vaan suoraan taikina jauhotetulle pöydälle ja kaulimella ohueksi. Ohje meinasi 40x60 cm, mutta mä tekisin tällä kokemuksella hiukan suuremman. Isompi ala ehkä vähentäisi seuraavan vaiheen sotkuisuutta. Pintaan voin ja sokerin seos sekä kaneli ja taikina kolmeen osaan taitellen. Sitten leikataan suikaleiksi, n. 2 cm leveitä tein itse. Leipuri veti jollain alumiiniputkella ne, mutta mä menin käsivaralla. Voi alkoi jo sulaa rankasti, joten kun kiersin nuo nauhat kierteelle ja tein solmun, pursusi seos ulos. Otin suurimmat mähmät kuitenkin pöydältä talteen ja lätkin pullien päälle ennen kohotusta.

1,5-2 tunnin kohotuksen jälkeen iskin ekan pellillisen uuniin ja paistoin ohjeen mukaan tai hiukan kauemmin. Voitelu ja raesokeri toki meni niskaan ennen sitä. Pieni jäähdytys ja eka kitusiin kylmän maidon kanssa. Se ei vielä iskenyt tajuttomasti, mutta sitten kokonaan jäähtyneenä kun söin seuraavan kanelbullen, räjähti tajunta aivan tyystin. Mulla on tässä kylällä kaksi todella tasokasta kahvila-konditoriota, mutta nämä ovat parempia. Ehkä jonkun mamma tekee vielä parempia, mutta mun äitini pullat jäävät kyllä näiden taakse. Ja se on paljon sanottu se.
 

Renton

Jäsen
Suosikkijoukkue
Detroit Red Wings
Löytyykö keneltäkään omakohtaisia kokemuksia haudutuspadoista?

Itsellä on ollu harkinnassa moisen hankinta, mutta toistaiseksi jäännyt ajatuksen tasolle.
Pari vuotta sitten valmistin ensimmäisen kerran pulled porkia uunissa ja siitä eteenpäin olen siirtynyt enemmän ja enemmän "low and slow" -mentaliteetilla valmistettaviin ruokiin.

Tuoko kyseinen aparaatti mitään lisäarvoa verrattaessa normaaliin sähköuuniin?
 

Buddha

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tyhjäntoimittajan sijaisnäyttelijä Nybondas.
Tuli pitkästä aikaa keitettyä kalakeitto seitistä.

Kunnon kalakeittoa olen saanut Ahvenanmaalla ja kysyisinkin, että mistäköhän aineista he sen tekevät? On senverran tuhtia tavaraa ja aivan pirun hyvää, joten lienee paljon kermaa ja voita varmaan, mutta mikäli jollain on tietoa, niin kiitos lapaseen.
 

Tuamas

Jäsen
Kunnon kalakeittoa olen saanut Ahvenanmaalla ja kysyisinkin, että mistäköhän aineista he sen tekevät? On senverran tuhtia tavaraa ja aivan pirun hyvää, joten lienee paljon kermaa ja voita varmaan, mutta mikäli jollain on tietoa, niin kiitos lapaseen.

Sanoisin että homman kluu on valmistuksen alku ja loppu.

Eli alkuun keittää kunnon kalaliemen ruodoista (imo. ahven parasta) ja loppuun heittää riittävästi kermaa ja voita valmiiseen keittoon.

Tuosta ihan hyvä ohje (Strömsö-kokin ohje Turkulaisesta)
 

Alamummo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Liverpool FC, Heiskanen, Lundell, Rantanen
Suosittelen keittämään kalaliemen valkolihaisten kalojen (ahven, kuha, siika jne) ruodoista ja päästä (kidukset ehdottomasti pois). Liemestä tulee paljon parempaa, kun siinä ei ole punalihaisen kalan roippeista tulevaa rasvaista makua.
 

TosiFani

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Kunnon kalakeittoa olen saanut Ahvenanmaalla ja kysyisinkin, että mistäköhän aineista he sen tekevät? On senverran tuhtia tavaraa ja aivan pirun hyvää, joten lienee paljon kermaa ja voita varmaan, mutta mikäli jollain on tietoa, niin kiitos lapaseen.

Olen varmasti antanut oman reseptini tähän ketjuun, mutta kerta vielä.

Paloittele porkkanaa, lanttua ja sipulia pieneksi. Kunnon nokare voita kattilan pohjalle, edellä mainitut perään ja freesaus. Vettä päälle, kalanruodot joukkoon. Keitellään puolesta tunnista tuntiin pienellä lämmöllä, mausteeksi suolaa ja maustepippuria. Siivilöinti.

Paras kalaliemi tulee kiiskestä, mutta ahvenkin kelpaa.

Paloittele kuoritut porkkanat ja perunat, heitä kalaliemen joukkoon. Kun perunat ovat kypsiä, paloiteltu kala joukkoon. Tämän jälkeen tarkistetaan maku, lisätään pinnalle tuoretta tilliä ja nostetaan kattila pöytään.

Itse en käytä kermaa, jokainen lisää maun mukaan. Ahven on paras keittokala.
 

Vanha Len

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Boners
Kuten Tosi Fani tuossa juuri kirjoitti niin kalakeiton eräs täkeimmistä osista on juurikin kalaliemi. Muut ovat sitten hienosäätöä. Aika yllättävää, ettei tämä raaka-aine ole kalakeitossa mainittuna.
 

pernaveikko

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Crusaders, Lechia
Sain kuningasidean paistaa lettuja, vaikka lapsia ei olekaan. No, tulihan syötyä, sinänsä ihan hyviä mansikkahillon kera.

Mutta mitä aikuisten ruokaa noista lopuista tekisi? Jotain jauhelihatäytettä ja mitä niitä on. Ihmeemmin ei jaksaisi säätää.
 

Oijennus

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Sain kuningasidean paistaa lettuja, vaikka lapsia ei olekaan. No, tulihan syötyä, sinänsä ihan hyviä mansikkahillon kera.

Mutta mitä aikuisten ruokaa noista lopuista tekisi? Jotain jauhelihatäytettä ja mitä niitä on. Ihmeemmin ei jaksaisi säätää.

Kaikessa yksinkertaisuudessaan sipulia ja jauhelihaa. Hyvillä mausteilla ja lisäksi smetanaa tai maustettua tuorejuustoa.
 

Alamummo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Liverpool FC, Heiskanen, Lundell, Rantanen
Kaikessa yksinkertaisuudessaan sipulia ja jauhelihaa. Hyvillä mausteilla ja lisäksi smetanaa tai maustettua tuorejuustoa.
Rullaat töttöröiksi täytettyinä (ym täyte ihan hyvä), sitten juustoraastetta päälle ja uuniin gratinoitumaan.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös