Olen syönyt hevosenlihaa pikkupojasta lähtien kun meilla mummolan hepoja aikanaan laitettiin lihoiksi, mitäs pahaa siinä lihassa on? Metwurstissa lienee ollut hepoa hyvin pitkään ja kukaan ei ole valittanut. Onkos se nyt sitten muodikasta vinkua?
Hevosenliha on monessa kulttuurissa ns. tabu. Pitkälti kai siksi, että hevonen mielletään monesti - kulttuurista riippuen - lähes yhtä läheiseksi ihmisen kumppaniksi kuin koira, tai jopa vielä läheisemmäksikin. Minä en söisi koiraa, mutta hevosen syönti ei tuota minulle sen suurempia ongelmia, kuin vaikka naudan tai possun syönti. Siitä huolimatta ymmärrän tuon näkökulman.
Hevosenlihaskandaali taas ei liity tähän hevosen tabuna pitämiseen oikeastaan mitenkään. Siinä on kyse siitä, että tuotteet ovat sisältäneet hevosta, vaikka sitä ei olisi siellä pitänyt olla pätkääkään. Tämä pätee ihan mihin tahansa elintarvikkeeseen: niihin ei kuulu laittaa mitään, mitä ei tuoteselosteessa mainita. Tähän kun lisätään se, että hevosenliha on tabu monessa kulttuurissa, saadaan soppaan vielä lisää maustetta.
Tärkein pointti tuossa on lisäksi se, että hevosenlihan alkuperästä ei ole ollut tietoa. Ei voida siis tietää, onko kyseessä ollut joku hormoneja täyteen ahdettu hevonen.