Löytyykö kokkeja?

  • 576 925
  • 2 899

kesätyttö69

Jäsen
Suosikkijoukkue
Dufvan Lukko, JYP(ilman Tyni&Virtanen)
Käsipelillä toimivia lihamyllyjä saa halvimmillaan parilla kympillä, honkkarilla oli 39e. Siihen sit jotkut makkara "suuttimet" tms 10 egeä.

Vaikka tuosta: http://kauppa.chezmarius.fi/naytatuote.php?lTuoteTunniste=895
 

fiftyeight

Jäsen
Suosikkijoukkue
Iddrott Förskott Puukädet
Käsipelillä toimivia lihamyllyjä saa halvimmillaan parilla kympillä, honkkarilla oli 39e. Siihen sit jotkut makkara "suuttimet" tms 10 egeä.- - -

Now you´re talkin´, man.

Olisin tilannut heti, mutta näkyy olevan varastosta loppu. Isolle yleiskoneelle kun en juuri nyt näe paljonkaan käyttöä.
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Joskus näin linkin/jutun makkaranteosta kotikonstein ilman yleiskonetta. Funtsin silloin, että pitäisi kokeilla, mutta en tietysti muistanut ottaa talteen ohjeita. Perustui kuitenkin mehupulloon, josta on pohja leikattu pois. Enempää en lähde muistelemaan, ettei kukaan erehdy kokeilemaan, enkä jaksa googlailla nyt tähän hätään.
 

SamSpade

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ikurin Vire
Moottorikäyttöinen lihamylly, sisältää makkarasuuttimen ym
Domesto Heavy Duty Meat Grinder - ammattitason lihamylly. | Tuotekuvasto | Verkkokauppa.com

https://www.karkkainen.com/webapp/wcs/stores/servlet/ResolveUrl?urlToResolve=ProductDisplay%3fcatalogId%3d10101%26storeId%3d10551%26productId%3d398253%26langId%3d-11&fromSearch=true

Edit: Ilman makkarapuristinta tai suppiloa, on makkaroiden teko yhtä helvettiä, oli sitten apuna DIY puristin ja muu vastaava. Kunnon laite, halpakin hakkaa nuo omatekoiset viritykset.
 

DAF

Jäsen
Suosikkijoukkue
se kolmikirjaiminen. PISTI PALLON MAALIIN
Now you´re talkin´, man.

Olisin tilannut heti, mutta näkyy olevan varastosta loppu. Isolle yleiskoneelle kun en juuri nyt näe paljonkaan käyttöä.

Kannattaa käydä siellä Honkkarissa. Marraskuulla ostin sieltä käsimyllyn, jossa oli suppilot mukana (en ole kokeillut vielä makkarantekoa, mutta vorschmacklihat jauhettiin) ja taisi tuolloin maksaa 20 euroa.
 

fiftyeight

Jäsen
Suosikkijoukkue
Iddrott Förskott Puukädet
Kannattaa käydä siellä Honkkarissa. Marraskuulla ostin sieltä käsimyllyn, jossa oli suppilot mukana (en ole kokeillut vielä makkarantekoa, mutta vorschmacklihat jauhettiin) ja taisi tuolloin maksaa 20 euroa.

Ok. Mulla on perjantaina vapaapäivä, täytyypä ajella Hongkongiin.

Kiitos kaikille vinkeistä. Kerron sitten joskus kun makkarat on tehty.
 

Vanha Len

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Boners
Ok. Mulla on perjantaina vapaapäivä, täytyypä ajella Hongkongiin.

Kiitos kaikille vinkeistä. Kerron sitten joskus kun makkarat on tehty.

Miten muuten vaivaat makkaramassan? Valkuaisen kun pitää alkaa erottumaan tuosta. Muuten tulee tyyliin "lihamureketta suolessa" ja siitä on makkara kaukana. Ilman konetta kannattaa vaivata käsin helvetin pitkään tai nuijia taikinaa perunanuijalla isossa kulhossa, joka on hieman helpompaa.
 

TQoFE

Jäsen
Suosikkijoukkue
En gång IFK, alltid IFK, FREE SCHOLL!
Jos on johonkin veitseen tottunut, on sillä helppo jatkaa.

Päädyin tähän, eli jatkoin uskollisena Victorinoxille. Kyllä se perhana vieköön tuntuu hyvältä kädessä: kevyt, tukeva, joustava eikä lipsu kädestä. Ja leikkaa kuin unelma.

Vinkkejä laadukkaista mutta kevyistä paistinpannuista saa muuten kertoa. Valurautaparilalla tykkään laittaa lieden kautta uuniin menevät lihat (ankanrinta, lampaanlapa, karitsanpotka...), mutta omaan makuun pelkkään paistamiseen valurautainen on turhan painava.
 

fiftyeight

Jäsen
Suosikkijoukkue
Iddrott Förskott Puukädet
Miten muuten vaivaat makkaramassan? - - -

Älä, älä nyt mene asioiden edelle. Asia kerrallaan. Onhan noita härveleitä muitakin kuin Kenwoodin yleiskone. Kunhan nyt ensin saan hankittua ensin sen lihamyllyn. En minä ensi perjantaiksi vielä mitään makkaraa ole luvannut. Mutta kiitos kannustuksesta.
 

RauMan

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko, Detroit Red Wings
Intouduin itsekin Sampion tekstin lukeneena tekemään pulled pork settiä. Kassleria uuniin mausteineen, 6 tuntia 150 astetta, eli oikaisin hieman paistoajassa. Riivin possun säikeiksi ja päälle tätä soossia: Barbecue Sauce Recipe: Columbia Gold, A South Carolina Mustard BBQ Sauce Recipe

Tuli omaan makuun ihan killeriä. Jos putoaa tuollainen sinappinen ja hieman kirpeä kastike niin suosittelen lämpimästi. Siihen kylkeen mehukas cole slaw niin vatsa on iloinen.
 

Bismarck

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Kassleria uuniin mausteineen, 6 tuntia 150 astetta...

Mä olen tupannut viimeaikoina tekemään pulled porkkia painekattilassa. Olen soveltanut haudutukseen Farangin reseptiä karamellisoidusta possusta eli tässä resepti mikäli löytyy painekattila kotoaa:

Ruskista noin kilonen possun niska (mä en pidä kassler-sanasta sen muiden merkitysten vuoksi muualla päin maailmaa) pintapuolisesti kattilassa ja sen jälkeen lisää seuraavat:

1 l vettä
5 dl vaaleaa soijaa
1 dl osterikastiketta
palanen tuoretta inkivääriä palasina
2 valkosipulin kynttä
2 dl valkoviiniä
1 dl sokeria
muutama valkopippuri
4 tähtianista
2 kanelitankoa

Pistä kattila paineelle kattilan ohjeiden mukaisesti ja pössyttele. Itse olen pitänyt 90 Kpa:n paineella n. 65 minuuttia, jonka jälkeen mehukas possu hajoaa loistavasti. Haudutusliemestä saa redusoitua vähän modailemalla erittäin maukkaan kastikkeen tarvittaessa.
 

Imagined

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jesse Puljujärvi, Jari Viuhkola, Kärpät
Onko kellään kokemusta kokonaisen porsaan grillauksesta vartaassa? Kesällä tulee olemaan isot partyt mökillä joten ainakin aikaa kypsyttämiseen on paljon. Onko moinen edes mahdollista käytännössä?

En tiedä suolauksesta enkä itse grillauksesta, joten kaikki vinkit ja perusteellisemmatkin ohjeet ovat tervetulleet.
 

Joppe K

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, Kiekko-Vantaa
Onko kellään kokemusta kokonaisen porsaan grillauksesta vartaassa? Kesällä tulee olemaan isot partyt mökillä joten ainakin aikaa kypsyttämiseen on paljon. Onko moinen edes mahdollista käytännössä?

En tiedä suolauksesta enkä itse grillauksesta, joten kaikki vinkit ja perusteellisemmatkin ohjeet ovat tervetulleet.

Mitä itselläni on kokemuksia kokonaiseen porsaan "grillauksesta", on se ollut jo valmiiksi kypsä ja vain lämmitetty grillissä. Sianlihahan pitäisi syödä aina täysin kypsänä ettei sen kanssa saa koko juhlakansaa sairastumaan. Juuri tuo sisältä saakka viimeistenkin palojen kypsyminen ilman, että on polttanut karrelle nuo pintaosat on aikasen haastavaa.

Itse olen (eli lihamestari serkkuni) hankkinut joko valmiiksi palvatun tai savustetun porsaan ja sitten grillissä tai avotulella se on kuumennettu tarjoamista varten. Tietysti siihenkin tarvitaan varras, jolla saadaan pyöriteltyä possua ettei se pala ja lämpiää tasaisesti. Palvattu on lähempänä oikean grillauksen makua, mutta eipä noista savustetuistakaan ole pahemmin moitteita kuulunut.

Ai niin nuo valmiiksi kypsytetyt ovat ainakin valmiiksi suolattuja.
 

Mosku

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lieksan hurtat
Mitä itselläni on kokemuksia kokonaiseen porsaan "grillauksesta", on se ollut jo valmiiksi kypsä ja vain lämmitetty grillissä. Sianlihahan pitäisi syödä aina täysin kypsänä ettei sen kanssa saa koko juhlakansaa sairastumaan. Juuri tuo sisältä saakka viimeistenkin palojen kypsyminen ilman, että on polttanut karrelle nuo pintaosat on aikasen haastavaa.

Itse olen (eli lihamestari serkkuni) hankkinut joko valmiiksi palvatun tai savustetun porsaan ja sitten grillissä tai avotulella se on kuumennettu tarjoamista varten. Tietysti siihenkin tarvitaan varras, jolla saadaan pyöriteltyä possua ettei se pala ja lämpiää tasaisesti. Palvattu on lähempänä oikean grillauksen makua, mutta eipä noista savustetuistakaan ole pahemmin moitteita kuulunut.

Ai niin nuo valmiiksi kypsytetyt ovat ainakin valmiiksi suolattuja.

Juurikin näin.. muutamissa possubileissä olen ollut ja joka kerta se illan tähti on ollut valmiiksi kypsää. Sen jälkeen vain "grillattu" siinä ikäänkuin ohjelmanumerona. Hyvää on ollut.
 

Hans Geering

Jäsen
Suosikkijoukkue
Doncaster Spinners
Hyvissä ajoin kun käy kysymässä paikallisesta palvaamosta niin saa varmaan kokonaisenakin palvatun sian.
Sen saa vieläpä ihan kuumanakin kun noutoajan sopii sillei sopivasti, kokemusta on, ainakin täällä (Jyväskylässä) onnistuu moinen..
 

Rixa88

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK
450-500 gr kananpojan fileesuikaleita
Suolakurkkua
Kirsikkatomaatteja tai normaalia tomaattia
Jalapenoa
Tacokastiketta, n. 200 gr purkki
Valkosipulikastiketta

Tuollaisen satsin tein kerran ja tuli niin hyvää että kirjoitin reseptin talteen. Idean sain siitä että aina kun haen Subwaylta aterian, niin siinä on kanaa, suolakurkkuja, tomaattia, jalapenoa ja kastikkeena valkosipuli. Tuo tacokastike tuli hetken mielijohteesta mukaan kaupasta mutta hyvin se tuohon sopi.
 

Imagined

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jesse Puljujärvi, Jari Viuhkola, Kärpät
Kiitos vastauksista koskien sikaa! Siitä tulee vähän erikoisempi numero tosiaan meille kaikille.. Eiköhän ne Oulun Makkarakaupastakin osaa vinkkejä antaa kun käy kysäsemässä.
 

Sistis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Kävin tänään tämän viimeaikojen kohun antaman mainonnan herättämänä hakemassa itsekin hevosenlihaa Tampereen kauppahallista. Haaveissa oli ostaa hyvää pihviä, mutta olivat perkeleet myyneet sen jo loppuun. Menekki on tosiaan moninkertainen ollut viimeisen parin viikon aikana. Jäljellä oli siis vain paistijauhelihaa. Otin siis sitä.

Olisihan tuosta voinut väkertää vaikka mitä, mutta minä tuunasin tuosta melko perinteisen kaalilaatikon. Makua tuomaan laitoin lisäksi hieman kylmäsavuporo-tuorejuustoa. Tuli hyvää.

Ja kyllä. Hevosenpaistijauheliha oli uskomattoman mureaa ja hyvää. Ja suhteellisen edullistakin - kilohinta oli 6.5€.

Olen minä hevosta ennenkin syönyt. Kertaalleen Tampereella ravintolassa pippuripihvin verran ja muutama vuosi sitten Japanissa ilmeisesti raakoina ohuina jäisinä lastuina dipattuna inkivääri-wasabi-valkosipuli-soijakastikkeeseen. Molemmat noista syöntikokemuksista olivat positiivisia.

Ymmärränhän minä sen, että hevosta eivät kaikki halua syödä. Minä koen sen kuitenkin ihan eettiseksi ruoaksi. Melkeinpä eettisemmäksikin kuin noiden vain lihan vuoksi kasvatettujen nautojen syömiset...
 

Alamummo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Liverpool FC, Heiskanen, Lundell, Rantanen
Eiköhän lihoiksi laitettu hepo ole lihaa siinä, missä lihaksi kasvatettu nautakarjakin. Kävimme viime kesänä Andorrassa ja siellä ylänköniityillä vaelsimme hevoslaumojen seassa. Ihmettelimme, miksi vantteria, työhevosen oloisia polleja on joka puolella laiduntamassa kellot kaulassa ja vastaus kuului, että ne kasvatetaan lihaksi espanjalaisten pöytiin.
 

Sistis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Eiköhän lihoiksi laitettu hepo ole lihaa siinä, missä lihaksi kasvatettu nautakarjakin. Kävimme viime kesänä Andorrassa ja siellä ylänköniityillä vaelsimme hevoslaumojen seassa. Ihmettelimme, miksi vantteria, työhevosen oloisia polleja on joka puolella laiduntamassa kellot kaulassa ja vastaus kuului, että ne kasvatetaan lihaksi espanjalaisten pöytiin.

Käsittääkseni Suomessa ei vielä harrasteta ainakaan kovinkaan suuressa mittakaavassa tuota hevosten kasvattamista lihaksi. Noilla kulmilla asia on eri, samoin kuin Etelä-Amerikassakin. Tuo ostamani liha oli nimenomaan kotimaista. Ei sillä, että se minusta parempaa ihmistä tekisi.
 

Mosku

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lieksan hurtat
Olisi kai tuolla ihmettelyketjukin olemassa, mutta laitetaan tänne.
Olen syönyt hevosenlihaa pikkupojasta lähtien kun meilla mummolan hepoja aikanaan laitettiin lihoiksi, mitäs pahaa siinä lihassa on? Metwurstissa lienee ollut hepoa hyvin pitkään ja kukaan ei ole valittanut. Onkos se nyt sitten muodikasta vinkua?
 

msg

Jäsen
Suosikkijoukkue
Sopimustekninen verovelka
? Metwurstissa lienee ollut hepoa hyvin pitkään ja kukaan ei ole valittanut. Onkos se nyt sitten muodikasta vinkua?

Oleellista kai on, että ostettu tuote on sitä mitä sen pitäisikin olla. Jos myydään pollea, niin sitten ainesosaluetteloon laitetaan se pollekin eikä yritetä kusettaa.
Vikahan ei siis ole pollen lihassa itsessään vaan näissä kusettajafirmoissa.
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Onkos se nyt sitten muodikasta vinkua?

Käsittääkseni suurin osa vinkuu siitä, mihin msg viittasi. Eli syötävän tuotteen ainesosissa kusettaminen ei ole jees, hevonen sinänsä taas makuasia. Hevoseenkin sen verran varausta, että jos tuotantolaitoksella on epämääräisiä kytkentöjä jonnekin Romanian mafiaan, niin mistä sen tietää, millaisissa olosuhteissa se liha on käsitelty, onkoonpa nautaa tai hevosta.
 

Sistis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Olen syönyt hevosenlihaa pikkupojasta lähtien kun meilla mummolan hepoja aikanaan laitettiin lihoiksi, mitäs pahaa siinä lihassa on? Metwurstissa lienee ollut hepoa hyvin pitkään ja kukaan ei ole valittanut. Onkos se nyt sitten muodikasta vinkua?

Hevosenliha on monessa kulttuurissa ns. tabu. Pitkälti kai siksi, että hevonen mielletään monesti - kulttuurista riippuen - lähes yhtä läheiseksi ihmisen kumppaniksi kuin koira, tai jopa vielä läheisemmäksikin. Minä en söisi koiraa, mutta hevosen syönti ei tuota minulle sen suurempia ongelmia, kuin vaikka naudan tai possun syönti. Siitä huolimatta ymmärrän tuon näkökulman.

Hevosenlihaskandaali taas ei liity tähän hevosen tabuna pitämiseen oikeastaan mitenkään. Siinä on kyse siitä, että tuotteet ovat sisältäneet hevosta, vaikka sitä ei olisi siellä pitänyt olla pätkääkään. Tämä pätee ihan mihin tahansa elintarvikkeeseen: niihin ei kuulu laittaa mitään, mitä ei tuoteselosteessa mainita. Tähän kun lisätään se, että hevosenliha on tabu monessa kulttuurissa, saadaan soppaan vielä lisää maustetta.

Tärkein pointti tuossa on lisäksi se, että hevosenlihan alkuperästä ei ole ollut tietoa. Ei voida siis tietää, onko kyseessä ollut joku hormoneja täyteen ahdettu hevonen.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös