Löytyykö kokkeja?

  • 577 391
  • 2 899

Chilango

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpat, Les Habs
Karkea ohje
1) keitä ribsit maustetussa vedessä kypsäksi (1 – 1,5h)
2) jäähdytä ja kaada marinadi päälle
3) anna maustua jääkaapissa ainakin 12h
4) kuumenna ribsit uunissa tai grillissä

Itse olen käyttänyt alla olevaa ohjetta perusmättönä, jota voi muokata makunsa ja saatavilla olevan materiaalin mukaan.

BBQ-kastike ribseille
2-3 kynttä valkosipulia hienonnettuna
1/2 tl chili-jauhetta
1/2 tl juustokuminaa
1,5 dl ketsuppia
0,5 - 1,0 dl kolajuomaa
2 rkl soijakastiketta
2 rkl siideriviinietikkaa
1/4 tl mustapippuria myllystä
oliiviöljyä

Kuumenna öljy pienehkössä kattilassa ja lisää valkosipuli, chili ja jeera.
Freesaa sekoitellen puolisen minuuttia ja lisää sitten loput ainekset. Sekoita ja hauduta miedolla lämmöllä viisi minuuttia.

Ja mikä parasta koko setin voi tunkea suureen muovikassiin ja roudata siinä mökille tai botskiin. Grilli kuumaksi --> läskit grilliin--> 15 min. ja murkina valmis.

Ekaa kertaa tarkotus grillata ribseja ja muutama, ehka typerakin, kysymys.
Eli keittaminen maustetussa vedessa, pelkka suola ja pippuri riittaa vai laitetaanko muutakin?
BBQ kastine on se marinadi? Grillatessa ei tarvi muita kastikkeita?
 

RauMan

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko, Detroit Red Wings

Chilango

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpat, Les Habs
"If You boil Your ribs the terrorists will win." BBQ Ribs Recipes, Barbecue Recipes, Grilling Recipes, Baby Back Ribs, Barbecue Spare Ribs, Outdoor Cooking, Rating Barbecue Grills and Smokers tuosta linkistä halutunlainen mausteseos päälle ja siitä uuniin/grilliin.

Eli ton mukaan vois vaikka kayttaa mikrossa, mitas keinoa itse kaytat? Ei olis oikein aikaan kypsentaan grillissa ja lisaksi en tieda yhtaan millanen grilli siella odottaa.

Ja viela, laitatko kyljet yhtena kontsana vai leikattuna pienemmiksi?
 
Viimeksi muokattu:

RauMan

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko, Detroit Red Wings
Itse hieron mausteet pintaan ja jääkaappiin yön yli. Siitä sit uuniin mietoon lämpöön = 100 astetta tai alle folio päällä kunnes ovat kypsiä. Sitten kun grillauksen aika niin soossit pintaan ja nätti väri. Itse teen niin et kypsennän kokonaisena, en tiedä onko sillä väliä lopputuloksen kannalta.
 

cottonmouth

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo & Philadelphia Flyers
Ylipäätään on tullut huomattua, että "dry rub" ja kiinteäksi tahnaksi jauhetut ainekset tuntuvat ainakin grillilihan (kana, nauta & sika) ja -kalan kohdalla toimivan ainakin henk. koht. paremmin kuin nestemäisempi marinadi. Olen pitänyt tuota kuivamarinointia jenkkien ja rastojen höpölöpönä, mutta yllättävän hyvin tuo on kokemusperäisesti alkanut toimia.
 

Tpip

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, L'equip blaugrana, La Albiceleste, Raiders
Mausteista puheen ollen. Näitä jokaisen perusjuttuja on mukava lueskella, koska lähes jokaisella kokilla on se oma rakas makunsa. Mulla kaikki lähtee hyvin pitkälle timjamista. Timjami, mustapippuri ja suola. Samoin sitruunaa pitää aina olla, kaiken varalta. Omalla kohdallani lasken mausteeksi. Samoin chiliä tulee käytettyä melko paljon, mutta sillä ei todellakaan ole tarkoitus saada kaikkea polttavan hotiksi. Mielestäni habanero on parhaimmillaan, kun sitä on ruoassa sen verran, ettei tulisuutta huomaa, mutta se ryhdittaa safkan täydellisesti. Hieno esimerkki tämmöisestä on Kuopiolaisen Hiilen habanerohampurilainen, joka nimestään huolimatta on täysin mieto. Mutta helvetin ryhdikäs.

Kohtuudella kulinaristi: Hellatonta hellyyttä, hevosta ja melkein hailii.

Tämän viikon setit. Vähän paremmin hanskassa kuin viikonloppuna sählätyt.
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Mielenkiintoiset annokset ja hienoja kuvia. Ilmeisesti kamera viihtyy kädessä muutenkin kuin vain ruoka-aikaan?
 

Tpip

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, L'equip blaugrana, La Albiceleste, Raiders
Mielenkiintoiset annokset ja hienoja kuvia. Ilmeisesti kamera viihtyy kädessä muutenkin kuin vain ruoka-aikaan?

Viihtyy ja viihtyisi enemmänkin, mutta kuvaus on vähän ajautunut jämäajan harrastukseksi. Sinänsä kivasti pistää tuo blogi myös kuvaamaan kerran viikossa, vaikkei tuo mitään haastavinta ole, kun laitteisto on ok ja tietää suunnilleen mitä tekee. Pitääpä sitäkin harrastusta hieman edes yllä.
 
Muistui läskiketjuun vastatessa, että tämäpä on valahtanut aivan liian alas, joten nostetaanpa kesäisellä reseptillä vielä kun kesää näyttäisi olevan hetki jäljellä:

"Lohta sous vide kesäisellä mansikkasalaatilla"

Lohen pyrstö (siis nahallisesta fileestä) pakastepussiin soijakastikkeen, inkiväärin ja oliiviöljyn kanssa. Pakastepussista ilmat pois upottamalla se veteen (sous vide = tyhjiössä), solmu pussiin ja maun mukaan 45-55 asteiseen veteen vartiksi. Voi tosin olla puolikin tuntia, sillä kalahan ei voi mennä yli vaan lämpenee kauttaaltaan samaan lämpöön kuin vesi. Idioottihelppo tapa kypsentää kala kotioloissa über gourmet levelille. Kasvissyöjälle lohen voi aivan hyvin korvata paistetulla halloumilla.

Tarjoillaan salaattipedillä johon tulee rapeata salaattia, ohuita chiliviipaleita, freesattuja herkkusieniä, kevätsipulia ja mansikoita. Kastikkeeseen sweet chili kastiketta, oliiviöljyä, balsamicoa, ja tietysti suola ja pippuri, tarvittaessa voi varovasti ohentaa vedellä.

Taas kerran, vaikka itse sanonkin, tuli keksittyä aika kick ass annos.
 
Viimeksi muokattu:

Jupe

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
Itse heitin ihan perus norjan lohifilepalan uunivuokaan kerman/kookoskerman(50/50) sekaan, tulihan hyvää kun heitti hatusta vähän kaikkea muutakin sinne vuokaan: kaffir lime lehtiä, valkosipulia, sitruunaa, chiliä, hitunen soijaa, osterikastiketta, hunajaa... Riisiä kylkeen ja avot!
Ei todellakaan mistään reseptistä ja joku ei varmaan kaikkia aineita edes keskenään sekottelisi mutta pirun hyvää ja erilaista tulee kun vetelee hatusta mitä eteen kaapista tulee. Taisi tuon ruoan tekeminen kestää n 30-40min, ei paha ja maku oli parempaa kuin suurin osa ravintoloissa tilaamistani uunilohivirityksistä.

_
 
Viimeksi muokattu:
Toinen nopea sous vide vinkki:

Pari porkkanaa (kesäporkkana aina parempi) kuorineen pakastepussiin reilun voinokareen kanssa. Vedenpaineen avulla ilmat pois ja mikroon täydelle teholle, valmista viimeistään kun pussi räjähtää (2-3min). Helpompaa ei voisi olla, ja jälki on taas kerran aivan uskomatonta!
 

ukkometso

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Löytyykö käyttökokemuksia tai muuten vaan näkemystä vekottimesta nimeltä Crock Pot? Pitkän hauduttamisen keitin jotakuinkin on kyseessä?
 

kananlento

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves, Pittsburgh Penguins, ManU, NP Ice Hawks
Löytyykö käyttökokemuksia tai muuten vaan näkemystä vekottimesta nimeltä Crock Pot? Pitkän hauduttamisen keitin jotakuinkin on kyseessä?


Vähän myöhässä tulee tähän vastaus, mutta saatiin lahjana tuommoinen ja kyllä sillä hyvää ruokaa tulee. Esim lihakeitto tuli hyvin ja liha oli pirun mureeta, kun oli niin kauan keittimessä.

Silti periaatteena ihmetyttää koko laite. Eli aamulla voi laittaa tulille ja esim. töistä tullessa pitäisi ruoan olla valmiina, mikä on toki ihan mukava. Mutta sama valmistamisen vaivan joutuu kuitenkin näkemään joko edellisenä iltana tai sitten aamusta. Ihan en koko laitetta ole ymmärtäny, mutta hyvää ruokaa toki tuli.
 

TQoFE

Jäsen
Suosikkijoukkue
En gång IFK, alltid IFK, FREE SCHOLL!
Uusien raaka-aineiden kokeileminen on aina mukavaa, niinpä ostin eilen pari porsaan kieltä.

Ensin nopea kiehautus ja vaahdot sekä vesi pois, ja tilalle punaviiniä, olutta, lanttua, porkkanaa, valkosipulinkynsiä, pippureita, pari laakerinlehteä, ripaus kuivattua chiliä ja ihan hippunen suolaa. Keittelin miedolla lämmöllä pari tuntia tai jotain sen suuntaista - kellon katsominen jäi, kun oli punaviiniä ynnä muuta. Sitten laitoin sekaan siivutettua kaalia ja keittelin vielä vajaan tunnin, noukin kielet kattilasta, irrotin nahan ja laitoin vielä toviksi viilenevälle liedelle. Lopputulos oli mehevän murea ja maukas. Tätä täytyy ihan ehdottomasti tehdä toistekin.
 
Viimeksi muokattu:
Suosikkijoukkue
Hartford Whalers 92-93
Uusien raaka-aineiden kokeileminen on aina mukavaa, niinpä ostin eilen pari porsaan kieltä.

Jos on kiihoketta kokeilla uutta ja ns. vähäarvoista ruhon osaa, niin suositteleen porsaan sydäntä grillattuna. Itsehän ostan niitä paikallisesta lihakaupasta kissoille, mutta seuraava setti toimii:
pari possun sydäntä (itse poistan pahimmat rasvamöykyt ja verinöllit)
1/3dl oliiviöljyä
kourallinen yrttejä (itse tykkää thai-basilikasta, mutta myös persiljaa jne oman maun mukaan)
valkosipulia, suolaa, mustapippuria
1-1,5dl punkkua

Tehdään sydämestä ohuita siivuja ja sekoitetaan yllämainitut osaset kulhossa sydämen kanssa. Annetaan marinoitua huoneen lämmössä tunnin-pari ja grilliin. Itse olen yleensä syönyt riisin ja chilisoossin kanssa. Olut on loistavaa kyytipoikana, mutta punaviinikin sopii. Yksi sydän painaa sen 300-500g ja siitä pahimmat paskat pois niin voi pähkäillä paljon sitä kannattaa tehdä. Hinnat vaihtelee 4-7€/kg.

edit: lisätty verinöllit
 

Bismarck

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Laitetaan nyt tänne tuo viesti minkä kirjan viimeksi ostit-ketjusta, kun viesti sivuaa tämän ketjun aihetta kovastikin:

Modernist Cuisine. Tämä on 6-osainen teos ja aivan fantastista tavaraa niin ammattilaiselle kuin intohimoiselle harrastajalle. Tämä teos kertoo ruoasta, valmistustavoista ja välineistä lähes kaiken lähestyen asiaa tieteellisesti, mutta myös maallikkolle ymmärrettävällä tavalla. Kuvitus on aivan mahtavaa ja sisältää myös luonnollisesti resepti-osion ja oman osion liemille yms.. Erityisen painon menetelmistä saa sous-vide -menetelmä, koska ns. modernit huippukokit ovat siirtyneet tälle osa-alueelle sankoin joukoin. Sen verran tuo menetelmä on alkanut innostaa, että hyväksi arvioitu Polysciencen sirkulaattori täytyy käydä hakemassa kunhan kerkiää.

Löytyykö jatkoajasta sous-vide -kokkeja kokemuksineen?
 

TQoFE

Jäsen
Suosikkijoukkue
En gång IFK, alltid IFK, FREE SCHOLL!
Jos on kiihoketta kokeilla uutta ja ns. vähäarvoista ruhon osaa, niin suositteleen porsaan sydäntä grillattuna.

Kiitokset reseptivinkistä! Sydän ja munuaiset ovatkin pitää kokeilla -listalla. Oikein laitettu kateenkorva on niin pirun hyvää, että sitä tekisi mielellään kotonakin, mutta kalvojen irrottelu on kuulemma harvinaisen v-mäistä hommaa, joten jäänee väliin.

Oikeastaan ihan kaikkea muuta olen valmis kokeilemaan; lähikaupan lihatiskin pojille lämmin kiitos siitä, että valikoimassa on vaihtelevia yllätyksiä. Täksi päiväksi järjestivät härän häntiä minulle kun pyysin. Raaka-aine on tuttu, mutta vaihtelun vuoksi keittelen tällä kertaa pelkässä oluessa ja yrteissä, enkä laita punaviiniä ollenkaan.

PS. Jos jollain on hyvä munuaisresepti, niin sopii jakaa se.
 

maniakos

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Jos on kiihoketta kokeilla uutta ja ns. vähäarvoista ruhon osaa, niin suositteleen porsaan sydäntä grillattuna. Itsehän ostan niitä paikallisesta lihakaupasta kissoille, mutta seuraava setti toimii:

Itsekin olen viime aikoina pyrkinyt kokeilemaan noita Suomessa, ja ehkä länsimaissa yleensäkin, vähemmän arvostettuja ruhon osia. Porsaan sydämestä en kyllä hirveästi välittänyt, vaikkakin olihan se jotenkin miehekästä käsitellä noinkin mielenkiintoista elintä. Veikkaan kyllä, että tuolla sinun reseptilläsi lopputuloksesta olisi tullut hieman maittavampi.

Kieli minulla on vielä kokonaan kokeilematta eli se menee jossain vaiheessa testiin. Siitä olen kuullut paljon kehuja eli odotukset ovat hieman korkeammalla. On muuten käsittämätöntä miten halpoja nuo jotkut ruhon osat, kuten sydämet ovat. Ihan hyvää tavaraahan nekin on ja muutenkin niistä saa mukavaa käsittelyharjoitusta keittiöön.

Kiitokset reseptivinkistä! Sydän ja munuaiset ovatkin pitää kokeilla -listalla. Oikein laitettu kateenkorva on niin pirun hyvää, että sitä tekisi mielellään kotonakin, mutta kalvojen irrottelu on kuulemma harvinaisen v-mäistä hommaa, joten jäänee väliin.
.

Maistoin keväällä Turussa, ravintola Roccassa kateenkorvaa ensimmäistä kertaa ja se oli kyllä aivan mahtavaa. Oli tosiaan positiivinen yllätys ja olisi hieno yltää samanlaiseen lopputulokseen myös kotona. Minulle harvinaista oli, että tuossa kateenkorva-annoksessa oli muutamia täysin syömäkelvottomia paloja, joista sitten mainitsin myös tarjoilijalle. Hän mainitsi vain, että tuo on hyvin yleistä kateenkorvan suhteen, eikä siitä tainnut lopulta edes kummempia pahoitteluja tulla. En kyllä loukkaantunut siitä, sillä luotin tarjoilijan sanaan. Toivottavasti tuo myös pitää yleisesti ottaen paikkansa, etten tullut huijatuksi! :)
 

TQoFE

Jäsen
Suosikkijoukkue
En gång IFK, alltid IFK, FREE SCHOLL!
IKieli minulla on vielä kokonaan kokeilematta eli se menee jossain vaiheessa testiin. Siitä olen kuullut paljon kehuja eli odotukset ovat hieman korkeammalla.

Et voi mennä vikaan kunhan kiehautat ensin vaahdot pois, haudutat pitkään miedolla lämmöllä ja irrotat nahan niin kuumana kuin suinkin pystyt. Mikäli jäät odottelemaan kielen jäähtymistä, nahka jämähtää kiinni eikä sitä enää saa irti millään.

Minulle harvinaista oli, että tuossa kateenkorva-annoksessa oli muutamia täysin syömäkelvottomia paloja, joista sitten mainitsin myös tarjoilijalle. Hän mainitsi vain, että tuo on hyvin yleistä kateenkorvan suhteen, eikä siitä tainnut lopulta edes kummempia pahoitteluja tulla. En kyllä loukkaantunut siitä, sillä luotin tarjoilijan sanaan. Toivottavasti tuo myös pitää yleisesti ottaen paikkansa, etten tullut huijatuksi! :)

Ei se ainakaan "hyvin yleistä" ole, tai sitten omalla kohdalla on käynyt todella hyvä tuuri.
 

Prof. Puck

Jäsen
Suosikkijoukkue
***HIFK*** & Norristolainen
suomalaisia 'perinneruokia'

Toisessa, (näkemättä ja kokematta paskaa...), ketjussa joku nosti esille maksalaatikon... toki erityisesti einesversiona. Itse jäin miettimään, että kyllä minä ihan hyvää maksalaatikkoakin olen elämäni aikana syönyt ja samalla ajatukset jo harhaili eteenpäin miettimään, mitä suomalaisia 'perinneruokia' (tarkoituksella suluissa, ettei rajata liian tiukasti...) ihmiset enää nykypäivänä syövät ja varsinkin itse kokkaavat? Mistä siis vielä tykätään näin pikaruoka- ja einesvoittoisella aikakaudellakin?

Allekirjoittaneelle yksi ylivoimaisimpia perinneruokia ovat kaalilaatikko (myös kaalikääryleet) kera puolukkahillon. Toinen must-osaston perinneruoka on poronkäristys. Kolmas perinneruoka, joka toimii vaan aina ja kaikkialla on mustamakkara (tosin sen ostan Tapolan einesversiona ja hyvää on...). Kaikkia näitä ruokia yhdistää pakollisen puolukkahillon lisäksi se, että ne ovat todella helppoja valmistaa.

Mitä arvoisilla kokkauksesta kiinnostuneilla palstaveljillä ja sisarilla kuuluu perinneruokien joukosta säännölliseen ruokavalioon, vai kuuluuko enää juuri mitään?

Aitoa kalakukkoa pääsin viime kesänä Suomessa vieraillessani maistamaan monen vuoden tauon jälkeen ja olihan se hyvää, joskaan ei ehkä kaikkein terveellisintä. Kalakukkojen lisäksi Itä-Suomea pitää muistaa kiittää karjalanpiirakoista. Monesti olen miettinyt, että siinä olisi tuote, jolla voisi olla mahdollisuus jopa kansainvälisille markkinolle, jollei suomalaiset olisi niin tumpeloita tuotteiden lanseeramisessa maailmalle. Karjalanpiirakoista voisi Suomelle tehdä samanlaisen käsitteen kuin Swedish meatballs...
 

Jupe

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
Mitä arvoisilla kokkauksesta kiinnostuneilla palstaveljillä ja sisarilla kuuluu perinneruokien joukosta säännölliseen ruokavalioon, vai kuuluuko enää juuri mitään?

Karjalanpaisti ja siitä johdannaiset kirkasliemiset padat kuuluu säännölliseen ruokavalioon itse tehtynä. Onko silakat perinneruokaa? Se on ainoa kala jota ostan pakasteena, silakkafileitä(maksaa pari euroa pussi) ja paistelen niitä kera sipulin,korppujauhon,munan. Lisukkeena ihan vaan pottua ja vaikka jokin pikainen kermaviili soossi.

Itseasiassa ainoat einekset mitä ostan kaupasta säännöllisesti on Saarioisten perinteinen maksalaatikko ja Tapolan musta.

Muuten arkiruokavalio himassa on kasarilla nopeasti kyhättyjä pikarisottoja left-over ruoista, pastakastiketta, itämaisia wokkeja/kastikkeita, salaatteja jollain helpolla proteiiniilla kuten vuohenjuusto/broileri jne.


_
 

Target

Jäsen
Suosikkijoukkue
Löytyy
Itse alusta alkaen valmistettut liha- sekä hernekeitto. Mutta ei kaalilaatikkokaan kylmäksi jätä. Perussafkat kunniaan.
 

Puscutractori

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Harri Olli, rahaton ManC, NP#32, DEFC #62
Itse alusta alkaen valmistettut liha- sekä hernekeitto. Mutta ei kaalilaatikkokaan kylmäksi jätä. Perussafkat kunniaan.

Sama. Huolellisesti valmistettu perinteinen lihakeitto on erittäin hyvää eikä maksa juuri mitään. Halvastakin lihasta tulee todella maukasta, kun sitä keittää useita tunteja. Lisäksi keitto maistuu melko miedon makunsa ansiosta hyvin lapsillekin, ainakin meillä.

Karjalanpaistia tulee myös tehtyä usein ja porinkäristystä joskus. Lisäksi silakoista saa erittäin hyviä ruokia lähes ilmaiseksi.
 

Creed Bratton

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Paistoin viime perjantaina uunissa sellaisen naudan paistin kokonaisena uunissa ja sitä jäi melkein puolet tähteeksi. Onko vinkkejä kuinka tuota pystyisi hyödyntämään esim tekemällä siitä jonkin sortin lihakastikkeen tms?
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös