Mainos

Löytyykö kokkeja?

• 589 858
  • 2 913

Rod Weary

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Stars, Panthers
Jos olisit ihan satunnaisotannalla valinnut kymmenen eri ruokapaikkaa, ja jokaisessa niistä ruoka olisi ollut paskaa, olisi saattanut mieleen hiipiä ajatus, että onkohan tässä havaittavissa joku kaava.
No kysypäs siltä kaveriltasi, miltä brittiläinen ruoka maistuu, niin saadaan vertailupohjaa hänen arvostelukyvylleen. Ja jos se ei ole sinulle selvää, niin kerrotaanpa sellainenkin fakta, että Englannissa intialaisissa ruokapaikoissa tarjotaan aivan järkyn tulista ruokaa. Se johtuu siitä, että britit ovat aivan kahjoja tulisen ruuan perään, kun oma ruokakulttuuri on mitä on.

TosiFani

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Mielipide suomalaisen ruuan mauttomuudesta ei ollut minun, vaan intialais-bangladeshilaistaustaisen britin...

Miksi tämän britin mielipide ei ole yllätys? Hän tulee kulttuurista, jossa raaka-aineiden mädäntyminen on peitetty voimakkaalla maustamisella. Suomessa saa hyviä, tuoreita raaka-aineita, meillä ei ole tarvetta ylettömään maustamiseen. Minun puolestani sinun brittisi saa olla mitä mieltä tahansa, Suomessa saa hyvää ruokaa hyvistä raaka-aineista. Se, että lapsen voimakkailla mausteilla makuaistinsa pilannut ulkomaalainen sanoo ruokaa mauttomaksi, ei asiaa muuta.

No, täytyy toivoa, että Suomeen ei ainakaan mitään intialaisten tai bangladeshilaisten ravintoloita tule, koskapa nuo kansat ovat jo lapsena pilanneet makuaistinsa. Menisivät konkkaan moiset syöttölät täällä, kun on makuaisti meillä säilynyt aikuisikään asti.

muaddib

Jäsen
Suosikkijoukkue
Mimosanherkät Itkupillit ja Setämiehet
Miksi tämän britin mielipide ei ole yllätys? Hän tulee kulttuurista, jossa raaka-aineiden mädäntyminen on peitetty voimakkaalla maustamisella. Suomessa saa hyviä, tuoreita raaka-aineita, meillä ei ole tarvetta ylettömään maustamiseen. Minun puolestani sinun brittisi saa olla mitä mieltä tahansa, Suomessa saa hyvää ruokaa hyvistä raaka-aineista. Se, että lapsen voimakkailla mausteilla makuaistinsa pilannut ulkomaalainen sanoo ruokaa mauttomaksi, ei asiaa muuta.

Hieno yhdistelmä tietämättömyyttä, urbaanilegendaa ja nelivuotiaan makutottumuksilla varustetun kansan tekosyitä ruokakulttuurin puuttumiselle. Samalla varmuudella verrataan sitä yhtä paskaa pizzaa jossain elokuisen Rooman turistirysä-ravintolassa vastapyydettyyn Tenon loheen ja poron sisäfileeseen, suomalaiseen arkiruokaan.

Nimim. chili ja mausteet tuhoavat makuaistin ja ensimmäinen kannabispiikki voi tappaa.

muaddib

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Hieno yhdistelmä tietämättömyyttä, urbaanilegendaa ja nelivuotiaan makutottumuksilla varustetun kansan tekosyitä ruokakulttuurin puuttumiselle. Samalla varmuudella verrataan sitä yhtä paskaa pizzaa jossain elokuisen Rooman turistirysä-ravintolassa vastapyydettyyn Tenon loheen ja poron sisäfileeseen, suomalaiseen arkiruokaan.

Niin, meiltä todellakin puuttuu ruokakulttuuria siinä mielessä, että niitä omia juttuja ei osata arvostaa. Italiassa sitä ja Aasiassakin näin. Ranskassa sitä vasta, kertakaikkiaan.

Ehkä meidän keittiömme on vaatimattomampi maustamisen suhteen, mutta mitä väliä sillä on? Laadukkaista raaka-aineista tehty suomalainen ruoka on keskimäärin tolkuttoman hyvää. On yhtälailla tärkeää tajuta perusmakujen päälle kuin eksoottisten mausteiden.

Rod Weary

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Stars, Panthers
Olipas vuodatus muaddibilta. Mitäs veikkaat, onko tuo mielikuvitusbritti syönyt noita mainitsemiasi suomalaisia arkiruokia, vai ehkä sittenkin jossain ABC:lla matkan varrella? Lomamatka Suomessa saa ikävän käänteen ravintolakulttuurissa heti kehä III jälkeen.

Lomamatka Suomessa saa ikävän käänteen ravintolakulttuurissa heti kehä III jälkeen.

Näin. Niiden yli neljän miljoonan kehäkolmosen ulkopuolella asuvan suomalaisen ruokailutottumukset eivät ole oikeaa suomalaista ruokailukulttuuria (eikä niistä näin ollen voi vetää mitään johtopäätöstä suomalaisen ruuan yleisestä tasosta), vaan todellinen suomalaisuus asuu Etelä-Helsingissä.

TosiFani

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Hieno yhdistelmä tietämättömyyttä, urbaanilegendaa ja nelivuotiaan makutottumuksilla varustetun kansan tekosyitä ruokakulttuurin puuttumiselle...

No, kerro minulle mikä meni väärin.

1. Mausteet on aikanaan olleet tarpeellisia mädäntyneen raaka-aineen maun peittämiseen.

2. Intia ja Banglades sijaitsevat kuumalla vyöhykkeellä, jossa esimerkiksi lihan säilyttäminen on ollut erittäin vaikeaa.

3. Kirjoittelijan auktoriteetti tulee kulttuurista, jossa mausteiden käyttäminen perustuu alunperin kohtiin 1 ja 2.

Se, että Intian ja Bangladesin kulttuurista tuleva ihminen sanoo suomalaista ruokaa mauttomaksi, ei ole yllätys. Heidän kulttuurissa käytetään mausteita älyttömästi ja totta kai suomalainen ruoka saattaa tällöin maistua mauttomalta. Mutta en ymmärrä miksi tästä syystä pitäisi lähteä pilaamaan hyvän raaka-aineen makua.

Makuja on monia, toinen pitää tulisesta chilistä, toinen miedommasta. Minusta suomalainen ruoka on maukasta, kunhan se on hyvin tehty. Meidän perheessä käytetään mausteina suolaa, pippuria ja valkosipulia sekä tuoreita yrttejä. Minä en kaipaa chiliä joka ruokaan, mutta ymmärrän mikäli joku kaipaa.

Väite, että Suomesta puuttuisi ruokakulttuui on väärä, Suomesta löytyy paljon hyvää ruokaa. Ihmettelen ihmisten tarvetta vähätellä maatamme.

Ja liiallinen chilin käyttö vie makuaistin, aina tarvitaan voimakkaampia makuja, jotta ruoka maistuisi.

muaddib

Jäsen
Suosikkijoukkue
Niin, meiltä todellakin puuttuu ruokakulttuuria siinä mielessä, että niitä omia juttuja ei osata arvostaa. Italiassa sitä ja Aasiassakin näin. Ranskassa sitä vasta, kertakaikkiaan.
Ei vaan kyse on siitä, että täällä liian monelle on ylivertaisen tärkeää se, että ne tomaatit ovat suomalaisia, eikä se, että ne ovat vetisiä ja mauttomia ympäri vuoden.
Ehkä meidän keittiömme on vaatimattomampi maustamisen suhteen, mutta mitä väliä sillä on? Laadukkaista raaka-aineista tehty suomalainen ruoka on keskimäärin tolkuttoman hyvää. On yhtälailla tärkeää tajuta perusmakujen päälle kuin eksoottisten mausteiden.

Aivan totta, kukaan ei kiistä sitä, etteikö Suomesta saa pienellä vaivannäöllä hyvää ruokaa, vaan kyse on siitä, että täällä on tapana verrata suomalaista laaturuokaa (jota siis löytyy S-ja K-markettien ulkopuolelta) johonkin englantilaiseen, italialaiseen tai amerikkalaiseen roskaruokaan, jota syövät vain nälkäiset kännääjät tai pihalla olevat turistit.

muaddib

Rod Weary

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Stars, Panthers
Näin. Niiden yli neljän miljoonan kehäkolmosen ulkopuolella asuvan suomalaisen ruokailutottumukset eivät ole oikeaa suomalaista ruokailukulttuuria (eikä niistä näin ollen voi vetää mitään johtopäätöstä suomalaisen ruuan yleisestä tasosta), vaan todellinen suomalaisuus asuu Etelä-Helsingissä.
Älä sekota ruokakulttuuria ja -tottumuksia ravintolakulttuuriin. Suurimman osan elämääni olen asunut tuon maagisen rajan ulkopuolella. Olen aika varma asiastani.

Mistä muuten johtuu, että nepalilaisten ravintoloiden ruoka ainakin tuon Helsinki-ketjun perusteella kelpaa ihan makuaistinsa aikuisuuten asti säilyttäneille suomalaisillekin? Onko niin, että niiden makuaisti ei ole pilalla samalla tavoin kuin Intia/Bangladesh-akselilla sen takia, että vuoristossa on viileämpää ja ruoka säilyy paremmin?

muaddib

Jäsen
Suosikkijoukkue
Olipas vuodatus muaddibilta. Mitäs veikkaat, onko tuo mielikuvitusbritti syönyt noita mainitsemiasi suomalaisia arkiruokia, vai ehkä sittenkin jossain ABC:lla matkan varrella? Lomamatka Suomessa saa ikävän käänteen ravintolakulttuurissa heti kehä III jälkeen.

Itse tuntemani mielikuvitusbritit, italialaiset ja ranskalaiset ovat kovasti pitäneet Tenon lohesta ja tuoreesta kuhasta, porosta ja vaikkapa kanttarellikastikkeesta ja itse olen vastavuoroisesti nauttinut erinomaisesta lammas-ja kaurispaistista (Irlanti, Skotlanti, Englanti), ranskalais-baski-espanjalais-häämenusta (Ranska), baijerilaisista villisikapeijaisista (Saksa) ja italialaisten kyläjuhlien tarjonnasta (Firenze, Lucca).

Onhan se nyt totaalisen perseestä, että Suomessa jokainen ABC tarjoaa totaalisen ala-arvoista apetta ja SILTI jengi pysähtyy syömään sitä kulinaristista kauhukuvaelmaa, päivästä toiseen?

muaddib

Onhan se nyt totaalisen perseestä, että Suomessa jokainen ABC tarjoaa totaalisen ala-arvoista apetta ja SILTI jengi pysähtyy syömään sitä kulinaristista kauhukuvaelmaa, päivästä toiseen?

Niin, päivääkään en ole kauppatieteitä lukenut, mutta voisin kuvitella, että jos laadukkaalle ruualle olisi hieman laajemmin kysyntää, niin sitä tarjontaakin kyllä ilmaantuisi.

Onneksi fine dining ei ole suosittua kuin porvariston keskuudessa.

Itse en kaipaa fine diningia, mutta jo Chipotle olisi roimaa parannusta Mäkkärin ja Subwayn rinnalla. Sitä kehui tosiaan makuaistivammainen aasialainenkin, ja kehuivat myös suomalaiset kaverini. Nekin ovat siis tainneet saada ulkomaanmatkoiltaan huonoja vaikutteita. Toivottavasti ei makuaisti mene noilla pellavapäillä täysin pilalle chilin takia.

muaddib

Jäsen
Suosikkijoukkue
1. Mausteet on aikanaan olleet tarpeellisia mädäntyneen raaka-aineen maun peittämiseen.
Outoa kyllä, mausteiden käyttö liittyy läheisesti myös niiden saatavuuteen. Yllättävää, tiedän.
2. Intia ja Banglades sijaitsevat kuumalla vyöhykkeellä, jossa esimerkiksi lihan säilyttäminen on ollut erittäin vaikeaa.
On täysin ymmärrettävää, että S-/k-ketjun marinoima, 3 päivää vanhaan lihaan/kalaan/salaattiin tottunut suomalainen sanoo näin. Aasiassa on ihan normaalia, että ravintolassa saa samana päivänä pyydettyä kalaa. Kuin myös Suomessa, jos on itse ollut kalassa.
Ja liiallinen chilin käyttö vie makuaistin

Ja ensimmäinen kannabispiikki voi tappaa, ihan tosi.

muaddib

Morgoth

Jäsen
Itse en kaipaa fine diningia, mutta jo Chipotle olisi roimaa parannusta Mäkkärin ja Subwayn rinnalla. Sitä kehui tosiaan makuaistivammainen aasialainenkin, ja kehuivat myös suomalaiset kaverini. Nekin ovat siis tainneet saada ulkomaanmatkoiltaan huonoja vaikutteita. Toivottavasti ei makuaisti mene noilla pellavapäillä täysin pilalle chilin takia.

Vaikutteiden omaksuminen on vaarallista. Syöminen on pikainen suorite jossa syödään vähintään se 400 g äijäruokaa nin että nälkä lähtee eikä tarvitse potea alemmutta. Parasta olisi pitäytyä vain nauriissa sun muissa "suomalaisen keittiön" ikiklassikoissa. Kaikenlainen muu homostelu ruuan kanssa on vaarallista, joka sopii vain porvaristolle.

Footless

Jäsen
Suosikkijoukkue
Toronto Maple Leafs
Vaikutteiden omaksuminen on vaarallista. Syöminen on pikainen suorite jossa syödään vähintään se 400 g äijäruokaa nin että nälkä lähtee eikä tarvitse potea alemmutta. Parasta olisi pitäytyä vain nauriissa sun muissa "suomalaisen keittiön" ikiklassikoissa. Kaikenlainen muu homostelu ruuan kanssa on vaarallista, joka sopii vain porvaristolle.

Todellakin, kunnon duunari ei ruokaa maun takia syö. Kunhan on tarpeeksi protskuja että jaksaa vetää sitä tukkisavottaa selkä verellä. Noi mausteetkin tuodaan jostain kaukaa maailmalta, ei niihin duunarilla varaa ole, itse laitan joskus vähän suolaa sunnuntaisin jos on ollut varaa, eikä porvari ole riistänyt kaikkea.

muaddib

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kaikenlainen muu homostelu ruuan kanssa on vaarallista, joka sopii vain porvaristolle.

Olen ehkä liian nuori muistamaan, mutta oliko 70-luvulla lihaton kaalikeitto taistolaisten ja muiden satuhassien gourmet-ruokaa? Ehkä se proteiinipuutos selittää osaltaan taistolaisten mielenmaisemaa?

muaddib

vstk

Jäsen
Suosikkijoukkue
New York Rangers
itse laitan joskus vähän suolaa sunnuntaisin jos on ollut varaa, eikä porvari ole riistänyt kaikkea.

Taalla on julkisesti porvarit ilmaisseet etta laittavat omaan ruokaansa 450 euroa kuussa. Aikamoinen summa. Siina sitten hyvin mielin laitetaan sahramia jokaisen maksalaatikon paalle. Helvetin porvarit, kylla minakin jos olisi varaa.

Footless

Jäsen
Suosikkijoukkue
Toronto Maple Leafs
Taalla on julkisesti porvarit ilmaisseet etta laittavat omaan ruokaansa 450 euroa kuussa. Aikamoinen summa. Siina sitten hyvin mielin laitetaan sahramia jokaisen maksalaatikon paalle. Helvetin porvarit, kylla minakin jos olisi varaa.

Älyttömiä summia kyllä, ei köyhä duunari tommoisia ymmärrä. Onhan täällä monenlaista porvaria, reissaavat ympäri maailmaa jatkuvasti urheilua katsomassa, siihen vielä aurinkolomat päälle. Jos nyt joskus olis varaa käydä Tallinnassa halpaa makkaraa hakemassa. Ja suolaa.

Noi mausteetkin tuodaan jostain kaukaa maailmalta, ei niihin duunarilla varaa ole

Joku saattaisi tosin nähdä 8 dollarin/punnan pikaruoka-annoksen ja 100 euron Michelin-aterian välillä jonkinnäköisen eron siinä, kumpi sopii matalapalkkaihmisen lompakolle paremmin. Jos valittavana on sillä 8 taalalla Chipotle, Mäkkäri tai Subway, ei valintaa tarvitse kauaa miettiä. Vaikka asiantuntijapiirien mukaan se Chipotlen tapa maustaa olisikin vain perua ruuan pilaantumisen peittelystä.

Todellakin, kunnon duunari ei ruokaa maun takia syö. Kunhan on tarpeeksi protskuja että jaksaa vetää sitä tukkisavottaa selkä verellä.

Olen antanut itselleni kertoa, että aika moni akateeminenkin ihminen suunnittelee ruokavalionsa sen mukaan, että jaksaisi mahdollisimman hyvin kuntoilla eikä lihoisi kovin pahasti. Itse asiassa akateemiset ihmiset funtsivat näitä asioita käsittääkseni keskimäärin jopa enemmän kuin duunarit.

Rod Weary

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Stars, Panthers
Outoa kyllä, mausteiden käyttö liittyy läheisesti myös niiden saatavuuteen. Yllättävää, tiedän.
Muna vai kana? Maustekasvit viihtyvät yleensä lämpimissä oloissa, päinvastoin kuin käyttämistään odottavat elintarvikkeet. Mutta onhan tämä keskustelu melko turhaa, koska kyseessä on fakta. Mausteet ovat saavuttaneet suosionsa ihan pelkästään siksi, että niillä on saatu pidennettyä ruuan käytettävyyttä. Onhan se ihan romanttinen ajatus, että niitä oltaisiin alunperin käytetty vain maun takia. Mutta kun todellisuus on ihan toinen.

TQoFE

Jäsen
Suosikkijoukkue
En gång IFK, alltid IFK, FREE SCHOLL!
On yhtälailla tärkeää tajuta perusmakujen päälle kuin eksoottisten mausteiden.

Ihmeiden aika ei ole ohi, olen sampion kanssa samaa mieltä jostain.

Makuaisti kehittyy parhaiten mikäli syö lapsesta asti mahdollisimman laajasti kaikkea laidasta laitaan eikä jätä paitsioon perusmakuja muttei mitään ei-suomalaistakaan. Oma mutsi näki lapsuudessani paljon vaivaa hankkiakseen (aikakauteen nähden) erikoisempia raaka-aineita ja mausteita, ja mummini puolestaan huolehti siitä, että söin myös ihan periteistä kotiruokaa - molemmille olen syvästi kiitollinen.

Rod Weary

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Stars, Panthers
Minä taas elin lapsuuteni lähinnä voileivillä ja karkeilla. Joku saattaisi käyttää tuollaisesta räkänokasta sanaa nirso. Ehkä juuri siksi kokeilunhaluni on nyt lähes rajaton. Minulle ei ole oikeastaan mitään väliä, syönkö kotiruokaa (mainitsemallanin taustalla jopa jauhemaksapihvit tms. ovat minulle uusi elämys) tai sitä toista ääripäätä ja kaikkea siltä väliltä, kunhan ruoka on hyvin valmistettua ja maut ovat tasapainossa. Hyvä ruoka kelpaa aina.

Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy