Nyt kun salaateista puhutaan, niin salaattilinko on aika hyvä peli olemassa. Kuulostaa ehkä turhakkeelta, mutta itse ainakin tykkään siitä, että salaatti ei lillu vedessä. Sitä tulee sinne kuitenkin kaikkien matskujen mukana hiukan, joten poistettavissa oleva ylimääräinen kosteus on hyvä saada pois. Omani ostin muutamalla eurolla Lidlistä. Nestettä lähtee yllättävän paljon vielä käsin ravistellun salaatinlehden pinnaltakin, vaikka se on olevinaan jo riittävän kuiva.
Lisäksi en pidä siitä, että tomaatit heitellään palasina salaatin sekaan kaikkine sisälmyksineen, koska taas vaarana on salaattikeitto. Joko poistan siemenet ja nesteet tai sitten laitan kirsikka/miniluumutomaateista puolikkaita salaattiannoksen päälle.
Tämä nyt menee oman maun julistamiseksi, kukin toki poimikoon näistä jutuistani omat tykkäämisensä, jos niikseen tulee, mutta en tykkää siitäkään, että salaatit silputaan veitsellä pieneksi silpuksi. Revin mieluummin käsin jo ihan esteettisistä syistä, mutta myös siksi, että pieni salaattisilppu on aika rasittavaa saalistettavaa lautaselta. Samoin kuin ne tolkuttoman pieniksi silputut, omassa liemessään kelluvat tomaatinpalat.
Minä en yleensä laita salaattiin mitään muuta kastikkeeksi kuin oliiviöljyä ja valkoviinietikkaa. Edellinen tuo oman pyöreytensä ja laadusta riippuen täyteläisen makunsa mukaan, jälkimmäinen taas tarvittavan hapon. Suolaa lisään, ellei mukana ole jotain suolapähkinää. Naturellit, kuorettomat maapähkinät ovat muuten paahdettuina aivan tolkuttoman hyviä. Pannulla nopeasti hiki ja väri pintaan, mutta kannattaa antaa jäähtyä hyvin, koska niillä polttaa suun helposti.
Oma satsini elokuvailtaan tai tv-matsiin on kutakuinkin tällainen: jäävuorisalaattia (kerä, parempi rakenne ja maku), (salotti)sipulia, basilikaa, minuluumutomaattia puolikkaina mehuineen (makeampia kuin normit), fetajuustoa, oliivia, pähkinää/siemeniä ja Abban tunaa paloina öljyssä. Jos kaapista löytyy, mukaan tulee yleensä myös parmesania, aurinkokuivattua tomaattia, rucolaa yms. härpäkettä, tosin vähän sen mukaan, mitä makuja jo on olemassa. Nuo kamat annokseksi lautaselle suoraan, jos ei ole muita syöjiä kuin minä ja vaimoni, ja päälle siivut oliiviöljyä ja valkoviinietikkaa.