Löytyykö kokkeja?

  • 577 081
  • 2 899

Quaser

Jäsen
Suosikkijoukkue
O'Neill, KiVa
Mun käsittääkseni noilla sähköhärveleillä pääsee lähinnä juurikin tuohon "ihan ok" tasoon. Teroitustulos on siis aika lailla sama, kun vastaavissa sähköttömissä systeemeissä. Teräkulmat jää noissa yleensä aika loivaksi, että toimivat huonommillakin veitsillä ja teroittavat pinnat ovat yleensä liian karkeita, että niillä pääsisi priimaluokkaan. Itse en ostaisi, kun sähköttömiä vastaavia saa halvemmalla.

Jos intoa riittää, niin teroituskivillä pääsee helpoiten sinne priimaan. Tämän videon tekniikka on ehkä se helpoin opeteltava:

Olin juuri linkkaamassa samaa videota. Tuon mukaan ite opettelin teroittamaan japanilaiset keittiöveitseni. Kiinasta tilasin kivet. Tonninen kivi ei tunnu oikein ottavan mitään. Kun siirtyy 3000 kiveen, niin alkaa tapahtumaan. Varmaan parempi kivi hommattava.
 

SamSpade

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ikurin Vire
Menee hieman harmaalle alueelle näin keittiöhifistelyssä, mutta onko täällä kokemuksia sähköisistä veitsenteroittimista? Omasta keittiöstä löytyy pari DeBuyerin veistä joita olen timanttiviilalla hinkannut (useimmiten aina hieman ennen käyttöä), ja terävyys on ihan ok. Paljon varmasti käyttäjästä kiinni, mutta jotenkin tuntuisi, että nuo pitäisi saada myös terävämmäksi. Sähköisessä olisi etuna aina vakiokulma (halvimmat ei taida japanilaisiin veitsiin taipua, eikä itsellä tarvitsekaan) ja tietysti helppokäyttöisyys sekä nopeus.

Tässä esimerkkinä halvin mitä löysin: https://hobbyhall.fi/fi/kodinkoneet...eitsenteroittimet/chefschoice-m220?id=3799331

Tuo Chef's Choice on aika hyvin edustettuna eri kaupoissa ja malleja (sekä hintoja) todella useita. Mielellään kuulisin, jos jollain on käyttökokemuksia tästä tai muusta vastaavasta.
Kaikki tuon tyyppiset ovat aika karkeita, eli kuluttavat myös terää paljon. Ok, jos veitsi on niin tylsä ettei sillä saa haavaa sormeen, siis alkuteroitukseen, mutta sitten pitäisi vetää hieno terä vielä kivellä tai tosi hienolla puikolla.
Itse teroittelen hyvällä 2-puolisella vesihiomakivellä ja sitten puikolla ylläpidetään terää.
Tosin, tämä on kiinnostanut jo pitkään...
 

benicio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Aika surullinen uutinen. Luomumunassa liikaa PFAS-yhdisteitä, koska luomukanoille syötetään luonnonkalajauhoa. Ts luonnosta tulee ihmiselle enemmän haitallisia yhdisteitä kuin tehotuotannosta.

Kananmunat ja niiden nimet on kyllä muutenkin yksi saatana. Kaupan hyllyllä on vierekkäin Vapaan kanan munia ja Ulkokanan munia, ja uskon että valta-osa kuluttajista olettaa että ensin mainittu muna on se parempi tai ok valinta, vaikka se on se kaikkien kusisin muna. Nolla- ja ykkösmuna on maultaankin niin paljon edellä kakkosta, että aika epäterveelliseksi saisivat osoittautua, että vaihtaisin enää kakkoseen.
 
Viimeksi muokattu:

Vanha Len

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Boners
Löytyykö Turun seudulta kokkeja, jotka osaavat tehdä makkaraa? Laitteet ovar pro tason luokkaa, savustuksineen päivineen. Pistä yksityisviestiä..
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Mitäs sanotte, arvon kokit: tilasin lohifilettä yleensä hyvänä pitämästäni K-Supermarketista. Tähän saakka ok settiä, mutta yhdestä irtosi kyllä ruodot todella helposti ja pinta on vaaleaa paikoin. Pitäisikö olla huolissaan?
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Mitäs sanotte, arvon kokit: tilasin lohifilettä yleensä hyvänä pitämästäni K-Supermarketista. Tähän saakka ok settiä, mutta yhdestä irtosi kyllä ruodot todella helposti ja pinta on vaaleaa paikoin. Pitäisikö olla huolissaan?
Tuli pari filettä samaa sarjaa lisää, joten vaihtoon lähti.
 

V-G-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна | is
Tuli pari filettä samaa sarjaa lisää, joten vaihtoon lähti.
Itse olisin sanonut että jos haju ei ole paha ja/tai voimakas niin ei haittaa, mutta sellainen aivan ylipehmeä muhjuliha on tietysti myös peruste palautukselle.
 

Krepo

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, Málaga CF
Itse olisin sanonut että jos haju ei ole paha ja/tai voimakas niin ei haittaa, mutta sellainen aivan ylipehmeä muhjuliha on tietysti myös peruste palautukselle.
Sama. Hyvin nopeasti kalan liha pehmenee, joten voisin kuvitella, että harvemmin kaupoista saa sellaista kalaa, joissa ruodot tiukassa. Toki @sampio lla on näemmä ollut hyvä kauppias, kun on todella tuoretta ollut aiemmin tarjolla.

Itse en juuri itselleni kylmäsavukalan lisäksi kalaa kaupasta osta. Sen verran tulee vesillä aikaa vietettyä.

Töihin toki tulee ostettua, mutta yleensä ruodottomana. Toki muistuu mieleeni eräs ravintola, johon tilasimme kirjolohta suoraan kasvattamolta. Olipahan homma noiden kanssa, mutta olipahan tuoretta.
 

Krepo

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, Málaga CF
Ensi keskiviikkona pidetään pienet hippalot meillä, johon tulee kourallinen työkavereita ja poikamme. Japani teema olisi tarkoituksena. Ideahan lähti siitä, kun poika kertoi haluavansa maistaa sakea. Saket,& oluet hankittuna ja 4 eri tavalla laitettu pihamme kasviksia maitohapattumaan/marinoitumaan. Tarjolle tehdään myös sushia, kevätkääryleitä ja seesami-kesäkurpitsasipsejä. Waguhärkään ei rahavarannot oikein riitä, mutta entrecotea ostettu, joka on tarkoitus leivittää pankolla ja fritata. Frittijättirapuja teen myös. Näille teen seesami-soijasååsin. Ihan teemaan ei sovi, mutta Arancinejä teen myöskin.

Onhan tuossa jo tarjottavaa, mutta jos jollain palsta toverilla on idea mitä kannattaisi ehdottomasti tarjota, niin mielellään ottaisin vinkin vastaan.
 

Pleksi(t)

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Misomunakoisot laittaisin harkintaan, näin paatuneena lihansyöjänä pakko tunnustaa että ovat kyllä erittäin hyviä.
 

Alamummo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Liverpool FC, Heiskanen, Lundell, Rantanen
Onhan tuossa jo tarjottavaa, mutta jos jollain palsta toverilla on idea mitä kannattaisi ehdottomasti tarjota, niin mielellään ottaisin vinkin vastaan.
Miten olisi japanilainen friteerattu kana eli karaage?

Reseptejä on netti täynnä, mutta tuossa yksi.
 

Tinke-80

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Haukat
Laittakaas vinkkejä mitä pataa voisi tehdä possun patalihasta? Ruskistaa possun lihapalat, laittaa pataan sipulin, porkkanan, kuohukerman ja lihaliemen kanssa? 150 astetta ja 1,5h?
 

Rick Rother

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, Kärpät
Voi olla väärä ketju kysymyksen tietynlaisen kunnianhimottomuuden takia. Olen laiska tekemään talousasioita, joten vaivattomat rutiinit kaikkiin kotitalousasioihin ovat tärkeitä, ettei mene ostopalveluksi. Painonpudotus ja terveellinen, mutta helppo ruoka.

Mieleen tuli airfryer. Onko ketjussa ruuanlaittajia, jotka käyttäisivät kyseistä pöhötintä? Voiko kamppeella valmistaa esimerkiksi kanaa tai lihaa samaan aikaan perunoiden tai vihannesten kanssa? Helpottaako oikeasti ruuanlaittoa suhteessa uuniin ja lieteen? Tavoitteena yksinkertainen ja nopeasti valmistuva terveellinen perusruoka.

Minkälaisella laitteella kannattaisi lähteä alkuun, jotta välttää sudenkuopat? Onko niitä? Onko liian halpoja vehkeitä vai kannattaako hypätä heti jonkun tietyn hintatason vehkeisiin, joista arsinoi sopivan?
 

Alamummo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Liverpool FC, Heiskanen, Lundell, Rantanen
Itse laittaisin pataan sipulin, porkkanan, lantun ja juurisellerin kanssa. Mausteeksi sopivasti suolaa, pippuria, timjamia ja salviaa. Pitäisin pataa varmaan uunissa jopa pari tuntia (175°C).
Itse laittaisin lisäksi punajuurta, kun siitä tykkään. Kuorimiseen vaan suosittelen kertakäyttöhansikkaita.
 

Jeffrey

Jäsen
Perinneruokailtama on suunnitteilla ja mieleen hiipi sultsinat. Tuo karjalan muorien ikiaikainen kaulitseminen ei kuitenkaan innosta enkä ole aikaisemmin raakaa sultsina tai karjalanpiirakka taikinaa käsitellyt. Ajatukseen kuitenkin nousi, mahtaisiko tuo olla käsiteltävissä tacoprässillä? Vaikea kuvitella, ettei valurautainen prässi jaksaisi vääntää palluraa littanaksi, mutta mahtaako tuossa nyt olla jotain mitä menettelytavassa häviäisin suvun kunnian lisäksi?
 

Vesuri

Jäsen
Suosikkijoukkue
Vyborg Jesters
Perinneruokailtama on suunnitteilla ja mieleen hiipi sultsinat. Tuo karjalan muorien ikiaikainen kaulitseminen ei kuitenkaan innosta enkä ole aikaisemmin raakaa sultsina tai karjalanpiirakka taikinaa käsitellyt. Ajatukseen kuitenkin nousi, mahtaisiko tuo olla käsiteltävissä tacoprässillä? Vaikea kuvitella, ettei valurautainen prässi jaksaisi vääntää palluraa littanaksi, mutta mahtaako tuossa nyt olla jotain mitä menettelytavassa häviäisin suvun kunnian lisäksi?
Aivan varmasti prässääntyy. Jauhoja vaan reilusti niin ei tartu prässiin kiinni.
 

DAF

Jäsen
Suosikkijoukkue
se kolmikirjaiminen. PISTI PALLON MAALIIN
Perinneruokailtama on suunnitteilla ja mieleen hiipi sultsinat. Tuo karjalan muorien ikiaikainen kaulitseminen ei kuitenkaan innosta enkä ole aikaisemmin raakaa sultsina tai karjalanpiirakka taikinaa käsitellyt. Ajatukseen kuitenkin nousi, mahtaisiko tuo olla käsiteltävissä tacoprässillä? Vaikea kuvitella, ettei valurautainen prässi jaksaisi vääntää palluraa littanaksi, mutta mahtaako tuossa nyt olla jotain mitä menettelytavassa häviäisin suvun kunnian lisäksi?

Tacoprässistä en osaa sanoa, mutta pastakoneellahan piirakankuoria on ajettu (kuten oikea termi kuuluu) jo vaikka kuinka kauan.
 

benicio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Haluaisin semmosen munakellon, joka nollaan päästessään jatkaa käyntiä miinukselle tai ylöspäin. Kai semmosia on?
 

Daro

Jäsen
Suosikkijoukkue
Winners
Täällä on peuran lihaa valmistettu näköjään ainakin @Rick Rother ja @banaaninviljelijä osalta viime aikoina. Oletteko kenties koskaan savustaneet peuran sydäntä? Itse olen nyt tämän syksyn aikaan opetellut hirven sydämmen savustamista ja on kyllä yllättänyt itseni todella isosti ja erittäin positiivisella tavalla. Peuran sydän toki pienempi kuin hirvellä, mutta sisäelimistä kuitenkin puhutaan joiden käyttöä (maksa on minulle ollut aina ykkönen) haluan hyötykäyttää enemmän.

Alla olevat lainaukset löytyvät siis mitä tänään syötäisiin ketjusta:

Peuran sisäpaistia, punaviinikastiketta ja satokauden uunijuureksia. Huuhdellaan alas punaviinillä. Vaimolla (oho, sanoin vaimoksi) on tänään syntymäpäivä ja sama vika Suomella, niin piti laittaa vähän parempaa kuin nistipata.

Läskiä lotinaaa, peuranpa pyllyä ihanaa! Eilen kunnon pinnat peuran kulmapaistiin runsaalla voilla. Kulmapaisti ja rasvat yöksi haudutuspataan, porkkanaa ja sipulia. Black pepper. Siihen kohta värkkäämään pottuvoita. Puolukkahilloa ja sairaille perversseille suolakurkkua.

Ihan ok illallinen.
Riistanliha on ollut allekirjoittaneella se tärkein proteiini jo pitkään ja en osta kaupasta oikeastaan mitään muuta kuin kanaa, mutta sekin on ollut nykyään erittäin harvinaista.

Mielenkiintoista olisi nähdä teidän peura reseptit myös ja miten peura teidän mielestänne eroaa kauriista tai hirvestä?
 

Rick Rother

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, Kärpät
Täällä on peuran lihaa valmistettu näköjään ainakin @Rick Rother ja @banaaninviljelijä osalta viime aikoina. Oletteko kenties koskaan savustaneet peuran sydäntä? Itse olen nyt tämän syksyn aikaan opetellut hirven sydämmen savustamista ja on kyllä yllättänyt itseni todella isosti ja erittäin positiivisella tavalla. Peuran sydän toki pienempi kuin hirvellä, mutta sisäelimistä kuitenkin puhutaan joiden käyttöä (maksa on minulle ollut aina ykkönen) haluan hyötykäyttää enemmän.

Alla olevat lainaukset löytyvät siis mitä tänään syötäisiin ketjusta:




Riistanliha on ollut allekirjoittaneella se tärkein proteiini jo pitkään ja en osta kaupasta oikeastaan mitään muuta kuin kanaa, mutta sekin on ollut nykyään erittäin harvinaista.

Mielenkiintoista olisi nähdä teidän peura reseptit myös ja miten peura teidän mielestänne eroaa kauriista tai hirvestä?
Mä en muista, että olisin kaurista syönyt. Minulla kun on metsästys itsellä jäänyt viimeisten noin kymmenen vuoden aikana metsästyskortin maksamiseen, että ei vanhennu. Peuraa, hirveä, jänistä, metsäkanoja sitten tulee broideilta ja sediltä aina silloin tällöin. Jahdeissa olen joskus joomiehenä. Silloin lihaa tulee kerralla sitten enempi.

Peura vs. hirvi. Emmä tiiä, älä multa kysy! Olen sellainen laiskan miehen kokki. Kiinnostusta riittää, mutta viitseliäisyuttö ei. Haudutusta on vaikea sössiä, joten pääasiassa menee pannulta yöksi pataan. Joskus on ollut sellaista kusen makuista hirveä, kun vanha elukka on ammuttu juoksuun. Ehkä peura on himpun verran suunmyötäisempää. Muuten en osaa sanoa eroja. Hirvi, erityisesti vasa, hakkaa mielestäni poron kuus-muna, vaikka porokin on ihan jees.

Savustusta pitäisi eri lihoille ja riistallekin kokeilla. Sitä olen harrastanut possun kanssa. Rasvaisen lihan savustus sopii viitseliäisyyteeni. Kerran pilasin villisian lihoja, kun kuivuivat piruparat sinne savustimeen.
 

Daro

Jäsen
Suosikkijoukkue
Winners
Mä en muista, että olisin kaurista syönyt. Minulla kun on metsästys itsellä jäänyt viimeisten noin kymmenen vuoden aikana metsästyskortin maksamiseen, että ei vanhennu. Peuraa, hirveä, jänistä, metsäkanoja sitten tulee broideilta ja sediltä aina silloin tällöin. Jahdeissa olen joskus joomiehenä. Silloin lihaa tulee kerralla sitten enempi.

Peura vs. hirvi. Emmä tiiä, älä multa kysy! Olen sellainen laiskan miehen kokki. Kiinnostusta riittää, mutta viitseliäisyuttö ei. Haudutusta on vaikea sössiä, joten pääasiassa menee pannulta yöksi pataan. Joskus on ollut sellaista kusen makuista hirveä, kun vanha elukka on ammuttu juoksuun. Ehkä peura on himpun verran suunmyötäisempää. Muuten en osaa sanoa eroja. Hirvi, erityisesti vasa, hakkaa mielestäni poron kuus-muna, vaikka porokin on ihan jees.

Savustusta pitäisi eri lihoille ja riistallekin kokeilla. Sitä olen harrastanut possun kanssa. Rasvaisen lihan savustus sopii viitseliäisyyteeni. Kerran pilasin villisian lihoja, kun kuivuivat piruparat sinne savustimeen.


Ai saatana, että nauran tuolle kusen makuiselle hirvelle...:-) Ne kaikki punaiset lihat keskimäärin ammutaan aina juoksuun...Ja se vasakin juoksee vaikka sen liha on toki kuin vasikkaa valmistaisi. Villisikaa ei tosin täältä onneksi ei löydy niin paljoa vaikka sekin olisi terveellisempää kuin tuo tehotuotettu possu.
 

Rick Rother

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, Kärpät
Ai saatana, että nauran tuolle kusen makuiselle hirvelle...:-) Ne kaikki punaiset lihat keskimäärin ammutaan aina juoksuun...Ja se vasakin juoksee vaikka sen liha on toki kuin vasikkaa valmistaisi. Villisikaa ei tosin täältä onneksi ei löydy niin paljoa vaikka sekin olisi terveellisempää kuin tuo tehotuotettu possu.
Joo niinhän ne ammutaan. Joskus vaan on tuntunut, että nyt on ns. hyvin juossutta hirveä. Jäniksethän tulee tuhatta ja sataa, jos takana on suomenajokoira tai vastaava vauhtihirmu. Pienemmillä ajavilla sitten rauhallisemmin. En kyllä tiedä, kuin se vaikuttaa lihaan. Joku isopoika sen minulle joskus totena kertoi, että voi vaikuttaa. Joku vanha porokin voi maistua melko hikiseltä. Jänishän on melko pistävän makuinen. Senkin yllättäen haudutan. Ihan hyvää tulee.

Se villisika oli jostain farmilta. Frendi osti muistaakseni kaksi kokonaista villisikaa, joista sitten porukalla sai ostella ruhon osia. Ne villisian ribsit onnistui ihan hyvin. Sitä fileetä ei olisi kannattanut laittaa savustimeen. Ainakaan sitä ei olisi kannattanut savustaa kuten pork bellyä…
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös