Kyllä tässä oikeasti tulee mieleen, että miten pitkälle Helena voi mennä, kun ei saa tahtoaan läpi "kevyemmin keinoin"? Meno ei ole kuitenkaan laantunut oikein missään kohtaa, vaan kiihtynyt tasaiseen tahtiin.
Pelottaa ajatella, että mitä lopulta täytyy tapahtua ennen kuin tämä hulluus päättyy.
Mä en kauheasti ajattele pahimpia skenaarioita, koska musta Hellu on lopulta paskahousu. ONNEKSI! Hänellä on suuret puheet, mutta lopulta aika pienet teot. Enkä tietenkään väheksy tässä niitä kaikkia psykologisia vaurioita, mitä Helenan toiminta lapsille on aiheuttanut ja tulee aiheuttamaan, kunhan heidän ymmärryksensä kasvaa. Lapsi voi kokea kaikenlaista paskaa, mutta olla autuaan tietämätön siitä, että hänen näkemänsä ja kokemansa asiat ovat ihan hirveitä eikä sellaisia kuuluisi kokea.
Olen elävä esimerkki siitä, että mulla on ollut lapsena kaikenlaisia paskoja kokemuksia, mutta mä en tajunnut niiden olevan niin paskoja ennen kuin vasta aikuisena. ja koska mulla oli paljon rakastavia ihmisiä ympärilläni ja arki oli pääasiassa ihan tavallista, mulla on kuitenkin lopulta on ollut isossa kuvassa turvallinen lapsuus. Ja koska en niistä traumatisoitunut lapsena, en ole nähnyt tarpeelliseksi suurennella niitä aikuisenakaan. Niiden kokemusten ja tapahtumien seurauksena mä olen sellainen kuin olen ja ne ovat tehneet musta vahvemman. Mutta näin aikuisena, kun ajattelen, että jos mun lapsillani olisi vastaavia kokemuksia, niin olisihan se kamalaa ja ihan perseestä.
Anyway, noita lapsia on jututtaneet niin terapeutit, lääkärit kuin lastensuojeluviranomaiset. Ja kyllä Mikko tuntee Helenan. En pitäisi sitä yllättävänä, jos Helena olisi äkkipikaistuksissaan käynyt Mikkoon käsiksi, mutta en usko, että Helena on fyysisesti väkivaltainen lapsiaan kohtaan. Jos näin olisi, jälkiä olisi jäänyt ja muutenkin joku lapsista olisi ihan varmasti lipsauttanut jotain. Musta Helena on enemmänkin sellainen Fun Mom, jolle on korostetun tärkeää, että lapset rakastavat häntä ja jopa ihailevat. Ja siinä auttaa se, että tekee lasten kanssa kivoja juttuja eikä rajojen kanssa ole niin justiinsa. Mä uskon ihan aidosti, että Helena rakastaa lapsiaan, mutta hänen rakkautensa vain on aivan erilaista kuin muiden. Helena osoittaa rakkauttaan lapsiaan kohtaan niin kuin kuvittelee, että sitä kuuluu tekojen kautta osoittaa, mutta hänen "persoonallisuuden ominaisuudet" iskevät sitten läpi, kun joku asia ei mene niin kuin Helena haluaisi ja lopulta se rakkaus muuttuu tukahduttamiseksi.
Helenalla on siis suuret puheet, mutta teot jäävät piippuun. On ollut firmaa, keittokirjaa, podcastia ja paljastuskirjaa, mutta kaikki ovat jääneet puheen asteelle. On ollut paasausta siitä, miten jenkkimediat ovat kovasti kiinnostuneet hänestä, mutta siitäkään ei ole kuulunut mitään. Lisäksi on kyselty Mikolta, minkä päätalon ikkunan haluaa rikottavan, mutta mitään ikkunaa ei koskaan päätalosta rikottu. Okei, ikkunat ovat panssarilasia, joita ei edes saa rikki, mutta silti.
Mä itse asiassa uskon, että Helena tiedostaa osan omista rajoitteistaan, mutta elää niin omissa maailmoissaan, ettei välitä, mitä suustaan ulos päästää.
Musta Helena ei ole ollenkaan hyvä äiti, mutta sen verran hänkin vaikuttaa ymmärtävän lastensa parasta, että aina, kun hänen pitää olla pidempi pätkä lasten kanssa yksin, hän keksii lapsille jotain tekemistä ja usein vielä niin, että paikalla on sukulaisia. Tämä on varmasti myös Helenan laiskuutta, mutta uskon, että siinä on mukana myös sitä, että tietää, ettei yksin selviä. Ja lapsille se on lopulta parempi, että paikalla joku, joka katsoo perään ja pitää huolta siitä, että saavat ruokaa.
Mulle ei jotenkin tule Helenasta sellaisia viboja, että olisi oikeasti tekemässä lapsille ja/tai itselleen jotain. Olisi tehnyt jo ajat sitten, jos se olisi hänelle luontaista. Toki Helena on nyt ihan eri tavalla selkä seinää vasten kuin aiemmin, mutta kyllä mä silti sanon, että tieto lasten muutosta Suomeen on ollut kaikkein isoin vastoinkäyminen tässä, koska sen myötä katosi American Dream. Toinen isompi vaaranpaikka oli musta silloin, kun Hellu kävi 9/23 ekaa kertaa Suomessa. Silloin oli myös kaikenlaista Hellun aiheuttamaa hässäkkää, mutta silloinkaan ei tietääkseni tapahtunut mitään, mikä olisi uhannut ainakaan lasten fyysistä hyvinvointia.
Oikeastihan tässä on
uskoakseni kyse siitä, että Hellu rankaisee Mikkoa. Rankaisee siitä, että Mikko on mennyt elämässä oikeastgi eteenpäin ja nyt siitä, että PÄÄSI työmatkalle, vieläpä Kanadaan ja USA:han ja Helena itse joutuu lojumaan omissa kusissa ja paskoissaan jossain vitun metsän keskellä. Yksin. Tai vaihtoehtoisesti omien lasten kanssa. Great. Saatana.
Koska Mikko on tuhansien kilsojen päässä ja lapset ovat täällä ja Mikon läheiset oletettavasti hoitaa lapsia seuraavat pari päivää, on kiva aiheuttaa Mikolle huonoa omatuntoa siitäkin, että nyt läheisetkin joutuu mahdollisesti setvimään jotain asioita. Kun Helenalla itsellään on paska olla, niin siitä kärsii kaikki muutkin. Hellulla itsellään on tylsää eikä elämässä ole yhtään mitään mielekästä sisältöä, niin tällaisesta hässäkästäkin saa huomiota. Ei ole niin yksinäistä ja tulee tunne, että edes joku välittää.
Ja onhan noissa asevideoiden julkaisujen takana sekin vaihtoehto, että Helena suorastaan haluaa, että valkotakkiset lähetetään paikalle. Näin hän välttäisi perjantain oikeudenkäynnin tai hänet määrättäisiin mielentilatutkimukseen ja saisi lykkäystä ja voisi myöhemmin kaikessa hiljaisuudessa luopua kanteestaan. Tämä tarjoaisi Helenalle
omassa päässään keinon säilyttää kasvot. Mutta vain omassa päässään.