Länsimetro

  • 60 102
  • 355

scholl

Jäsen
Ja se Länsimetro ei juuri tilannetta paranna jos ei autohuollot/kodit sijaitse heti niiden muutaman Länsimetron aseman vieressä. Länsimetro-asemista tulee uusia tälläisiä liityntäpysäkkejä.

Kyllä se jotain parantaa. Kyllä siitä voi vaikka kävellä seuraavalle metroasemalle tai asentaa sellaisia kaupunkifillareita, mitä Barcelonassa on, joilla ajaa loppumatkan ja maksaa voi vaikka kännykällä. Ne ovat kuitenkin saman pätkän varrella noi Esportit ja autoliikkeet etc. Se on ihan eriasia joku Tammisalo ja Jollas, joista pitää matkustaa dösällä 4ever päästäkseen Herttoniemen metroasemalle. Se on ihan oikeinkin, koska Jollas ja Tammisalo ovat sellaisia paikkoja, joissa asuvat voivat matkata autolla ja lapsien ei tarvitse mennä dösällä kuin lähikouluihin (enkä halua dösiä Helsingin keskustaan), mutta noi Niittykummut, Olarit, Matinkylät, Suomenojat ja mitä noita on niin ne ovat ihan olennaisia paikkoja ihmisten asioiden hoitamisen kannalta. Sinne pitää kulkea metro nopeasti ja säännöllisesti. Nyt siellä pitää odottaa koko päivä pysäkillä, että tulisi bussi, jolla pääsee Helsinkiin, jos on siellä asioita. Toki joku voi matkustaa Tapiolaan ja istua siellä Mäkissä koko päivä ja matkustaa sitten takaisin, kun auto on huollettu.

Joskus on muuten ollut aamuruuhkaakin niin paljon Länärillä parin kolarin takia, että jos olisi ollut Länsimetro niin olisin jättänyt auton parkkiin jonnekin Kivenlahteen ja ajanut Kamppiin metrolla. En tullut silloin illalla, vaan vasta aamulla Stadiin ja vaikka lähdin ajoissa niin myöhästyin varmaan 20 minuuttia tapaamisesta.
 

scholl

Jäsen
Lisäksi seutulipun hinta Tapiolaan on kohtuuton hinta, kun matka Ruoholahdesta Tapiolaan on n. 6 km.

Joukkoliikenteessä on kaksi kohtuutonta lippua: a) kuntarajan ylittävä lippu. Älytöntä, että jos joku haluaa mennä dösällä Lauttasaaresta Tapiolaan ostoksille niin se maksaa 4e suuntaansa, kun joku toinen saa ajaa jonnekin Vuosaareen Larusta varmaan puolet halvemmalla ja b) Helsingin keskustan lyhyet matkat. Jos ajaa joku pari pysäkinväliä spåralla niin se maksaa pari euroa muistaakseni se kertalippu, kun taas jos menee autolla niin saa Stockan Exclusive-kortilla tunnin ilmasta parkkia, eikä se bensakaan tollaisella matkalla voi samaa maksaa, joten joukkoliikenne on täysin kilpailukyvytön hinnoiltaan.

Liput pitäisi hinnoitella matkan, eikä kunnan mukaan. Keskustaan joku ydinalue, jossa saisi muutaman pysäkinvälin suhata eurolla ja sitten siitä aina eteenpäin mitä pidempi matka niin sitä kalliimpi lippu. Ts Zone 1, Zone 2 ja Zone 3.
 

Harald73

Jäsen
Suosikkijoukkue
1897
Olen vienyt sinne auton huoltoon usein ennenkin (kyllä mä osaan ajaa, koska olen ajanut jo n. 20 vuotta ja istunut kyydissä sitä ennen 18 vuotta, mutta en voi tietää katujen nimiä ja numeroita). Mestan selostus ei vittu taksiurpoille kelpaa, vaan sinne pitää kirjoitta joku vitun kadunnimi ja nro. Ei kelpaa runkuille, että tämä pysäkki on tässä Olarissa Nestettä vastapäätä kadulla, josta kaikki dösät ajavat (ei siis Länäri, vaan se pienempi tie Suomenojan ja Tapiolan välissä).
Tuli nyt vain mieleen, että vaikka en itsekään osaa julkisilla kovin hyvin kulkea, niin olen silti lukutaitoinen ja jokaisella pysäkillä lukee pysäkin nimi, joka luulisi riittävän taksille tunnisteeksi, vai, häh?

Tai miten olisi ollut tilata pirssi Olarin Nesteelle, jossa kyllä kertovat osoitteensa kysyttäessä eli ei tartte tietää. Onko nyt kyseessä räikeä liioittelu vai rehellinen uusavuttomuus? Kiitos, anteeksi ja näkemiin.
 

greatLeo

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, Spurs
Oletko jotenkin huumeissa? Olen vienyt sinne auton huoltoon usein ennenkin (kyllä mä osaan ajaa, koska olen ajanut jo n. 20 vuotta ja istunut kyydissä sitä ennen 18 vuotta, mutta en voi tietää katujen nimiä ja numeroita). Mestan selostus ei vittu taksiurpoille kelpaa, vaan sinne pitää kirjoitta joku vitun kadunnimi ja nro. Ei kelpaa runkuille, että tämä pysäkki on tässä Olarissa Nestettä vastapäätä kadulla, josta kaikki dösät ajavat (ei siis Länäri, vaan se pienempi tie Suomenojan ja Tapiolan välissä). Sama juttu kerran kun yritin saada Kaivarin rantaan taksin. Ei kelvannut niille, että Ursulan suuntaan tämä kohta, missä on palokunnan veneitä. Silloinkin kitisi kadunnumerosta.

Pakko myöntää että repesin ensimmäiselle lauseelle.
Sain alkuperäisestä viestistä käsityksen ettei sulla ollut edes tarkkaa tietoa olinpaikastasi. Mutta tuo taksikeskuksen osoitteen tiukkaaminen, se on kyllä rasittavaa. Bussipysäkistähän sen tuossa olisi ehkä nähnyt.
Itsellä kävi kerran sama homma, soitin jurrissa taksia Huopalahden aseman alikulkutunnelista n. aamuviideltä. Paikkahan oli täysin autio, joten helposti olisin bongannut mittarin sieltä. Mutta ei, osoite piti saada. Yritin sitten kusettaa osoitteeksi jotain tyyliin "Huopalahden asematie yksi", mutta taksikeskuksen mulkku akka löi luurin korvaan. Ei auttanut kuin marssia lähimmän talon pihaan ja katsoa siitä osoite.
 

Creed Bratton

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Pakko myöntää että repesin ensimmäiselle lauseelle.
Sain alkuperäisestä viestistä käsityksen ettei sulla ollut edes tarkkaa tietoa olinpaikastasi. Mutta tuo taksikeskuksen osoitteen tiukkaaminen, se on kyllä rasittavaa. Bussipysäkistähän sen tuossa olisi ehkä nähnyt.
Itsellä kävi kerran sama homma, soitin jurrissa taksia Huopalahden aseman alikulkutunnelista n. aamuviideltä. Paikkahan oli täysin autio, joten helposti olisin bongannut mittarin sieltä. Mutta ei, osoite piti saada. Yritin sitten kusettaa osoitteeksi jotain tyyliin "Huopalahden asematie yksi", mutta taksikeskuksen mulkku akka löi luurin korvaan. Ei auttanut kuin marssia lähimmän talon pihaan ja katsoa siitä osoite.

Tämä nyt ei liity enää mitenkään Länsimetroon, mutta te voitte myös ajatella tuota taksinkuljettajan näkökulmasta. Se on kiva lähteä etsimään jotain bussipysäkkiä, joka asiakkaan ohjeiden mukaisesti on "Espoossa, lähellä tota autokorjaamoa, ei niinku länsiväylä vaan se toinen tie siinä vieressä, sellanen bussipysäkki. Kyl sä tiiät hei!", tai yhtälailla aamu viideltä humalainen asiakas tarvitsee taksin "Huopalahden asemalle". Siinä asemalla ei olekkaan kuin 2 alikulkutunnelia, 2 vai 3 parkkipaikkaa ja monta suuntaa josta tulla hakemaan. Tai Stockmannin pääovet, siitä on loistava tulla taksilla hakemaan asiakasta, kun joku 50 ihmistä pyörii ympärillä ja tyhjiä takseja ajaa paljon ohi. Ja jollekin landelle ne pääovet voi tarkoittaa myös Pohjois-Espan puoleisia ovia.

Toisekseen nykyään löytyy niin paljon avuttomia kuskeja, jotka ei löydä minnekään ilman navigaattoria, joten senkin takia se osoite on tärkeä.

t. entinen osa-aikakuski


edit. Lisätään vielä sen verran, että tuollaisissa bussipysäkkikeikoissa on vielä sellainen mahtava lisä, että sillä aikaa, kun taksi on matkalla, siihen osuukin bussi kohdalle ja se taksin asiakas on kummasti kadonnut.
 
Viimeksi muokattu:

varjo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Montreal Canadiens, (Internazionale), Nash&Suns
Nähdäkseni lähinnä scholl osoittaa teknisen jälkeenjääneisyytensä, kun hän ei vain katso kännykkänsä karttaohjelmasta missä hän oikeastaan on ja soita sitten sen jälkeen taksia. Fiksin saaminen A-GPS:llä kestää 10s ja sitten on osoite tiedossa.
 
Suosikkijoukkue
Die Nationalmannschaft, Bayern München, HIFK
Pimeätä touhua Espoon lähiliikenteessä ilman Länsimetroa. Vein auton huoltoon ja näin, että siinä vieressä on pysäkki. Ajattelin, että siitä pääsee Stadiin dösällä. No se meni nenän edestä, joten jouduin seisoskelemaan. Sitten alkoi tulla vain dösiä, jotka menevät Tapiolaan.
Ihme demarimeininkiä tuollainen bussin odottelu. Tekisit kerrankin kuten porvarit ja ottaisit sijaisauton käyttöön sieltä huoltoliikkeestä. Samalla huomaat, että auto on erottamaton osa espoolaista elämäntyyliä.

Vakavasti puhuen, olen itse kokenut joskus suunnilleen vastaavan tapauksen josta scholl kertoi. Bussia sai odotella järjettömän kauan, koska olin liikkeellä pikkuisen liian myöhään, eli 0830 jälkeen. Aikaisemmin en päässyt. Siinä Länsi-Auton vieressä sai odotella vitunmoisessa viimassa ainakin vartin. Siinä ajassa tullut Tapiolan eikä minkään muunkaan suunnan dösää. Tiesin kuitenkin, että kollega on asiakaskäynnillä sellaisessa paikassa, että saan häneltä pian kyydin. Soitinkin sitten hänelle enkä taksikeskukseen, eipä tarvinnut selittää osoitetta tai kadunnumeroa.

Nykyään onkin taksikuskeina aika paljon uutta porukkaa ja muualta pk-seudulle tulleita. Yksikin jamppa ei taannoin tuntenut edes Jumboa, lentokentän sentään jotenkin hahmotti. Tyyppi oli totaalisesti navigaattorinsa armoilla.

Länsimetro auttaa kyllä satunnaista Espoossa kävijää jatkossa. Liittymälinjoja tietysti tulee, joten metroasemille pääsee bussilla syrjäisemmistäkin paikoista. Sitä ennen on hyvä tiedostaa, että esimerkiksi Tapiola on aivan keskeinen bussiliikenteen solmukohta Espoossa. Jos haluaa Helsingin keskustaan, niin joka paikasta Espoota ei välttämättä pääse sinne suoraan. Tai jos pääsee, niin likimainkaan jokainen esim. Merituulentietä kulkeva bussi ei mene Helsinkiin, koska ne ovat Espoon sisäisiä.
 
Viimeksi muokattu:

Sphinx

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Liput pitäisi hinnoitella matkan, eikä kunnan mukaan. Keskustaan joku ydinalue, jossa saisi muutaman pysäkinvälin suhata eurolla ja sitten siitä aina eteenpäin mitä pidempi matka niin sitä kalliimpi lippu. Ts Zone 1, Zone 2 ja Zone 3.

Miten toi nyt sitten eroaa nykyisestä systeemistä muuten kuin, että olisi hiukan monimutkaisempi vyöhykkeiden lukuisuuden takia? Nythän tavallaan Helsinki on zone 1, Espoo, Kauniainen ja Vantaa zone 2 jne.
 

mikse

Jäsen
Suosikkijoukkue
Juniorijääkiekko
Miten toi nyt sitten eroaa nykyisestä systeemistä muuten kuin, että olisi hiukan monimutkaisempi vyöhykkeiden lukuisuuden takia? Nythän tavallaan Helsinki on zone 1, Espoo, Kauniainen ja Vantaa zone 2 jne.

Tässä tarkoitettiin sitä, että esimerkiksi Larusta polille Otaniemeen on noin neljän-viiden kilsan matka, kun taas Vuosaaresta Laruun matkaa taitaa olla jo ylikin 25km. Larusta polille maksaa seutulipun verran kun taas Vuokista rullaa Laruun sisäisellä. Eli, jos verrattaisiin zoneihin perustuvaan järjestelmään, olisi matka Laru-poli max kahdella eri zonella, kun taas Vuosaari-Lauttasaari vähintään neljällä, ehkä jopa viidellä eri zonella. Eli matka ratkaisee, eikä kunta.

Tuo zoneihin perustuva järjestelmä olisi kyllä munkun mielestä tervetullut noin yleisellä järjellä ajatellen, vaikka julkisia en itse enää liiemmin käytä. Kai täällä sitten suurin osa vetää seutukausilipulla, jolloin on ihan sama mistä mihin menee.
 

larzzon

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ukraina
->Koko lippujärjestelmäuudistus kannattaisi laittaa jäihin siksi kunnes on saatavissa tarpeeksi älykäs järjestelmä, jonka myötä kortille voi ladata yksilöllisiä alueita. Yksinkertaisemmillaan niin. että jos esim. arkiliikkumisen pisin matka on 6 km, niin kortille pitäisi pystyä silloin lataamaan kautta siten, että se kattaisi liikkumisen kuuden kilometrin säteellä kotiosoitteesta.

Niin kauan kun piirrellään yleisiä vyöhykkeitä karttaan, järjestelmä sorsii aina jotakuta. Siksi toisekseen kaikki matkat eivät suuntaudu säteittäin, vaikka idioottimainen sormimalli onkin täkäläisen kaupunkisuunnittelun kulmakivi.
 

stairox

Jäsen
Suosikkijoukkue
Wanha kunnon divariajan Vaasan Sport, Liverpool FC
No pääsin sieltä lopulta taksilla pois, mutta olihan se taas vittuilua.
Ehkä ei kuulu ketjun aiheeseen, vaikka asun länsipuolella Helsingpyytä. Tänään tilasin menopaluulentoliput (yhdyssana?) sinne Vantaan pellolle.

Liput maksoi 115€, siis 57,50€ suuntaan. Jos minä menen taksilla Vaasasta (kaupunki joka sijaitsee länsirannikolla, Schollille tiedoksi) kotiin maaseudulle yöllä (18 km), niin taksi maksaa 30€.

Vittu että maailma on sekaisin.
 

varjo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Montreal Canadiens, (Internazionale), Nash&Suns
Yksi pieni parannus olisi vyöhykelisän takaisinotto, mutta ilmeisesti nykymalli on niin paljon parempi bisneksen kannalta, ettei vyöhykelisää voi ottaa käyttöön.

Ts. jos esim. minulla on Espoon sisäinen kausi ja tahdon mennä Kivenlahdesta Lauttasaareen, joudun maksamaan tuosta 20km matkasta ihan sama seutulipun hinnan kuin kuka tahansa muukin, vaikka periaatteessa olen jo maksanut Kivenlahti-Hanasaari (viimeinen pysäkki Espoossa)-välistä kausilipun myötä. Vyöhykelisällä siis voisi tällaisessa tapauksessa jollain pienemmällä lisähinnalla matkustaa vyöhykkeeltä toiselle jos taustalla on joko kausilippu tai arvolippu (nythän jos olet ostanut vaikkapa Espoon sisäisen kertalipun ja toteat, että tahdotkin jatkaa Helsinkiin, sinun on ostettava uusi kerta-seutulippu).
 

Baarimikko

Jäsen
Suosikkijoukkue
KHL
Saataisiinkohan tännekin vihdoin portit asemille? Aikamoista haistattelua maksaa omasta metrolipusta 2,50e, kun vieressä tyytyväinen hippi matkustaa pummilla ja tietenkään kukaan ei koskaan tule tarkastamaan lippua. Länsimetrossa voi hyvillä mielin "vahingossa" eksyä jopa seutulipun puolelle.
 

Creed Bratton

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Saataisiinkohan tännekin vihdoin portit asemille? Aikamoista haistattelua maksaa omasta metrolipusta 2,50e, kun vieressä tyytyväinen hippi matkustaa pummilla ja tietenkään kukaan ei koskaan tule tarkastamaan lippua. Länsimetrossa voi hyvillä mielin "vahingossa" eksyä jopa seutulipun puolelle.

No ei varmaan tulla saamaan, kun HSL:n päättäjät ovat niin munattomia. Itseäkin tympii se, että miksei niitä portteja voida rakentaa. Kun ne portit väsättäisiin, niin myös metron turvallisuus paranisi, kun deekut ja narkit eivät pystyisi käyttämään sitä ja joutuisivat tyytymään sporaan.
 

Rod Weary

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Stars, Panthers
Ehkä ei kuulu ketjun aiheeseen, vaikka asun länsipuolella Helsingpyytä. Tänään tilasin menopaluulentoliput (yhdyssana?) sinne Vantaan pellolle.

Liput maksoi 115€, siis 57,50€ suuntaan. Jos minä menen taksilla Vaasasta (kaupunki joka sijaitsee länsirannikolla, Schollille tiedoksi) kotiin maaseudulle yöllä (18 km), niin taksi maksaa 30€.

Vittu että maailma on sekaisin.
Kannattaa ottaa kimppakyytiläisiä sinne pellolle ja takaisin. On enemmän maksumiehiä, kokonaishinta ei muutu juurikaan.
 

hemppo

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Kannattaa ottaa kimppakyytiläisiä sinne pellolle ja takaisin. On enemmän maksumiehiä, kokonaishinta ei muutu juurikaan.

Eikös ne lennot ole yleensä aina kimppakyytejä, jos lentoliput tuohon hintaan saa vai ymmärsinkö taas jotain väärin?
 

larzzon

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ukraina
->Muistaakseni poliitikot (eli jl-lautakunta) aikoinaan portteja halusi, mutta virkamiehet laittoivat vastaan. Kuultuja argumentteja portteja vastaan ovat ainakin pelastustoimen vastustus, eli hätätilanteissa portit hidastavat poistumista asemilta, sosiaaliset näkökohdat, eli ihmisten on päästävä liikkumaan, vaikka varaa lippuun ei olisi, matkanteon hidastuminen ja sitten se, että portit vaatisivat henkilökuntaa asemille ongelmatilanteita varten ynnä parin muun seikan vuoksi.

Näistä järkevä syy on oikeastaan vain tuo viimeinen. Helsingin metron käyttäjämäärät ovat kuitenkin sen verran vaatimattomia, että valvonta asemille niiden aukioloajaksi (käytännössä kaksi työvuoroa) on ihan merkittävä kustannus, ja tilojakin pitäisi sitten rakentaa.

En tosin tiedä, onko missään päin maailmaa valvomattomia porttiasemia ja miten ne toimivat, miten liikuntarajoitteisten kulku hoidetaan, miten toimitaan häiriötilanteissa jne.
 

Rod Weary

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Stars, Panthers
Eikös ne lennot ole yleensä aina kimppakyytejä, jos lentoliput tuohon hintaan saa vai ymmärsinkö taas jotain väärin?
Juu, sinä ymmärsit oikein. Liian hyvin piilotettua sarkasmia vaihteeksi. Minusta kun on aika naurettava verrata kuljetusmuotojen hintoja, kun kulurakenne on jokseenkin erilainen. Kimppakyyti lentokoneessa olisi ihan kiva, kun ottaa kaveritkin mukaan samaan hintaan, tai suhteellisen pienellä lisämaksulla. Saiskos tästä jotenkin aasinsillan Länsimetroon? En taida yrittää.
 

Seymon

Jäsen
Suosikkijoukkue
Punakeltaiset och världens bästa Karlsson
->Muistaakseni poliitikot (eli jl-lautakunta) aikoinaan portteja halusi, mutta virkamiehet laittoivat vastaan. Kuultuja argumentteja portteja vastaan ovat ainakin pelastustoimen vastustus, eli hätätilanteissa portit hidastavat poistumista asemilta, sosiaaliset näkökohdat, eli ihmisten on päästävä liikkumaan, vaikka varaa lippuun ei olisi, matkanteon hidastuminen ja sitten se, että portit vaatisivat henkilökuntaa asemille ongelmatilanteita varten ynnä parin muun seikan vuoksi.

Siis Tukholman mallissahan niillä on portit, mutta silti mahdollisuus erityistilanteissa mennä isommista ovista (jos ostaa esim. kertalipun siltä asemahenkilöltä). Minusta se oli aika toimiva.
 

Krupieeri

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, Detroit Red Wings
Siis Tukholman mallissahan niillä on portit, mutta silti mahdollisuus erityistilanteissa mennä isommista ovista (jos ostaa esim. kertalipun siltä asemahenkilöltä). Minusta se oli aika toimiva.

Kyllä Lontoon malli on mun mielestä ihan toimiva ja niilläkin volyymeilla portit vetävät hyvin. Toki vähänkin isommilla asemilla on sitten aina paljon henkilökuntaa paikalla auttamassa, jos/kun joku ei pääsekään portista läpi.
 

Ruutiveijari

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Helsingin metron käyttäjämäärät ovat kuitenkin sen verran vaatimattomia, että valvonta asemille niiden aukioloajaksi (käytännössä kaksi työvuoroa) on ihan merkittävä kustannus, ja tilojakin pitäisi sitten rakentaa.
Toisaalta taas vartiointia ja tarkastajia voitaisiin vähentää. Samalla jos toteutettaisiin metrojen automatisaatio, niin kuskitkin tippuisivat kuvioista ja työvoimaa siirrettäisiin saataisiin porteille. Sörkässähän portit olivat testikäytössä jonkin aikaa, mutta ongelmia aiheutui esimerkiksi kännykkälippujen ostajille, jotka eivät lipuillaan portteja auki saaneet.
 

mendieta

Jäsen
Suosikkijoukkue
Carlo Grünnin ja Juhani Tammisen FB-päivitykset
Samalla jos toteutettaisiin metrojen automatisaatio, niin kuskitkin tippuisivat kuvioista ja työvoimaa siirrettäisiin saataisiin porteille.

Eikö tämä automatisointi ole jo varma? Otetaan käyttöön samalla, kun "länsisiipi" valmistuu.

Täysi tuki lippuporteille. Vituttaa siipeily ja spurgut ym. metrossa yli kaiken.
 

scholl

Jäsen
Ja ratkaisu? No poistaa ne kuntarajat. Ai niin, mutta kun se Espoolainen identiteetti menisi...

Niin pidin esitelmän ruotsin tunnilla kauppakorkeakoulussa jo joskus 1994, jossa vaadin pääkaupunkiseudun yhdistämistä. Eihän Vuosaari tai Kulosaarikaan olleet ennen osa kaupunkia, nyt ovat. Kaupunki voi kasvaa. Espoolaista identiteettiä ei ole olemassakaan. Eihän siitä ole kauaa, kun ihmisillä oli Espoossa vielä maatila tai kesänviettopaikka, jonne matkasivat vain kesälomilleen. Siellä asuu vain muualta muuttaneita. Norminukkumalähiö koko kunta, jonka voi ihan hyvin yhdistää.

Vaikkei yhdistämisiä tapahtuisikaan niin kyllä hinnoittelun voi muuttaa silti menemään matkan mukaan. Kyllä se monessa muussakin paikassa pelaa. Pitää olla joku PK-seudun yhteinen liikenneyhtiö, joka vastaa liikenteestä eli HKL pitää olla Espoon, Vantaan ja Kauniaisenkin alueella ja liput pitää mennä km-matkan mukaan vyöhykkeittäin.

Jos dösäliikenne on järjestetty niin, että oletetaan vaihtoja suoritettavaksi niin bussikatoksella pitäisi olla siitä ohjeet. Ei se voi olla niin, että tuollainen asia muka siirtyy jotenkin perimätietona ja on muka uusavuton, jos ei ole tiennyt sitä, että jo joku 50 vuotta on vaihdettu linjalta toiselle Tapiolassa, jos on haluttu käydä kaupungissa.

Takaisin pääsin kyllä hyvin. Kampin keskukseen ja taululta (miksei ne taulut oo muuten siellä ylhäällä katossa, kun kävelee sinne...) tieto, että 121A lähtee seuraavana portilta 47. No portilla oli kuitenkin X ja sinne ei päässyt, vaikka dösä olikin siinä. Viereiseltä lähti kuitenkin 122A 2minsan päästä, joten kätevästi sisään. Lipunkin olin ostanut automaatista lennosta. Aika ankea automaatti vain niihin mahtipontisiin 80-luvun metroautomaatteihin verrattuna, joista sai niitä makeita matriisikirjoittimella tulostettuja litteitä lippuja sekä 10 matkankin lippuja (edit. urpoin uudistus se, ettei 10 matkan lippuja myydä enää. Vaikkei vuodessa 10 krt matkustaisikaan niin se voisi olla monelle kätevä olla olemassa). Se matka meni erittäin hyvin. Muistin muuten sillä matkalla, etten ole mikään noviisi. Olen kerran aiemmin mennyt samaan paikkaan ja silloin oli joku selkä tms. kipeänä ja istuin sellaisella korokepaikalla varmaan jonkun pyöräkotelon päällä ja se kyllä rynkytti ihan sikana silloin. Toinen kokemus oli se, kun hain kerran prätkää huollosta ja menin Elielin aukiolta kanssa jollain dösällä ja oli sikakuuma, eikä siinä ollut ilmastointia ollenkaan. Pari muutakin dösäkokemusta on, joten en nyt ihan varsinaisesti ensimmäistä kertaa matkannut Espooseen joukkoliikenteessä.

Jätin salin pukuhuoneessa sen lipun penkille, koska siinä oli ainakin yli puoli tuntia vielä aikaa. Nykyään nuo liput ovat näet automaattisesti vaihtolippuja. Ei tarvitse enää sanoa kuten rahastajalle joskus 80 luvulla, että haluaa vaihtolipun. Eli joku ehkä mahdollisesti pääsi sieltä salilta nyt sitten himaan ilman lipunostoa.
 
Viimeksi muokattu:

larzzon

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ukraina
Toisaalta taas vartiointia ja tarkastajia voitaisiin vähentää. Samalla jos toteutettaisiin metrojen automatisaatio, niin kuskitkin tippuisivat kuvioista ja työvoimaa siirrettäisiin saataisiin porteille. Sörkässähän portit olivat testikäytössä jonkin aikaa, mutta ongelmia aiheutui esimerkiksi kännykkälippujen ostajille, jotka eivät lipuillaan portteja auki saaneet.

Voitaisiin vähentää. Mutta jos lasket, että metro on auki 18 tuntia ja asemia on länsimetron jälkeen vähintään 22 asemaa, niin hyvällä vuorosuunnittelulla ja työntekijöiden joustollakin se vaatii noin 70 työntekijää asemille, todennäköisemmin noin 90. Eikä vartioinnista voitaisi silti luopua kokonaan.

Metron automatisointi Länsimetron yhteydessä ei muuten poista kuljettajia, vaan siirtää heidät ainoastaan junista valvomoon. Työntekijämäärä ei vähene. Automatisointi tehdään, koska metron kulunvalvonta on muutenkin uusittava - nykyinen on vanha eikä siihen kuulemma saa hyvin varaosia.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös