Jees. Pahimpina aamuina on Vuosaaresta lähtiessä jo Rastilassa jaossa pelkkiä seisomapaikkoja, vaikka on täyspitkät junat menossa. Onko Mellunmäen haarassa sama tilanne?
Kyllä tuota suuntaa tulee aina silloin tällöin kuljettua siinä kasin aikoihin, ja aina on ollut reippaasti tilaa (tosin vain kantakaupungin pysäkkien välillä, voi olla että idempänä on täydempää, en tiedä). Ja silloinhan metro on vajaakäytössä, jos ruuhka-aikanakin pääsee istumaan helpolla. Kyllä ruuhka-aikana osan kuuluukin seistä. Esim. dösälinjoja on täällä karsittu jo sitä tahtia, että dösät on joskus oikeasti ruuhka-aikoina todella täynnä, ihan jo eurooppalaisella eikä vain suomalaisella mittapuulla.
mikse: en ole todellakaan mikään liikennesuunnittelija, joten en tiedä, miten käytännössä lyhyemmät junat vaikuttaisivat, sillä periaatteessa kaikki vaikuttaa kaikkeen. Mutta ihan peruslogiikalla jos nyt n.5 min vuorovälein menisi 6 vaunun juna (en ole laskenut monta niitä nykyään on, joten onko 6 edes lähellä nykyistä pituutta?), mutta siirryttäisiin 3 vaunuun ja 2,5 min vuoroväliin, niin eikö vaunua/tunti -määrä pysyisi ihan samana. Vai laskinko jotenkin väärin? Käytännössähän homma ei varmasti ole noin yksinkertainen.
Osaisko joku vastata tyhmään kysymykseen, että miksi nykyään metrolinjat louhitaan syvälle ("-5. kerros maan alla"), eikä enää rakenneta sellaisia "miinus ykkösessä" olevia linjoja, joita on ainakin esim. milanossa, budapestissa, barcassa, lontoossa yms. Noissakin ne taitaa olla niiitä kaikkein vanhimpia linjoja. Onko kustannuskysymys vai turvallisuudesta kiinni, vai mistä? Käyttäjänä itse diggaan noista linjoista siinä mielessä eniten, että matka-aika on käytännössä metron odotus- ja kulkuaika, sillä tunnelista maan pinnalle pääsee nopeasti. Syvimmistä tunneleista maan päälle kestää minuutteja, joten ne on joskus aika turhauttavia silloin kun on kiire.