Budapestissa näin taitaa kulkea vain földalatti, joka on eräänlainen kevytmetro ja manner-Euroopan vanhin metrolinja.
Yksi asia, mistä Helsingin metron suunnittelua on moitittu, on sen raskaus. Sehän on mitoiltaan kuin tavallinen juna, jolle on louhittu tunnelit keskustan ja muutaman lähiön alle. Samalla panoksella olisi aikanaan voitu toteuttaa kaksikin metrolinjaa (nykyisen kanssa Kampissa risteävä linja esim. Eirasta Töölön kautta Meilahteen ja pidemmälle luoteeseen), jos itse juna olisi kapeampi ja kevyempi ja sen vaatimat tunnelit voisivat olla ylempänä. Lisäksi uusien asemien avaaminen ei olisi niin massiivinen urakka.
Juuri tuota vanhaa budapestin osalta tarkoitin. Joo, taisi se vähän riisuttu versio siellä ollakin, en ole hetkeen sielläpäin käynyt, muissa mainitsemissani kaupungeissa noi melkein pinnalla olevat metrot on kyllä ihan tavallisia. Mutta vanhimpia taitaa olla niissäkin.
Toi on kyllä aivan totta helsingin metron osalta. Missään muualla en muista nähneeni noin isoja asemia sekä noin leveitä junia metrossa. Varsinkin kun ottaa huomioon, että Helsingin kokoisessa pikkukaupungissa matkustajamäärät tulevat joka tapauksessa olemaan pienemmät kuin esim. lontoossa, ja siellä metro on melkein puolet kapeampi. Myös tunnelit taitavat suomessa olevan huomattavasti isommat, ainakin lontoon tuubitunneleihin verrattuna.