Mainos
  • Joulurauhan julistus
    Huomenna, jos Moderaattorit suovat, on meidän Jatkoajan armorikas joulupäivä; ja julistetaan siis täten yleinen joulurauha, kehottamalla kaikkia tätä palstaa asiaankuuluvalla kirjoittelulla täyttämään sekä muutoin hiljaisesti ja rauhallisesti käyttäytymään sillä se, joka tämän rauhan rikkoo ja joulurauhaa jollakin laittomalla taikka sopimattomalla kirjoituksella häiritsee, on raskauttavien asianhaarain vallitessa syypää siihen rangaistukseen, jonka Moderaattorit ja säännöt kustakin rikoksesta ja rikkomuksesta erikseen säätävät.

    Toivotamme kaikille Jatkoajan kirjoittajille sekä lukijoille Hyvää Joulua ja Onnellista Uutta Vuotta 2025.

Länsimetro

  • 60 333
  • 355

Creed Bratton

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Omasta mielestäni ihan tervetullut hanke, joka toivottavasti vähentäisi Länsiväylän ruuhkia.

Itseni mielestä loistava hanke. Toki Länsiväylä sisääntuloväylänä ei ole läheskään ruuhkaisimmasta päästä, mutta parantaa tuo silti yhteyksiä paljon. Itse olen ajatellut juuri länsimetron takia ostaa asunnon Matinkylä-Olari-Niittykumpu suunnalta parin vuoden sisään, koska se takaa sujuvan yhteyden myös itäiseen kantakaupunkiin asti jossa työpaikkani sijaitsee.

Toisekseen itse näen Metron ylivoimaisesti luotettavimpana joukkoliikennevälineenä, koska harvemmin metro myöhästelee yli viittä minuuttia tai kärsii pidemmistä katkoista. Toisinkuin liikenneruuhkista kärsivät bussit, rikkoutuvat tai pakkasesta jäätyvät junat tai ratikat jotka jäävät jumiin yhden väärinpysäköidyn auton takia.

Muutenkin uskon länsimetron elävöittävän ainakin Tapiolan keskustaa ja uskoisin myös Helsingin keskustan liikkeiden hyötyvän länsimetrosta.
 

Kapo

Jäsen
http://keskustelu.jatkoaika.com/showthread.php?t=35045&page=7&highlight=l%E4nsimetro

Tuolta löytyy vähän vanhempaa keskustelua jos kiinnostaa.

Omasta mielestäni kaikin puolin hieno asia päästä tulevaisuudessa melkein kotiovelta Länkkärille matsiin. Liityntäpysäköinti kuntoon asemien varrelle ja tietullit ruuhka-aikoihin päälle niin johan paranee sujuvuus länärillä.

Kustannusarvio on 713,6 M€ ja kaupungit rakentavat sen valtion osuuden (200M€) jälkeen osuuksilla Espoo 72%, Helsinki 28%
 

Daespoo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hameenlinna Moderators
Valtio maksaa 30% koko paskasta ja loppu-osan jakavat Espoo ja Helsinki suhteessa 72/28 Espoon "hyväksi". Viimeisin näkemäni luku koko urakan hinnaksi oli 713M€.

Sitten vielä Kehä 3 kondikseen, Kehä 2 loppuun ja Kehä 1:ltä loput liikennevaloristeykset rampeiksi niin homma alkaa näyttämään hyvältä.

Niin ja tietysti Länsiväylän jatkaminen Kirkkonummen keskustaan asti jottei tarvitse enään istua ruuhkassa kun menee golffaamaan.

Kokoomuksen 40% kannatusta odottaen jotta saadaan vihdoinkin liikenneministeri joka parantaa infraa siellä missä on eniten käyttöä eikä rakentele moottoriteitä ja raiteita jonnekkin periferiaan pätkille joissa on liikennettä yhtä paljon vuodessa kuin Länsiväylällä viikossa.

EDIT: Kapo kerkesi ennen
 
Suosikkijoukkue
HIFK
Omasta mielestäni ihan tervetullut hanke, joka toivottavasti vähentäisi Länsiväylän ruuhkia.
Kunpa sitten vielä Kimmo Sasikin ymmärtäisi siirtyä metron käyttäjäksi, jos periferiassa päin liikkuu, sen perkeleen pyörtyilyt ratin takana jumittaa Länsiväylän hetkessä.

Mitä itse aiheeseen ja hankkeeseen tulee, niin ilman muuta metroverkostoa laajentamaan, sehän on julkisista välineistä se kaikkein kätevin ja luotettavin kulkupeli. Vielä kun joku raide kulkisi Stadin ja Hki-Vantaan lentoaseman väliä, jottei sitä väliä tarttis aina dösällä tai taksilla suhata. Kaipa siihenkin on joku ratkaisu tulossa joskus.
 

Creed Bratton

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Vielä kun joku raide kulkisi Stadin ja Hki-Vantaan lentoaseman väliä, jottei sitä väliä tarttis aina dösällä tai taksilla suhata. Kaipa siihenkin on joku ratkaisu tulossa joskus.

Tämä nyt menee hieman ohi Länsimetrosta, mutta tuo raide Stadin Hki-Vantaan välille valmistuu vuonna 2014 muistaakseni, ja sitä on jo aloitettu rakentamaan. Ei se kuitenkaan mikään älyttömän nopea yhteys tule olemaan, mutta parempi juna kuin tuo nykyinen bussitaksijärjestelmä.
 
Sitten vielä Kehä 3 kondikseen, Kehä 2 loppuun ja Kehä 1:ltä loput liikennevaloristeykset rampeiksi niin homma alkaa näyttämään hyvältä.

Pitkälti samaa mieltä viestistä, tai oikeestaan kokonaan. Joskin eri suunnassa asuvana painotukset tietenkin vähän vaihtelee.
Mutta mihin kehä 2.n on alunperinkään ollut tarkoitus loppua? Heräsi vaan tällänen kysymys mitä en ole ennen miettinyt. Eihän sitä idässä voida ainakaan vetää 1.n ja 3.n väliin, tulee ahdasta.
 

Creed Bratton

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Mutta mihin kehä 2.n on alunperinkään ollut tarkoitus loppua? Heräsi vaan tällänen kysymys mitä en ole ennen miettinyt. Eihän sitä idässä voida ainakaan vetää 1.n ja 3.n väliin, tulee ahdasta.

Viimeiset suunnitelmat mitä itse olen kuullut, niin Kehä2 päättyisi tällä hetkellä Hämeenlinnanväylään Kaivokselan ja Kannelmäen väliin. Tiedä sitten onko siitä pidemmälle selkeitä suunnitelmia olemassa.
 

mikse

Jäsen
Suosikkijoukkue
Juniorijääkiekko
Jees, marraskuussa pitäisi kuokan iskeä maahan ja näkyyhän tuolla kairauskoneita pitkin metronvartta.

Asemathan tulevat olemaan Matinkylä, jonka joukkoliikenne- ja liityntäpysäköintialueeksi uhrataan nykyinen Tebarin Express ja autopesula. Siitä seuraa Jousenpuisto Esport Centerin eteläpuolella ja seuraavana Tapiola, Otaniemi, Keilaniemi, Koivusaari (Hanasaari) ja Laru. Niittykumpuun tehdään asemavaraus mutta asemaa ei tässä ensimmäisessä vaiheessa ole luvassa. Näiden lisäksi jokaiselle asemalle tehdään ajotunneli ynnä lisäksi pari huoltokuilua (Matinkylän liittymään ja Tontunmäkeen), joten kiviautoja luulisi olevan liikkeellä suht runsaasti seuraavien muutaman vuoden ajan.

Saas nähdä, koska ensimmäinen juna on oikeasti linjaliikenteessä.
 
Kunpa sitten vielä Kimmo Sasikin ymmärtäisi siirtyä metron käyttäjäksi, jos periferiassa päin liikkuu, sen perkeleen pyörtyilyt ratin takana jumittaa Länsiväylän hetkessä.

Mitä itse aiheeseen ja hankkeeseen tulee, niin ilman muuta metroverkostoa laajentamaan, sehän on julkisista välineistä se kaikkein kätevin ja luotettavin kulkupeli. Vielä kun joku raide kulkisi Stadin ja Hki-Vantaan lentoaseman väliä, jottei sitä väliä tarttis aina dösällä tai taksilla suhata. Kaipa siihenkin on joku ratkaisu tulossa joskus.

Metka juttu, kun yhden ketjun mielipiteiden vaihto pitää ulottaa jo toiseenkin ketjuun.

Kehärata tuo apua sitten tuohon lentokentälle kulkemiseen.

Vaikuttaisi tuo Länsimetron kustannusjakauma olevan aikalailla linjassa asemien määrän ja radan pituuden kanssa.
 

Vteich

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Asemathan tulevat olemaan Matinkylä, jonka joukkoliikenne- ja liityntäpysäköintialueeksi uhrataan nykyinen Tebarin Express ja autopesula. Siitä seuraa Jousenpuisto Esport Centerin eteläpuolella ja seuraavana Tapiola, Otaniemi, Keilaniemi, Koivusaari (Hanasaari) ja Laru.

Noista en nyt ihan ymmärrä Jousenpuistoa ja Hanasaarta. Mikä idea noilla on? Jousenpuiston asema palvelisi pientä määrää asutusta, paria koulua ja Tapiolan urheilupuistoa ja Hanasaari pientä liityntäpysäköintiä?
 

varjo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Montreal Canadiens, (Internazionale), Nash&Suns
Noista en nyt ihan ymmärrä Jousenpuistoa ja Hanasaarta. Mikä idea noilla on? Jousenpuiston asema palvelisi pientä määrää asutusta, paria koulua ja Tapiolan urheilupuistoa ja Hanasaari pientä liityntäpysäköintiä?

Jousenpuiston ympärillä on paljon liikuntapaikkoja ja toisaalta aika iso väestömääräkin Tontunmäen ja Niittymaan muodossa. Ihan looginen paikka tuo on mielestäni ja jos sitä ei olisi rakennettu, joutuisivat ko. alueilla asuvat ihmiset aika ikävään sumppuun, kun kuitenkin länsimetro tarkoittanee Helsinkiin suuntaavien bussien rajua karsintaa.

Mikä onkin itselläni huolenaihe, kun Olarin seutu muuten on ihan mukavaa asuinaluetta niin Matinkylän pysäkin varsin eteläinen sijainti tekee esim. stadiin liikkumisen nykyistä merkittävästi hankalammaksi, kun nykyään pari bussia ajavat kamppiin 15 minuutissa ja länsimetron myötä matkaa metropysäkille on n. 2-3km (eli pitkä kävelymatka) ja sukkulaliikenne ei varmasti toimi kummoisesti, eli matka Kamppiin voi helposti pidentyä yli 30 minuutin mittaiseksi. Toisaalta tietenkin tällä tavoin voi helposti yhdistää pidempäänkin työmatkaan työmatkaliikuntaa esim. pyöräilemällä metroasemalle.
 

mikse

Jäsen
Suosikkijoukkue
Juniorijääkiekko
Noista en nyt ihan ymmärrä Jousenpuistoa ja Hanasaarta. Mikä idea noilla on? Jousenpuiston asema palvelisi pientä määrää asutusta, paria koulua ja Tapiolan urheilupuistoa ja Hanasaari pientä liityntäpysäköintiä?

Jousenpuisto tosiaan on Hongan ja Bluesin, miksei myös korishongan ja Oilersin kotikenttien vieressä. Lisäksi urheilupuiston kehittämistä ja ollaan suunniteltu jo pitkään. Toteutuksesta ei tosin vielä taida olla mitään varmaa tietoa.

Hanasaari on kyllä pieni mysteeri.
 

Daespoo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hameenlinna Moderators
Palvelisiko tuo ensisijaisesti Lauttasaaren Katajaharjun ja Länsi-Lauttasaaren asukkaita. Ja oliko sinne tulossa myös jotain uutta asumisaluetta johonkin?

Juuri näin. Katajaharjusta on selkeästi lyhyempi matka Koivusaareen kuin Larun keskustaan. Ja Koivusaareen on kaavoitettu kämpät 3500 uudelle asukkaalle.
 

Moto

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Jousenpuisto tosiaan on Hongan ja Bluesin, miksei myös korishongan ja Oilersin kotikenttien vieressä. Lisäksi urheilupuiston kehittämistä ja ollaan suunniteltu jo pitkään. Toteutuksesta ei tosin vielä taida olla mitään varmaa tietoa.

Onhan tuossa myös useita melko isoja työpaikkoja suht lähellä. Orionille taidetaan ajaa nykyään ihan omia bussivuorojaan, niin luulisi ainakin sieltä riittävän porukkaa. Ja tärkeimpänä tietty se, että Blues-HIFK-peleihin kulkeminen helpottuu huomattavasti...
 

Daespoo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hameenlinna Moderators
http://www.lansimetro.fi/images/stories/PDF-esitykset/ark_jo90_0802291.pdf

Tuossa on kartalla aseman sijainti.

Merituulentien eteläpuolelle on noussut helvetisti taloja ja taitaa tulla vielä lisää. Ja tontunmäen alue on täynnä asuintaloja.

Ja kyllähän Suomen ylivoimaisesti menestynein urheilukeskittymä ansaitsee oman aseman. Helsingin stadionin ympäristö ansaitsisi muuten tämän maininnan mutta Suomen futismaajoukkue vetää muut mukanaan alas.
 

Nenna

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lopen Uupuneet Sohvaperunaurheilijat.
Mysteeri?

Palvelisiko tuo ensisijaisesti Lauttasaaren Katajaharjun ja Länsi-Lauttasaaren asukkaita. Ja oliko sinne tulossa myös jotain uutta asumisaluetta johonkin?

Hanasaari on monelle mysteeri kunnes siellä tulee käyneeksi. Saarella on kulttuurikeskus, hotelli ja ravintola saman katon alla ja paikassa järjestetään runsaasti erilaisia seminaareja, näyttelyitä ja pienimuotoisia konferensseja yhteispohjoismaisessa hengessä. Kaikki saareen matkustavat eivät suinkaan kulje omalla autolla tai taksilla vaan mieluusti käyttävät edullisia julkisia kulkuneuvoja eli seutuliikenteen busseja. Jollen väärin muista, Hanasaareen saatetaan rakentaa hieman lisääkin hyötytilaa muttei vakituista asutusta.

Koivusaareen on kaavoitettu reippaasti asutusta, toteutus jää vielä nähtäväksi - kunhan nyt ensin Kalasataman ja Jätkäsaaren seudut rakennetaan.
 

ebsonblues

Jäsen
Suosikkijoukkue
K-Espoo
Vihdoinkin viimeisetkin hidasteet on raivattu länsimetron edestä pois. Nyt vihdoin ja viimein ikuiset valittajat sekä vastustajat joutuvat etsimään itselleen uuden vastustus kohteen. Miten olisi tuleva kehä kakkosen jatke?...
 

scholl

Jäsen
Pimeätä touhua Espoon lähiliikenteessä ilman Länsimetroa. Vein auton huoltoon ja näin, että siinä vieressä on pysäkki. Ajattelin, että siitä pääsee Stadiin dösällä. No se meni nenän edestä, joten jouduin seisoskelemaan. Sitten alkoi tulla vain dösiä, jotka menevät Tapiolaan. Siis haloo, kuka haluaa mennä Tapiolaan, eihän siellä ole mitään. Ne dösät olivat about tyhjiä kaikki. Aloin lukea sitä läpyskää pysäkkikatoksessa niin huomasin, että siellä oli joku 6 eri dösälinjaa, joissa luki Tapiola ja vain 2, joissa luki Helsinki. Seuraava niistä olisi tullut vasta 15 minuutin kuluttua edellisestä nenän edestä menneestä. Länsimetrohan olisi mennyt 5 minuutin välein. En suostunut tollaiseen touhuun, vaan soitin taksin ja yllätys, yllätys siellä alettiin taas kiistelemään kanssani. "Osoite?". Miten niin osoite, vittu jos oon jossain skutsissa Espoossa niin ei siellä ole mitään osoitteita. Ei ole kuten Stadissa, jossa talojen seinissä lukee aina risteyksessä kadun nimi. Tuolla ei ole juurikaan edes taloja. No pääsin sieltä lopulta taksilla pois, mutta olihan se taas vittuilua.
 

Seymon

Jäsen
Suosikkijoukkue
Punakeltaiset och världens bästa Karlsson
Pimeätä touhua Espoon lähiliikenteessä ilman Länsimetroa. Vein auton huoltoon ja näin, että siinä vieressä on pysäkki. Ajattelin, että siitä pääsee Stadiin dösällä. No se meni nenän edestä, joten jouduin seisoskelemaan. Sitten alkoi tulla vain dösiä, jotka menevät Tapiolaan. Siis haloo, kuka haluaa mennä Tapiolaan, eihän siellä ole mitään. Ne dösät olivat about tyhjiä kaikki. Aloin lukea sitä läpyskää pysäkkikatoksessa niin huomasin, että siellä oli joku 6 eri dösälinjaa, joissa luki Tapiola ja vain 2, joissa luki Helsinki. Seuraava niistä olisi tullut vasta 15 minuutin kuluttua edellisestä nenän edestä menneestä. Länsimetrohan olisi mennyt 5 minuutin välein. En suostunut tollaiseen touhuun, vaan soitin taksin ja yllätys, yllätys siellä alettiin taas kiistelemään kanssani. "Osoite?". Miten niin osoite, vittu jos oon jossain skutsissa Espoossa niin ei siellä ole mitään osoitteita. Ei ole kuten Stadissa, jossa talojen seinissä lukee aina risteyksessä kadun nimi. Tuolla ei ole juurikaan edes taloja. No pääsin sieltä lopulta taksilla pois, mutta olihan se taas vittuilua.

Mulle kävi samalla lailla Leppävaarassa, ei dösiä Ruoholahteen eikä osoitteesta tietoa. Ei siellä Espoossa toimi mikään.

No, eihän sitä länsimetroa Lepuskiin edes tule. Oliko se nyt viiden vuoden kuluttua, kun pitäisi pystyä jo Matinkylän vierailut tekemään metrolla? Vai onkohan ko. hanke kohdannut jotain esteitä...
 

greatLeo

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, Spurs
Pimeätä touhua Espoon lähiliikenteessä ilman Länsimetroa. Vein auton huoltoon ja näin, että siinä vieressä on pysäkki.
...
En suostunut tollaiseen touhuun, vaan soitin taksin ja yllätys, yllätys siellä alettiin taas kiistelemään kanssani. "Osoite?". Miten niin osoite, vittu jos oon jossain skutsissa Espoossa niin ei siellä ole mitään osoitteita. Ei ole kuten Stadissa, jossa talojen seinissä lukee aina risteyksessä kadun nimi. Tuolla ei ole juurikaan edes taloja. No pääsin sieltä lopulta taksilla pois, mutta olihan se taas vittuilua.

Muuten ihan hauska täky, mutta yksi epäjohdonmukaisuus: miten osasit viedä auton huoltoon tuonne, etkä silti tiennyt että missä olet?
 

msg

Jäsen
En kyllä ymmärrä miten tämä liittyy lainkaan Länsimetroon. Jos ei tajua missä on eikä osaa sitä selvittää, niin tuskin olisi osannut sitä metroasemaakaan löytää.
 

Jupe

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
Hienosti kärjistetty kirjoitus Schollilta ja nykyään Espoossa asuvana allekirjoitan kaiken. Ilman omaa autoa ei pärjää jollei ole valmis liittymäliikenteeseen busseilla joista suurinosa vie Tapiolaan ja Leppävaaraan ainakin siellä missä minä asun.

Emäntä halusi paritalon pientaloalueelta joten kovin lähellä Helsingin keskustasta sellaista ei löytynyt meidän budjetilla.

Ennen vanhaan 20v sitten kun asuin viimeksi Espoossa niin suunnilleen kaikki 4/5 lähiön busseista meni stadiin nyt samasta lähiöstä taitaa mennä 1/4 ja loput 3/4 Leppävaaraan tai Tapiolaan. Tämä on sitä joukkoliikenteen kehittämistä. Hinnat nousee ja vaihdot lisääntyy. Kun vielä tähän ynnätään se että talvikeleillä vaihtoaikatauluilla ei tee yhtään mitään, niin siellä sitten seisoskelet ja toivot että lippu on vielä validi kun seuraava dösä tulee.

Ja se Länsimetro ei juuri tilannetta paranna jos ei autohuollot/kodit sijaitse heti niiden muutaman Länsimetron aseman vieressä. Länsimetro-asemista tulee uusia tälläisiä liityntäpysäkkejä.

Haluan takaisin 80-luvun kun vielä suurinosa Espoon dösistä meni Stadiin saakka.


_
 

Johannes

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, jääkiekko.
Tilasin kerran Helsingin Mannerheimintien Stockan eteen taksin ja luulin, että "Stockmannin pääoven eteen" riittää ohjeeksi. Ei riittänyt, piti tietää osoite. Opin silloin lopulta, että Stockmannin tavaratalon osoite on Mannerheimintie 1. Ei ollut koskaan käynyt mielessä, että Stockmannin tavaratalo ei ole riittävä tunniste Helsingin taksikeskukselle, mutta niin se vaan oli n. v. 2003. Olen asunut koko ikäni Helsinki-Vantaa-Espoo-alueella, joten Helsingin keskusta ei ole minulle tuntematon paikka.

Länsimetron valmistumisen jälkeen saattaa oma innostus parantua uudestaan Blues-HIFK peleihin ja ehkä jopa Hongan jalkapallo-otteluihin. Nyt matkustaminen Tapiolan urheilutapahtumiin Helsingistä julkisella liikenteellä on epätoivoisen vastenmielisen hankalaa ja saa jättämään pelit väliin. Lisäksi seutulipun hinta Tapiolaan on kohtuuton hinta, kun matka Ruoholahdesta Tapiolaan on n. 6 km. Nämä kaksi yhdistettynä, hankala ja kallis matka Helsingistä esim. Baronalle vähentänee aika paljon Bluesin peleissä kävijöitä Helsingin suunnasta, luulisin. Länsimetro auttaa asiassa erittäin paljon, kun valmistuu.
 
Viimeksi muokattu:

scholl

Jäsen
Muuten ihan hauska täky, mutta yksi epäjohdonmukaisuus: miten osasit viedä auton huoltoon tuonne, etkä silti tiennyt että missä olet?

Oletko jotenkin huumeissa? Olen vienyt sinne auton huoltoon usein ennenkin (kyllä mä osaan ajaa, koska olen ajanut jo n. 20 vuotta ja istunut kyydissä sitä ennen 18 vuotta, mutta en voi tietää katujen nimiä ja numeroita). Mestan selostus ei vittu taksiurpoille kelpaa, vaan sinne pitää kirjoitta joku vitun kadunnimi ja nro. Ei kelpaa runkuille, että tämä pysäkki on tässä Olarissa Nestettä vastapäätä kadulla, josta kaikki dösät ajavat (ei siis Länäri, vaan se pienempi tie Suomenojan ja Tapiolan välissä). Sama juttu kerran kun yritin saada Kaivarin rantaan taksin. Ei kelvannut niille, että Ursulan suuntaan tämä kohta, missä on palokunnan veneitä. Silloinkin kitisi kadunnumerosta.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös