Mainos

Länsimetro

  • 60 337
  • 355

rasmus

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, Pool, Konalan Pallo
Katselin äsken videota Tapiolan asemalta. Onko totta, että asemalaiturille päästäkseen joutuu menemään viidellä eri liukuportaalla? Samassa ajassa ajaisi jo melkein bussilla Kamppiin.
 

Jymäkkä

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, NY Rangers, Ketterä, Saksa (futis), IPV
Samaa katsoin aamu-tv:stä. Selvästi on kuvattu studiossa, tämä on näitä valtiovetoisia salaliittojuttuja kuulennon tapaan.
Minkä väristä nanotermiitti on? Onko Länsimetro tehty nanotermiitistä? Milloin hallitus posauttaa sen salatakseen uuden takakonttikohun?
 

Hartza

Jäsen
Suosikkijoukkue
K-Espoo
Tää Länsimetro on kyllä ihan vitsi tai siis sen aiheuttaman muutokset julkisessa liikenteessä on. Länsiväylän seutuliikenteen bussit lakkaavat liikennöimästä 3.1.2018 alkaen ja linjat korvataan poikittaislinjoilla Länsimetron asemille. Länsimetro liikennöi jopa klo 23 asti, kun vanhat kotiovelta Kamppiin kulkevat bussit kulkivat vielä 03.00 jälkeenkin viikonloppuisin. Toisin sanoen julkisen liikenteen palvelu heikkenee todella radikaalisti tämän Länsimetron myötä.

Onneksi omalla autolla ja taksilla pääsee, kun julkinen liikenne ajetaan alas. Typerä investointi ja huonosti hoidettu hanke kokonaisuudessaan tämä Länsimetro. En tiedä kuinka pitkä takaisinmaksuaika tuolle investoinnille on laskettu, mutta ylitysten kanssa se on varmaan kymmeniä vuosia. Hauskaa, että varmaan jo 10-15 vuoden päästä ihmiset liikkuvat kotiovelta perille saakka Mobility as a Service (MaaS) autonomisesti ajavien autojen avulla, eikä huonosti palvelevaa julkista liikennettä tai Länsimetroa käytä kukaan.
 

heavy

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK

BaronFIN

Jäsen
Kyllähän modernin suurkaupungin metron pitäisi kulkea kellon ympäri vaikka sitten edes kerran tunnissa puolen yön jälkeen. Toki kustannuksia tulisi ja muia lieveilmiöitä myös, mutta eipä tuo nyt hirveästi palvele esim. Helsingin keikoilta tulijoita, jos keikka loppuu esim. klo 23. Puhumattakaan muista yökäyttäjistä joita heitäkin on.
 

Hartza

Jäsen
Suosikkijoukkue
K-Espoo
Kyllähän sieltä yöbussit kulkevat.

Joo näin on. Tarkistin, että jopa 60 min vuorovälein. Tarkoittaakohan tämä sitä, että kun Metro lopettaa klo 23, niin nykyinen 23-03 liikennöivä ja kattava bussiliikenne (useita vaihtoehtoisia linjoja tiheällä vuorovälillä) korvataan 60 min vuorovälein yöbussilla?
 

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Kyllähän modernin suurkaupungin metron pitäisi kulkea kellon ympäri vaikka sitten edes kerran tunnissa puolen yön jälkeen. Toki kustannuksia tulisi ja muia lieveilmiöitä myös, mutta eipä tuo nyt hirveästi palvele esim. Helsingin keikoilta tulijoita, jos keikka loppuu esim. klo 23. Puhumattakaan muista yökäyttäjistä joita heitäkin on.
Eipä esimerkiksi Tokiossakaan kulje 24 jälkeen metro. Onko se moderni suurkaupunki?
 

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Kyllähän modernin suurkaupungin metron pitäisi kulkea kellon ympäri vaikka sitten edes kerran tunnissa puolen yön jälkeen. Toki kustannuksia tulisi ja muia lieveilmiöitä myös, mutta eipä tuo nyt hirveästi palvele esim. Helsingin keikoilta tulijoita, jos keikka loppuu esim. klo 23. Puhumattakaan muista yökäyttäjistä joita heitäkin on.
Tätähän on kokeiltu parina viime vuotena pikkujouluaikaan ja olen itsekin silloin metroa käyttänyt. Matkustajia oli vähän ja ilmeisesti lieveilmiöitä oli, eli vartijoita tarvittiin. Toki Itä-Helsingin perukoille matkustaminen metrossa oli silti miellyttävämpää kuin täydessä yöbussissa. Ei kuitenkaan ollut kannattavaa.
 

molari

Jäsen
Kyllähän modernin suurkaupungin metron pitäisi kulkea kellon ympäri vaikka sitten edes kerran tunnissa puolen yön jälkeen. Toki kustannuksia tulisi ja muia lieveilmiöitä myös, mutta eipä tuo nyt hirveästi palvele esim. Helsingin keikoilta tulijoita, jos keikka loppuu esim. klo 23. Puhumattakaan muista yökäyttäjistä joita heitäkin on.

Joukkoliikenne on jo nyt erittäin subventoitua - > 50 %:a - joten yövuorojen lisääminen pitäisi kattaa joko lippujen hintoja nostamalla tai (kunnallis)veroja nostamalla.
 

BaronFIN

Jäsen
Jos tuolle linjalle lähdetään, niin koko metro olisi voinut samantein jättää rakentamatta ja laskea suoraan kunnallisveroja. Toimihan se maailma jo ennen metroakin.

En kylläkään usko, että esim. tiistaina aamuyöstä klo 02:00 olisi montakaan matkustajaa metrossa, mutta ikävä kyllä suomalaiseen joukkoliikennekulttuuriin ei myöskään kuulu käsite pelisilmä: jos vaikka U2 vetäisi remontoidulla Olympiastadionilla keikan vuonn 2020, niin viimeinen metrovuoro lähtee edelleen klo 23:00. Onko siinäkään nyt mitään järkeä?

Juoksevat kuluthan ovat nyt lillukanvarsia suhteessa jo investoituihin kuluihin, mutta ihminen on siitä jännä olento, että se osaa tuijottaa vain juoksevia kuluja. Parinsadantuhannen asuntolainaa tulee lopulta pohdittua lyhyemmän aikaa kuin autovakuutusta.
 

DAF

Jäsen
Suosikkijoukkue
se kolmikirjaiminen. PISTI PALLON MAALIIN
Kyllähän modernin suurkaupungin metron pitäisi kulkea kellon ympäri vaikka sitten edes kerran tunnissa puolen yön jälkeen. Toki kustannuksia tulisi ja muia lieveilmiöitä myös, mutta eipä tuo nyt hirveästi palvele esim. Helsingin keikoilta tulijoita, jos keikka loppuu esim. klo 23. Puhumattakaan muista yökäyttäjistä joita heitäkin on.

En tiedä, mitä erityisesti tarkoitat modernilla suurkaupungilla, mutta ainakin Euroopassa liikenne loppuu oletuksena viimeistään luokkaa puoliltaöin.
 

heavy

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK

molari

Jäsen
Juoksevat kuluthan ovat nyt lillukanvarsia suhteessa jo investoituihin kuluihin, mutta ihminen on siitä jännä olento, että se osaa tuijottaa vain juoksevia kuluja. Parinsadantuhannen asuntolainaa tulee lopulta pohdittua lyhyemmän aikaa kuin autovakuutusta.

Kyllä ne vaan kokonaisuutena melkoiset ovat - kuskit, valvonta, vartijat, poliisit, huolto, yms. - kaikille yötyölisät.
 
Lontoossa ainakin kulkee tuubi öisin.

BaronFINin "modernilta suurkaupungilta" edellyttämällä tavalla (kellon ympäri vaikka sitten edes kerran tunnissa) Lontoon metro tosin kulkee vain perjantaisin ja lauantaisin ja silloinkin vain tietyillä linjoilla:
The Night Tube - Transport for London

Eli ei Lontoota tuolla mittarilla voida minusta laskea moderniksi suurkaupungiksi. New York sen sijaan täyttää tuon kriteerin.

Joku kosmopoliitti voisi luetella niitä Euroopan kaupunkeja, joissa metro kulkee viikollakin kellon ympäri vähintään kerran tunnissa.
 

Flou

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ravens
Kyllähän modernin suurkaupungin metron pitäisi kulkea kellon ympäri vaikka sitten edes kerran tunnissa puolen yön jälkeen. Toki kustannuksia tulisi ja muia lieveilmiöitä myös, mutta eipä tuo nyt hirveästi palvele esim. Helsingin keikoilta tulijoita, jos keikka loppuu esim. klo 23. Puhumattakaan muista yökäyttäjistä joita heitäkin on.

Tuo 24/7 metro ei varmaan toteudu ikinä, mutta jos tuota kulkemista saisi tunnilla pidennettyä arkisin ( leffasta /keikalta olisi kiva kulkea metrolla kotia, eikä etsiä yöbusseja, jotka kiertää maat ja mannut) ja viikonloppuisin parilla tai kolmella tunnilla. Yökerhoissa viimeiseen saakka roikkuvia ei tarvitse palvella, menkööt taksilla kotia, mutta ihan perus illanvietosta olisi jälleen ihan piristävää päästä pois metrolla.

Vuoroväliä tosiaan voisi ihan surutta kasvattaa yöaikaan, jotta vartijoita ei ihan käsittämättömiä määriä tarvita.

Lieveilmiöistäkin kyllä pääsee eroon, jos niistä haluaa päästä eroon ilman, että tarvitsee mitään armeijallista vartijoita palkata. Täällä ei vaan yksinkertaisesti haluta tutkia moisia mahdollisuuksia. Lieveilmiöt ei ole pysäyttäneet bussienkaan toimintaa, vaikka välillä niissä joku riemuidiootti riehuukin.
 

DAF

Jäsen
Suosikkijoukkue
se kolmikirjaiminen. PISTI PALLON MAALIIN
Vuoroväliä tosiaan voisi ihan surutta kasvattaa yöaikaan, jotta vartijoita ei ihan käsittämättömiä määriä tarvita.

Merkittävämmin kai niitä vartijoita tarvitaan asemilla hengailevan porukan vuoksi. Mitä aikatauluihin tulee, valtaosa ihmisistä on "perusillanvietoistakin" kotona nykyisillä aikatauluilla.
 

muaddib

Jäsen
Suosikkijoukkue
Mimosanherkät Itkupillit ja Setämiehet
Yöllä (2:00-5:00) olen mennyt metrolla vain New Yorkissa, Tokiossa ja Kööpenhaminassa, joten ei se 24/7-palvelu kovin yleistä ole.

Edit:Prkl Tokiossa olikin yöllä bussi.
 

molari

Jäsen
Tuo 24/7 metro ei varmaan toteudu ikinä, mutta jos tuota kulkemista saisi tunnilla pidennettyä arkisin ( leffasta /keikalta olisi kiva kulkea metrolla kotia, eikä etsiä yöbusseja, jotka kiertää maat ja mannut) ja viikonloppuisin parilla tai kolmella tunnilla. Yökerhoissa viimeiseen saakka roikkuvia ei tarvitse palvella, menkööt taksilla kotia, mutta ihan perus illanvietosta olisi jälleen ihan piristävää päästä pois metrolla.

Vuoroväliä tosiaan voisi ihan surutta kasvattaa yöaikaan, jotta vartijoita ei ihan käsittämättömiä määriä tarvita.

Lieveilmiöistäkin kyllä pääsee eroon, jos niistä haluaa päästä eroon ilman, että tarvitsee mitään armeijallista vartijoita palkata. Täällä ei vaan yksinkertaisesti haluta tutkia moisia mahdollisuuksia. Lieveilmiöt ei ole pysäyttäneet bussienkaan toimintaa, vaikka välillä niissä joku riemuidiootti riehuukin.

Yömetro tarvitsisi sitten kuitenkin liityntäyhteydet, jotta olisi toimiva ja yöbusseista voisi luopua, lienee toimivampi ja edullisempi ratkaisua nuo "kiertelevät" yöbussit.

Metro on nykyisellään liian snadi, jotta olisi oikeasti toimiva ja kumipyöräliikenteen korvaaja, paranee toki, kun yhteys Kivenlahteen valmistuu ja onhan jatkollekin (Saunalahti, Vanttila/Kauklahti) varaus.
 

Moto

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Kuvittelin aina, että ensimmäinen länsimetromatkani alkaa Lauttasaaresta, mutta se olikin sitten tuossa matsissa palatessa väli Ruoholahti-Lauttasaari. Yllättävänkin pitkältä väliltä tuntui, ehkä siksi että kuulutus tuli hyvissä ajoin ja junan tullessa Lauttasaareen, näytöllä luki jo "Koivusaari". Siisti asema (vielä) ja pitkät portaat Otavantien uloskäynnillä. Koivusaaressa on kai vielä pidemmät.

Omaa elämää tuo pääasiassa helpottaa, etenkin työmatkaa Espoon suuntaan. Kun kuitenkin kotoa on asemalle sen verran pitkä matka, että sitä ei ehkä aina viitsi kävellä, niin voi olla että kunnollista suoraa bussiyhteyttä keskustaan vielä kaipaa. Vuodenvaihteen jälkeen on kyllä linja 21, mutta se menee tuntuvasti hitaampaa reittiä kuin lopetettava 21V ja vielä vähän sivuun Erottajalle. Tosin, ajoittain kyllä on kaivannutkin suoraa linjaa sinne.
 

Flou

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ravens
Merkittävämmin kai niitä vartijoita tarvitaan asemilla hengailevan porukan vuoksi. Mitä aikatauluihin tulee, valtaosa ihmisistä on "perusillanvietoistakin" kotona nykyisillä aikatauluilla.

Valtaosa ihmisistä on jo kasilta kotona. Parempi siis lyödä metro jo tuossa vaiheessa kiinni? Jos vika metro starttaisi puolilta öin niin noista asemanorkoilijoista ei olisi yhtään sen enempää haittaa kuin nykyäänkään.

Näitä piripäitä, diilereitä, kerjäläisiä, muhamedeja, pissiksiä, spurguja ja muita asemien suojissa norkoilevia voisi ihan aktiivisesti hätistellä pois, niin kyllä ne siihen oppisivat pidemmän päälle, että sinne asemalle ei tulla koko illaksi pyörimään ja tekemään bisnestä. Toki tämähän vaatisi jonkinlaista pelisilmää vartijoilta, että ketkä siellä odottavat kenties jatkoyhteyttä ja ketkä eivät, joten lienee mahdotonta ja, joku manne vetäisi kuitenkin rasismikortin heti esille ja sit ymmärrettäisiin ihan mediassa asti kuinka kurjaa on, kun ei saa edes norkoilla metroasemalla rauhassa koko iltaa.

Taloudellisesti metron aukioloaikojen pidentäminen ei ole toki järkevää vielä pitkään aikaan, kun ihmisiä ei yksinkertaisesti asu riittävästi asemien vieressä.
 

Undrafted

Jäsen
Nyt kun matka-aika pitenee, tulee yksi vaihto ja ensi vuonna nousee liputkin vyöhykeuudistulsen myötä, niin itsellä kyllä reissut keskustaan vähenee ja suosin kauppakeskusksia tai nettikauppoja.
 

Hauptmann

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Saako sillä 5€ kertalipulla matkustaa edestakaisin koko metrolinjan esim. Vuosaari-Matinkylä ja Matinkylä-Vuosaari? 80 minuutissa kai ehtisi matkustaa sen. Berliinissä oli niin, että kertalipulla ei saanut matkustaa edestakaisin muistaakseni. Eri asia sitten, että miten sitä valvotaan. Mutta 80€ sakot eivät huvittaisi.

Kiitos tiedosta! @vetti
 

vetti

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, CAR, HIFK (salaa)
@Hauptmann Siitä vaan. Vinkkinä myös, että HSL mobiilisovelluksella pääsee parin viikon ajan sisäisen hinnalla myös seutumatkat.
 

Styge

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Pens, änärin suomalaiset
Siis jengi oikeasti menee metroon istumaan ihan huvikseen? Tai meneehän ne, näin se mediassa tuli esiin. Mikä ihmisiä vaivaa? Metroa arkisempaa asiaa ei ole edes olemassa. Kyllä metroissa ja julkisissa saa elämänsä aikana istua ihan tarpeeksi ilman, että sinne lähtee viettämään vapaa-aikaansa muuten vaan. Ei pysty ymmärtämään. Menee täysin samaan sarjaan ämpärijonojen kanssa.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös